28.5 C
Athens
Τετάρτη, 17 Σεπτεμβρίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΙΣΤΟΡΙΚΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗKawasaki Ki-102 «Randy»: Tο ισχυρότερο και καλύτερα θωρακισμένο δικινητήριο μαχητικό των Ιαπώνων

Kawasaki Ki-102 «Randy»: Tο ισχυρότερο και καλύτερα θωρακισμένο δικινητήριο μαχητικό των Ιαπώνων

- Advertisement -

Το διθέσιο δικινητήριο Ki-102, ήταν ένα βαρύ μαχητικό υποστήριξης αποστολών όπου έλαβε τους Αμερικανούς την κωδική ονομασία «Randy». Η ίδια η Αυτοκρατορική Ιαπωνική Αεροπορία Στρατού το κατέταξε στην κατηγορία του επιθετικού αεροσκάφους Τύπου 4.

Διακρίνεται στο σχέδιο η χαρακτηριστική επιμήκυνση του άξονος του ουραίου τροχού εν συγκρίσει με τον τύπο Ki-102c του σχεδίου που ακολουθεί

Από το Kawasaki Ki-45-II στο Ki-102

Στα τέλη του 1942, το φιλόδοξο πρόγραμμα δημιουργίας ενός βελτιωμένου Ki-45-II «Toryu»  άρχισε σταδιακά να φθίνει έως ότου εγκαταλήφθηκε πλήρως.

Κi-45: o «δρακοφονιάς» της Kawasaki

Τότε ελήφθη η απόφασις περί εξελίξεως του μονοθέσιου δικινητήριου Ki-96 το οποίο είχε ολοκληρωθεί μόνο σε τρία πρωτότυπα.

Kawasaki Ki-96: επιτυχής αξιολόγηση, αδόκητη κατάληξη

Παρά το ότι οι δοκιμές του έδειξαν ικανοποιητικά πτητικά χαρακτηριστικά και άφησε θετικότατες εντυπώσεις, το Kōkū Hombu (τεχνικό τμήμα του Αρχηγείου της Αεροπορίας Στρατού) άλλαξε εκ νέου γνώμη, αιτώντας τη δημιουργία ενός διθέσιου τώρα μαχητικού, αποβλέποντας σε μια μορφή ανακατασκευής του υπάρχοντος Ki-96. Έτσι τον Σεπτέμβριο του 1943, ξεκίνησε το νέο project που ονομάστηκε Ki-102.

Η παρθενική πτήση του πρωτοτύπου χρονολογείται την Άνοιξη του 1944, αλλά η άνευ όρων παράδοσις της Ιαπωνίας λίγους μήνες αργότερα σήμανε και τη λήξη οποιουδήποτε πλάνου για μαζική παραγωγή του. Κάποια Ki-102 του τύπου «b» έλαβαν το βάπτισμα του πυρός στη μάχη της Οκινάουα, αλλά τα περισσότερα εξ αυτών παρέμειναν ως εφεδρείες στην ενδοχώρα, ώστε να χρησιμοποιηθούν σε περίπτωση εισβολής των συμμαχικών δυνάμεων επί Ιαπωνικού εδάφους (αν και αυτό τελικώς δεν συνέβη ποτέ). Συνολικά, βγήκαν απο το εργοστάσιο μόνο 238 Ki-102.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Δομικά, το νέο αεροσκάφος ήταν εξ ολοκλήρου μεταλλικής κατασκευής, χαμηλοπτέρυγο με λεπτή άτρακτο η οποία κατέληγε σε μονό κάθετο ουραίο και στηριζόταν σε συμβατικό σύστημα προσγείωσης, όπου αναδιπλώνονταν και οι τρεις τροχοί. Να σημειώσουμε εδώ πως στον τύπο «b» ο άξονας του ουραίου τροχού επιμηκύνθηκε, κάτι που επέτρεψε και τη μεταφορά βομβών μεγαλυτέρου βάρους, ενώ αφαιρέθηκε το σύστημα ανάσυρσής του. Ο τύπος «c» ήταν ο μόνος έφερε μακρύτερη άτρακτο. Τα flaps, υδραυλικώς κινούμενα, κατέβαιναν σε γωνία 50°, η οποία αύξανε στις 60° όταν λειτουργούσαν ως φρένα κατάδυσης.

Στη ράχη του αεροπλάνου υπήρχαν οι δύο καμπίνες, όπου προσέφεραν εξαιρετική ορατότητα. Το αεροσκάφος διέθετε εν συνόλω έξι δεξαμενές καυσίμων, με τη κεντρική, χωρητικότητας 720, να βρίσκεται προσαρμοσμένη μεταξύ του πιλότου και του πυροβολητού. Δύο πλάκες θωράκισης, πάχους 12 χιλ., ήταν επίσης εγκατεστημένες για την προστασία της από εχθρικά πυρά, αλλά λειτουργούσαν και ως χωρίσματα πυρασφαλείας. Το μήκος του ήταν 11,45 μέτρα, το ύψος 3,70 μέτρα, ενώ οι πτέρυγες απλώνονταν στα 15,57 μέτρα.

Ki-102b

Οι τρεις τύποι του νέου αεροσκάφους

Το Ki-102a, ως βαρύ μαχητικό μεγάλου υψομέτρου, κατασκευάστηκε σε 26 μόλις μονάδες. Ήταν εξοπλισμένο με ένα πυροβόλο Ho-203 των 37 χιλ. και δύο πυροβόλα Ho-5 των 20 χιλ. Διέθετε δύο αστεροειδείς δεκατετρακύλινδρους αερόψυκτους Mitsubishi Ha-112-II-Ru με στροβιλοσυμπιεστές, όπου σε υψόμετρο 8.200 μέτρων παρείχαν ισχύ 1.250 ίππων. Ο συγκεκριμένος τύπος ήταν γνωστός στους Ιάπωνες ως «Type Ko».

Το Ki-102b σχεδιάστηκε αποκλειστικά για προσβολές εδαφικών στόχων, διαθέτοντας ένα ρυγχαίο πυροβόλο Ho-401 των 57 χιλ., καθώς και δύο Ho-5 των 20 χιλ. Για την άμυνά του υπήρχε στον οπίσθιο θάλαμο ένα πολυβόλο Τύπου 1 Ho-103 των 12,7 χιλ. Αυτός ήταν ο μόνος από τους τρεις τύπους που πέρασε στην παραγωγή. Περίπου 215 μονάδες κατασκευάστηκαν συνολικά μεταξύ Οκτωβρίου του 1944 και Ιουλίου του επομένου έτους. Οι κινητήρες ήταν οι ίδιοι με αυτούς του Ki-102a, που του εξασφάλιζαν μέγιστη ταχύτητα 580 χιλιομέτρων την ώρα, ενώ μπορούσε να φτάσει στο ανώτατο ύψος των 33.000 ποδιών. Η κύρια διαφορά μεταξύ των τύπων «a» και «b» εστιάζεται στην επιμήκυνση του άξονος του ουραίου τροχού. H εν λόγω μετατροπή απέβλεπε πρωτίστως στη μείωση του χρόνου επαφής της ουράς με το έδαφος και εξάλειψη του προβλήματος ασταθείας που παρουσίαζε το αεροσκάφος κατά τη διάρκεια της προσγείωσης. Η συγκεκριμένη έκδοση πήρε το όνομα «Type Otsu».

Ki-102b

Τελευταίο της σειράς ήταν το Ki-102c που επρόκειτο να επιτελέσει ρόλους νυχτερινού μαχητικού. Το άνοιγμα πτερύγων ήταν μεγαλύτερο, η άτρακτος μάκρυνε, η ουρά επανασχεδιάστηκε, ενώ ένα ραντάρ τοποθετήθηκε στο ρύγχος το οποίο αντικαταστάθηκε με Plexiglas. Έφερε δύο επιθετικά πυροβόλα Ho-105 των 30 χιλ. και δύο αμυντικά Ho-5 των 20 χιλ. που έβαλαν σε αμβλεία γωνία. Οι κινητήρες ήταν οι ίδιοι με αυτούς των προγενεστέρων τύπων. Συνολικά, δύο μόνο κατασκεύαστηκαν: το πρώτο το Ιούλιο και το δεύτερο του Αύγουστο του 1945. Λόγω της καθυστέρησης, οι πτητικές δοκιμές του «c» δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ και έτσι το εύρος των ικανοτήτων του παραμένει άγνωστο. Αυτή η έκδοση ήταν το «Type Hei».

Ki-102b

Όλα τα Ki-102, ανεξαρτήτου εκδόσεως, είχαν δυνατότητα μεταφοράς δύο βομβών, έως 250 κιλών, που τοποθετούνταν σε ράγες κάτω από την άτρακτο ή μίας των 500 έως 800 κιλών. Εναλλακτικά, μπορούσαν να δεχθούν δύο εξωτερικές δεξαμενές για αύξηση της πτητικής αυτονομίας τους. Την άνοιξη του 1944, δύο Ki-102b εφοδιάστηκαν με ειδικά σχεδιασμένες συμπιεσμένες καμπίνες, αποτελώντας, τρόπον τινά, τα πρωτότυπα του νέου ιαπωνικού μαχητικού μεγάλου υψόμετρου, Ki-108.

O πίνακας οργάνων ελέγχου του ki-102b

Το Kawasaki Ki-102 υπήρξε ίσως το πιο ισχυρό και καλύτερα θωρακισμένο μαχητικό της Αεροπορίας Στρατού. Οι Ιάπωνες κατάφεραν να ενσωματώσουν την εμπειρία και τεχνογνωσία τους στο νέο δημιούργημά τους, αλλά δεν πρόλαβε να δείξει τις αρετές του στους αιθέρες του Ειρηνικού. Τουλάχιστον ένα εξ αυτών έπεσε σε αμερικανικά χέρια μετά το πέρας του πολέμου, αλλά η τύχη των υπολοίπων αγνοείται.

Ki-102a

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

1 ΣΧΟΛΙΟ

Subscribe
Notify of
1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Κονδύλια SAFE για την ελληνική άμυνα, προτελευταίοι στην Ευρώπη και… πάλι καλά!

Στα 787,7 εκατομμύρια ευρώ (από 1,2 δις που είχαμε ζητήσει), καταλήγει η "απόδοση" της δανειακής χρηματοδότησης για την Ελλάδα από τον κανονισμό SAFE της...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Ρωσικά drones σε Πολωνία και Ρουμανία: Διδάγματα για την εθνική ασφάλεια...

5
Του Δρ. Κωνσταντίνου Π. Μπαλωμένου, πολιτικού επιστήμονα- διεθνολόγου, πρώην γενικού διευθυντή Γενικής Διεύθυνσης Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων (ΓΔΠΕΑΔΣ) του υπουργείου Εθνικής Άμυνας...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 16 Σεπτεμβρίου 1955: “Zemlya”, η πρώτη εκτόξευση πυραύλου...

0
Το σοβιετικό υποβρύχιο Β-67, κλάσης “Zulu” (Project 611), πραγματοποιεί την πρώτη εκτόξευση βαλλιστικού πυραύλου του σοβιετικού ναυτικού, ενός R-11FM Scud.Ο πύραυλος Scud ("Zemlya") ήταν...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Το πρωτοποριακό X-29Α, η τελική εξέλιξη του… F-5A Freedom Fighter!

Το Grumman X-29 αποτελεί ένα από τα εμβληματικά πειραματικά αεροσκάφη στην ιστορία της αεροναυπηγικής τεχνολογίας, καθώς εισήγαγε μια πρωτοποριακή προσέγγιση στη σχεδίαση μαχητικών μέσω...

Ο θρυλικός πιλότος Randy “Duke” Cunningham πέταξε για τελευταία φορά

Ο Randy "Duke" Cunningham, ο πιλότος μαχητικών και ο πρώτος Αμερικανός άσος του Πολέμου του Βιετνάμ, απεβίωσε σε ηλικία 83 ετών. Ο Cunningham, γνωστός...

Rockwell HiMAT, το πρώτο τηλεκατευθυνόμενο μαχητικό

Το HiMAT, ή αλλιώς Τεχνολογία Υψηλής Ευελιξίας Αεροσκαφών (Highly Maneuverable Aircraft Technology), αποτελεί ένα από τα πιο καινοτόμα προγράμματα στην ιστορία της αεροναυπηγικής, το...