17.5 C
Athens
Παρασκευή, 18 Οκτωβρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣLeopapd 1A5:  το παρόν και το μέλλον του παγκόσμιου στόλου (Μέρος...

Leopapd 1A5:  το παρόν και το μέλλον του παγκόσμιου στόλου (Μέρος Β΄)-τι δεν κάνει η Ελλάδα

- Advertisement -

Η δέσμευση της Δύσης για την εξεύρεση και διάθεση αρμάτων για τον Ουκρανικό στρατό, για την εν συνεχεία υποστήριξη τους, καθώς και για την αποκατάσταση των φθορών και ζημιών του πολέμου, δημιουργεί νέα δεδομένα. Είναι αρκετά πιθανό να χρηματοδοτηθεί από τη Δύση, μια σοβαρή αναβάθμιση της υφιστάμενης έκδοσης LEO 1A5, της οποίας τόσο το σκάφος όσο και πύργος δεν υποστηρίζονται.

Leopapd 1A5:  το παρόν στην Ουκρανία και το μέλλον του παγκόσμιου στόλου (Μέρος Α΄)            

Το Μέλλον των LEO 1A5

Η κατασκευάστρια εταιρεία, γερμανική MTU (μέλος του ομίλου Rolls-Royce Power Systems), δεν υποστηρίζει, πλέον, τον υφιστάμενο κινητήρα MTU MB 838 CaM 500, ισχύος 830 ίππων.

Έτσι στις αρχές Σεπτεμβρίου 2024, η FFG σε συνεργασία με τη κατασκευάστρια του κιβωτίου ταχυτήτων ZF, γνωστοποίησαν ότι εργάζονται από κοινού, για την ανάπτυξη λύσης άμεσης αντικατάστασης («plug and play»).Το νέο συγκρότημα ισχύος θα χρησιμοποιεί το κινητήρα του ΤΟΜΠ- TOMA BOXER, τύπου 8V199, της MTU, ισχύος 1070 ίππων. Η ZF διαβεβαίωσε ότι θα διατηρήσει το ίδιο κιβώτιο ταχυτήτων, με μικρές τροποποιήσεις. Η προτεινόμενη λύση θα παρουσιαστεί εντός του 2025 και πλεονεκτεί στο ότι ο νέος κινητήρας βρίσκεται ήδη σε χρήση, στο γερμανικό στρατό και όχι μόνον. Ο νέος κινητήρας είναι ελαφρύτερος, ισχυρότερος, με μικρότερη κατανάλωση και με πολύ μεγαλύτερα διαστήματα μεταξύ προληπτικών συντηρήσεων, σε σύγκριση με αυτόν που αντικαθιστά.

Ο κύριος λόγος, που αναζητήθηκε, από γερμανικής πλευράς, μια σύγχρονη λύση, για ένα νέο συγκρότημα ισχύος, είναι ότι στο γερμανικό στρατό παραμένουν σε χρήση αρκετά ειδικοποιημένα άρματα της οικογενείας Leopard 1, των εκδόσεων περισυλλογής (ARV 2 Standard) και μηχανικού (LEO 1 DACHS). H δε ανάγκη για συνεχή αύξηση των οροφών των οπλικών συστημάτων, μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, «υποχρεώνει» τους Γερμανούς να διατηρούν σε ενέργεια και παλαιότερα μέσα.

Θα πρέπει να έχουμε υπόψη ότι στην οικογένεια των LEO 1 ανήκουν επίσης τα γεφυροφόρα Leguan και Biber, καθώς τα αντιαεροπορικά Gepard. Τα γεφυροφόρα βρίσκονται σε χρήση σε πολλές χώρες (συμπεριλαμβανομένων της Ελλάδας και Τουρκίας), ενώ δεκάδες Gepard έχουν ήδη διατεθεί στους Ουκρανούς για την αντιμετώπιση των πάσης φύσεως ρωσικών drone. Έχουν επίσης διατεθεί στην Ουκρανία μικροί αριθμοί Biber και Dachs. Οι δε Ουκρανοί, σταδιακά, ενισχύονται και με άρματα διασπάσεως ναρκοπεδίων, τύπου WISENT 1. Αυτά αποτελούν διασκευή παλαιοτέρων σκαφών περισυλλογής LEO 1 που η εταιρεία FFG διατηρούσε σε αποθήκευση.

Διεθνείς Χρήστες Αρμάτων LEO 1

Τουρκία: Στις αρχές της δεκαετίας του 80 αγόρασε 77 LEO 1A3 και στις αρχές τις δεκαετίας του 90, σε εφαρμογή της συνθήκης CFE, απέκτησε επιπλέον 155 LEO 1A3 και 165 LEO 1A1A4. Σήμερα διαθέτει 397 άρματα μάχης LEO 1 και 12 άρματα περισυλλογής. Τον Μάρτιο του 2008, ολοκληρώθηκε ο εκσυγχρονισμός 164 αρμάτων LEO1A1A4, από τη Τουρκική ASELSAN, ύψους 160 εκ. δολαρίων, σε επίπεδο ανάλογο των Ελληνικών LEO 1A5, με την εγκατάσταση του ΣΕΠ Volkan («Ηφαίστειο»). Η Τουρκία διαθέτει το δεύτερο μεγαλύτερο, παγκοσμίως, στόλο αρμάτων μάχης LEO 1 και προφανώς θα τον διατηρήσει ενεργό για πολλά χρόνια ακόμη.

Χιλή: Στα τέλη της δεκαετίας του 90, προμηθεύτηκε, 200 μεταχειρισμένα άρματα LEO 1V, από την Ολλανδία,. Σήμερα, οι Χιλιανοί διατηρούν ενεργά 111 LEO 1V και 27 άρματα οικογενείας (περισυλλογής και γεφυροφόρα).

Βραζιλία: Στα τέλη της δεκαετίας του 90, προμηθεύτηκε 128 LEO 1A1 BE, από τα αποθέματα του Βελγικού στρατού. Το 2007, οι Βραζιλιάνοι προμηθεύτηκαν και 280 LEO 1A5 από τα γερμανικά αποθέματα (τα 30 αποκτήθηκαν για προσπορισμό ανταλλακτικών). Σήμερα διατηρούν ενεργά 220 LEO 1A5BR και 26 LEO 1A1BE και ενδιαφέρονται σοβαρά για τον εκσυγχρονισμό των πρώτων, διότι αποτελούν το κύριο κορμό του αρματικού τους δυναμικού.

 

Τα Ελληνικά LEO 1A5

Η Ελλάδα διαθέτει 500 LEO 1A5 τα οποία απέκτησε σταδιακά η δεκαετία του 1990 και του 2000. Επίσης διαθέτει 100+ άρματα οικογενείας [περισυλλογής LEO 1 Standard, γεφυροφόρα Biber και Leguan, διασπάσεως ναρκοπεδίων (mine plows και rollers), πυροσβεστικά]. Συνεπώς, η Ελλάδα είναι ο μεγαλύτερος χρήστης του άρματος LEO 1 στο κόσμο και θα παραμείνει, γιατί απλά αδυνατεί οικονομικά να τα αντικαταστήσει με νέα. Η μόνη προοπτική που απομένει είναι ο εκσυγχρονισμός τους …

Μια Εξαιρετική Ελληνική Πρόταση

Στις αρχές του 2024, η ελληνική EODH, μια εταιρεία που ειδικεύεται στην ανάπτυξη και παραγωγή θωρακίσεων αρμάτων και ΤΘ οχημάτων, παρουσίασε στο ΓΕΣ ολοκληρωμένη πρόταση εκσυγχρονισμού του LEO 1A5 σε «LEO 1HEL». H εταιρεία έχει ήδη παρουσιάσει, στη διεθνή έκθεση DEFEA 2023, τη νέα συλλογή πρόσθετης θωράκισης ASPIS Modular NG επί άρματος LEO 2A4, και έτσι βασιζόμενη σ’ αυτήν, σχεδίασε/ανέπτυξε την αντίστοιχη συλλογή επί LEO 1. Υπόψη ότι η EODH, ως βιομηχανικός συνεργάτης της γερμανικής KMW, κατασκευάζει την θωράκιση των αρμάτων LEO 2. H δε θωράκιση των LEO 2HEL κατασκευάστηκε στην Ελλάδα, απ’ αυτήν, στο πλαίσιο της υποχρέωσης της KMW, επίτευξης ποσοστού συμπαραγωγής 40%.

Η προτεινόμενη ριζική αναβάθμιση του άρματος στην έκδοση «LEO 1HEL» διαθέτει βασικό κορμό πλήρους ψηφιακής διασύνδεσης όλων των συστημάτων, μέσω διπλής αρτηρίας δεδομένων και διπλού Ethernet (τετραπλή διασύνδεση), με πλήρως κλιμακούμενη, ανοικτή και αναβαθμίσιμη αρχιτεκτονική, αρθρωτής σχεδίασης. Όλες οι λειτουργίες θα πραγματοποιούνται, ενσωματωμένες σε λογισμικό και οι υπολογισμοί θα υλοποιούνται σε πραγματικό χρόνο, από υπολογιστικά συστήματα, τελευταίας γενιάς.

Για τη βελτίωση της ευκινησίας (mobility) άρματος, προβλέπεται:

– Νέο συγκρότημα ισχύος 1.000 ίππων

– Νέο σύστημα μετάδοσης κίνησης

– Νέες ακραίες μεταδόσεις

– Νέα συνθετικές μονοκόμματες ερπύστριες (προαιρετικά)

– Νέα ανάρτηση με υδροπνευματικούς βραχίονες που απελευθερώνουν τον χώρο που καταλαμβάνουν οι ράβδοι στρέψεως.

– Αυτόματος μηχανισμός τάνυσης ερπύστριας και

– Νέο σύστημα διαχείρισης ηλεκτρικής ισχύος και νέοι συσσωρευτές.

Για την αναβάθμιση της ισχύς πυρός (lethality) προβλέπεται:

– Νέο Σύστημα Ελέγχου Πυρός (ΣΕΠ) και νέο σύστημα σταθεροποίησης

– Ανεξάρτητο, σταθεροποιούμενο, πανοραμικό περισκόπιου αρχηγού πληρώματος, με ενσωματωμένο τηλεχειριζόμενο πυργίσκο οπλισμού RWS (Remote Weapon Station) των 12,7 χιλ. (0,50΄΄)

– Νέα σκοπευτικά πυροβολητή και αρχηγού με κάμερες θερμικής απεικόνισης μεγάλης εμβέλειας, κάμερες ημέρας συνεχούς εστίασης (ζουμ) και ανεξάρτητα ψηφιακά τηλέμετρα laser (δυνατότητα «Ηunter Killer – Killer»).

– Αυτόματη Ιχνηλάτηση Στόχου, Ιστός Μετεωρολογικών Δεδομένων και Σύστημα Προσδιορισμού Θέσης (GPS)

– Το ΣΕΠ να επιτρέπει στον αρχηγό να ενεργοποιεί ή να απενεργοποιεί κάθε οπλικό σύστημα και του παρέχει δυνατότητα υπέρβασης (Override) του πυροβολητή.

– Οι νέες θέσεις πληρώματος να παρέχουν βελτιωμένη εργονομία, άνεση και επιβιωσιμότητα.

– Οι διεπαφές ανθρώπου – μηχανής να χρησιμοποιούν οθόνες αφής LCD πολλαπλών λειτουργιών και ενσύρματους πίνακες ελέγχου που θα επιτρέπουν την εύκολη εναλλαγή των ρόλων και την κοινή χρήση δεδομένων.

– Περιφερειακό σύστημα παρατήρησης με κάμερες μεγέθυνσης 8Χ για πλήρη επίγνωση τακτικής κατάστασης.

– Ο σταθμός οπλισμού RWS να διασυνδέεται με το πανοραμικό περισκόπιο του αρχηγού για αντιαεροπορική και αντι-drone χρήση.

– Να διατίθεται δυνατότητα ενσωμάτωσης κατευθυνόμενων Α-Τ πυραύλων εκτοξευόμενων από το πυροβόλο ή από πλευρικά εγκατεστημένο εκτοξευτή.

– Να παρέχεται δυνατότητα ενσωμάτωσης περιφερόμενων πυρομαχικών [Loitering Ammunition (LM)]

– Να παρέχεται δυνατότητα ενσωμάτωσης οργανικού drone για ανίχνευση / στοχοποίηση.

Για την βελτιωμένη προστασία – επιβιωσιμότητα (survivability) του άρματος προβλέπεται:

– Ολοκληρωμένο πακέτο παθητικής / ενεργητικής προστασίας, για την αντιμετώπιση όλων των σύγχρονων απειλών, που αυξάνει το βάρος του άρματος στους 46 τόνους.

– Πλήρες πακέτο αισθητήρων και αντιμέτρων ενεργής προστασίας.

– Ενσωματωμένο anti-drone σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης, στο σταθμό οπλισμού RWS.

– Το LEO 1HEL θα συνιστά μια ψηφιοποιημένη δικτυοκεντρική πλατφόρμα μάχης με ευρεία χρήση / σύντηξη αισθητήρων και όπλων, υποβοηθούμενη από τεχνητή νοημοσύνη.

– Θα διαθέτει συνδεσιμότητα πολλαπλών επιπέδων με τα κλιμάκια διοίκησης και ταυτόχρονο έλεγχο ρομποτικών συστημάτων όπως UAV, UGV και LM, με τη χρήση ασφαλών ζεύξεων δεδομένων, υψηλής ταχύτητας.

– Θα φέρει νέο Σύστημα Διαχείρισης Πεδίου Μάχης (BMS), με υποστήριξη χειριστή, μέσω τεχνητής νοημοσύνης, για μείωση φόρτου εργασίας.

– Το πακέτο πολλαπλών επικοινωνιών του άρματος θα αποτελείται από:

– Ψηφιακό σύστημα ενδοεπικοινωνίας με ακουστικά ακύρωσης θορύβου.

– Πομποδέκτη δορυφορικών επικοινωνιών SATCOM, και πομποδέκτη V/UHF υποστηριζόμενο από λογισμικό για επικοινωνίες φωνής και ψηφιακή ζεύξη με χερσαία και αεροπορικά μέσα.

– Ασφαλή ραδιοξεύξη δεδομένων για έλεγχο drones και ρομπότ

– Διακομιστή επικοινωνίας που θα επιλέγει αυτόματα το αποτελεσματικότερο κανάλι επικοινωνίας.

Τα τουρκικά pρογράμματα

H Τουρκία αναβαθμίζει, συνεχώς, το στόλο αρμάτων. Τα 169 Μ60Α1 που την δεκαετία του 2000, είχαν αναβαθμιστεί, ριζικά, στο επίπεδο Μ60 SABRA (Μ 60Τ) με νέο πυροβόλο 120 mm, νέο συγκρότημα ισχύος, νέο ΣΕΠ και συλλογή πρόσθετης θωράκισης, αναβαθμίζονται για τρίτη φορά.

Τη περίοδο 2018 – 2020 είχαν και πάλι αναβαθμιστεί στην έκδοση Μ60Τ1 FIRAT, με την εγκατάσταση: τηλεχειριζόμενου πυργίσκου τύπου SARP, συστήματος προειδοποίησης και ταυτοποίησης εχθρικών απειλών laser τύπου TLUS, συστήματος περιμετρικής επιτήρησης YAMGOZ, συστήματος παρατήρησης – οδήγησης ADIS, συστήματος κλιματισμού, συστήματος ενεργητικής προστασίας PULAT, εφεδρικής μονάδας ηλεκτρικής ισχύος (APU), θωράκιση αντιθραυσματικής προστασίας (Spall Liner) στο εσωτερικό του πύργου και με εγκατάσταση ηλεκτρο-οπτικού ιστού παρατήρησης TEPES (σε 73 άρματα). Σήμερα αναβαθμίζονται και πάλι στην έκδοση M 60TM, με την εγκατάσταση νέου ΣΕΠ Volkan-M και επιπλέον θωράκιση T1. H έκδοση M 60TM αποτελεί το τελικό προϊόν του προγράμματος «TİYK – M60T».

Τουρκικό αναβαθμισμενο M60A3 με το νέο πύργο ΜΖΤ και πυροβόλο 120 mm

Το ευρύτερο πρόγραμμα TIYK (Tanklara İlave Yetenek Kazandırılması δηλ. της Βελτίωσης των Δυνατοτήτων του Αρματικού Δυναμικού) αφορά τόσο των εκσυγχρονισμό των αρμάτων M 60T1, όσο και των αρμάτων LEO 2A4 και M 60A3. Ειδικά για τα τελευταία, προβλέπεται πλήρης αντικατάσταση του πύργου, με νέο που φέρει πυροβόλο 120 mm. Ο νέος πύργος αναπτύχθηκε από την τουρκική Roketsan, σε υλοποίηση του προγράμματος ΜΖΤ (Modüler Zırhlı Kule, δηλ. Αρθρωτός Θωρακισμένος Πύργος). Δεν έχει προσδιοριστεί ο αριθμός προς εκσυγχρονισμό από το σύνολο των 619 αρμάτων Μ60 Α3 που διαθέτει ο Τουρκικός στρατός. Αντιθέτως, έχει προσδιοριστεί ότι το αντίστοιχο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των LEO 2A4 δηλ.. το «TİYK – LEO 2A4», θα αφορά 280 άρματα!

Και η Ελλάδα;

Το ελληνικό αρματικό δυναμικό βρίσκεται σε πλήρη αδράνεια εξελίξεων, τα τελευταία 15 χρόνια. Τα διδάγματα από το πολέμους της Ουκρανίας και της Γάζας, όπου τα άρματα και τα πάσης φύσεως τεθωρακισμένα, πρωταγωνιστούν τόσο σε δράση όσο και σε απώλειες, δεν φαίνεται να «πείθουν», για να λάβουν τα σχετικά προγράμματα υψηλή προτεραιότητα. Ταυτόχρονα τα δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ της ΕΕ που διατίθενται για την ενίσχυση των Ουκρανικών ενόπλων δυνάμεων δεν φαίνεται να συγκινούν την Ελληνική πλευρά, για την συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας στο «πάρτυ».

Η αδήριτη ανάγκη για επιπλέον άρματα στην Ουκρανία, ακόμα και μετά τη τυχόν λήξη των εχθροπραξιών, αλλά και η ταυτόχρονη ανάγκη αναβάθμισης, των στόλων αρμάτων, παγκοσμίως, δημιουργεί τεράστια «παράθυρα ευκαιριών» Ας προσπαθήσουμε να τα αξιοποιήσουμε με τριπλό όφελος: εισροή πιστώσεων από εξωτερικό, ανάπτυξης ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας, αναβάθμιση του ελληνικού αρματικού δυναμικού…

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Τραμπ: δεν έχει ιδεολογία

της  Αν Άπλμπομ, Αμερικανίδας ιστορικού σε συνέντευξη στην El PaísΗ δημοκρατία διαβρώνεται διαρκώς. Σε πολλές σημαντικές δημοκρατίες υπάρχουν ισχυρά αυταρχικά κινήματα, με κόμματα και ηγέτες...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Leopapd 1A5:  το παρόν στην Ουκρανία και το μέλλον του παγκόσμιου...

15
Του Αντιστρατήγου γου ε.α. Δημητρίου Κυριάκου, επιτίμου Δντη ΔΙΤ/ΓΕΣH παραχώρηση επιπλέον αρμάτων LEO 1A5 στην Ουκρανία, αποτέλεσε τη κυριότερη είδηση της 24ης Συνάντησης των...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 4/17 Οκτωβρίου 1912: Η κήρυξη του 1ου...

0
Η Οθωμανική Aυτοκρατορία κηρύσσει τον πόλεμο κατά της Σερβίας και Βουλγαρίας. Την επομένη, 5/18 Οκτωβρίου 1912, η Ελλάδα συμμετέχει στη διαμάχη, τασσόμενη με τα...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Τραμπ: δεν έχει ιδεολογία

της  Αν Άπλμπομ, Αμερικανίδας ιστορικού σε συνέντευξη στην El PaísΗ δημοκρατία διαβρώνεται διαρκώς. Σε πολλές σημαντικές δημοκρατίες υπάρχουν ισχυρά αυταρχικά κινήματα, με κόμματα και ηγέτες...

Σκανδιναβικές χώρες: εξετάζουν μελλοντική αγορά κοινού τύπου ΤΟΜΑ

Η Δανία, η Φινλανδία, η Νορβηγία και η Σουηδία εξετάζουν σχέδιο για επιλογή και παραγγελία κοινού τύπου τεθωρακισμένου οχήματος μάχης (ΤΟΜΑ) στο μέλλον.Όπως γράφει...

Πολεμική Αεροπορία: οι κάσκες Ιπταμένων στην εποχή της αεριοπροώθησης

Η ένταξη της Ελλάδας στο ΝΑΤΟ (18 Φεβρουαρίου 1952) οδήγησε στην εκ βάθρων αναδιοργάνωση της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας (ΕΒΑ) -όπως ονομαζόταν τότε η Πολεμική...