Παρόλο που η Ιαπωνία έχει γνωστοποιήσει επίσημα την πρόθεσή της να αναβαθμίσει / τροποποιήσει τα πλοία κλάσης Izumo για την υποστήριξη μαχητικών αεροσκαφών, ο κυβερνητικός συνασπισμός έχει καταλήξει στην απόφαση να αποκαλεί τα συγκεκριμένα πλοία «αντιτορπιλικά επιχειρήσεων πολλαπλών σκοπών» αντί για αεροπλανοφόρα.
Η Ιαπωνία επιβεβαιώνει ότι εξετάζει την μετατροπή των «αντιτορπιλικών» Izumo σε αεροπλανοφόρα
Με τον τρόπο αυτό θεωρείται ότι θα αποφευθχεί η κριτική εντός κι εκτός της χώρας για την κατοχή αεροπλανοφόρων, καθώς κάτι τέτοιο θα αντιμετωπίζονταν ως μιλιταριστική κλιμάκωση και θα ήταν ενάντια στο πασιφιστικό σύνταγμα της χώρας αντίστοιχα.
Υπάρχει μόνιμα το ζήτημα διατήρησης της συμβατότητας με το άρθρο 9 του Συντάγματος από την στιγμή που το Izumo να γίνει ένα de facto επιθετικό πλοίο, για πρώτη φορά στον μεταπολεμικό ιαπωνικό στόλο.
Μέλη της ομάδας εργασίας των κυβερνώντων κομμάτων για την αναθεώρηση των κατευθυντήριων γραμμών του προγράμματος για την εθνική άμυνα, την οποία η κυβέρνηση αναμένει να εγκρίνει στα τέλη του μήνα, κατέληξαν τελικά σε συναίνεση για το πώς μπορούν να αποκαλούν τα πλοία της συγκεκριμένης κλάσης κατά τη διάρκεια συνάντησης πριν λίγες μέρες.
Στη συνάντηση, αξιωματούχοι του υπουργείου Άμυνας εξήγησαν το σχέδιο ενίσχυσης των καταστρωμάτων των δυο πλοίων της κλάσης Izumo, τα οποία τώρα φέρουν μόνο ελικόπτερα, καθώς και άλλες προσαρμογές, ώστε να μπορούν να επιχειρούν με F-35B.
Η κυβέρνηση έχει λάβει τη θέση ότι δεν επιτρέπεται στην Ιαπωνία να διαθέτει αεροπλανοφόρα, αφού αυτό θα σήμαινε απόκλιση από την αρχή ότι το έθνος πρέπει να περιορίζεται στη διατήρηση μόνο των απαραίτητων δυνατοτήτων αυτοάμυνας.
Κατά συνέπεια, οι βουλευτές συζήτησαν ένα επίσημο όνομα για τα νέα αεροπλανοφόρα ώστε να μην παραβιάζεται το Σύνταγμα.
Σημειώνεται ότι υπήρξε και πρόταση για την ονομασία των πλοίων ως «αμυντικά αεροπλανοφόρα» από το Φιλελεύθερο Δημοκρατικό Κόμμα (LDP), ωστόσο απορρίφθηκε απορρίφθηκε από το έτερο κόμμα του κυβερνητικού συνασπισμού Kommeito, στην βάση της λογικής ότι η χρήση της λέξης «αεροπλανοφόρο» είναι απαράδεκτη.
Αεροπλανοφόρα για την Ιαπωνία – Η Αυτοκρατορία αντεπιτίθεται;
Η αρχική πρόταση του LDP για τις κατευθυντήριες γραμμές για το Εθνικό Πρόγραμμα Άμυνας που καταρτίστηκε τον Μάιο περιλαμβάνει τον όρο «μητρικό πλοίο πολλαπλών χρήσεων».
Ωστόσο το Komeito λοιδόρησε την ιδέα, λέγοντας ότι η έκφραση «bokan» (μητρικό πλοίο) ταυτίζεται με την έκφραση «Kubo» (αεροπλανοφόρο). Τελικά το LDP και το Komeito συμφώνησαν να αναφέρονται στα πλοία της κλάσης Izumo ως «αντιτορπιλικά».
Στην ίδια συνάντηση αποφασίστηκε ότι περίπου 40 από τα 100 μαχητικά αεροσκάφη F-35 που αποφασίστηκε πρόσφατα να αποκτηθούν θα πρέπει να είναι της έκδοσης -Β, προκειμένου να μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τα δυο αυτά πλοία.
Αν και όλα αυτά δείχνουν ομολογουμένως σουρεαλιστικά αν όχι φαρσοκωμωδία, αφού οι Ιάπωνες δείχνουν να προσπαθούν να κρυφτούν πίσω από το δάχτυλό τους, το πρόβλημά τους δεν είναι πρωτοφανές. Κι άλλες χώρες στο παρελθόν θέλησαν να «κρύψουν» τα αεροπλανοφόρα τους, αν και για άλλους λόγους.
Η πάλαι ποτέ Σοβιετική Ένωση αποκαλούσε τα αεροπλανοφόρα κλάσης Kiev ως «βαρέα καταδρομικά αεροπορίας» (Тяжелые авианесущие крейсера), κι ο λόγος δεν ήταν ενοχικά σύνδρομα του παρελθόντος, αλλά η προσπάθεια να παρακάμψουν την συνθήκη του Μωντρέ που όριζε ότι δεν επιτρέπεται από τα Στενά του Βοσπόρου η διέλευση αεροπλανοφόρων.
Μάλιστα για τον σκοπό αυτό τα είχαν εξοπλίσει με οπλισμό καταδρομικών, εκατοντάδες αντιαεροπορικούς κι αντιπλοϊκούς πύραυλους.
Άλλες χώρες για να κρύψουν το κόστος για λόγους εσωτερικής κατανάλωσης, αποκαλούν αντίστοιχα πλοία με διάφορες ονομασίες που παραπέμπουν σε δυνατότητα πολλαπλών χρήσεων. Η Ισπανία για παράδειγμα αποκαλεί το Juan Carlos ως «πλοίο στρατηγικής προβολής».
To Ηνωμένο Βασίλειο παλαιότερα, αποκαλούσε τα αεροπλανοφόρα κλάσης Invincible ως «through deck cruisers» κάτι σαν «καταδρομικά διαμπερούς καταστρώματος» για να διασκεδάσει τις εντυπώσεις ότι δεν προμηθεύεται πλέον αεροπλανοφόρα – που είναι πολύ ακριβά, ώστε να περάσει ο αντίστοιχος αμυντικός προϋπολογισμός…