O πιλότος της Γαλλικής Αεροπορικής και Διαστημικής Δύναμης σμηναγός Jean-Brice «Μimouss» Millet είναι ο χειριστής της ομάδας Rafale Solo Display στη δεύτερη χρονιά της θητείας του που μας εντυπωσίασε στο φετινό AFW. Η «Πτήση», που παρακολουθεί αδιάλειπτα τις εξελίξεις, είχε μιλήσει αποκλειστικά μαζί του, όταν προετοιμαζόταν για τη σαιζόν του 2024.
Σας παραθέτουμε το σχετικό άρθρο με πρώτη δημοσίευση στο τεύχος 47, Μάιος 2024.
RAFALE SOLO DISPLAY
15 ΧΡΟΝΙΑ Η ΚΟΡΥΦΑΙΑ ΟΜΑΔΑ ΕΠΙΔΕΙΞΕΩΝ
H Γαλλική Αεροπορική και Διαστημική Δύναμη-AdlAedlE (Armee de l‘Air et de l‘Espace) θεωρείται αδιαμφισβήτητα πρωτοπόρος στον τομέα των αεροακροβατικών και τακτικών ομάδων επιδείξεων, ενώ ανάμεσα σε άλλες προσπάθειές της τα τελευταία 15 χρόνια πρωταγωνιστεί με την ομάδα Rafale Solo Display (RSD). Έχοντας παρακολουθήσει στενά αυτή τη δραστηριότητα, παρουσιάζουμε τις πρόσφατες εξελίξεις με τον νέο πιλότο της και τα καινούρια χρώματα στο αεροπλάνο της Ομάδας Επιδείξεων Μεμονωμένου Αεροσκάφους, που θα θαυμάσουμε στην Athens Flying Week.
ΜΕ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ PATRICE DOCHAIN
Η έναρξη εκπαίδευσης του καινούριου πιλότου της RDS, σμηναγού Jean–Brice Millet, υπό τις οδηγίες και την επίβλεψη του ομοιόβαθμού του Bertrand Butin, του προκατόχου του στο πιλοτήριο του Rafale ξεκίνησε τελετουργικά στη Μοίρα Μετεκπαίδευσης Rafale ETR3/4 Aquitaine (Escadron de Transformation Rafale 3/4) στην έδρα της, στην αεροπορική βάση (BA)113 στο Saint-Dizier, στις 20 Φεβρουαρίου 2024, όπου φιλοξενείται και η RSD.
H σύνθεση της RSD
Το αεροσκάφος της ομάδας επιλεγόταν πάντα μεταξύ αυτών που αξιοποιεί η ETR3/4, ενώ από τη Μοίρα Aquitaine προέρχεται και το προσωπικό εδάφους. Από τους 45 τεχνικούς της, έξι έως οκτώ επιλέγονται -παράλληλα με τα άλλα καθήκοντά τους- για το κλιμάκιο που συντηρεί και υποστηρίζει το Rafale επιδείξεων τόσο στην έδρα του όσο και κατά τις μετασταθμεύσεις εντός και εκτός Γαλλίας. Παραδοσιακά, η πλειοψηφία των πιλότων που προσφέρθηκαν εθελοντικά και στη συνέχεια επιλέχθηκαν να πετάξουν για την RSD ήταν επίσης εκπαιδευτές της ETR3/4, αν και αυτό δεν αποτελεί τον κανόνα.
Όπως έχουμε αναφέρει και στην προηγούμενη αρθρογραφία μας, ο απερχόμενος πιλότος αναλαμβάνει τη θέση τού επιτηρητή-«προπονητή» τού τρέχοντος χειριστή σε μια «σκυταλοδρομία» που επαναλαμβάνεται εδώ και 15 χρόνια. Εκτός από τους μηχανικούς και τους πιλότους, η ομάδα έχει επίσης έναν αθλητικό εκπαιδευτή με καθήκοντα personal trainer, του οποίου η ευθύνη είναι να διατηρεί τους πιλότους σε φόρμα, για να αντιμετωπίσουν τις καταπονήσεις των High G ελιγμών. Η άριστη φυσική κατάσταση είναι απόλυτο προαπαιτούμενο για κάθε πιλότο μαχητικού, αλλά με τις δεκάδες πτήσεις για προετοιμασία και επιδείξεις μέσα σε λίγους μήνες οι απαιτήσεις για τους Ιπταμένους της RSD είναι ακόμη υψηλότερες. Η ομάδα έχει επίσης έναν υπεύθυνο αξιωματικό δημοσίων σχέσεων, που εκτελεί και καθήκοντα παρουσιαστή-εκφωνητή κατά τη διάρκεια των επιδείξεων.

Οι υποψήφιοι πιλότοι της RSD πρέπει να έχουν κατ’ ελάχιστον 500 ώρες σε Rafale και διαθεσιμότητα ως αρχηγοί σχηματισμού τετράδας. Αυτά όμως είναι τα τυπικά προσόντα, αφού η επιλογή που γίνεται από τον ίδιο τον αρχηγό της AdlAedlE κατόπιν εισήγησης του διοικητή της ETR3/4 και του εκάστοτε πιλότου της Ομάδας για τον αντικαταστάτη του βασίζεται σε πολλαπλές προσωπικές συνεντεύξεις και αξιολογήσεις για τον χαρακτήρα του ως ανθρώπου, αξιωματικού και χειριστή. Μετά την επιλογή του, ο νέος πιλότος RSD υλοποιεί πρόγραμμα εξοικείωσης με αεροσκάφη των άλλων ομάδων επιδείξεων της γαλλικής αεροπορίας, όπως τα Extra 300 της Equipe de Voltige ή τα Alpha Jet E Patrouille de France. Ακολουθούν πτήσεις με Rafale στην τρέχουσα ρουτίνα επίδειξης, ενώ ταυτόχρονα σχεδιάζεται η νέα, που έχει δικαίωμα να προτείνει ο νέος πιλότος με την «αλλαγή φρουράς».

O πρώτος πιλότος της ομάδας RSD ήταν ο σμηναγός Cedric Ruet («Rut»), ένας από τους αρχικούς εκπαιδευτές Rafale για την (τότε) Armee de l’Air, που επιλέχθηκε το 2009. Στα δυο χρόνια που παρέμεινε στη θέση του συμμετείχε σε περισσότερα από 150 airshow και άλλες εκδηλώσεις, ενώ το 2011 έγινε εκπαιδευτής τού διαδόχου του. Όταν ο «Rut» αποσύρθηκε το 2017, είχε συγκεντρώσει 4.500 ώρες πτήσης με διάφορα στρατιωτικά αεροσκάφη, μεταξύ αυτών 2.400 ωρών με Rafale B/C!
Επόμενος πιλότος RSD ήταν ο επίσης σμηναγός Michael Brocard («Micka»), ο οποίος επιλέχθηκε το 2011 σε ηλικία 42 ετών, έχοντας ήδη στο ενεργητικό του 4.000 ώρες πτήσης, συμπεριλαμβανομένων 1.350 ωρών στο Rafale. Κατέχει μάλιστα μέχρι σήμερα το ρεκόρ του πιο έμπειρου αλλά και του πλέον… ηλικιωμένου που πέρασε από τη συγκεκριμένη θέση.
Τον διαδέχθηκε ο σμηναγός Jeoume Benoit Planche («Tao») με εμπειρία 3.400 ωρών πτήσης (1.900 στο Rafale) μεταξύ 2013 και 2015, ακολούθησε o ομοιόβαθμός του Jean-Guillaume Martinez («Marty») με 3.400 ώρες πτήσης (1.400 ώρες στο Rafale) το διάστημα 2016-2017 και ο σμηναγός Sebastien Nativel («Babouc») με 3.100 ώρες πτήσης (1.100 στο Rafale) το 2018-2019. Την περίοδο 2020-2021 ανέλαβε ο σμηναγός Jerome Thoule («Schuss») με 2.800 ώρες πτήσης (1.000 στο Rafale) και τον ακολούθησε ο σμηναγός Bertrand Butin («Bubu») με 3.400 ώρες πτήσης (1.400 στο Rafale), που είχε τα καθήκοντα το 2022 και το 2023.

Τον Ιανουάριο του 2024 ο σμηναγός Jean–Brice «Μimouss» Millet επιλέχθηκε ως ο ένατος πιλότος της ομάδας RSD.
Ο προκάτοχός του πλέον «προπονητής» του «Μimouss», ο «Bubu» Butin με 700 ώρες πτήσης σε αεροσκάφη τακτικής αναγνώρισης Mirage F.1CR, 1.000 ώρες ως εκπαιδευτής με TB30 Epsilon και 1.800 ώρες πτήσης σε Rafale B/C μας είπε στις 20 Φεβρουαρίου 2024: «Η Rafale Solo Display εκπροσωπεί τη Γαλλία και την αεροναυτική βιομηχανία της, καθώς και τη Γαλλική Πολεμική Αεροπορία και τους πιλότους της κατά τη διάρκεια μεγάλων αεροπορικών εκθέσεων και εκδηλώσεων σε όλο τον κόσμο. Στη Γαλλία οι εμφανίσεις μας έχουν σημαντικό ρόλο στη στρατολόγηση μελλοντικού προσωπικού τής πολεμικής αεροπορίας». «Πέρυσι, εμφανίστηκα σε διάφορες διεθνείς αεροπορικές εκθέσεις και air show, ανάμεσα στα οποία το Athens Flying Week ήταν ένα από τα αγαπημένα μου. Η Τανάγρα είναι το σπίτι των ελληνικών Rafale, των οποίων οι πιλότοι εκπαιδεύτηκαν αρχικά από εμάς εδώ (στην ETR3/4), οπότε κάθε επίσκεψή μας στην έδρα τους είναι σαν μια επανένωση με τους Έλληνες φίλους μας. Δεν ξέρουμε ακόμη τα σχέδιά μας για το 2024, αλλά πιθανότατα θα εμφανιστούμε ξανά στην 114ΠΜ της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας».
Ο σμηναγός Jean-Brice «Μimouss» Millet είχε εισαχθεί στην Armee de l’Air το 2006 και έγινε πιλότος με την ολοκλήρωση της εκπαίδευσής του το 2009. Το 2010 μετεκπαιδεύτηκε σε Mirage 2000N στην BA125 στην Istres και πέταξε με τον τύπο μέχρι το 2014, οπότε και εντάχθηκε στο προσωπικό της Διοίκησης Στρατηγικής Αεροπορίας ως σχεδιαστής αποστολών μέχρι το 2016. Εκείνη τη χρονιά επέστρεψε σε πτητικά καθήκοντα και έγινε πιλότος Rafale B στην 4η Πτέρυγα Μάχης στο Saint-Dizier. Πέταξε δεκάδες αποστολές μάχης στη διάρκεια της επιχείρησης Chammal κατά του ISIS, πριν γίνει εκπαιδευτής στην ETR3/4 Acquitaine.
Στα τέλη του 2023 ο «Μimouss» με συνολικά 700 ώρες σε Mirage 2000N και 1.200 ώρες σε B/C εκδήλωσε ενδιαφέρον να γίνει ο επόμενος πιλότος της RSD. Η αίτησή του μαζί με δυο άλλων υποψηφίων εξετάστηκε από τον σμηναγό Bertrand Butin («Bubu») και τον διοικητή της ETR 3/4, οι οποίοι εισηγήθηκαν στην ηγεσία την επιλογή του, που εγκρίθηκε τον Ιανουάριο του 2024 και ξεκίνησε αμέσως η εκπαίδευσή του υπό την επίβλεψη του «Bubu».
Με την πρόσβαση που είχαμε στον νέο πιλότο του Rafale Solo Display σμηναγό Jean-Brice «Μimouss» Millet μας δόθηκε η ευκαιρία να συζητήσουμε μαζί του, όπως κάναμε και με τους προκατόχους του, σε μια αποκλειστική συνέντευξη.
«Πτήση»: Πώς πήρες την απόφαση να γίνεις πιλότος στην πολεμική αεροπορία και μάλιστα σε μαχητικά;
«Μimouss»: Από μικρός είχα πάθος με ό,τι πετούσε και βρισκόμουν πολύ συχνά σε αεροπορικές επιδείξεις και εκθέσεις. Ίσως ακουστεί κλισέ, αλλά κάποια στιγμή σε μια από αυτές τις επισκέψεις μίλησα με έναν πιλότο της Armee de l΄Air ο οποίος με ενθάρρυνε να δοκιμάσω καριέρα ως Ιπτάμενος, παρά το γεγονός ότι στο σχολείο είχα θεωρητική και όχι θετική (επιστημονική) κατεύθυνση. Θυμάμαι ακόμη αυτό που μου είπε χαρακτηριστικά, ότι «όλα είναι δυνατά εάν πιστέψεις στο όνειρό σου». Αυτό ήταν σημείο καμπής στη ζωή μου. Πίστεψα, το δοκίμασα κι έγινα πιλότος μαχητικού! Είκοσι χρόνια αργότερα συναντώ νέους που ενδιαφέρονται για τα αεροπλάνα και τους δίνω την ίδια συμβουλή: «Δοκιμάστε τις δυνάμεις σας!». Η θέση μου ως πιλότου του RSD θα πολλαπλασιάσει αυτές τις ευκαιρίες και το θεωρώ αποστολή μου να ενθαρρύνω νέους να ακολουθήσουν το όνειρό τους.

«Πτήση»: Αν και μάλλον μαντεύουμε την απάντηση, ποιο είναι το αεροπλάνο που θα ήθελες να πετάξεις;
«Μimouss»: Σωστά μαντέψατε. Χωρίς αμφιβολία είναι το Rafale. Το Mirage 2000N ήταν αυτό που με έβαλε στον κόσμο της πολεμικής αεροπορίας, αλλά ήταν το σκαλοπάτι για το Rafale, για το οποίο όμως έπρεπε να κατακτήσω το δικαίωμα να το πετάξω. Θα ήθελα ωστόσο κάποια μέρα να βρεθώ και στο πιλοτήριο ενός Spitfire, εκπληρώνοντας ένα άλλο παιδικό μου όνειρο.
«Πτήση»: Πώς προέκυψε το παρατσούκλι «Mimouss»;
«Μimouss»: Όπως ίσως γνωρίζετε, στη γαλλική αεροπορία συνηθίζεται να παίρνει κάθε χειριστής ένα παρατσούκλι που λειτουργεί ως «ταυτότητα» σε όλη την καριέρα του ως Ιπταμένου. Στη δική μου περίπτωση δεν είναι απλά μια παράφραση του επωνύμου μου. Αρχικά, από το Millet είχε βγει το παρατσούκλι «Mimi», αλλά δεν «κάθισε», αφού ο αξιωματικός επιχειρήσεων στην EC3/4 Limousin, όπου υπηρέτησα, το άλλαξε σε «Mimouss», από ένα ανέκδοτο εκείνης της εποχής… που όμως δεν θα σας αποκαλύψω.
«Πτήση»: Πώς άλλαξε η ζωή σου ως πιλότος RSD;
«Μimouss»: Έχουν αλλάξει σίγουρα οι ρυθμοί με την προετοιμασία, που είναι εντελώς διαφορετικοί από αυτούς που είχα στη Μοίρα ως εκπαιδευτής. Θα αλλάξει ακόμη περισσότερο με την έναρξη της σαιζόν και λόγω των απαιτήσεων για συχνές μετακινήσεις και απουσίες από την έδρα μας. Είμαι όμως τυχερός, αφού έχω την υποστήριξη της οικογένειάς μου, της συζύγου και της κόρης μου. Είχα συζητήσει πολύ μαζί τους όταν υπέβαλα την αίτηση για το RSD και το έκανα μόνο αφού πήρα την έγκρισή τους. Αυτό θα συνεχίζει να με στηρίζει τα επόμενα δυο χρόνια.
«Πτήση»: Έχεις ήδη ολοκληρώσει μεγάλο μέρος της προετοιμασίας σου ως πιλότου RSD. Ποιες είναι οι εντυπώσεις; Ανακάλυψες κάτι για το Rafale που δεν ήξερες;
«Μimouss»: Πρώτα απ’ όλα να πω πως, παρά το γεγονός ότι πετούσα το αεροπλάνο για καιρό, η μετάπτωση στη θέση του πιλότου του Rafale Solo Display δεν ήταν καθόλου εύκολη. Ο ρόλος μου ως πιλότου επίδειξης είναι διαφορετικός από αυτόν που υπηρετούσα μέχρι πρόσφατα και έπρεπε να τον μάθω πριν τον εκτελέσω. Ανακάλυψα πολλά καινούρια, περιλαμβανομένου και του αεροπλάνου, όπως ορισμένες επιδόσεις που δεν είχα αξιοποιήσει προηγουμένως, κυρίως στα αεροακροβατικά σε πολύ χαμηλό ύψος. Εκεί ανακάλυψα ένα άλλο αεροσκάφος από εκείνο που γνώρισα στις πολεμικές Μοίρες, που έπρεπε και πάλι να «δαμάσω», ώστε να δώσει τον καλύτερο εαυτό του, μέσα από τον δικό μου καλύτερο εαυτό, σε κάθε επίδειξη. Άλλωστε αυτός είναι ο υπέρτατος στόχος του RSD: να αναδείξει μέσα από τη ρουτίνα που εκτελούμε τις επιδόσεις και ικανότητες του Rafale.

«Πτήση»: Υπάρχει νέο πρόγραμμα επιδείξεων; Ποιες είναι οι αλλαγές;
«Μimouss»: Όπως για κάθε καινούριο πιλότο RSD στην πρώτη του σαιζόν, δημιουργήσαμε ένα νέο πρόγραμμα, το «ribbon» («κορδέλα»). Επιλέξαμε δοκιμασμένα στοιχεία από προηγούμενες επιδείξεις και άλλα που πρωτοδοκιμάσαμε.
Για παράδειγμα, στην απογείωση υπάρχει ένα «barrique saturee», ένα «barrel roll», αλλά λίγο παραλλαγμένο, στο οποίο το αεροπλάνο εκτελεί περιστροφή τόσο στον διαμήκη όσο και στον εγκάρσιο άξονα, αλλά το ελικοειδές ίχνος του είναι πιο «συμπιεσμένο». Ήταν τυπικός ελιγμός του Rafale, αλλά δεν είχε συμπεριληφθεί στο πρόγραμμα για πολλές από τις τελευταίες σαιζόν. Υπάρχει επίσης ένας ελιγμός με αρχικό ρολ και άνοδο που καταλήγει με 3/4 ρολ και break, που δεν έχει ξαναγίνει. Ήθελα να ξεκινήσω με αυτόν μετά την απογείωση, αλλά τελικά δεν «έβγαινε» στον εξομοιωτή και αποφασίσαμε να τον βάλουμε στο μέσον της ρουτίνας, όταν το αεροσκάφος είναι ελαφρύτερο, καθώς έχει αναλώσει καύσιμα. Τελειώνω με μια τυπική προσγείωση rollover, που μόνο το Rafale μπορεί να εκτελέσει σε περιορισμένο «όγκο» και αναφέρομαι στις τρεις διαστάσεις του ελιγμού. Μπορεί να τον κάνει και το Eurofighter, αλλά σε πολύ μεγαλύτερο «όγκο» και δεν είναι τόσο εντυπωσιακή διαδικασία.
«Πτήση»: Να περιμένουμε καινούριο livery για το αεροπλάνο επιδείξεων;
«Μimouss»: Ναι, το έχουμε σχεδιάσει σε συνεργασία με τον Regis “Rage” Rocca, ο οποίος είναι από τους κορυφαίους βαφείς μας και συνδύασε μαγικά τις επιθυμίες μας. Το μονοθέσιο αεροπλάνο θα παρουσιαστεί επίσημα στην πρεμιέρα της σαιζόν, στις 6 Μαΐου στην ΑΒ Salon de Provence.
«Πτήση»: Η θέση του πιλότου RSD θα είναι το τελευταίο βήμα της καριέρας σου;
«Μimouss»: Προτελευταίο, αφού, όπως συνηθίζεται, μετά τα δυο χρόνια στη θέση του πιλότου της Ομάδας θα γίνω ο εκπαιδευτής του διαδόχου μου. Μετά θα είναι και το τέλος της στρατιωτικής καριέρας, αλλά θα συνεχίσω να πετώ. Αυτά τα σχέδια όμως είναι ακόμη μακριά.