Είναι πολλά τα μικρά επεισόδια που διαδραματίζονται στον Ειρηνικό με κινεζικά πλοία, είτε του Πολεμικού Ναυτικού είτε της Ακτοφυλακής, τα οποία επιχειρούν να διώξουν ή να εμποδίσουν άλλα πολεμικά σκάφη στην διαδρομή τους, εφόσον κρίνουν ότι βρίσκονται εντός “κινεζικών θαλάσσιων ορίων”. Όπως τα ορίζει βέβαια το Πεκίνο.
Το πιο πρόσφατο αφορά την αυστραλιανή φρεγάτα κλάσης MEKO, HMAS Toowoomba (φωτό κάτω), και έγινε στις 14 Νοεμβρίου. Σύμφωνα με ανακοίνωση του αυστραλιανού υπουργείου Αμύνης, το σκάφος είχε σταματήσει σε διεθνή ύδατα, εντός της ιαπωνικής ΑΟΖ, ώστε να πέσουν δύτες στο νερό και να αφαιρέσουν δίχτυα που είχαν μπλεχτεί με τους έλικες. Τη σχετική δράση το πλοίο την είχε ανακοινώσει στα παραπλέοντα σκάφη μέσω των πολιτικών καναλιών επικοινωνίας.
Στη συνέχεια το σκάφος πλησίασε το κινεζικό αντιτορπιλικό Nigbo (139) κλάσης 956EM, το οποίο παρότι ειδοποιήθηκε από το αυστραλιανό για την παρουσία δυτών και του ζητήθηκε να μείνει σε απόσταση, αυτό αν και απάντησε στις κλήσεις, συνέχισε να προσεγγίζει και τελικά ενεργοποίησε το σόναρ κύτους!
Έτσι οι αυστραλιανοί δύτες υποχρεώθηκαν να βγουν από το νερό με ελαφριούς τραυματισμούς. Να πούμε εδώ πως ένας παλμός πολεμικού σόναρ σε κοντινή απόσταση είναι τόσο ισχυρός, που μπορεί ακόμη και να σκοτώσει άνθρωπο μέσα στο νερό. Ο ήχος ξεπερνά τα 200 ντεσιμπέλ και είναι ικανός να διαρρήξει εσωτερικά όργανα, να προκαλέσει αιμορραγίες ενώ το λιγότερο βέβαια είναι να σπάσει το τύμπανο στο αυτί.
Η αυστραλιανή ανακοίνωση κατηγορεί το Κινεζικό πλοίο για “ανασφαλή και αντιεπαγγελματική συμπεριφορά” και διαμαρτύρεται σχετικά στην Κινεζική κυβέρνηση, σε ένα κείμενο όμως, σαφώς ήπιας διατύπωσης.