35 C
Athens
Δευτέρα, 7 Ιουλίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗLockheed YF-12: Η τεχνολογία ενός κορυφαίου υπερηχητικού αναχαιτιστικού

Lockheed YF-12: Η τεχνολογία ενός κορυφαίου υπερηχητικού αναχαιτιστικού

- Advertisement -

Η περίοδος του Ψυχρού Πολέμου χαρακτηρίστηκε από έντονο τεχνολογικό ανταγωνισμό μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Σοβιετικής Ένωσης, με την αεροπορική τεχνολογία να αποτελεί κεντρικό πεδίο αντιπαράθεσης. Σε αυτό το πλαίσιο, η Lockheed ανέπτυξε το YF-12, ένα μαχητικό αναχαίτισης, που σχεδιάστηκε για να αντιμετωπίσει σοβιετικά υπερηχητικά βομβαρδιστικά.

Η ανάπτυξη του ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του 1950, όταν η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ (USAF) αναζητούσε ένα αεροσκάφος ικανό να αντιμετωπίσει την αυξανόμενη απειλή των σοβιετικών βομβαρδιστικών, όπως το επερχόμενο Tupolev Tu-22. Η Σοβιετική Ένωση είχε αρχίσει να επενδύει σε αεροσκάφη ικανά να πετούν με υψηλές ταχύτητες και μεγάλο υψόμετρο, θέτοντας σε κίνδυνο την αμερικανική αεράμυνα. Το πρόγραμμα που ξεκίνησε για να καλύψει αυτή την ανάγκη, οδήγησε στην ανάθεση του σχεδιασμού στη Lockheed, και συγκεκριμένα στο διάσημο τμήμα μελετών, Skunk Works, υπό την ηγεσία του Clarence “Kelly” Johnson.

The YF-12C was the second production SR-71A 61-7951, modified with YF-12A inlets and engines, and given a bogus tail number 06937. It replaced a YF-12A 60-6936 that crashed during a joint USAF-NASA research program. 1975 NASA Photo

Το YF-12 βασίστηκε στο A-12, ένα αναγνωριστικό αεροσκάφος που είχε αναπτυχθεί για τη CIA. Το A-12, με τη σειρά του, αποτέλεσε τη βάση για το SR-71 Blackbird, το εμβληματικό υπερηχητικό αναγνωριστικό αεροσκάφος. Έτσι τα πρωτότυπα του YF-12 ήταν από την γραμμή παραγωγής του Α-12, με αρκετές μετατροπές βέβαια για να αναλάβουν ρόλο μαχητικού.

Η πρώτη πτήση του YF-12 πραγματοποιήθηκε στις 7 Αυγούστου 1963, στο Groom Lake της Νεβάδα, γνωστό και ως Area 51. Κατασκευάστηκαν σε τρία πρωτότυπα, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν για δοκιμές από την USAF και τη NASA. Η ανάπτυξη του YF-12 πραγματοποιήθηκε υπό καθεστώς απόλυτης μυστικότητας, καθώς η τεχνολογία του θεωρούνταν στρατηγικής σημασίας. Η δημόσια αποκάλυψή του έγινε το 1964 από τον Πρόεδρο Lyndon B. Johnson, ως μέρος μιας προσπάθειας να προβληθεί η τεχνολογική υπεροχή των ΗΠΑ.

1971 NASA Photo

Το YF-12 είχε μήκος 30,97 μέτρα, άνοιγμα πτερύγων 16,95 μέτρα και μέγιστο βάρος απογείωσης περίπου 63.500 κιλά. Η δομή του ήταν κατασκευασμένη κυρίως από τιτάνιο, ένα υλικό που επιλέχθηκε για την αντοχή στις υψηλές θερμοκρασίες που προκαλούνταν από την υπερηχητική πτήση.

ECN-4775 The YF-12C was the second production SR-71A 61-7951, modified with YF-12A inlets and engines, and given a bogus tail number 06937. It replaced a YF-12A 60-6936 that crashed during a joint USAF-NASA research program. NASA

Η κινητήριος δύναμη του YF-12 ήταν οι δύο κινητήρες Pratt & Whitney J58, οι οποίοι λειτουργούσαν με τεχνολογία μεταβλητού κύκλου. Αυτοί συνδύαζαν χαρακτηριστικά υπερσυμπιεστών και υπερστροβίλων, επιτρέποντας στο αεροσκάφος να πετυχαίνει ταχύτητες Mach 3,2 (περίπου 3.200 χλμ./ώρα) και να διατηρεί υπερηχητική πτήση για παρατεταμένες περιόδους. Οι κινητήρες απαιτούσαν ειδικό καύσιμο JP-7, το οποίο είχε υψηλή θερμική σταθερότητα, καθώς και προηγμένα συστήματα ψύξης για τη διαχείριση της θερμότητας.

Το σύστημα όπλων του διθέσιου YF-12 περιλάμβανε το ραντάρ AN/ASG-18 της Hughes, που μπορούσε να ανιχνεύει και να παρακολουθεί στόχους σε αποστάσεις άνω των 100 χιλιομέτρων, ακόμη και σε περιβάλλον ηλεκτρονικού πολέμου. Το κύριο οπλικό φορτίο αποτελούνταν από 3 πυραύλους AIM-47 Falcon (σε αντίστοιχες εσωτερικές αποθήκες όπλων) με εμβέλεια περίπου 160 χιλιομέτρων και μπορούσαν να φέρουν συμβατικές ή πυρηνικές κεφαλές, αν και τα πρωτότυπα του YF-12 δοκιμάστηκαν μόνο με συμβατικές. Οι συγκεκριμένες προσθήκες, επέβαλλαν και αεροδυναμικές επεμβάσεις στη σχεδίαση, καθώς το ρύγχος είχε γίνει πιο ογκώδες και βαρύ, φιλοξενώντας το ραντάρ και τα ηλεκτρονικά, οπότε είχε επηρεαστεί η ευστάθεια του αεροσκάφους.

Επιδόσεις 

Κατά τη διάρκεια των δοκιμών, το YF-12 απέδειξε τις εξαιρετικές του δυνατότητες. Μπορούσε να πετάει σε ύψος σχεδόν στα 25.000 μέτρα, καθιστώντας το πρακτικά απρόσιτο για τα περισσότερα μαχητικά και συστήματα αεράμυνας της εποχής. Η ταχύτητά του, με ρεκόρ τα 3.300 χιλιόμετρα ανά ώρα, του επέτρεπε να καλύπτει μεγάλες αποστάσεις σε ελάχιστο χρόνο, ένα κρίσιμο χαρακτηριστικό για την αναχαίτιση εχθρικών βομβαρδιστικών πριν αυτά προσεγγίσουν τον εναέριο χώρο των ΗΠΑ. Σε δοκιμές όπλων, το YF-12 έκανε επιτυχείς βολές με τους πυραύλους AIM-47, καταρρίπτοντας στόχους σε μεγάλες για την εποχή αποστάσεις.

Οι πιλότοι δοκιμών ανέφεραν ότι ήταν σταθερό σε υπερηχητικές ταχύτητες, αν και η λειτουργία του απαιτούσε υψηλό επίπεδο δεξιοτήτων λόγω της πολυπλοκότητας των συστημάτων του. Η θερμική καταπόνηση από την υπερηχητική πτήση αποτελούσε πρόκληση, καθώς η επιφάνεια του αεροσκάφους θερμαινόταν σε θερμοκρασίες που έφταναν τους 300°C. Το τιτάνιο και τα ειδικά θερμομονωτικά υλικά βοηθούσαν στη διαχείριση αυτών των συνθηκών, αλλά η συντήρηση παρέμενε χρονοβόρα και δαπανηρή.

Παρά την τεχνολογική του υπεροχή το πρόγραμμα YF-12 δεν εξελίχθηκε αν και υπήρξε αρχικό συμβόλαιο με πρόβλεψη αγοράς 93 μαχητικών το 1965. Το βασικό ζήτημα ήταν το υψηλό κόστος. Η μαζική παραγωγή ενός αεροσκάφους από τιτάνιο, με εξειδικευμένους κινητήρες και προηγμένα ηλεκτρονικά, απαιτούσε τεράστιες επενδύσεις. 

Η συντήρηση του YF-12 αποτελούσε ακόμη μία πρόκληση. Οι κινητήρες J58 απαιτούσαν τακτική επιθεώρηση και αντικατάσταση εξαρτημάτων μετά από κάθε σχεδόν πτήση, ενώ το ειδικό καύσιμο JP-7 αύξανε το λειτουργικό κόστος.  Αυτοί οι παράγοντες καθιστούσαν το YF-12 λιγότερο ελκυστικό σε σύγκριση με πιο συμβατικά μαχητικά, όπως το F-106 Delta Dart το οποίο προκρινόταν την ίδια περίοδο. Επίσης η ανάπτυξη βαλλιστικών πυραύλων (ICBMs) από τη Σοβιετική Ένωση μείωσε την απειλή των στρατηγικών βομβαρδιστικών, που ήταν ο κύριος στόχος του YF-12.  Το πρόγραμμα ακυρώθηκε επίσημα το 1968, όπου ήδη οι αμυντικές δαπάνες των ΗΠΑ είχαν εκτοξευθεί λόγω και του πολέμου στο Βιετνάμ. 

 

E-22047 1969 NASA Photo

Τα τρία πρωτότυπα συνέχισαν να χρησιμοποιούνται για ερευνητικούς σκοπούς από τη NASA και την USAF μέχρι το 1978. Οι δοκιμές αυτές συνέβαλαν σε μελέτες για υπερηχητικές πτήσεις και τεχνολογίες stealth, παρέχοντας πολύτιμα δεδομένα για μελλοντικά προγράμματα, όπως το F-22. Σήμερα διατηρείται ένα YF-12 ώς έκθεμα, στο Μουσείο της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, στο Dayton του Οχάιο.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

5 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
5 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Θα έχουμε πράγματι το 2030, το ισχυρότερο Πολεμικό Ναυτικό στην ιστορία μας;

Οι πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Εθνικής Άμυνας, Νίκου Δένδια, κατά την επιθεώρηση του Στόλου στις 24 Ιουνίου 2025, έχουν προκαλέσει έντονο ενδιαφέρον σχετικά με...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Στρατηγός ε.α. Κωνσταντίνος Φλώρος: Οι νέες (;) απειλές για την Ευρώπη...

6
Tου Επίτιμου Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, Στρατηγού ε.α. Κωνσταντίνου Φλώρου, από το Mononews.gr«Το ασφαλές εἰς τῷ ἀμύνεσθαι τῆς ἡσυχίας καὶ τὸ βεβαιότερον τῆς εἰρήνης τὸ ἑτοίμους...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 6 Ιουλίου 1827: Η Συνθήκη του Λονδίνου για...

3
Υπογράφεται στο Λονδίνο από εκπροσώπους της Βρετανικής κυβέρνησης και των διπλωματικών αποστολών Γαλλίας και Ρωσίας, συνθήκη που καλούσε τον Σουλτάνο Μαχμούτ τον Β΄ να...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Η Τουρκία εξελίσσει τον πύραυλο cruise, SOM-M, ειδικά για το μαχητικό Kaan

Μια νέα παραλλαγή αναπτύσει το τουρκικό ερευνητικό ινστιτούτο TUBITAK SAGE, του εγχώριου πυραύλου cruise, SOM, με κωδικοποίηση SOM-M. Αυτός θα είναι ειδικός για την...

Προς ακύρωση η παραγγελία των 36 Apache Guardian της Νότιας Κορέας;

Όπως μεταδίδει το νοτιοκορεατικό πρακτορείο Yonhap, καταγράφεται μεγάλη περικοπή στην χρηματοδότηση της αγοράς 36 επιθετικών ελικοπτέρων AH-64E Apache Guardian, από 10 δις γουόν σε...

Η Πολωνία επανέφερε τους ελέγχους στα σύνορά της με Γερμανία και Λιθουανία

Η Πολώνια επανέφερε τα μεσάνυκτα της Κυριακής τους ελέγχους στα σύνορά της με τη Γερμανία και τη Λιθουανία, μια απόφαση που έχει στόχο να...