Η ΠΤΗΣΗ πρώτη έχει ενημερώσει τους φίλους μας για μια εξαιρετική πρόταση που κυοφορείται αυτή τη στιγμή για την ενίσχυση του Στρατού Ξηράς με εκσυγχρονισμένα Leopara 2A7, Leopard 1A5+/A6, TOMA Marder 1A3/A4/A5 αλλά ΚΑΙ ΤΟΜΑ Lynx. Τις πιεστικές ανάγκες εκσυγχρονισμού των Leopard 2A4 τις ξέρουμε, όπως και αυτές των Leopard 1A5 (εκτός ίσως από κάποιους “φωστήρες” της wannabe αμυντικής δημοσιογραφίας). Tις ανάγκες για ΤΟΜΑ επίσης τις γνωρίζουμε, αλλά πως προέκυψε το “διαστημικό” Lynx για τη χώρα μας; Αυτό θα αναλύσουμε σήμερα, για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
Καταρχάς, ας ρίξουμε μια μικρή ματιά στο θέμα κατασκευής Leopard 2 στη χώρα μας. Αυτή τη στιγμή, από τη μεγάλη επένδυση της αγοράς των 170 Leopard 2A6 υπάρχει στην Ελλάδα μια σχεδόν πλήρης γραμμή παραγωγής μείζονων απαρτίων των Leopard 2A6/A7. Εταιρείες όπως η MEKTA, HDVS, EODH, κι όχι μόνο, μοιράζονται τη δυνατότητα κατασκευής των σημαντικότερων τμημάτων του άρματος μάχης. Άρα, η Ελλάδα είναι η καλύτερη επιλογή για την τελική συναρμολόγηση των Leopard 2 παγκοσμίως. Το κατάλαβαν οι “αναλυτές” ή να το ξαναπούμε;
Πως “κολλάνε” όλα αυτά με το Lynx, που μάλιστα δεν είναι καν της KMW, αλλά της ανταγωνίστριας Rheinmetall; Είναι αφελές να βλέπουμε τόσο κοντόφθαλμα κι αυτό το λέμε πάλι στους “αναλυτές”. Το Lynx πάει να γίνει το Leopard 2 του 21ου Αιώνα. Ένα ευρωπαϊκό ΤΟΜΑ, με λογικό κόστος (όχι το “διαστημικό” του Puma), το οποίο θα γίνει βάση για πολλά ευρωπαϊκά projects, και θα συντροφεύει τους ευρωπαϊκούς στρατούς μέχρι και το… 2100.
H Rheinmetall αντιλήφθηκε πρώτη την ανάγκη ενός ικανού ΤΟΜΑ, ευρωπαϊκής κατασκευής (γερμανικής ουσιαστικά), φθηνότερου και ικανότερου από το Puma. Το τελευταίο είναι τόσο ακριβό, που ουσιαστικά ελάχιστοι μπορούν να το αγοράσουν. Και λίγοι χρήστες, σημαίνει και υψηλά κόστη συντήρησης. Έτσι, το Lynx θεωρείται πως έχει σχεδόν το μισό κόστος ενός Puma.
Το συγκεκριμένο όμως έχει μια τελείως διαφορετική στόχευση. Σκοπεύει να συμπληρώσει το Puma σε γερμανική υπηρεσία, αλλά και να γίνει ένα universal ΤΟΜΑ, που θα χτυπήσει την παντοδυναμία της BAe Systems με τα CV90. Η παγκόσμια αγορά χρειάζεται ένα ΤΟΜΑ επιπέδου Lynx, ενώ το κλειδί της επιτυχίας αυτού του project, είναι ένα, η λογική τιμή. Αλλά χαμηλό κόστος και κατασκευή στη Γερμανία του 2022 δεν γίνεται.
Έτσι, η εταιρεία φρόντισε να προτείνει το ΤΟΜΑ σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, προσπαθώντας να το προωθήσει ως ένα ευρωπαϊκό “JSF/F-35” στο χώρο των ΤΟΜΑ. Αν αγοραστεί από την Τσεχία, Σλοβακία, Γερμανία (στο μέλλον, συμπληρωματικά του Puma), Ουγγαρία, και γίνει αποδεκτό από Αυστραλία, Ιράκ, και ΗΠΑ (!), τότε η εμπορική του επιτυχία είναι δεδομένη. Το πρόβλημα είναι η χαμηλού κόστους παραγωγή του, εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σχέδιο ελαφρού άρματος παρουσίασε η Rheinmetall, με το πυροβόλο 120 mm του Leopard
Εκεί κάπου “μπαίνει” και η Ελλάδα. Οι ερωτήσεις είναι απλές: Χρειαζόμαστε ή όχι ΤΟΜΑ; Χρειαζόμαστε ή όχι υψηλή προστιθέμενη αξία και θέσεις εργασίας στη χώρα; Καταλαβαίνουμε ότι τα σοβιετικής λογικής ΤΟΜΑ στην Ουκρανία ήταν παγίδες θανάτου και χρειάζονται νέα σχέδια που θα δίνουν τη μέγιστη επιβιωσιμότητα στους μεταφερόμενους στρατιώτες; Αν τα καταλαβαίνουμε όλα αυτά, ας πάμε λίγο παρακάτω.
Το Lynx για αρχή, να πούμε πως δίνει λύσεις σε όλα τα παραπάνω ερωτήματα. Ναι, έχει υψηλό κόστος, αλλά ποτέ δεν είπαμε πως η ασφάλεια των Ελλήνων στρατιωτών είναι φθηνή. Προφανώς και δεν είναι η μόνη επιλογή, αλλά αυτή τη στιγμή, έτσι όπως το έχουμε καταλάβει εμείς, η Rheinmetall, που θα έρθει στην Ελλάδα λόγω του εκσυγχρονισμού των Leopard 2A4 & Leopard 1A5, έχει κάνει μια πρόταση για ένα joint venture κατασκευής ΤΟΜΑ, που έχει ιδιαίτερη στόχευση στη χώρα μας. Γιατί εδώ;
Διότι, όποια χώρα μπορεί να φτιάχνει πύργους και πήγματα για το Leopard 2A7 (METKA), θωρακίσεις και προηγμένα απάρτια (HDVS και EODH), μπορεί προφανώς να πετύχει την άριστη κατασκευή και σε πήγματα και προηγμένες θωρακίσεις για το Lynx. Συνεπώς, η Rheinmetall θα επωφεληθεί από την ελληνική δυνατότητα προσιτής παραγωγής για προηγμένες μεταλλουργικές κατασκευές με κορυφαία ποιότητα, παράλληλα με την KMW. Οι δυο εταιρείες μπορεί να είναι ανταγωνιστές μέχρι “θανάτου” στη Γερμανία, αλλά στην Ελλάδα μπορούν να επωφεληθούν αμφότερες (και φυσικά η χώρα μας).
Ποιες εταιρίες “σφάζονται” στα πόδια της Τσεχίας για το επικερδές συμβόλαιο των 210 νέων ΤΟΜΑ
Όμως, η Rheinmetall δεν μπορεί να προτείνει στους πελάτες των Lynx να μεταφερθεί κατασκευαστικό έργο σε έναν μη πελάτη, όπως η Ελλάδα. Έτσι, προτείνεται η αγορά μικρού αριθμού Lynx (100 ή και λιγότερα αρχικά), προκειμένου η Ελλάδα να επωφεληθεί από τη διαμοίραση έργου ανάμεσα στις άλλες χώρες. Η επιστροφή σε επενδύσεις, θέσεις εργασίας και προστιθέμενη αξία θα είναι πολλαπλάσια της αρχικής επένδυσης για 100 Lynx HEL, ενώ δεν μιλάμε μόνο για κάποιες παροδικές θέσεις εργασίας, αλλά για εξασφαλισμένες παραγγελίες σε βάθος 20ετίας (ή και περισσότερο).
Έτσι, στο μέλλον ο ΕΣ θα έχει μια αρχική δύναμη Lynx, που θα μπορεί να συμπληρώνει με εγχώρια παραγωγή, όποτε έχει χρήματα και σε μικρές ή μεγάλες ποσότητες. Είναι ξεκάθαρα μια win-win κατάσταση, όπου πλέον το ΥΠΕΘΑ εμφανίζεται σαν καλύτερο στο σχεδιασμό επενδύσεων από κορυφαίους διαχειριστές επενδύσεων παγκοσμίως. Ακούγεται υπερβολικό αλλά δεν είναι. Για τις FDI o ΥΠΕΘΑ πήγε στον ΥΠΟΙΚ και ζήτησε 3 δις, λέγοντας πως αυτά θα μας φέρουν 3 πλοία, και μετά… κλάφτα.
Φυσικά και να μην πάρουμε Μ2A3 Bradley! Καλύτερα KF-41 στην ίδια τιμή ή … 8 Leonidas 300!
Τώρα, ο ΥΕΘΑ θα πάει στον ΥΠΟΙΚ, και θα ζητήσει π.χ. 500 ή 700 εκ. ευρώ, αλλά θα φέρει στην Ελλάδα υπερσύγχρονα ΤΟΜΑ, και κατασκευαστικό έργο αρκετών δις ευρώ. Με τέτοιες κινήσεις αναστρέφεται το brain drain και αυξάνονται οι επενδύσεις, όχι με επιδοτήσεις του “τίποτα”. Το σχέδιο είναι περίπλοκο και φιλόδοξο, και εμπλέκεται φυσικά και η αναβάθμιση των Leopard 2A4 σε Leopard 2A7. Αλλά το ΥΠΕΘΑ, έχει κάνει ήδη υπολογισμούς που προβλέπουν πως τελικά η χώρα θα πάρει τα εκσυγχρονισμένα άρματα μάχης, τα ΤΟΜΑ, θα δεχτεί παραχωρήσεις μεταχειρισμένων τεθωρακισμένων, και στο τέλος όχι θα έρθουν όλα αυτά “δωρεάν”, αλλά θα έχουμε και κέρδος από τον κύκλο εργασίας.
Αντιλαμβανόμαστε πως όλα αυτά που περιγράφουμε ακούγονται σαν “κόλπα δύσκολα”, αλλά έχουν λογική, σχεδιασμό και συνέχεια. Μπορεί οι λαϊκιστές να περισσεύουν σε αυτή τη χώρα, και τα ΜΜΕ να παράγουν περισσότερο λαϊκισμό από όσο μπορούμε να καταναλώσουμε σαν κοινό. Προσπαθούμε να ενημερώνουμε σφαιρικά, χωρίς κενά ή έστω να φροντίζουμε να εξηγούμε τι σκέπτονται στο ΥΕΘΑ και στο ΓΕΣ.
Το ποιος ενδιαφέρεται πραγματικά για την αναβάθμιση της άμυνας μας θα φανεί όχι από την όποια κριτική που κάνει στο ΥΠΕΘΑ και στα Επιτελεία, ούτε από το πόσο θα πέσει μέσα στην ημερομηνία που θα συνθηκολογήσει η Ουκρανία (όπως ελπίζουν κάποιοι). Θα κριθεί από το πόσο θα ενισχύσει τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, τις κρίσιμες αυτές ώρες για την Ευρώπη. Φυσικά και θα ξαναδούμε το δίλημμα “βούτυρο ή κανόνια”, όπως είδαμε το δίλημμα “βούτυρο ή Rafale”. Τώρα θα είναι “βούτυρο ή Leopard/Lynx”.
Συνεργασία Rheinmetall και Textron με στόχο το μελλοντικό ΤΟΜΑ του στρατού των ΗΠΑ
Ήδη βλέπουμε την εκστρατεία κατά της προσπάθειας σε “γνωστά” sites, όπως και σε “γνωστούς” λογαριασμούς στο Twitter. Ας αναρωτηθούμε ποιοί είναι εκείνοι που δεν τους βολεύει να έχει η Ελλάδα ισχυρές Ένοπλες Δυνάμεις. Ο λόγος είναι πως θέλουν αδύναμο το ΝΑΤΟ στην περιοχή. Το αν αυτό ωφελήσει και τους Τούρκους, για μερικούς είναι δευτερεύον. Νομίζουμε ότι είμαστε σαφείς.