12.3 C
Athens
Παρασκευή, 11 Απριλίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΜπορούμε να κατασκευάσουμε πολεμικά πλοία στην Ελλάδα; Tου Αρχιπλοιάρχου ε.α. Ε. Νικολάου

Μπορούμε να κατασκευάσουμε πολεμικά πλοία στην Ελλάδα; Tου Αρχιπλοιάρχου ε.α. Ε. Νικολάου

- Advertisement -

Του Αρχιπλοιάρχου ε.α. Ευσταθίου Νικολάου Π.Ν., Αεροναυπηγού-Ηλεκτρολόγου Μηχανικού.

Όσοι γνωρίζουν τα εθνικά πολεμικά σχέδια, όσοι έχουν κάποια σχέση με το Πολεμικό Ναυτικό, όσοι έχουν παρακολουθήσει την εξέλιξή του και όσοι έχουν μελετήσει την ιστορία του, όταν ακουμπάνε το θέμα της δομής δυνάμεων πάντοτε καταλήγουν σε ένα απλό ερώτημα: Τι είδους πλοία χρειάζεται το Π.Ν. σήμερα; Αυτή η τόσο φαινομενικά απλή ερώτηση έχει δημιουργήσει στην σύγχρονη Ελλάδα μία Βαβυλωνία γνωμών και απόψεων. Πρώτη μεγάλη κόντρα στο θέμα του μεγέθους των πλοίων είχε γίνει το 1913 μεταξύ του τότε πρωθυπουργού Ελευθέριου Βενιζέλου ο οποίος ήθελε μεγάλα πλοία, τα λεγόμενα εκείνη την εποχή θωρηκτά τύπου “dreadnaughts” και του εκτελούντος χρέη Αρχηγού του Ελληνικού Βασιλικού Ναυτικού, ΆγγλουΥποναυάρχου Mark Kerr, ο οποίος ήθελε μικρά και ευέλικτα πλοία. Αυτή ήταν και η αρχική κόντρα της πολιτικής εναντίον της ναυτικής άποψης επί του θέματος.

Το δίλημμα αυτό εξακολουθεί να προβληματίζει τους αξιωματικούς του Π.Ν. ακόμη και σήμερα. Κάποιοι μιλάνε για μεγάλα πλοία για να αντέχουν στις καιρικές συνθήκες του Αιγαίου και άλλοι για μικρότερα και πιο ευέλικτα. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι μόνο τα μεγάλα πλοία είναι κατάλληλα για να παίξουν το ρόλο του πλοίου διοικήσεως στην θάλασσα. Κάποιοι μιλάνε για ακριβά, μοντέρνα (state of the art) με μεγάλη δύναμη πυρός ενώ κάποιοι άλλοι θα ήθελαν απλά, μικρού κόστους, λειτουργικά πλοία με κάποια ικανοποιητική δύναμη πυρός. Κάποιοι μιλάνε για γρήγορα πλοία με ταχύτητες πάνω από 32 κόμβους ενώ κάποιοι άλλοι είναι ικανοποιημένοι με 20 κόμβους.

Πιο ευέλικτοι κύκλοι, υποστηρίζουν ότι όλα αυτά δεν έχουν μεγάλη σημασία. Σημασία έχει «να έχουμε κάποια καλά καράβια». Μερικοί θα ήθελαν να έχουμε δική μας γραμμή παραγωγής αλλά κάποιοι άλλοι σπεύδουν αμέσως να συμπληρώσουν ότι «δεν είμαστε ικανοί να έχουμε δική μας παραγωγή». Υποστηρίζουν ότι είναι καλύτερα να προμηθευόμαστε έτοιμα, δοκιμασμένα (!) πλοία από άλλες χώρες με παράδοση στην κατασκευή και συνεχίζουν χωρίς κανένα ενδοιασμό, ότι εμείς οι Έλληνες «δεν έχουμε τέτοιες δυνατότητες… είμαστε ανίκανοι».

Δεν πρέπει βεβαίως να παραβλέπεται και το γεγονός ότι στο πρόσφατο παρελθόν η Ελλάδα πολλές φορές αναγκάσθηκε να αγοράσει πλοία για λόγους εξωτερικής πολιτικής. Για παράδειγμα είναι ευρέως διαδεδομένο στους κύκλους του Π.Ν. ότι η Ελλάδα με την αγορά πολεμικών πλοίων εξαγόρασε την ψήφο μιας χώρας για υποστήριξη στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, άσχετο με το ότι τα πλοία αυτά αποτέλεσαν την είσοδο της Ελλάδας στα σύγχρονα πολεμικά.

Πρέπει να καταρρίψουμε τους μύθους

Κατ’ αρχάς, πριν από οιαδήποτε περαιτέρω ανάλυση του θέματος θα πρέπει να καταρριφθούν οι μύθοι οι οποίοι μοιραία οδηγούν σε ασυνεννοησία και λανθασμένες εντυπώσεις.

1ος μύθος: Μικρά ή μεγάλα πλοία;

Τα παραδοσιακά «τρεχαντήρια» – τηρουμένων των αναλογιών – είναι πολύ μικρά πλοία και όμως η συμπεριφορά τους στις θάλασσες του Αιγαίου είναι εξαιρετική. Απώλεια μεγάλου πλοίου συνεπάγεται απώλεια μεγάλου αριθμού ανθρώπων, μεγάλο κόστος αντικατάστασης, δημιουργεί προβλήματα ηθικού και άμεσο τακτικό κενό στην περιοχή των επιχειρήσεων. Απώλεια μεγάλου πλοίου, με την ομάδα διοικήσεως να επιβαίνει επ’ αυτού, είναι καταστροφική. Έχουν όμως τα μικρά πλοία την δυνατότητα να προσφέρουν επιχειρησιακές ευκολίες και ενδιαιτήσεις σε μία ομάδα διοικήσεως; Κάποια ναι αλλά και κάποια άλλα όχι.

Όμως γιατί στην σύγχρονη εποχή μία μεγάλη ομάδα διοικήσεως πρέπει να επιβαίνει σε πλοίο; Ένα καλά εξοπλισμένο στρατηγείο ξηράς π.χ. σε Σκύρο, Σύρο, Άνδρο, Κρήτη κ.λπ. δεν θα μπορούσε να προσφέρει τις ίδιες υπηρεσίες;

Όπως είναι σήμερα τα σύγχρονα πολεμικά πλοία, η παρουσία ενός και μόνον έμπειρου Διοικητή πάνω σε ένα μικρό πλοίο είναι σε θέση, σε συνεργασία με τα Στρατηγεία Ξηράς, να εξασκήσει άνετα τα καθήκοντα διοικήσεως εν πλω για μία περιοχή της τάξεως των 200Χ200 μιλίων και για μία ομάδα 10 έως 12 πλοίων. Μικρά πλοία δεν μπορούν να επιχειρήσουν σε θάλασσες μεγαλύτερες από 6 μποφόρ. Είναι όμως γνωστό ότι τα οπλικά συστήματα σε μεγάλες θάλασσες ακόμη και στα μεγάλα πλοία υπολειτουργούν ή ακόμη και αδρανοποιούνται πλήρως.

Μικρά πλοία – φορείς κατευθυνομένων βλημάτων – αγκιστρωμένα σε ακτές είναι μία σημαντική τακτική απειλή. Όπως και μία Συστοιχία Ξηράς κατευθυνόμενων βλημάτων συνδεδεμένη με ένα Τακτικό Σύστημα και data link, το κόστος της οποίας είναι μικρότερο του 10% του κόστους ενός μικρού πλοίου και με επάνδρωση 6-8 ατόμων, αποτελεί ακριβώς την ίδια τακτική απειλή.

2ος μύθος: Μεγάλης ή μεσαίας ταχύτητας πλοία

Για ένα κατευθυνόμενο βλήμα που κινείται με 300 έως 800 m/sec (0,9 έως 2+ Mach) εναντίον ενός πλοίου, μία διαφορά ταχύτητας του τελευταίου της τάξεως των ±5 m/sec (~10 κόμβοι) είναι το 0,6% ή το 1,7% της ταχύτητας του. Οπότε δεν έχει καμία απολύτως σημασία για τα εντοπιστικά συστήματα του και δεν αποτελεί παράμετρο σωτηρίας για το πλοίο επιφανείας.

Αντίθετα θα πρέπει να σημειωθεί ότι το επιπλέον κόστος κατασκευής που συνεπάγεται μία αύξηση ταχύτητας από 15 σε 30 κόμβους είναι της τάξεως των 25 εκατ. ευρώ για ένα πλοίο μέσου μεγέθους (~3.000 – 3.500 τόννων).

Πέραν του κόστους, πιστεύει πλέον κανείς σήμερα ότι επιθετικές επιχειρήσεις με μεγάλες ταχύτητες υπό «βυζαντινή ονομασία» έχουν κάποια σημαντική τύχη στον σύγχρονο αεροναυτικό πόλεμο; Πιστεύει πλέον κανείς σήμερα στις εκ παρατάξεως ναυμαχίες και στο πλεονέκτημα ταχύτητας για να «σταυρώσει το T»; Οι εποχές και ο τρόπος του κατά θάλασσα πολέμου έχουν αλλάξει σημαντικά και η συνήθεις ταχύτητες των πλοίων δεν έχουν μεγάλη σημασία.

3ος μύθος: Λίγα πλοία με μεγάλη δύναμη πυρός ή πολλά πλοία με μικρότερη;

Το σημαντικώτερο σημείο αυτής της υπόθεσης είναι ότι πολλά πλοία με μικρότερη δύναμη πυρός «απλώνουν» την απειλή σε πολλή μεγαλύτερη έκταση. Τόσο ένα πολεμικό πλοίο το οποίο διαθέτει 8 ή 16 κατευθυνόμενα βλήματα όσο και ένα άλλο που διαθέτει μόλις 4 κατευθυνόμενα βλήματα, αμφότερα στον τακτικό χάρτη του αντιπάλου θεωρούνται και καταγράφονται «ως απειλή».

4ος μύθος: Ακριβά, μοντέρνα (state of the art) πλοία ή σχετικά φθηνότερα απλά και λειτουργικά πλοία;

Στο σημείο αυτό η παράμετρος του κόστους (ακριβό – φθηνό) είναι η μόνη που συμπιέζεται. Το απλό, λειτουργικό και σύγχρονο (state of the art) πλοίο είναι κάτι που δεν συμπιέζεται και δεν δέχεται συμβιβασμούς. Κατά συνέπεια με δεδομένες κάποιες συγκεκριμένες επιχειρησιακές απαιτήσεις (operational requirements), το μόνο σημείο το οποίο δέχεται συμβιβασμούς είναι το κόστος υλοποίησής τους. Εντούτοις, σε γενικές γραμμές, κάτω από συνθήκες απουσίας πολιτικών πιέσεων και εξωτερικών επεμβάσεων, με ικανή και αποτελεσματική διαπραγμάτευση ένα είναι βέβαιο: «Το κόστος συμπιέζεται». Δυστυχώς στην σύγχρονη Ελλάδα έχει αποδειχθεί ότι σε πολλές περιπτώσεις, «το κόστος για αφανείς λόγους μεγαλώνει».

5ος μύθος: Πλοία κατασκευασμένα στην Ελλάδα ή σε ξένα ναυπηγεία, έτοιμα και δοκιμασμένα;

Η πλειονότητα των πλοίων που προμηθεύτηκε το Π.Ν. τα τελευταία 50 χρόνια, «δοκιμάσθηκαν από ξένα ναυπηγεία για πρώτη φορά για λογαριασμό του Π.Ν. και προφανώς με έξοδα του Π.Ν.». Ποιοι είναι οι λόγοι που οδηγούν την Ελλάδα σ’ αυτή την κατάσταση; Εάν εξαιρεθεί η ξένη πολιτική παρέμβαση, για την αδυναμία ελληνικής ανάπτυξης και κατασκευής διαφόρων αμυντικών συστημάτων ακόμη και ολόκληρων πολεμικών πλοίων, οφείλεται στα παρακάτω καταστροφικά:

  • Η φήμη του πιθανού χρηματισμού: Τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, υπό τον φόβο κάποιας αιωρούμενης και ασαφούς φήμης περί πιθανού χρηματισμού τους, που θα καταστρέψει την καριέρα τους, συνήθως αποστασιοποιούνται και απομακρύνονται από την ελληνική πολεμική βιομηχανία και τα ερευνητικά ιδρύματα. Χωρίς όμως στενή συνεργασία των Ενόπλων Δυνάμεων με την πολεμική βιομηχανία δεν υπάρχει περίπτωση επιτυχίας ενός προγράμματος. Αντίθετα, παράδειγμα προς μίμηση είναι η στενή και αγαστή συνεργασία του Αμερικανικού, του Γαλλικού και του Ολλανδικού Πολεμικού Ναυτικού με τις εγχώριες τους εταιρείες αμυντικού εξοπλισμού. Πρέπει κάποτε να γίνει αντιληπτό από όλους ότι «οι άλλοι το παίζουν έμποροι και εμείς πολεμιστές».
  • Η έλλειψη ενός προγράμματος εξοπλισμών: Στην Ελλάδα, τόσο ο βιομηχανικός όσο και ο επιστημονικός τομέας θα πρέπει να εκπαιδευθούν σε μακρόπνοα εξοπλιστικά προγράμματα, έτσι ώστε να μην τα θεωρούν απλά σαν μία και μοναδική ευκαιρία αμέσου κέρδους – one off.
  • Ο φόβος της αποτυχίας: Τα μεσαία στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων τα οποία συνήθως υλοποιούν ένα εξοπλιστικό πρόγραμμα, υπό τον φόβο της χρέωσης σ’ αυτούς ενός ανεπιτυχούς προγράμματος, επιζητούν και απαιτούν την επιτυχημένη δοκιμή ενός συστήματος «με την πρώτη». Επιπλέον, ο καριερισμός των ανώτερων στελεχών – υπό την πίεση των πολιτικών – δεν μπορεί να ανεχθεί την πιθανότητα αποτυχίας ενός προγράμματος. Πρέπει όμως να γίνει αντιληπτό από όλους ότι ένα ναυπηγικό πρόγραμμα περιλαμβάνει τις φάσεις της σχεδίασης, της ανάπτυξης, της κατασκευής, της ολοκλήρωσης, των δοκιμών και της τελικής ενεργοποίησης. Τα στελέχη των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων συνήθως επιζητούν με μία και μοναδική προσπάθεια δοκιμής την τελική αλλά και επιτυχημένη ενεργοποίηση.
  • Η προβληματική εκτέλεση του προϋπολογισμού και διαχείριση των πιστώσεων: Οι διαδικασίες στον τομέα αυτόν χωλαίνουν με αποτέλεσμα οι χειριστές των προγραμμάτων να μην συνειδητοποιούν την αξία των χρημάτων, όπως τουλάχιστον την αντιλαμβάνεται ένας ιδιώτης επενδυτής. Οι πιστώσεις στις Ένοπλες Δυνάμεις είναι απλώς αριθμοί, οι οποίες σημειωτέον πρέπει να ξοδευτούν μέχρι κάποιο χρονικό όριο διαφορετικά επιστρέφουν πίσω στον Κρατικό Προϋπολογισμό.
  • Οι προβληματικές διαπραγματεύσεις: Σε μεγάλα προγράμματα οι διαπραγματεύσεις από τους ένστολους συνήθως γίνονται για τους τύπους και τις περισσότερες φορές περιορίζονται στα τεχνικής φύσεως θέματα. Το κόστος συνήθως διαπραγματεύεται από άλλα υψηλότερα πολιτικο-στρατιωτικής συνθέσεως κλιμάκια. Η τελική απόφαση για μεγάλα προγράμματα είναι του ΚΥΣΕΑ αλλά όμως μετά από εισήγηση των Γενικών Επιτελείων και της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών. Με άλλα λόγια το ΚΥΣΕΑ είναι σχετικά «εξαγνισμένο» για την επιλογή.
  • Ο προγραμματισμός που δεν τηρείται: Τα διάφορα συστήματα των Ε.Δ. έχουν κύκλους προμηθειών οι οποίοι κυμαίνονται από 5 έως 20 χρόνια. Τα μεγάλα πολεμικά πλοία έχουν κύκλο 20+ ετών για εκσυγχρονισμό μέσης ζωής και επιχειρησιακή ζωή 40+ χρόνια. Έχει αποδειχθεί όμως ότι απαιτείται η ανά 10-12 χρόνια έναρξη ενός νέου προγράμματος προμήθειας μεγάλων πλοίων, έτσι ώστε να διατηρείται η επιχειρησιακή ικανότητα της δομής δυνάμεων αλλά και η συμπόρευση με την τεχνολογική εξέλιξη. Όταν δεν ακολουθείται ο παραπάνω προγραμματισμός, το κράτος τρέχει την τελευταία στιγμή να προμηθεύεται πλοία από το εξωτερικό σε εξωφρενικές τιμές. Εκτός εάν οι προμήθειες από το εξωτερικό καθυστερούν, έτσι ώστε να γίνονται όπλα στα χέρια των κυβερνώντων, για λόγους ευρύτερης εξωτερικής πολιτικής ή ατομικών οφελών.

Αυτές οι καταστροφικές λογικές οδηγούν το σύστημα σε αγορές εκ του εξωτερικού ακόμη και εάν το κόστος είναι υπερδιπλάσιο. Η λύση σε όλα τα παραπάνω θέματα είναι η υιοθέτηση και η πιστή εφαρμογή σαφών και διαφανών διαδικασιών προμηθειών που έχουν αναπτυχθεί από πολλές χώρες και αποτελούν κοινότυπη (standardized) προσέγγιση. Οι διαδικασίες αυτές, παρ’ ότι δεν εκμηδενίζουν τα θέματα χρηματισμού και πολιτικών παρεμβάσεων, εντούτοις εξασφαλίζουν σε κάποιο βαθμό την τεχνική πληρότητα αλλά και μία λογική, πραγματική και αποδοτική τιμή αγοράς (cost effective).

ΑΝΑΛΥΣΗ: Εκσυγχρονισμός φρεγατών MEKO200HN, γιατί καθυστερούν οι διαδικασίες;

Βασικά στοιχεία της σχεδίασης και ανάπτυξης ενός πολεμικού πλοίου

Κατ’ αρχήν και προς άρση κάθε αμφιβολίας και παρά τα προαναφερθέντα προβλήματα για το θέμα, διευκρινίζεται ότι η γνώμη του υπογράφοντος είναι ότι μία ομάδα επιχειρήσεων της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένων των ναυπηγείων, με την συνδρομή της ακαδημαϊκής κοινότητας και την εμπειρία και γνώση των στελεχών του Π.Ν., έχουν την δυνατότητα να σχεδιάσουν, να αναπτύξουν και να κατασκευάσουν σύγχρονα πολεμικά πλοία αλλά και συστοιχίες ξηράς κατευθυνόμενα βλήματα, που θα ήθελε να χρηματοδοτήσει το Ελληνικό Κράτος.

Τα κέρδη από μια τέτοια πρακτική θα είναι:

  • Αγορά τουλάχιστον στο 60% της τιμής από οιοδήποτε αλλοδαπό φορέα.
  • Εργασία σε ελληνικά χέρια.
  • Ανάπτυξη ελληνικής πολεμικής βιομηχανίας (hardware και software).
  • Ανάπτυξη τεχνολογίας μέσω συνεργασιών ελληνικών με αλλοδαπές εταιρείες πολεμικού υλικού.
  • Ανάπτυξη αγαστής συνεργασίας βιομηχανίας, επιστημονικής κοινότητας και Π.Ν. – κάτι το οποίο λείπει από την ελληνική κοινωνία.
  • Κάλυψη εθνικών αναγκών και παράλληλη πιθανότητα εξαγωγών.
  • Εξοικονόμηση συναλλάγματος και πληρωμών προς το εξωτερικό.

Το πρόβλημα βέβαια εδώ είναι οι παθογένειες του νεότερου Ελληνικού κράτους οι οποίες «αριθμόν ουκ έχουν». Εμπόδιο είναι επίσης οι πιθανές έξωθεν παρεμβάσεις, αλλά το πάγιο κίνητρο οφείλει να είναι η θέληση κάποτε στην χώρα αυτή κάποια πράγματα να αρχίσουν να γίνονται σωστά.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: Ο Γιάννης Τζαγκαράκης της ALS μιλά για όλα, το “εθνικό πλοίο”, τα ελληνικά ναυπηγεία, το κόστος, το εθνικό κέρδος

Εκτιμώντας το κόστος

Για την σχεδίαση, την ανάπτυξη και την κατασκευή και την μετέπειτα λειτουργία μίας σειράς πολεμικών πλοίων, διακρίνονται τρεις βασικές κατηγορίες κόστους:

  • Το μη επαναλαμβανόμενο κόστος (Non Recurring Engineering cost – NRE cost) το οποίο αναφέρεται σε όλα τα έξοδα που καταγράφονται για την πρώτη σχεδίαση, ανάπτυξη και δοκιμή μιας σειράς πολεμικών πλοίων.
  • Το κατασκευαστικό κόστος το οποίο αναφέρεται στα υλικά, τα συστήματα και τα εργατικά που απαιτούνται για την κατασκευή.
  • Το λειτουργικό στο οποίο περιλαμβάνονται το κόστος καυσίμων, προσωπικού και συντηρήσεως συν τα κόστη διατηρήσεως των υποδομών ξηράς για την υποστήριξη των πλοίων.

ΣΥΖΗΤΗΣΗ: 12 φρεγάτες και 6 κορβέτες στο Πολεμικό Ναυτικό, εθνικός στόχος, αλλά πως τον φτάνουμε;

Ένα πολεμικό πλοίο συντίθεται από δύο μεγάλες κατασκευαστικές κατηγορίες:

Το σκάφος (Platform): Είναι συνήθως το 35% του συνολικού κόστους. Κατ’ αρχάς πρέπει να διευκρινισθεί ότι τον τελικό λόγο στο σημείο αυτό έχουν οι ναυπηγοί. Το σκάφος ενός πολεμικού, συγκρινόμενο με εκείνο ενός εμπορικού παρομοίου μεγέθους, δεν είναι κάτι το εξαιρετικά διαφορετικό. Ως σκάφος νοείται μία γάστρα διαμορφωμένη κατάλληλα προκειμένου να καλύπτει τις απαιτήσεις του προωστηρίου σκεύους, του συστήματος μάχης και των ενδιαιτήσεων του προσωπικού.

Το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, με την συνεργασία και την οικονομική υποστήριξη από το Π.Ν. αλλά και από άλλα προγράμματα της Ε.Ε., έχει αρχίσει από το 2000…

H συνέχεια στο Naval Defence

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

42 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
42 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Turk

I don’t see any threats neighbor..and please just keep in mind, it is all about politics..we never want to attack any of you as turkish people..but these political moves affect all of us somehow…stay blessed…

ariseagle

Προφανώς, είναι πολλά τα λεφτά εκεί γύρω και υπάρχει σοβαρός κίνδυνος ανάφλεξης…..

Thras

Σσσσσσ! Η Ελλάδα κοιμάται…

Τάσος

Όλες αυτές οι δηλώσεις είναι απόλυτα χρήσιμες μπας και ξυπνήσουν κάποιοι από την εδώ πλευρά του Αιγαίου καθώς και από την πλευρά της Κύπρου…..

Desert Falcon (re-branded from Giorgos)

Απαντηση απο ΥΠΕΞ/ΥΠΑΜ:
«Να σου βάλω μια φασολαδα να μας κλ -σεις τα  -@;»
Ευχαριστω

kamp

Ας ελπίσουμε πως υπάρχει σχέδιο από Ελληνικής και Κυπριακής πλευράς αν ο Ερντογάν αψηφίσει τους πάντες και κατεβάσει σοβαρά ερευνητικά στην Κύπρο. Τότε θα δυσκολέψουν τα πράματα για εμάς και δεν νομίζω οι Ευρωπαίοι να τραβήξουν το σχοινί με την Τουρκία. Αν θέλουμε να είμαστε ρεαλιστές η πλήρη εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων στην περιοχή περνάει είτε με επίλυση του Κυπριακού ζητήματος είτε με την έντονη παρουσία του Ελληνικού πολεμικού ναυτικού με σύγχρονες μονάδες. Πρέπει να αντιληφθούμε πως ο Ερντογάν είναι προσωρινός και ότι μετά από μια 10 ετία μπορεί η πολιτική κατάσταση της Τουρκίας να είναι τελείως διαφορετική με αποτέλεσμα οι Ευρωπαικές εταιρείες και κυβερνήσεις να αναζητήσουν μία συνδιαχείριση ώστε να εξασφαλίσουν μία σταθερότητα για τα συμφέροντά τους. Αυτή την περίοδο οι συνθήκες είναι οι πλέον ευνοικές για εμάς και τους Κύπριους αφού η Τουρκία δεν εξυπηρετεί με την στάση της τα συμφέροντα των εταιρειών. Άρα σε θεωρητικό επίπεδο θα έπρεπε να είχαμε ήδη βρει και προμηθευτεί μεγάλες ναυτικές μονάδες, να είχαμε εκσυγχρονίσει τις meko και γενικά το ναυτικό μας. Αλλά βλέπετε οι δικοί μας εδώ με την οικονομική κατάσταση που μας έφεραν μας στέρησαν το δικαίωμα να εκμεταλλευθούμε συγκυρίες που πιστεύω δεν θα διαρκέσουν για πάνω από μία 10 έτια ακόμα..

Μιχάλης Σκαλιωτης

Βλέπουν να υπογράφονται διακρατικές συμφωνίες και αμυντικές συμμαχίες τριγύρω τους , ετοιμάζονται ΑΟΖ και αγωγοί και αυτοί στην απ’ εξω..
εεε λογικό είναι να ανέβει λίγο η θερμοκρασία.. Αλλά μέχρι εκεί !!!! Ισραήλ, Αίγυπτος, Αμερική, Ελλάδα- Κύπρος είναι όλοι απέναντι τους. Τόσο απομονωμένη δεν ήταν ποτέ η Τουρκία και άποψη μου είναι ότι τώρα δεν πρέπει να αφήσουμε την (μοναδική) ευκαιρία να λυθούν πολλά ζητήματα! Προϋπόθεση βέβαια να φύγει αυτή η κυβερνηση σύντομα γιατί αλλιώς πιο πιθανή ειναι μια “επικαιροποίηση τής Λοζάνης” παρά όλα τα άλλα.

x-m

Πάντα πρέπει να είμαστε σε εγρήγορση, αλλά αυτή τη στιγμή είναι έρμαιο των επιλογών του, εν ολίγοις τώρα είναι τόσο επικίνδυνος όσο ένα τσιουάουα που γαβγίζει.

Turk

Δεν είμαι υποστηρικτής του Ερντογάν. Αλλά έχει δίκιο. Οι Έλληνες πάντοτε λένε ότι η Κύπρος είναι ανεξάρτητη, αλλά όταν εμπλέκεται πετρέλαιο, η Ελλάδα εμπλέκεται. Γιατί; Επειδή υπάρχουν Έλληνες που ζουν στην Κύπρο; Λοιπόν, πρέπει να δεχθείτε την Τουρκία να εμπλακεί, καθώς υπάρχουν και Τούρκοι που ζουν στην Κύπρο.

reCaptcha Error: grecaptcha is not defined

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Αποτυχημένη εκτόξευση SPIKE LR2 από «ΤΟΜΑ» Μ113 στην Ελλάδα

Η ιστοσελίδα μας αποκαλύπτει ένα γεγονός που έλαβε χώρα την περασμένη Παρασκευή, σε πεδίο βολής του Ελληνικού Στρατού. Πρόκειται για τη δοκιμή/επίδειξη βολών του...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

1920px-Nave_Bergamini_2.jpg

ΕΚΤΑΚΤΟ: 2 Bergamini επίσημα για το Πολεμικό Ναυτικό

19
Στον Μακροπρόθεσμο Προγραμματισμό Αμυντικών Εξοπλισμών (ΜΠΑΕ) που έχει καταρτιστεί περιλαμβάνεται πρόγραμμα προμήθειας δύο φρεγατών FREMM (Bergamini) για το Πολεμικό Ναυτικό, όπως σημειώνουν πηγές του...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 10 Απριλίου 1941: Η Μάχη των Οχυρών τελειώνει,...

1
Τις μεσημεριανές ώρες της 10ης Απριλίου 1941, μετά από πολλές συγκρούσεις αλλά αναγνωρίζοντας την συντριπτική υπεροχή των Γερμανικών τμημάτων στην κοιλάδα του Αξιού, το...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΕΚΤΑΚΤΟ: 2 Bergamini επίσημα για το Πολεμικό Ναυτικό

Στον Μακροπρόθεσμο Προγραμματισμό Αμυντικών Εξοπλισμών (ΜΠΑΕ) που έχει καταρτιστεί περιλαμβάνεται πρόγραμμα προμήθειας δύο φρεγατών FREMM (Bergamini) για το Πολεμικό Ναυτικό, όπως σημειώνουν πηγές του...

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Αποτυχημένη εκτόξευση SPIKE LR2 από «ΤΟΜΑ» Μ113 στην Ελλάδα

Η ιστοσελίδα μας αποκαλύπτει ένα γεγονός που έλαβε χώρα την περασμένη Παρασκευή, σε πεδίο βολής του Ελληνικού Στρατού. Πρόκειται για τη δοκιμή/επίδειξη βολών του...

Γαλλικά δημοσιεύματα βλέπουν παράδοση της φρεγάτας ΚΙΜΩΝ το Δεκέμβριο

Σε δύο διαφορετικά γαλλικά δημοσιεύματα, ένα της εφημερίδας Le Figaro (στις 9 Απριλίου) και ένα του περιοδικού Les Challenges (της 10ης Απριλίου), αναφέρεται πως...