14.3 C
Athens
Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024
ΝΕΑΑΜΥΝΑΑΠΟΨΗ: Κάηκε πάλι η Αττική και εμείς αναζητάμε "τι πετάει" και όχι...

ΑΠΟΨΗ: Κάηκε πάλι η Αττική και εμείς αναζητάμε “τι πετάει” και όχι “τι φταίει”

- Advertisement -

Μάλλον “απολογητική” είναι η ανακοίνωση που εξέδωσε σήμερα το Πυροσβεστικό Σώμα για την χρήση των ενάεριων μέσων πυρόσβεσης στην 3ημερη πυρκαγιά στο Βαρνάβα, αλλά χρειαζόταν, καθώς στην ένταση των ημερών είχαμε ακόμη ένα φαινόμενο παραπληροφόρησης. Ας δούμε όμως αρχικά την ανακοίνωση:

Σύμφωνα με τα τηρούμενα αρχεία του Πυροσβεστικού Σώματος, αναφορικά με την επιχειρησιακή δραστηριότητα των εναερίων μέσων τις ημέρες της πυρκαγιάς στο Βαρνάβα Αττικής, επιχείρησαν:

  • Στις 11 Αυγούστου: 29 εναέρια μέσα (14 αεροσκάφη και 15 ελικόπτερα)
  • Στις 12 Αυγούστου: 36 εναέρια μέσα (17 αεροσκάφη και 19 ελικόπτερα)
  • Στις 13 Αυγούστου, από το πρώτο φως έως τις 13:00: 20 εναέρια μέσα (10 αεροσκάφη και 10 ελικόπτερα)

Τα εναέρια μέσα επιχειρούσαν στην πυρκαγιά «σε κύκλους». Που σημαίνει ότι δεν επιχειρούσαν όλα ταυτόχρονα την ίδια χρονική στιγμή, καθώς  κάποια έκαναν ρίψεις και  κάποια άλλα είτε ανεφοδιάζονταν με καύσιμα είτε τροφοδοτούνταν με νερό προκειμένου να επιχειρήσουν ξανά στο πεδίο.

Χθες Δευτέρα, 12 Αυγούστου, το χρονικό διάστημα από τις 19:30 έως τις 21:00 επιχειρούσαν σε όλα τα μέτωπα της πυρκαγιάς 20 εναέρια μέσα.

Γιατί χρειάστηκε αυτή η παράθεση μέχρι και με πίνακα με ώρες δράσης, απογείωσης και προσγείωσης; Η οποία βέβαια χρήσιμη είναι και για λόγους διαφάνειας καλό είναι να αποτελεί πάγιο μέρος της δημόσιας ενημέρωσης;

Χθες καθώς η πυρκαγιά κατάκαιγε την ανατολική Αττική φθάνοντας μέσα στον αστικό ιστό, κυκλοφόρησαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης “ποσταρίσματα” στο Facebook, τα οποία αναπαρήχθηκαν ταχύτατα και μάλιστα υιοθετήθηκαν και από Μέσα του αμυντικού χώρου. Τι έλεγαν αυτά: Πως το site του Flightradar 24 που απεικονίζει τα ίχνη των αεροσκαφών που πετούν διεθνώς κάθε στιγμή, έδειχνε ελάχιστα πυροσβεστικά πάνω από την Αττική. Άρα έθεταν το ερώτημα “που είναι τα δεκάδες μέσα που μας λέει η Πυροσβεστική ότι πετάνε”; Οπότε άρχισε αμέσως η φημολογία πως “μας λένε ψέματα”.

Εικόνα από το Flightradar24 το απόγευμα γύρω στις 16:30 της 12ης Αυγούστου. Οπου φαίνονται να πετούν κάποια ελικόπτερα ενοικιασμένα

Το ζήτημα είναι πως υπηρεσίες όπως το Flightradar 24 δεν δείχνουν όλα τα πυροσβεστικά μέσα, αλλά μόνο εκείνα που εκπέμπουν σήμα θέσης  κυρίως μέσω της τεχνολογίας ADS-B (Automatic Dependent Surveillance–Broadcast). Μόνο που τα ελληνικά πυροσβεστικά μέσα δεν εκπέμπουν τέτοιο σήμα, οπότε δεν καταγράφονται στο Flightradar 24. Επίσης και αρκετά ενοικιαζόμενα δεν έχουν ανοιχτό αυτό τον πομπό. Έτσι το τι “βλέπει” κανείς σε ένα site, με το τι πραγματικά πετά για πυρόσβεση, είναι διαφορετικό.

Επίσης, αν δηλώνονται π.χ. ότι είναι διαθέσιμα σε μια πυρκαγιά “Χ μέσα” αυτό δεν σημαίνει πως είναι συνεχώς στον αέρα όλα μαζί. Κάθε στιγμή κάποια ανεφοδιάζονται, μπορεί να αλλάζουν πλήρωμα, μπορεί να γεμίζουν δεξαμενές (τα PZL πρέπει να επιστρέψουν σε αεροδρόμιο για ανεφοδιασμό), ενώ η κίνηση τους σε όλη την ζώνη πυρόσβεσης, δεν μπορεί να γίνει αντιληπτή από ένα σημείο παρατήρησης και μόνο.

Συμπέρασμα: Το τι πετά το γνωρίζει η υπηρεσία που κάνει το συντονισμό και δεν μπορεί να το διαπιστώσουμε στο διαδίκτυο, ή κοιτώντας στον οπτικό μας ορίζοντα.

Πολεμική Αεροπορία: 13 φορές πάνω οι ώρες πυρόσβεσης από τον περσινό Ιούνιο, θα αντέξει ο στόλος;

Τι φταίει πέρα από την “κακή τη μοίρα”;

Με βάση τα όσα λέμε παραπάνω, όλο και κάποιος θα μας προσάψει ότι “προσπαθείτε να καλύψετε την κακή διαχείριση της πυρκαγιάς και να υπερασπιστείτε την κυβέρνηση”. Το αντίθετο. Αν σε 3 μέρες καίγονται κάπου 100.000 στρέμματα εντός Αττικής, σε σημεία που είναι γνωστά για τη συστηματική εμφάνιση πυρκαγιών εδώ και δεκαετίες (άρα γνωστές στην κάθε… ραχούλα τους), φθάνει μάλιστα η φωτιά εντός αστικού ιστού, καίει σπίτια και περιουσίες σε συνοικιές της πρωτεύουσας, έχουμε και ένα νεκρό, κανείς δεν δικαιούται να μιλά για “καλή διαχείριση”.

Πόσο μάλλον όταν από την αρχή του έτους έχουν γίνει πομπώδεις εξαγγελίες για παραγγελίες εξοπλισμού (οι οποίες θα ολοκληρωθούν στα επόμενα χρόνια), για αναδιοργάνωση της πυρόσβεσης, για πρόσληψη πολλών εποχιακών πυροσβεστών, για χρήση drones και άλλα πολλά, εντός τα περισσότερα του διαφημισμένου προγράμματος ΑΙΓΙΣ.

Σε ότι αφορά τα δικά μας Canadair και PZL, τα πληρώματα τους κάνουν τιτάνιο έργο κάθε πυροσβεστική περίοδο. Και τα αεροσκάφη έχουν μειωθεί, τόσο από δυστυχήματα -και με νεκρούς- όσο και από χρόνιες ελλείψεις στην ανανέωση/αναβάθμιση τους, όσο και από προβλήματα στην συντήρηση λόγω παλαιότητας. Ενώ η συνδρομή των στρατιωτικών ελικοπτέρων είναι και αυτή σημαντική, αλλά συνεπάγεται και μεγάλες φθορές τους.

Βίντεο: Η μεγάλη συνδρομή των Ενόπλων Δυνάμεων στις κατασβέσεις

Στην πράξη αυτή είναι η διαπίστωση μας: Το σύστημα πυρόσβεσης στην Ελλάδα πάσχει σοβαρά, δομικά, οργανωτικά και δεν μπορεί να “θεραπευθεί” μόνο από εκάστοτε αγορές υλικού. Το οποίο, είτε είναι νέα πυροσβεστικά αεροσκάφη, είτε οχήματα της Πυροσβεστικής, είτε drone, είτε ενοικίαση ξένων μέσων, παραμένει βέβαια και απαραίτητο και σημαντικό.

Και είναι επίσης φανερό πως η εναέρια πυρόσβεση στη χώρα μας δείχνει τα όρια της. Τα τελευταία χρόνια νοικιάζουμε από το εξωτερικό και σε πολύ ακριβές τιμές, δεκάδες μέσα. Μας συνδράμει κιόλας η Ευρωπαϊκή Ένωση, μας στέλνουν εκτάκτως αεροσκάφη και προσωπικό διάφορες χώρες (ακόμη και η Τουρκία…). Μαζεύεται έτσι μόνο στα αεροπορικά μέσα ένας πολύ μεγάλος στόλος, κι όμως οι πυρκαγιές, πέρυσι π.χ. στη Ρόδο, στην Εύβοια, στον Έβρο, φέτος στο Βαρνάβα, μαίνονται ανεξέλεγκτα για μέρες.

Γιατί όσα “καναντέρ” και να φέρουμε, πρέπει να κατανοήσουμε πως αυτά δεν σβήνουν ολοκληρωτικά τις πυρκαγιές, αλλά κυρίως τις περιχαρακώνουν/φρενάρουν, μέχρι να επέμβουν οι χερσαίες δυνάμεις! Οπότε οι πυρκαγιές τελικά αντιμετωπίζονται από μάχη καλά οργανωμένων επίγειων τμημάτων, χιλιάδων επαγγελματιών, μαζί με συνδρομή καλά εκπαιδευμένων και εξοπλισμένων εθελοντών πυροσβεστών.

Ενώ έχει προηγηθεί όλο τον υπόλοιπο χρόνο σοβαρή κρατική και περιφερειακή και τοπική προετοιμασία, καθαρισμός περιαστικών δασών, έλεγχος απορρίψεως σκουπιδιών, άνοιγμα αντιπυρικών ζωνών και προσβάσεων, σχετική αστυνόμευση, έλεγχος και καθαρισμός των καλωδίων μεταφοράς ενέργειας, ενημέρωση των πολιτών ώστε να συνεισφέρουν στον περιορισμό της καύσιμης ύλης και πολλά ακόμη.

Στην Ελλάδα όμως κάθε καλοκαίρι κοιτάμε κυρίως τον ουρανό και περιμένουμε τα αεροσκάφη να σβήσουν μόνα τους ή σχεδόν μόνα τους τις φωτιές. Και ξεκινούν οι φαντασιώσεις και η προπαγάνδα: γιατί δεν φέραμε “τον γίγαντα Ιλιούσιν που ρίχνει μόνος του μια βροχή” και τα “ρώσικα Μπεριέφ που είναι τζετ” και τα “γιαπωνέζικα που σαρώνουν τα κύματα”.

B. Κικίλιας: Αντιμετωπίσαμε το δυσκολότερο και πιο επικίνδυνο για όλους σκηνικό

Άν λοιπόν το σύστημα μας δασικών πυροσβέσεων δεν αναδιαρθρωθεί ριζικά, αν δεν εφαρμοστούν επιτέλους σύγχρονες πρακτικές και στρατηγικές και νέες μέθοδοι αντιμετώπισης και προετοιμασίας, αν δεν γίνουν οι προσλήψεις ειδικών στελεχών και η εκπαίδευση που απαιτείται, αν δεν ενισχυθούν με εξοπλισμό και επιμόρφωση οι οργανωμένοι εθελοντές (που πρέπει να πολλαπλασιαστούν με την κατάλληλη ενθάρρυνση), αν δεν εμφανιστεί μια πολιτική ηγεσία, η οποία πέρα από το να μην παραλείπει να… είναι αξύριστη για να δείχνει ετοιμοπόλεμη στις κάμερες, να καταφέρει να ενημερωθεί τι ακριβώς διοικεί και ποιες είναι οι ευθύνες της, τότε στα ίδια θλιβερά θα είμαστε κάθε χρόνο. Με τους θανάτους από πυρκαγιές, είτε πολιτών, είτε πιλότων και πυροσβεστών που τα “έδωσαν όλα”, να καταγράφονται ως τραγικό επεισόδιο.

355MTM, Στην πρώτη γραμμή της αεροπυρόσβεσης, εκ των έσω!

Και αν η κατάσβεση πυρκαγιών δεν αλλάξει από το να είναι λάφυρο πολιτικής διαμάχης, όπου κάθε κόμμα μετρά το “πόσα στρέμματα κάηκαν στα δικά μας χρόνια εξουσίας” και αν τα βρίσκει λίγα πανηγυρίζει, ή αν τα βρίσκει πολλά ψάχνει δικαιολογίες για “στρατηγούς ανέμους, κηλιδώσεις, σκοτεινούς υπονομευτές, πυρωμένα κουκουνάρια” η εικόνα δεν θα βελτιωθεί παρά τις όποιες (ορθές ή και αρπακόλλα) προμήθειες εξοπλισμού.

Στην Ελλάδα ζούμε, το καλοκαίρι είναι θερμό εδώ και χιλιάδες χρόνια, μελτέμια έχουμε κάθε Αύγουστο, άνυδρη χώρα είμαστε, και όλα χειροτερεύουν λόγω κλιματικής αλλαγής, μαζικής αστικοποίησης, γενικής κοινωνικής αδράνειας και πολιτικής αφασίας. H διαπίστωση της δυσκολίας, η επίκληση της ως συγχωροχάρτι και η παράθεση αριθμών προσωπικού και μέσων ως “ότι μπορούσαμε κάναμε” δεν πείθει. Κάτι καινούργιο χρειαζόμαστε λοιπόν.

Η Ελλάδα καίγεται: Απαντάμε σε 10 κρίσιμα ερωτήματα για την Αεροπυρόσβεση – Α’ μέρος

Ακολουθήστε μας, στο Facebook, στο Twitter, στο YouTube και στο Viber!

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

68 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
68 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Πόσα Textron Aerosonde UAS παίρνουμε δωρεάν και πώς συνδυάζονται με τα M1117

Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη Textron Aerosonde που όπως ανακοινώθηκε σήμερα από τις ΗΠΑ, εγκρίνονται για πώληση στην Ελλάδα, θα είναι μια σημαντική προσθήκη στις...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΕΚΤΑΚΤΟ: η Ελλάδα προμηθεύεται Aerosonde drones για τα M1117 ASV1

36
Την απόκτηση των προηγμένων drones παρατήρησης Aerosonde της εταιρείας Textron, πρόκειται να προμηθευτεί η χώρα μας, σύμφωνα με την ανακοίνωση που εξέδωσε πριν από...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 22 Δεκεμβρίου 1964: Η πρώτη πτήση του ‘Blackbird’

2
Πραγματοποιεί την πρώτη του πτήση το αναγνωριστικό μεγάλων υψών SR-71 Blackbird της Lockheed.https://military-history.gr/1960-05-01-u-2-incident/Το περιστατικό της κατάρριψης του αεροσκάφους U-2 του Gary Powers το 1960...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Πόσα Textron Aerosonde UAS παίρνουμε δωρεάν και πώς συνδυάζονται με τα M1117

Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη Textron Aerosonde που όπως ανακοινώθηκε σήμερα από τις ΗΠΑ, εγκρίνονται για πώληση στην Ελλάδα, θα είναι μια σημαντική προσθήκη στις...

ΕΚΤΑΚΤΟ: η Ελλάδα προμηθεύεται Aerosonde drones για τα M1117 ASV1

Την απόκτηση των προηγμένων drones παρατήρησης Aerosonde της εταιρείας Textron, πρόκειται να προμηθευτεί η χώρα μας, σύμφωνα με την ανακοίνωση που εξέδωσε πριν από...

Lockheed Martin: συμβόλαιο $11,8 «υπό αποσαφήνιση» για μια νέα παρτίδα F-35

Συμβόλαιο ύψους περίπου $11,8 δις. δολαρίων ανέθεσε χθες το Πεντάγωνο  στην κατασκευάστρια εταιρία και κύρια ανάδοχο Lockheed Martin για το μαχητικό F-35 προκειμένου να...