18 C
Athens
Παρασκευή, 31 Ιανουαρίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΑΠΟΨΗ: Ας μην υπερβάλουμε, δεν είναι για πέταμα οι LaFayette, δεν είναι...

ΑΠΟΨΗ: Ας μην υπερβάλουμε, δεν είναι για πέταμα οι LaFayette, δεν είναι και Arleigh Burke. Δίνουν λύσεις;

- Advertisement -

 

Όσοι καλοί φίλοι θυμούνται, πρώτη η ΠΤΗΣΗ πριν 2,5 χρόνια, μίλησε για LaFayette, καθώς ήταν Σεπτέμβρης του 2018 όταν γράψαμε για τις επιλογές Ενδιάμεσης Λύσης για το ΠΝ (και για τις LaFayette). Οι έχοντες καλή μνήμη θα θυμηθούν το παρακάτω άρθρο.

ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Μπορεί το ΠΝ να ενισχυθεί με μεταχειρισμένες φρεγάτες άμεσα; Adelaide και Lafayette οι πρώτες λύσεις;

Το άρθρο κατέληγε πως οι μόνες επιλογές, εν έτει 2018, για Ενδιάμεση Λύση, ήταν είτε οι Adelaide από την Αυστραλία, είτε οι LaFayette από τη Γαλλία. Οι Adelaide ήταν μάλλον η κορυφαία επιλογή μεταχειρισμένου πλοίου για το ΠΝ, αλλά ας το αφήσουμε αυτό στην άκρη, κι ας πάμε στις ωραίες, λίγο παλιές, γαλλικές φρεγάτες. Οι LaFayette, κατασκευασμένες μετά το τέλος του Ψυχρού Πολέμου, είχαν ουσιαστικά μόνο μια αποστολή, την επίδειξη της γαλλικής σημαίας σε περιοχές “χαμηλής” έντασης. Αυτός είναι και ο λόγος που τις κατασκευάσαν, για να ελέγχουν την τεράστια ΑΟΖ τους. Αν κάπου χρειάζονταν κάτι περισσότερο, τότε θα στέλνονταν ισχυρότερες μονάδες στόλου.

Ποιος ήταν ο λόγος, πριν σχεδόν 2,5 χρόνια, που της συντακτικής ομάδας της ΠΤΗΣΗΣ, της “ήρθε” να ασχοληθεί με ένα υποεξοπλισμένο πλοίο; από που ως που, τέθηκε θέμα LaFayette για το ΠΝ; Αν κάποιος μας παρακολουθεί συστηματικά, θα ξέρει πως είμαστε αυτοί που πρώτοι προσεγγίζουμε θέματα, που άλλοι ούτε καν έχουν φανταστεί, με βάση την απλή λογική, όχι την καλπάζουμε φαντασία μας. Εμείς είμασταν που είπαμε πως F-35 γιοκ για την Τουρκία, τον Απρίλιο του 2017. Όταν όλοι οι άλλοι, ακόμη και μετά το τέλος της σχέσης Τουρκίας/F-35 έλεγαν “να δείτε που στο τέλος θα πάρουν και τα δυο”…

La Frégate Furtive Lafayette (FLF) se rapproche du Batiment de Projection et de Commandement (BPC)Mistral lors de la Maoeuvre de Présentation de Ravitaillement à la Mer (PRERAM) entre le Batiment de Projection et de Commandement (BPC) Mistral et la Frégate Furtive Lafayette (FLF). Dans le cadre de la mission Jeanne d’ Arc 2014. Au large de l’Espagne, le 06 mars 2014.

Δεν είμασταν όμως τρελοί τότε ή τώρα. Η χώρα μας ήταν από καιρό σε συζητήσεις για την αγορά γαλλικών φρεγατών Belh@rra, ενώ “έπαιζε” ακόμη η ενοικίαση, ή αγορά, μεταχειρισμένων φρεγατών FREMM. To πρόβλημα για το ΠΝ, από τη στιγμή που οι FREMM δεν θα έφταναν ποτέ, ήταν η άμεση ανάγκη για πλοία. Πλοία που θα έβγαζαν πέρα τις αποστολές που έβγαζαν, και βγάζουν οι φρεγάτες κλάσης S. Ακόμη και το 2018 να είχαμε παραγγείλει τις Belh@rra, πλοία θα είχαμε το 2025. Το πλοίο δεν είχε ολοκληρώσει το σχεδιασμό του, ενώ το ΠΝ θα μπορούσε να είχε πλοία νωρίτερα, αρκεί να πλήρωνε αδρά τη Naval Group να δουλέψει διπλοβάρδιες στα Ναυπηγεία της. Και μια παρατήρηση. Την ιδέα για τις LaFayette την πήραμε από το MerEtMarine. Εδώ το άρθρο του Μαιου 2018.

Ποιες οι πιθανότητες να ενισχυθεί το Ελληνικό ΠΝ με φρεγάτες La Fayette προς άμεση ενίσχυση ή/και αντικατάσταση μη εκσυγχρονισμένων Kortenaer;

Αφήνοντας “απέξω” κάτι γερασμένες φρεγάτες, με προβλήματα μεγαλύτερα από αυτά των S, αλλά και κάτι αντιτορπιλικά που κάποτε μπορούσαν να ρίχνουν και SM-1, η μόνη λύση για Ενδιάμεση Λύση από Γαλλία μεριά ήταν και είναι οι φρεγάτες (με ελαφρύ οπλισμό), κλάσης LaFayette. Έχει πολλή αξία για τους νεότερους αναγνώστες μας, να διαβάσουν τα σχόλια τότε. Υπήρξαν άνθρωποι που θεώρησαν πως προσπαθούσαμε να “προωθήσουμε” τις φρεγάτες στη χώρα, λες και οι άνθρωποι του ΓΕΝ είναι τίποτα άβουλα όντα, που θα ακούσουν εμάς. Η λογική ήταν, και είναι, αυτή που προστάζει σαν το μόνο διαθέσιμο πλοίο σαν Ενδιάμεση Λύση από τη Γαλλία για την Ελλάδα, είναι οι LaFayette.

Τα πλοία δε, μπορούσαν, και μπορούν, να μπουν άμεσα σε υπηρεσία με το ΠΝ. 20 μέρες μετά το πρώτο μας άρθρο, αναγκαστήκαμε να κάνουμε ένα δεύτερο, που εξηγούσε τους λόγους για τους οποίους οι LaFayette δεν είναι τόσο “ηλίθια” επιλογή, όπως επίσης, και ότι μπορούν να μπουν σε υπηρεσία σχεδόν άμεσα με το ΠΝ, ασχέτως με το γεγονός ότι δεν είναι εξοικειωμένα τα πληρώματα. Το άρθρο μας τότε, εδώ.

ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Οι φρεγάτες LaFayette μπορούν ενταχθούν άμεσα στο ΠΝ χωρίς κόστος;

Αν δεν μας γελά η ασθενής μνήμη μας, πρέπει να έγινε μια επανάσταση, ανάλογη με αυτή που έκαναν κάποιοι για τις MMSC. Αλλά πρέπει να ομολογήσουμε, πως γενικά δεν κάνουμε πίσω στη λογική και στην πραγματικότητα. Όποιος θέλει να τα βάλει με την πραγματικότητα, μάλλον θα χάσει. Καλώς ή κακώς, το Γαλλικό ΠΝ δεν έχει δεκάδες πλοία, έχει ένα συγκεκριμένο αριθμό. Αν είναι να πάρουμε κάποια, που δεν θα έχουν περισσότερα μίλια από τις Kortenaer, οι λύσεις είναι συγκεκριμένες. FREMM, που δεν γίνεται, τουλάχιστον με όσα ξέρουμε μέχρι τώρα, ή LaFayette. Ναι, κυρίες και κύριοι, LaFayette. Αν θέλουμε να συζητάμε για Belh@rra, οποιοδήποτε τύπου (ελληνική, γαλλική, αρειανή κοκ), χρειαζόμαστε Ενδιάμεση Λύση, και από Γαλλία το μόνο που μπορεί (προσέξτε το μπορεί, δεν έχουμε επίσημη πρόταση), είναι οι LaFayette. Οτιδήποτε άλλο, είναι καυγάς με βράχο.

Και εδώ, επανερχόμαστε στο θέμα LaFayette, που πρώτοι είχαμε αναδείξει πριν 2,5 χρόνια. Επειδή διαβάζουμε διάφορα, που στερούνται σοβαρότητας, θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε μερικά πράγματα. Καταρχάς, να πούμε πολύ ξεκάθαρα, πως θα είμασταν υπέρ μιας Ενδιάμεσης Λύσης με 2 ή περισσότερες LaFayette, στην περίπτωση που επιλέξουμε τελικά τις γαλλικές Belh@rra. Μπορεί κάποιοι να φαντασιώνονται τις FREMM-DA, θεωρώντας τες το γαλλικό αντίστοιχο του Arleigh Burke, αλλά δεν είναι. Επίσης, κάποιοι μπορεί να θεωρούν πως το ΠΝ θέλει κάτι σε μέγεθος Arleigh Burke και άνω, πχ Ticonderoga. To ΠΝ θα πάει, αν πάει, σε Arleigh Burke/ Ticonderoga λόγω ανάγκης, όχι λόγω επιλογής. Θα προτιμούσε πλοίο στο μέγεθος 3500 ως 5000 τόνους. Αυτό που λέμε επίσης ξεκάθαρα, είναι πως η προσφορά LaFayette από τους Γάλλους στην περίπτωση των Belh@rra, δεν είναι λόγος συνολικής απόρριψης της γαλλικής πρότασης.

Πριν αρχίσουν οι φίλοι να ανατρέχουν στο wikipedia για να δουν μήπως ξέχασαν κάτι από τον οπλισμό των πλοίων, θα πούμε ότι καλά θυμούνται. Τα πλοία είναι υποεξοπλισμένα,  με 8 × Exocet MM40 Βlock II, 1 × 100 mm πυροβόλο, πυροβόλα 2 × 20 mm F2, και ένα σύστημα 1 × Crotale CN2 που -προσπαθεί να- παίζει το ρόλο του CIWS. Φυσικά μπορεί να φιλοξενήσει ελικόπτερο μεγέθους MH-60R, ή μάλλον βάρους (δεν είμαστε σίγουροι για τις διαστάσεις, και ίσως χρειάζονται μετατροπές σε υπόστεγο και ελικοδρόμιο, μικρής όμως έκτασης). Σημείωση: Ακόμη κι αν δείτε ελικόπτερο MH-60R στο ελικοδρόμιο, δεν σημαίνει πως μπορεί να επιχειρήσει από εκεί χωρίς περιορισμούς.

Oι πρώτες δυο LaFayette διαθέσιμες προς πώληση το 2020, βραζιλιάνικο ενδιαφέρον

Με λίγα λόγια, το πλοίο είναι ελαφρύτερα οπλισμένα από τις ΤΠΚ Ρουσσέν, καθώς το RAM των Super Vita είναι ασύγκριτα ανώτερο του Crotale. Το τελευταίο, έχει ημιενεργή καθοδήγηση, και δεν μπορεί να καθοδηγεί πάνω από έναν πύραυλο τη φορά σε έναν στόχο (οκ, ίσως και δυο πυραύλους). Δεν κάνουμε τον κόπο να τις συγκρίνουμε με τις ΜΕΚΟ200ΗΝ ή με άλλες σύγχρονές τους φρεγάτες, καθώς μάλλον τις αδικούμε. Για άλλο λόγο σχεδιάστηκαν οι ΜΕΚΟ200ΗΝ, για άλλο οι LaFayette. Αλλά το ερώτημα παραμένει, γιατί να τις θέλουμε στο ΠΝ;

Διότι, πρέπει να δούμε την συνολική κατάσταση. Τι θέλουμε να αντικαταστήσουμε; 3 μη εκσυγχρονισμένες Kortenaer, που έχουν ένα απαρχαιωμένο ΣΕΠ, με έναν 8πλό Mk29 (RIM-7P Sea Sparrow), και ένα Phalanx. Πλοίο εξαιρετικά, αλλά με 40 χρόνια στη θάλασσα, “λιωμένα” σε υπηρεσία, με δαπανηρούς αεριοστροβίλους, και πολύ, μα πάρα πολύ παλιά ηλεκτρονικά και υποσυστήματα. Και τι λέμε εμείς; θα αντικατασταθούν με πλοίο 20 χρονών νεότερα, με αξιόπιστους και οικονομικότατους diesel, με τα 3/5 πλήρωμα απαίτηση. Και τώρα αρχίζουν τα δύσκολα…

Θα έρθουν οι Γάλλοι με LaFayette/Belh@rra/ΜΕΚΟ200/ASTER να “χτυπήσουν” τους Αμερικάνους και τις Adelaide/LCS/SM2;

Που είναι η ανθυποβρυχιακή άμυνα; δεν έχει σόναρ τροπίδας (παλιά μας τέχνη κόσκινο). Οκ, θεωρούμε δηλαδή το 45 ετών σόναρ των S, τόοοοοοσο φοβερό; που θα πιάνει τα πάντα, και θα κάνει ανθυποβρυχιακό πόλεμο; Λυπούμαστε, ακόμη και οι S το 99% από τις αποστολές ASW θα τις βγάζουν με το ελικόπτερο. Συνεπώς, όσο κι έχουν “πουλήσει” κάποιοι για την απίστευτη “αναγκαιότητα” για σόναρ τρόπιδας, δεν ισχύει. Μια LaFayette, μπορεί να κάνει σε ρόλο ASW ελάχιστα λιγότερα από μια S, κι όταν λέμε “ελάχιστα”, εννοούμε πως δεν έχει τορπιλοσωλήνες για αυτοπροστασία.

Πάμε παρακάτω. Εντάξει, αν θεωρήσουμε τους Crotale αντίστοιχους των Sea Sparrow, θα δούμε πως λείπει ένα Phalanx. Γνωρίζουμε φανταζόμαστε όλοι πως το Phalanx είναι ουσιαστικά plug and play; To παίρνεις από μια S, το βάζεις σε μια LaFayette. Τι χρειάζεσαι; έναν γερανό, και μια τροφοδοσία στο πλοίο υποδοχής (ρεύματος). Συνεπώς, μάλλον καλυφθηκαμε και σε αυτό τον τομέα. Που θα μπει; έτσι όπως το βλέπουμε εμείς, μάλλον πίσω από το πυροβόλο της πλώρης. Θα εξηγήσουμε παρακάτω τους λόγους.

LaTribune: Φθηνότερες λύσεις σε φρεγάτες για το ΠΝ, από την ολλανδική DAMEN και τη γαλλική Naval Group

Πολλοί θεωρούν πως το ραντάρ είναι ανεπαρκές. Μάλλον δεν έχουν δει τα μέσα εντοπισμού στόχων αέρος στις S. Το παλαιό Tiger, αν και 2D, εντούτοις προσφέρει κάποια δεδομένα ύψους, έχοντας έτσι την ικανότητα να προσφέρει δεδομένα σκόπευσης. Θεωρούμε πως είναι πολύ καλύτερο του DA-08 των S, και δεν το συζητούμε πως είναι ένα ραντάρ επίσης 20 χρόνια νεότερο των radar των Kortenaer. Μια αλλαγή του πυροβόλου των 100 χιλιοστών από κάποιο OtoMelara είναι επίσης πολύ πιθανό σενάριο.

Ουσιαστικά, επαναλαμβάνουμε τους εαυτούς μας αν πούμε πως το ΠΝ μπορεί να αξιοποιήσει άμεσα τις LaFayette, σε ρόλους αντίστοιχους με αυτούς που χρησιμοποιεί σήμερα τις S αλλά και τις Super Vita. Τα κόστη λειτουργίας θα πέσουν, οι διαθεσιμότητες θα αυξηθούν, και δεν πρέπει να αγνοούμε το γεγονός ότι υπηρετούν 20 πλοία της κλάσης παγκοσμίως, συνεπώς υπάρχει ακόμη υποστήριξη για τα περισσότερα συστήματα. Ακόμη και δυο μόνο LaFayette να προσφέρουν οι Γάλλοι, θα μπορούσαν να συνεισφέρουν πάρα πολλά, ειδικά όσο κάποιες από τις ΜΕΚΟ200ΗΝ θα είναι εκτός υπηρεσίας για εκσυγχρονισμό. Και ναι, θα βγάζουν πολυήμερες αποστολές είτε στο Αιγαίο, είτε στην Ανατολική Μεσόγειο.

Karel Doorman ή M class για το ΠΝ, ίσως η καλύτερη και εκσυγχρονισμένη “ενδιάμεση λύση” που υπάρχει αυτή τη στιγμή, αλλά και η πιο “μακρινή”

Με την ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ, και με ένα μικρό κόστος, θα μπορούσε ο εκσυγχρονισμός να επεκταθεί και στις ελληνικές LaFayette, και οι τελευταίες να αποκτήσουν στη θέση του Crotale, ένα RAM 21 θέσεων, radar όμοιο με αυτό που θα φέρουν οι εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ, καθώς και το αντίστοιχο CMS. Έτσι, τα πλοία θα μπορούσαν να εκτελέσουν πολύ περισσότερες αποστολές σε δύσκολα περιβάλλοντα, και να μπορούν πλέον να αμυνθούν καλύτερα σε επιθέσεις κορεσμού.

Σε ότι αφορά το σόναρ, θεωρούμε πως αντί του πολύ οριακού BlueWacher που τοποθετούν οι Γάλλοι, θα προτιμούσαμε μια επένδυση σε CAPTAS-2. Έτσι, τα πλοία θα αποκτούσαν πραγματικές ASW δυνατότητες, καθώς το BlueWatcher έχει μέγιστη εμβέλεια 20 χιλιομέτρων, και είναι περισσότερο ανάγκη, παρά επιλογή. Τώρα, κάτι ιδέες περί τοποθέτησης ASTER 15 (με εκτοξευτές Sylver A43/50) πραγματικά δεν υπάρχουν, κυριολεκτικά και μεταφορικά.

Είναι πλέον ξεκάθαρο, ξεχώρισαν οι φίλοι της Ελλάδας και της Τουρκίας, και οι Γάλλοι ΕΙΝΑΙ φίλοι μας…

Δεν θεωρούμε πως οι LaFayette είναι Ticonderoga ή Arleigh Burke, αλλά είναι μια πολύ τίμια λύση για το ΠΝ. Οι Αμερικανοί ίσως έρθουν με Ticonderoga, προκειμένου να προσφέρουν φθηνότερα τις MMSC με οπλισμό βασισμένο σε ESSM Blk2. Οι Γάλλοι όμως προσφέρουν από την αρχή ASTER 30 στις Belh@rra, συνεπώς η αεράμυνα περιοχής θα δοθεί από τις φρεγάτες, κι όχι από την Ενδιάμεση Λύση. Το πρόβλημα είναι το κόστος που θα αποδέσμευαν οι Γάλλοι δυο LaFayette, καθώς και να τις αποδέσμευαν μαζί με τους Exocet Blk2 (για αμεσότητα).

ΕΞΕΛΙΞΗ: Πρόταση για φρεγάτες Type 23 στο Πολεμικό μας Ναυτικό, ένα outsider που συγκεντρώνει πολλά πλεονεκτήματα

Κάποιοι θα αντιδράσουν, και ίσως θα θεωρούν πως οι Kortenaer είναι καλύτερη λύση. Εμείς θα πούμε το εξής, και πρέπει να αρχίσει να γίνεται αντιληπτό. Όλες οι προτάσεις έχουν θετικά, και αρνητικά. Το ΠΝ ζυγίζει κάθε λύση, κάθε πρόταση, σε ατελείωτα σενάρια που εμείς ούτε που τα έχουμε φανταστεί. Και ούτε μπορούμε, διότι ούτε Σχολή Πολέμου έχουμε τελειώσει, ούτε τις Ακαδημαϊκές Αμυντικές Γνώσεις των Στελεχών του ΓΕΝ έχουμε. Καλό είναι λοιπόν, όπως δεν κάνουμε κριτική Επιδημιολογίας, να μην κάνουμε και κριτική στις αποφάσεις του ΠΝ. Αν πάρει LaFayette, κάτι θα τις κάνει. Αν δεν του κάνουν, δεν θα τις πάρει. Αν πάρει Ticonderoga, κάπως θα τα ταιριάξει στο Στόλο. Το ίδιο ισχύει για τις M Class, Type 23 ή και τις K130 Batch I. Όλα αυτά έρχονται με τα θετικά τους και τα αρνητικά τους.

 

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

238 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
238 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Οι Τούρκοι διπλασιάζουν το Ναύσταθμο του Ακσάζ, η Ελλάδα “πάγωσε” Σούδα και Αλμυρό

Η αναβάθμιση του τουρκικού ναυστάθμου στο Ακσάζ, στη νοτιοδυτική πλευρά της Τουρκίας, που ανακοινώθηκε πρόσφατα, όταν ολοκληρωθεί, θα προσφέρει σημαντικά στην στρατιωτική ενδυνάμωση της...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Agusta Bell AB.212 ASW, το ελικόπτερο των Ιμίων

13
Τα Ίμια έχουν δεθεί στη συνείδηση όλων μας με την απώλεια των 3 αξιωματικών του Πολεμικού μας Ναυτικού - των Αντιπλοιάρχων Χριστόδουλου Καραθανάση και...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 31 Ιανουαρίου 1943: Η παράδοση του Πάουλους, το...

1
Ο στρατάρχης Φρήντριχ Πάουλους, διοικητής της 6ης γερμανικής Στρατιάς παραδίδεται στους Σοβιετικούς στο Στάλινγκραντ. Η 6η Στρατιά, ο μεγαλύτερος και ένας από τους πιο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Η Βρετανία “σκοτώνει” 2 πλοία υποστήριξης αποβάσεων – πιθανός πελάτης η Βραζιλία

Τα δύο μεγάλα πλοία υποστήριξης αποβάσεων, HMS Albion και HMS Bulwark, που θα αποσύρει το Βρετανικό Ναυτικό σε λίγες εβδομάδες, είναι προς πώληση. Μιλάμε...

Το μεγαλύτερο σουηδικό “πακέτο” βοήθειας για την Ουκρανία – με 1.500 πυραύλους TOW

Στο 1,17 δις ευρώ φθάνει η αξία του τελευταίου πακέτου αμυντικής βοήθειας που θα στείλει η Σουηδία στην Ουκρανία, το οποίο ανακοινώθηκε χθες. Σε...

Η Ελληνοτουρκική Αντιπαράθεση στα Ίμια (1996). Ο «Μύθος» του Εθνικού Τακτικού Πλεονεκτήματος

Του Παούνη Θ. Νικόλαου* – Βαλκανιολόγου, Διεθνολόγου. Το κείμενο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά το 2018 και αποτελεί άποψη του συγγραφέα Αναμφίβολα η κρίση των Ιμίων,...