Το Αμερικανικό Ναυτικό έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία αντικατάστασης του Αεροσκάφους Ναυτικών Επιχειρήσεων (ΑΦΝΕ) P-3C Orion με το νεότερο P-8A Poseidon.
Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση, η VP-40, η τελευταία αμερικανική μοίρα που πετούσε P-3C Orion, τερμάτισε την χρήση του τύπου στις 14 Μαΐου. Η VP-40 είχε εννέα P-3C Orion, ένα από τα οποία παραδόθηκε στο Μουσείο Ναυτικής Αεροπορίας που λειτουργεί στην Πενσακόλα.
Αμερικανικά P-3C στην τελευταία τους αποστολή πριν την απόσυρση
Η διαδικασία μετάβασης της μοίρας στο P-8A Poseidon ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2019, ύστερα από την επιστροφή αεροσκαφών P-3C από την τελευταία τους επιχειρησιακή ανάπτυξη. Η VP-40 επιχειρούσε το Orion από το 1968. Το P-8 Poseidon είναι στρατιωτικό παράγωγο του Commercial Next-Generation 737 της Boeing και χρησιμοποιείται από τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Αυστραλία και την Ινδία. Το P-8 έχει επίσης παραγγελθεί από τη Νορβηγία, τη Νότια Κορέα και τη Νέα Ζηλανδία.
Με βάση την έκδοση «The Military Balance 2020», στα τέλη του 2019 υπήρχαν σε υπηρεσία 20 P-3C με το Αμερικανικό Ναυτικό, ενώ άλλα αεροσκάφη είχαν αποσυρθεί τα προηγούμενα χρόνια. Αυτά τα αεροσκάφη θα μπορούσαν να γίνουν διαθέσιμα σε άλλες χώρες, όπως οι Φιλιππίνες και η Αργεντινή. Στην περίπτωση της τελευταίας υπάρχει ήδη ειδοποίηση για την πιθανή πώληση τεσσάρων αεροσκαφών, με εκτιμώμενο κόστος $78 εκατομμύρια.
Η συμφωνία αφορά τηναπόκτηση των τεσσάρων (4) αεροσκαφών και συναφούς εξοπλισμού υποστήριξης, κυρίως είκοσι (20) κινητήρων (4 για κάθε αεροσκάφος και 4 αναπληρωματικούς), εξοπλισμού επικοινωνιών, ραντάρ, ηλεκτρο-οπτικού και υπέρυθρου εξοπλισμού παρατήρησης, εργαλεία υποστήριξης, ανταλλακτικά, εγχειρίδια εκπαίδευσης, εκπαίδευση τεχνικών, εξοπλισμό επιθεώρησης, μεταφορά, υλικό διοικητικής υποστήριξης και άλλα σχετικά στοιχεία. Το συνολικό πακέτο ανέρχεται σε 78,032,000 δολάρια Αμερικής.
Η Αργεντινή παρέλαβε 6 P-3B από το 1997 μέχρι το 1999, αλλά κανένα από αυτά δεν θεωρείται σήμερα επιχειρησιακό. Επιπλέον, κρίθηκε ότι η επαναφορά τους θα απαιτούσε εκτεταμένες εργασίες εκσυγχρονισμού, οπότε, επιλέχθηκε η αντικατάστασή τους με P-3C που αποσύρθηκαν πρόσφατα από το Αμερικανικό Ναυτικό.
Τέσσερα P-3C Orion και εξοπλισμός για την Αργεντινή για 78 εκατομμύρια δολάρια
Η Ελλάδα θα μπορούσε να ενδιαφερθεί για την αγορά αμερικανικών P-3C; Όταν το υπουργείο Εθνικής Άμυνας επιχειρηματολογούσε υπέρ του προγράμματος εκσυγχρονισμού των 4+1 P-3B το 2015, ένα από τα επιχειρήματα ήταν πως το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) χρειαζόταν οκτώ ΑΦΝΕ τύπου P-3, για την από αέρος επιτήρηση του Αιγαίου, του Ιονίου και του θαλάσσιου χώρου από την Κρήτη έως την Κύπρο. Καθώς όμως δεν υπήρχαν τα κονδύλια για οκτώ αεροσκάφη, αποφασίστηκε να επανέλθουν σε υπηρεσία έως πέντε P-3B μετά από εκσυγχρονισμό, τα οποία παροπλίστηκαν το 2009.
Με τον κορμό των πολεμικών πλοίων να χρειάζεται αντικατάσταση ή εκσυγχρονισμό, ίσως είναι δύσκολο να επενδυθούν περισσότεροι πόροι πάλι στα ΑΦΝΕ. Μια εναλλακτική θα μπορούσε να είναι μια κρούση προς τις ΗΠΑ, μήπως και εξασφαλίζονταν υλικά και υποσυστήματα για την ενίσχυση των δυνατοτήτων των ελληνικών εκσυγχρονισμένων ΑΦΝΕ, ώστε αυτά να έχουν το σύνολο των αισθητήρων και συστημάτων – γιατί όχι και όπλων – για να φέρουν σε πέρας το σύνολο των πιθανών αποστολών.
Αν από την άλλη κάποια αεροσκάφη είναι σε αξιόλογη κατάσταση, μια αντίστοιχη δαπάνη σαν αυτή της Αργεντινής, δεν φαντάζει εξωπραγματική. Θεωρητικά, η Ελλάδα θα μπορούσε με ένα ποσό αρκετά χαμηλότερο των $100 εκατομμυρίων, να αποκτήσει 4 “νέα” ΑΦΝΕ και να “κλειδώσει” το Αιγαίο, και το σημαντικότερο, την Ανατολική Μεσόγειο, αποκτώντας δυνατότητες συνεχόμενης επιτήρησης.
Έτσι, η ανάγκη για περισσότερα P-3 υφίσταται θεωρητικά. Και επειδή το P-3 έχει πάψει να κατασκευάζεται, η δεξαμενή αμερικανικών αεροσκαφών, ειδικά των P-3C που απέσυρε η VP-40, θα μπορούσε να είναι μία ελκυστική επιλογή, αρκεί να βρίσκεται σε ικανοποιητική κατάσταση.
ΑΝΑΛΥΣΗ: Μπορούν τα “νέα” P-3B του ΠΝ να διεξάγουν ανθυποβρυχιακές επιχειρήσεις;
Ένεκα της στενής δημοσιονομικής κατάστασης, η χώρα μας θα πρέπει να αναζητήσει “έξυπνες” λύσεις για να καλύψει τις επιχειρησιακές της ανάγκες.
Διαβάστε επίσης
Πρώτη πτήση Lockheed P-3 Orion: ο κυρίαρχος των ωκεανών (αρχείο Π&Δ)