5 παλιά αεριωθούμενα αεροσκάφη και 3 ελικόπτερα πυρόσβεσης αποφάσισε να εκποιήσει η κυβέρνηση του Λιβάνου. Οι λόγοι της κίνησης αυτής εντοπίζονται στο υψηλό κόστος συντήρησης, όπως αναφέρει ανακοίνωση της κυβέρνησης της αραβικής χώρας.
“Η χρήση τους κατέστη επισφαλής και δεν βρίσκονται πλέον ανταλλακτικά για τα αεροσκάφη αυτά”
Η πολεμική αεροπορία του Λιβάνου απέκτησε έναν αριθμό μαχητικών Hunter το 1958 και επίσημα τα χρησιμοποιούσε μέχρι το 2014. Μερικά από αυτά είχαν κάποια συμμετοχή στις αραβο-ισραηλινές συγκρούσεις τις δεκαετίες του ’60 και του ’70.
ΠΩΛΟΥΝΤΑΙ: Λειτουργικά English Electric Lightning σε τιμές ευκαιρίας!
Τα αεροσκάφη αποθηκεύτηκαν στη δεκαετία του ’80 αλλά το 2007 αποφασίστηκε αριθμός τους να επανέλθει σε πτητική κατάσταση για να δώσει κάποια αεροπορική υποστήριξη στις επιχειρήσεις των ενόπλων δυνάμεων του Λιβάνου κατά της οργάνωσης Fatah al-Islam. Το 2010 τέσσερα τουλάχιστον μαχητικά επανήλθαν σε πτητική κατάσταση για τέσσερα χρόνια, όταν η τραγική έλλειψη ανταλλακτικών ανάγκασε τον Λίβανο να τα αποσύρει.
Προς πώληση, όμως, είναι και τρία ελικόπτερα Sikorsky S-61N, η πολιτική έκδοση του γνωστού αμερικανικού ελικοπτέρου SH-3 Sea King εξειδικευμένη για καταπολέμηση πυρκαγιών. Τα ελικόπτερα αποκτήθηκαν το 2009 αλλά το 2012 έπαψαν να πετούν έχοντας μόλις 1,226 ώρες πτήσης στο ενεργητικό τους.
Η ανακοίνωση του λιβανικού υπουργείου Αμύνης αναφέρει για τα ελικόπτερα πως το AD-1601 υπέστη σοβαρές ζημιές το 2011 και δεν κατέστη δυνατόν να επισκευαστεί. Παρομοίως, το AD-1602 παρουσίασε δυλειτουργίες το 2012 αλλά δεν εντοπίστηκαν ανταλλακτικά στη διεθνή αγορά. Τέλος, το AD-1603 σταμάτησε να επιχειρεί το 2017 έχοντας καταναλώσει τις ώρες λειτουργίας του.
Είναι προφανές, ότι ο Στρατός του Λιβάνου δεν διαθέτει την υποδομή υποστήριξης των ελικοπτέρων του τύπου αλλά παρόλο τον ενθουσιασμό με τον οποίο υποδέχθηκε η κυβέρνηση της χώρας την αγορά των ελικοπτέρων, η απόδοσή τους δεν εντυπωσίασε το υπουργείο Αμύνης ποτέ.
Ο λόγος είναι, φυσικά, το κόστος: τα τρία ελικόπτερα θα κόστιζαν 9 εκατομμύρια δολάρια για να επισκευαστούν, επιπλέον του 1.6 εκατομμυρίων δολαρίων που κοστίζει η λειτουργική τους συντήρηση. Τέλος, κάθε ελικόπτερο S-61 κοστίζει 5,000 δολάρια ανά ώρα πτήσης, υπερδιπλάσιο από το ωριαίο κόστος άλλων ελικοπτέρων.
Σαν επιστέγασμα, ο υπουργός Αμύνης δήλωσε πως τα ελικόπτερα αποδείχθηκαν “μη αποδοτικά στο έργο της δασοπυρόσβεσης εξαιτίας της δυσκολίας ελιγμών τους” ενώ το έργο έγινε δυσκολότερο από τεχνικά προβλήματα που προέκυψαν κατά καιρούς “λόγω της ηλικίας” των μέσων.
Η κυβέρνηση της Βηρυτού προσφέρει τα παραπάνω μέσα σε διεθνή δημοπρασία και όποιος πρόλαβε τα Sikorsky είδε!
***ΠΡΟΣΘΗΚΗ***
Μετά από παρατήρηση αναγνώστη μας, επισημαίνουμε πως τα τρία ελικόπτερα δασοπυρόσβεσης ανήκουν στον τύπο S-61N και όχι S-70 της Sikorsky, κρίνοντας τις αρχικές πληροφορίες ανακριβείς.
Το S-61N είναι ένα ογκώδες ελικόπτερο μεγάλης εμβέλειας σχεδιασμένο για αποστολές SAR και ASW στις αρχές της δεκαετίας του 1960. Στην πολιτική του έκδοση είχε την δυνατότητα μεταφοράς 30 ατόμων.
Η είδηση της πρόωρης απόσυρσής τους από λιβανική υπηρεσία ξεσήκωσε, όπως είναι φυσικό, κάποια δυσαρέσκεια σε λιβανικά μέσα τόσο για την τύχη της επένδυσης όσο και για το κενό που αφήνουν στον τομέα της δασοπυρόσβεσης. Η ξυλεία του Λιβάνου, άλλωστε, είναι σημαντικό εξαγωγικό προϊόν ενώ απεικονίζεται και στην εθνική σημαία της χώρας.
Οι ισχυρισμοί της κυβέρνησης του Λιβάνου για τα προβλήματα υποστήριξης δεν φαίνεται να είναι αβάσιμοι. Τον Ιανουάριο, η κυβέρνηση της Μαλαισίας ανακοίνωσε πως καθήλωνε 12 ελικόπτερα του τύπου μετά από πτώση ενός ελικοπτέρου του τύπου λόγω τεχνικού προβλήματος ενώ δήλωσε πως η συντήρηση των παλιών ελικοπτέρων ήταν κοστοβόρα και αναζητούσε αντικαταστάτη.