Ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα της σελίδας μας, είναι ο τρόπος επικοινωνίας που έχουμε “χτίσει” με τους φίλους αναγνώστες μας. Τα σχόλια, αυτά τα “λίγα” που πλέον επιτρέπουμε να περνούν, δημιουργούν μια αμφίδρομη σχέση μεταξύ της σελίδας και περιοδικού, με τους αναγνώστες μας. Ξεπερνούμε τα οπαδικά, κομματικά, εμπρηστικά κ.ο.κ. σχόλια, και μένουμε σε εκείνα με την άποψη, την αγωνία, την άρνηση, το ερώτημα του καθενός.
Δεν κρύβουμε πως η σελίδα, σε αντίθεση με το περιοδικό, την έντυπη ΠΤΗΣΗ, μας επιτρέπει να βγάζουμε και λίγο “συναίσθημα”. Έτσι, δεν μπορούμε να κρύψουμε τον ενθουσιασμό μας για κινήσεις όπως η αγορά των 3 FDI, των 24 Rafale, ή η φημολογούμενη συμφωνία-πακέτο, που θα περιλαμβάνει εκσυγχρονισμό των Leopard 2A4 σε Leopard 2A7+, των Leopard 1A5 σε 1Α5 ή 1Α6HEL, της έξυπνα χρηματοδοτημένης προσφοράς για αγορά μεγάλου αριθμού (για τα διεθνή δεδομένα) ΤΟΜΑ Lynx, αλλά και του “σκουπίσματος” κάθε διαθέσιμου Marder από τα γερμανικά αποθέματα.
Μετατροπή Leopard 1 σε βαρέα ΤΟΜΠ/ΤΟΜΑ – Το παράδειγμα των ΗΑΕ
Αυτό όμως δεν σημαίνει πως δεν θα διαβάσουμε, και δεν θα απαντήσουμε σε φίλους αναγνώστες, με βάση πάντα όσα ξέρουμε, κι έχουμε επιβεβαιώσει δημοσιογραφικά, για αρκετές ερωτήσεις ή αμφιβολίες. Έτσι, αν έχουμε διαβάσει σωστά τις αγωνίες των φίλων μας αναγνωστών, μια από τις κυριότερες είναι αν πρέπει να ξοδέψουμε χρήματα για να εκσυγχρονίσουμε τα Leopard 1A5. Ενώ υπάρχουν απόψεις που δεν θέλουν κανέναν εκσυγχρονισμό, αλλά και άλλοι που ζητούν αντικατάσταση τους από 400 (!) M1A1 Ambrams από τις ΗΠΑ.
Ο Καναδάς αποσύρει τα Leopard 1 AEV – Αξίζει να μελετηθεί η περίπτωσή τους;
Καταρχάς, ας ξεκαθαρίσουμε τους λόγους για τους οποίους θα γίνει εκσυγχρονισμός. Ο ΕΣ θέλει να βελτιώσει την συντηρισιμότητα των γερασμένων Leopard 1A5, καθώς τα ηλεκτρονικά τους είναι της δεκαετίας του 1980, εδώ και πάρα πολλά χρόνια εκτός υποστήριξης. Με λίγα λόγια, οι μηχανικοί και οι αξιωματικοί, υπαξιωματικοί και τα στελέχη των Μονάδων με Leopard 1A5, κάνουν καθημερινά τα δικά τους “θαύματα” προκειμένου να διατηρούν τα άρματα επιχειρησιακά.
Δεκάδες Leopard 1 μπορεί να στείλει η Γερμανία στην Ουκρανία, αν το αποφασίσει
Επίσης, είναι μάλλον υπερβολή να θεωρούμε τα πυροβόλα των 105 χιλιοστών ξεπερασμένα. Το όπλο μπορεί να διατρήσει κάθε θώρακα στην περιοχή μας, ενώ ο ΕΣ έχει μεγάλα αποθέματα με ανάλογα βλήματα. Φυσικά ο εχθρός του καλού είναι το καλύτερο, και προφανώς το 105 είναι λιγότερο ισχυρό από το 120, και το 120 είναι λιγότερο ισχυρό από το 140 και πάει λέγοντας…
Τονίζουμε εδώ πως ο ΕΣ ξέρει πολύ καλά το Leopard 1A5, έχει μεγάλο απόθεμα μηχανολογικών ανταλλακτικών (από άλλα Leopard 1V, 1A4GR κ.ο.κ.), και το βασικότερο, έχει μια τεράστια δεξαμενή εφέδρων που μπορούν να επανδρώσουν τα άρματα αυτά σε λίγες ώρες από τη στιγμή που θα δοθεί η εντολή επιστράτευσης. Και πάντα χρειάζονται ικανά στελέχη για τα εκατοντάδες άρματά μας, που να μπορούν να τα στελεχώσουν και να τα υποστηρίξουν.
Η Γερμανία αναβαθμίζει 101 άρματα Leopard 2 στο επίπεδο “2Α7V”
To Leopard 1A5 είναι λοιπόν ένα άρμα που χρειάζεται ελάχιστα χρήματα σε υποδομές για να υποστηριχτεί, υπάρχει έμπειρο κι εκπαιδευμένο προσωπικό για να τα επανδρώσει όταν απαιτηθεί, υπάρχει απόθεμα ανταλλακτικών. Προφανώς και ένα αμερικανικό M1A1 που θα μετατραπεί σε M1A2v3 είναι έτη φωτός ανώτερο, αλλά και πολλά δις ακριβότερο. Επίσης, ο ΕΣ θα πρέπει να φτιάξει υποδομές για να συντηρεί, να εκπαιδεύσει χιλιάδες εφέδρους εκ νέου στα Μ1. Όλα αυτά, ενώ θα έχει ήδη σχεδόν 350+ Leopard 2A7+ να συντηρεί (εφόσον προχωρήσει η εκεί αναβάθμιση των Leo2).
Eurosatory 2018: σκάφος Leopard 2A7 + πύργος Leclerc = «ευρω-τανκ»!
Τα Leopard 1A5 παίζουν το ρόλο των αρμάτων που θα πλαισιώσουν τις επιθετικές αιχμές των Leopard 2HEL/A4. To Leo2A4 σύντομα θα γίνει 2Α7 (ελπίζουμε), και οι δυνατότητές του θα είναι εκπληκτικές. Αλλά ο αριθμός τους είναι υπερβολικός για έναν στρατό όπως ο ελληνικός, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η Ελλάδα είναι ο μεγαλύτερος χρήστης Leopard 2 αυτή τη στιγμή παγκοσμίως. Συνεπώς, πολύ θα θέλαμε και καμιά 400αριά M1A1 Ambrams που θα γίνουν Μ1Α2, αλλά ας είμαστε λογικοί, αυτό δεν γίνεται. Και ας μην βιαστούν να πουν κάποιοι “δεν μας τα δίνουν οι ΗΠΑ”. Οι ΗΠΑ μας τα δίνουν, πολύ θα ήθελαν να “χωθούν” και στον ΕΣ με τα άρματά τους, αλλά αυτό θέλει χρήματα που δεν έχουμε.
Αντίθετα, με 500 επιχειρησιακά Leopard 1A5 θα ήταν μάλλον λάθος μας να μην επενδύσουμε πάνω τους. Δεν πρέπει να παραβλέπουμε τι μας δείχνουν τώρα οι Ουκρανοί. Προτιμούν τα “προβληματικά” και υποβαθμισμένα Τ-72 από χώρες πρώην μέλη του Συμφώνου της Βαρσοβίας, καθώς και τα ουσιαστικά “άχρηστα” ΒΜΡ-1, από άλλα δυτικά ανώτερα όπλα, ακριβώς γιατί τα ξέρουν και μπορούν να τα αξιοποίησουν άμεσα και χωρίς κόστος.
250 άρματα μάχης M1A2 SEPv3 για την Πολωνία, «έλεγχος τιμών»
Μην ξεχνάμε ακόμη πως τα Μ1 έχουν στροβιλοκινητήρα, με τεράστιες απαιτήσεις στη συντήρηση και σε καύσιμο. Αντίθετα, τα “ταπεινά” Leopard 1 έχουν πετρελαιοκινητήρα με δυνατότητες συντήρησης και στην τελευταία Επιλαρχία.
Τώρα, τι θέλει να κάνει ο ΕΣ; Για αρχή, θέλει να βελτιώσει το Σύστημα Ελέγχου Πυρός (ΣΕΠ) των αρμάτων με κομμάτια που μπορούν να επισκευαστούν εν έτει 2022 και μετά, όπως επίσης να βάλει και προηγμένα σκοπευτικά ημέρας και νύχτας. Η λογική είναι απλή και αδιαμφισβήτητη. Αν μπορεί να δεις πρώτος τον εχθρό, και τον χτυπήσεςι πρώτος, τότε αυτή είναι η καλύτερη άμυνα. Ένας εχθρός που φλέγεται από κάποιο βλήμα ΗΕΑΤ των 105 χιλιοστών, δεν μπορεί να απειλήσει.
Αναβάθμιση 183 Leopard 1A5 σε Leo1A6 με πυροβόλο των 120 χιλιοστών;
Βέβαια, ξέρουμε εδώ κι αρκετά χρόνια πως ο ΕΣ έχει ένα σημαντικό “άγχος” για την αντοχή της θωράκισης των Leopard 1A5. Αν και διπλή, με διάκενο, εντούτοις είναι της δεκαετίας του ’70, και μπορεί και να τη διατρήσει ακόμη κι ένα πυροβόλο Bushmaster 25mm από το πλάι. Το πρόβλημα είναι πως μια ενίσχυση της θωράκισης θα απαιτούσε ενίσχυση και της ανάρτησης, αλλά και του κινητήρα. Αλλιώς το όχημα θα έχανε μέρος της κινητικότητάς του, θα προκαλούσε προβλήματα και συχνές ζημιές.
Τι θα περιλαμβάνει ο εκσυγχρονισμός των Leopard 1A5BR της Βραζιλίας
Ήδη όμως ένας συμμαχικός στρατός αντιμετώπισε το πρόβλημα, και το έλυσε πριν απασχολήσει τον ΕΣ. Ο Καναδάς, πριν στείλει τα δικά του Leopard 1C1/2 σε αποστολές στο Αφγανιστάν, αποφάσισε πως η θωράκιση των αρμάτων ήταν πρόβλημα για την επιβίωση των πληρωμάτων. Έτσι, επέλεξε τη λύση της θωράκισης MEXAS της γερμανικής IBD Deisenroth. Η IBD πλέον έχει μεταβιβάσει την τεχνογνωσία της στην ελληνική EODH. H MEXAS πλέον στα χέρια της EODH έχει εξελιχθεί σε μια πολύ καλύτερη και ελαφρύτερη θωράκιση.
Έτσι, το Leopard 1A5 μπορεί να μεταμορφωθεί σε ένα εξαίρετο άρμα μάχης. Μην ξεχνάμε πως το Leopard 1A5 μπορεί να γίνει Leopard 1A6 με πυροβόλο των 120 χιλιοστών (έχουμε 183 πυροβόλα L44 από τα Leopard 2A4, που θα λάβουν το πυροβόλο L55 για να γίνουν Leopard 2A7). Ας σκεφτούμε τώρα τα Leopard 1A5 ως Leopard 1A6HEL, με θωράκιση MEXAS, πυροβόλο L44 των 120 χιλιοστών, προηγμένα σκοπευτικά, και νέο ΣΕΠ.
Δεν ξέρουμε τι θα κάνει τελικά ο ΕΣ, ούτε τι κομίζουν οι Γερμανοί για τα ελληνικά Leopard 1A5. Μεταξύ μας, ξέρουμε πως οι συζητήσεις έχουν γίνει σε μεγάλο βάθος, και συνεχίζονται. Δεν υπάρχει περίπτωση ο ΕΣ να “πετάξει” χρήματα σε κάτι που δεν χρειάζεται. Αλλά αν θέλουμε μια αρματική δύναμη κοντά στα 1.000 άρματα μάχης, η διατήρηση σε υπηρεσία για πολλά χρόνια ακόμη των Leopard 1A5 είναι η καλύτερη επιλογή. Μακάρι βέβαια να βρούμε τα απαραίτητα χρήματα να πάρουμε και Μ1Α1, Challenger 2, Leclerc, Merkava IV και πάει λέγοντας.