Σαν σήμερα στις 30 Δεκεμβρίου 1980 μπήκε σε υπηρεσία το Kirov, αφού είχε καθελκυστεί τρία χρόνια νωρίτερα με τη ναυπήγησή του να έχει ξεκινήσει το 1973. Δυστυχώς έμελε να είχε άδοξη κατάληξη.
Υπηρέτησε στην πιο θερμή περίοδο του Ψυχρού Πολέμου, μέχρι που υπέστη ένα ατύχημα στον πυρηνικό του αντιδραστήρα την χειρότερη δυνατή στιγμή, το 1990 πάνω στη λήξη του Ψυχρού Πολέμου ενώ έπλεε στη Μεσόγειο Θάλασσα.
Λόγω απόλυτης έλλειψης κεφαλαίων, το Kirov, που εν τω μεταξύ σε ρωσική υπηρεσία είχε μετονομαστεί σε Admiral Ushakov, δεν επισκευάστηκε ποτέ. Παρέμεινε αγκυροβολημένο στα ναυπηγεία Ζβεζντότσα περιμένοντας κάποια αλλαγή στην οικονομική κατάσταση της χώρας που θα του επέτρεπε να επανέλθει σε υπηρεσία.
Τέτοια αλλαγή δεν ήρθε ποτέ, και τελικά τα μόνα κεφάλαια που διατέθηκαν ξανά για τον πάλαι ποτέ φόβο και τρόμο των βόρειων θαλασσών, ήταν για την χρηματοδότηση της ακριβής διαδικασίας της αφαίρεσης του πυρηνικού του αντιδραστήρα και της διάλυσής του για παλιοσίδερα.
Αν και υπήρξαν σχέδια για την επαναφορά του πρώην Kirov σε υπηρεσία κάποια στιγμή επί εποχής παχιών αγελάδων πριν το 2010, η κατάσταση που περιήλθε το ρωσικό Ναυτικό στην συνέχεια δεν άφηνε περιθώρια για κάτι τέτοιο.
Είναι χαρακτηριστικό εξάλλου ότι από τα δυο εναπομείναντα πλοία της κλάσης, μόνο το ένα θα περάσει από πρόγραμμα αναβάθμισης λόγω έλλειψης χρηματοδότησης. Τελικά το 2015 ελήφθη οριστικά κι εγκρίθηκε η απόφαση για την διάλυσή του πρώην Kirov.
Τα καταδρομικά Kirov έμειναν στην ιστορία για πολλούς λόγους, όντας επιβλητικά πλοία με τρομερό οπλισμό. Ευτυχώς δεν χρειάστηκε ποτέ να αποδείξουν την αξία τους στην μάχη όπως είχαν σχεδιαστεί στο αποκορύφωμα του Ψυχρού Πολέμου, διότι κάτι τέτοιο θα σήμαινε ότι μάλλον η ανθρωπότητα θα είχε εισέλθει σε Γ’ ΠΠ.
Yπήρξαν οι μεγαλύτερες μάχιμες μονάδες επιφάνειας του σοβιετικού Ναυτικού και πλέον και του διάδοχου ρωσικού αλλά και παγκοσμίως, μετά την απόσυρση των αμερικανικών θωρηκτών της κλάσης Iowa.
Επρόκειτο για ένα πυρηνοκίνητο πλοίο με πρακτικά απεριόριστη ακτίνα δράσης και πρωτοφανή οπλισμό κι εξοπλισμό για τα δεδομένα της εποχής όχι μόνο της τότε ΕΣΣΔ αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο.
Το Kirov σχεδιάστηκε με γνώμονα να μπορεί να επιτεθεί ακόμα και μόνο του ενάντια σε ολόκληρες ομάδες μάχης αεροπλανοφόρων του αμερικανικού Ναυτικού, ενώ την ίδια στιγμή θα μπορούσε να υπερασπιστεί τον εαυτό του ενάντια σε οποιαδήποτε απειλή στον αέρα, την επιφάνεια ή και κάτω από αυτήν.
Για τον σκοπό αυτό είχε εξοπλιστεί με περίπου όλα τα όπλα που είχε στην διάθεσή του το σοβιετικό Ναυτικό από άφθονους αντιαεροπορικούς πύραυλους S-300 μέχρι υπερηχητικούς αντιπλοϊκούς P-700 Granit.
Ουσιαστικά δεν υπήρξε ποτέ κάτι αντίστοιχο σε άλλες ναυτικές δυνάμεις, δηλαδή το Kirov και τα υπόλοιπα της κλάσης του ήταν κυριολεκτικά μία κατηγορία από μόνα τους που κανένας δεν προσπάθησε καν να πλησιάσει με κάποια εφάμιλλη σχεδίαση.
Δυστυχώς οι συνθήκες δεν τα ευνόησαν. Πολυδάπανα πλοία στην κατασκευή και συντήρηση, μυθικό κόστος αναβάθμισης και με τεράστιες ανάγκες σε προσωπικό, ήταν πλέον εκτός τόπου και χρόνου.
Το διάδοχο ρωσικό Ναυτικό είχε απείρως πιο πιεστικές ανάγκες από τα να τα διατηρήσει αξιόμαχα, με αποτέλεσμα να αφεθούν να σαπίζουν στους ναυστάθμους και μόλις δυο να έχουν διατηρηθεί μέχρι σήμερα σε υπηρεσία.
Πέρα από την προβολή σημαίας, το ρωσικό Ναυτικό θα μπορούσε να είχε επωφεληθεί πολύ περισσότερο αν είχε διαθέσει τα χρήματα για την συντήρησή τους σε ναυπήγηση περισσότερων νέων μικρότερων μονάδων.
Ακόμα και η ίδια η απόσυρσή τους είναι ένας λογιστικός κι οικονομικός πονοκέφαλος αφού ελλείψη αντίστοιχης τεχνογνωσίας, υπολογίζεται ότι η διάλυσή του θα κοστίσει σχεδόν 10 φορές περισσότερο από την διάλυση μέχρι τότε του μεγαλύτερου πυρηνοκίνητου αποσυρθέντος υποβρυχίου, σύμφωνα με το TASS.
Σαν σήμερα μπήκε σε υπηρεσία το καταδρομικό Kirov
- Advertisement -
Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω
κανάλια επικοινωνίας στα social media:
Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:
Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.
- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Login
Please login to comment
0 Comments
Oldest
Ακούστε μας
- Advertisement -
- Advertisement -
Κύριο Άρθρο
H Τσεχία μόλις συμπλήρωσε επιλαρχία Leo2A4 δίνοντας T-72, εμείς κρατήσαμε τα...
Η Τσεχία έχει δείξει ότι μπορεί να κινηθεί έξυπνα στη διεθνή σκηνή, ειδικά όταν πρόκειται για την ενίσχυση των ενόπλων δυνάμεων της. Μια τέτοια...
- Advertisement -
ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024
Αγορά 3.99€- Advertisement -
Σαν σήμερα
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 12 Δεκεμβρίου 627: Μάχη της Νινευί, ο θρίαμβος...
Ο βυζαντινός στρατός με επικεφαλής τον αυτοκράτορα Ηράκλειο συντρίβει τον περσικό στη Μεσοποταμία, έξω από την αρχαία πόλη της Νινευί.Η εκστρατεία του Ηρακλείου έλαβε...
- Advertisement -
ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024
Αγορά 3.99€- Advertisement -
ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024
Αγορά 3.99€Πολιτική διαχείρισης σχολίων
Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...