Προς ενσωμάτωση της ικανότητας να κάνει επιχειρήσεις αέρος-αέρος, βαδίζει το τουρκικό μη επανδρωμένο τζετ, Kizilelma, καθώς έγινε η πρώτη πτήση του με το ραντάρ MURAD, κατασκευής της Aselsan.
To MURAD προβάλλεται ως το “εθνικό ραντάρ” της Τουρκίας, καθώς σε διάφορες εκδοχές θα μπει τόσο στα μαχητικά F-16 Block 30 της Αεροπορίας (ως μέρος του προγράμματος αναβάθμισης Ozgur), όσο και σε μεγάλα μη επανδρωμένα. Ήδη το ελικοφόρο δικινητήριο Akinci δοκιμάζεται με το MURAD A-100 και τώρα και το Kizilelma.
Hava hava muharebesi kabiliyeti yükleniyor!
Bayraktar Kızılelma, ASELSAN MURAD AESA radarıyla test uçuşunu gerçekleştirdi. pic.twitter.com/Yo8O9R8e1b
— SavunmaSanayiST.com (@SavunmaSanayiST) October 21, 2025
To MURAD, τεχνολογίας AESA με πομποδέκτες νιτριδίου του γαλλίου, εκτιμάται ότι έχει εμβέλεια κάπου 280 χιλιόμετρα (αλλά μάλλον μικρότερη για στόχους μικρού ίχνους), με ικανότητα ανίχνευσης πολλαπλών στόχων, παρακολούθηση εδάφους, αντοχή σε ηλεκτρονικά αντίμετρα, επιλογή στενής δέσμης και βέβαια κατεύθυνσης πυραύλων αέρος-αέρος. Ερώτημα είναι αν το Kizilelma έχει την απαραίτητη ηλεκτρική ισχύ για να λειτουργήσει το ραντάρ στο μέγιστο των δυνατοτήτων του, αλλά κι αυτό προβλέπεται να βελτιωθεί με εγκατάσταση ισχυρότερου κινητήρα.
Έτσι η Τουρκία προχωρά στην αναζήτηση νέων ρόλων για τα μη επανδρωμένα της, όπου θα μπορούν να δράσουν -έστω και επικουρικά- ως φορείς οπλισμού αέρος-αέρος, ή να συνεισφέρουν με το ραντάρ στην γενική αντίληψη χώρου αεράμυνας.