Η πάντα καλά πληροφορημένη γαλλική εφημερίδα LaTribune, η γαλλική πλευρά έχει λάβει διαβεβαιώσεις από την ελληνική πλευρά πως “τίποτα δεν έχει κλείσει” για το θέμα των φρεγατών του Πολεμικού μας Ναυτικού. Οι φήμες πως οι φρεγάτες έχουν καταλήξει στις ΗΠΑ, είναι απλά φήμες. Το μόνο που αληθεύει, είναι πως οι ΗΠΑ έχουν καλύτερη οικονομική προσφορά (χαμηλότερου κόστους), προσφέρουν απολύτη ομοιοτυπία με τις εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ, ενώ η Ενδιάμεση Λύση μπορεί να είναι είτε Arleigh Burke είτε Ticonderoga. Τέλος, η ελληνική πλευρά έχει ζητήσει και μάλλον θα λάβει συμμετοχή στο πρόγραμμα της FFG(X), Constellation Class.
Η LaTribune αναφέρει πως η Naval Group “παραμένει στο παιχνίδι”, κάτι που πρώτη έχει γράψει και η ΠΤΗΣΗ. Σύμφωνα με την γαλλική εφημερίδα, οι Γάλλοι ετοιμάζουν νέα βελτιωμένη οικονομική προσφορά, απλά από ελληνικής πλευράς, πως για να αντιμετωπίσουν τους Αμερικανούς, θα πρέπει να προσφέρουν και ενδιάμεση λύση. Δυστυχώς όμως, η λύση των δυο FREMM ήταν και παραμένει “προβληματική”, καθώς και το κόστος των πλοίων θα είναι μεγάλο (δεν θα είναι μορφής βοήθειας), αλλά και το Γαλλικό Ναυτικό χρειάζεται τα πλοία.
Ολλανδική Φρεγάτα Damen SIGMA, θα μπορούσε να είναι μια λύση για το ΠΝ;
Τα άλλα πλοία που μπορεί να προσφέρει το Γαλλικό Ναυτικό, είτε είναι παλιά στα όρια της αχρηστίας, είτε πολύ ελαφρά οπλισμένα (LaFayette). Εμείς πάντως θα βλέπαμε θετικά την παραχώρηση 2 ή περισσοτέρων LaFayette, σαν ενδιάμεση λύση, πλοία που θα μπορούσαμε να τα εκσυγχρονίσουμε στο επίπεδο των ελληνικών MEKO200HN στο μέλλον. Θα ήταν ενδιαφέρον να δούμε τους Γάλλους να έρχονται και με κάποια ισχυρή έκδοση της Gowind. Είναι εξαιρετικά περίεργο το γεγονός ότι το πλοίο δεν έχει προσφερθεί στη χώρα μας.
Ένα άλλο “αγκάθι” είναι το θέμα του εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Εκεί, η ελληνική πλευρά ή μπορεί να αποδεσμεύσει το πρόγραμμα από τους Γάλλους, πηγαίνοντας όπου είναι η καλύτερη οικονομοτεχνική προσφορά, είτε δηλαδή στη Lockheed Martin, είτε στη SAAB, είτε στην THALES κοκ. Αυτό βέβαια θα σήμαινε πως οι νέες φρεγάτες Belh@rra δεν θα είχαν πολλά κοινά σημεία με τις ΜΕΚΟ200ΗΝ, αλλά στην τελική, εδώ που φτάσαμε, το ΠΝ θα πάρει τελικά πλοία που τόσο χρειάζεται. Το τελευταίο “αγκάθι” από γαλλικής πλευράς, το χρηματοδοτικό, ίσως μπορεί να λυθεί πλέον από την ελεύθερη αγορά, καθώς η Ελλάδα μπορεί να αντλήσει δανεισμό με πολύ χαμηλό επιτόκιο. Μέχρι σήμερα, μόνο οι ΗΠΑ προσφέρουν κάποιο solid χρηματοδοτικό, μέσω FMS/FMF.
Ελληνικές Belh@rra. Πολύ σκληρές για να πεθάνουν! Συνεχίζεται η γαλλική προσπάθεια;
To ενδιαφέρον που αποκαλύπτει η LaTribune είναι πως η ολλανδική DAMEN έχει έλθει δυναμικά, προσφέροντας προφανώς κάποια έκδοση της Omega ή της SIGMA 10514 (ή μάλλον μεγαλύτερη). Καθώς η Omega θεωρείται πολύ ακριβή, και αρκετά μεγάλη, αναμένουμε πως η ολλανδική πρόταση, θα βασίζεται στις εξαιρετικές SIGMA 10514. Το ΠΝ δεν ενδιαφέρθηκε τελικά για την πρόταση της φρεγάτας που θα αντικαταστήσει τις Class M σε Βέλγιο και Ολλανδία. Κάπου εδώ θα πρέπει να πούμε πως το ΠΝ εκτιμά ιδιαιτέρως τις ολλανδικές σχεδιάσεις. Άλλωστε, το “τυράκι” που προσφέρουν οι Ολλανδοί, είναι οι δυο ολλανδικές φρεγάτες κλάσης Μ. Βέβαια, πρέπει να ομολογήσουμε πως δεν έχουμε πειστεί πως το ολλανδικό ναυτικό προτίθεται να τις αποδεσμεύσει νωρίτερα από το 2025.
Σε κάθε περίπτωση, η εξέταση των “ευρωπαϊκών” λύσεων από πλευράς ΠΝ, έχει καθυστερήσει μάλλον την αποστολή της LoR για τις αμερικανικές MMSC. Οι Αμερικανοί έχουν καταφέρει να σηκώσουν τον πήχυ με αυτά που προσφέρουν, και οι Ευρωπαίοι έχουν κληθεί να καλύψουν τη διαφορά. Το ενδιαφέρον όμως είναι πως η LaTribune, στο τέλος του δημοσιεύματός της, αναφέρει πως η DAMEN και οι Ολλανδοί δεν έχουν την ειδική γεωπολιτική αξία -που έχουν προφανώς οι Γάλλοι- για την Ανατολική Μεσόγειο. Κοινώς, με λίγα λόγια, η γαλλική εφημερίδα αναφέρει πως μόνο η Γαλλία μπορεί να προσφέρει γεωπολιτικά στην Ελλάδα.