Η απομαγνητοφώνηση των συνομιλιών του πύργου στο αεροδρόμιο Haneda με τις Πτήσεις «JL516» (JAL Α350-900) και «JA722A» (Dash-8 της Ακτοφυλακής), που αποδέσμευσε το ιαπωνικό υπουργείο Μεταφορών, δείχνει ότι το πρώτο είχε πάρει άδεια προσγείωσης, ενώ στο δεύτερο είχε δοθεί η οδηγία να «κρατήσει» στο σημείο C5, την οποία κατά την τυπική διαδικασία είχε επιβεβαιώσει.

Japan Airlines Α350: Η παραλίγον τραγωδία που θα μπορούσε να είναι εκατόμβη νεκρών

17:43:02 JAL516 Tokyo Tower (control), JAL516 spot 18
Tokyo Tower JAL516, Tokyo Tower Good evening. Continue the approach to Runway 34R (Runway C). Wind 320 degrees 7 knots. There is a departure plane
17:43:12 JAL516 JAL516 Continues approach to Runway 34R
17:43:26 DAL276 Tokyo Tower, DAL276 Taxiway C. heading towards stopping position
Tokyo Tower DAL276, Tokyo Tower Good evening. Please proceed to runway stop position C1.
DAL276 Runway stop position C1 DAL276
17:44:56 Tokyo Tower JAL516 Runway 34R No problem landing. Wind 310 degrees 8 knots
17:45:01 JAL516 Runway 34R No landing problems JAL516
17:45:11 JA722A The tower is on the JA722A C taxiway.
Tokyo Tower JA722A, Tokyo Tower Good evening. 1st. Please taxi to the runway stop position on C5.
17:45:19 JA722A Head to runway stop position C5. 1st. thank you
17:45:40 JAL179 Tokyo Tower, JAL179 Running to runway stop position C1
Tokyo Tower JAL179, Tokyo Tower 3rd. Please proceed to runway stop position C1.
JAL179 Run to runway stop position C1, ready for takeoff
17:45:56 JAL166 Tokyo Tower, JAL166 spot 21
Tokyo Tower JAL166, Tokyo Tower Good evening. 2nd, continue on approach to Runway 34R. Wind 320 degrees 8 knots. There is a departure plane. Please reduce speed to 160 knots
17:46:06 JAL166 Reduced speed to 160 knots and continued approach to runway 34R. Good evening
17:47:23 Tokyo Tower JAL166, please reduce speed to minimum approach speed
JAL166 JAL166
17:47:27 3 seconds of silence

 

(Πηγή Flightradar24, το αρχικό κείμενο ΕΔΩ)