Η πρόσφατη δράση της Τουρκικής Αεροπορίας εναντίον των Κούρδων στη Συρία, όπως αναφέρεται στον λογαριασμό του υπουργείου Εθνικής Άμυνας της Τουρκίας στο X (πρώην Twitter), προσέλκυσε την προσοχή μας, όχι μόνο για τα πλήγματα εναντίον των Κούρδων της Συρίας που πολεμούν το ISIS, αλλά για την επιλογή των αεροσκαφών που χρησιμοποιήθηκαν.
Zap bölgesinde kilidi kapatan Türk Silahlı Kuvvetlerimiz, terörü kaynağında yok etmek için Irak kuzeyindeki öngörülemez, alışılmadık, süratli ve sürekli operasyonlara devam ediyor. Son olarak Hakurk ve Gara bölgelerinde belirlenen 13 PKK’lı terörist hava harekâtıyla etkisiz hâle… pic.twitter.com/2E50LoFKuf
— T.C. Millî Savunma Bakanlığı (@tcsavunma) November 29, 2024
Σύμφωνα με το post, οι τουρκικές δυνάμεις πραγματοποίησαν αεροπορικές επιθέσεις στο πυκνό δάσος της περιοχής Zap στη Βόρειο Συρία, καθώς και στις περιοχές Hakurk και Gara. Η παράδοξη λεπτομέρεια είναι ότι οι προσβολές στους στόχους του YPG πραγματοποιήθηκαν από παλαιά μαχητικά της κλάσης F-4E Phantom II, αντί για τα πιο σύγχρονα F-16C/D που υποτίθεται ότι αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της τουρκικής αεροπορικής δύναμης. Δεν είναι όμως η πρώτη φορά που βλέπουμε F-4E σε σχετικά βίντεο, καθώς τους τελευταίους μήνες η Τουρκία όταν αναφέρεται σε βομβαρδισμούς του YPG, δημοσιεύει βίντεο από F-4E.
Το F-4E Phantom II είναι ένα αμερικανικό δικινητήριο μαχητικό- βομβαρδιστικό που πρωτοπέταξε το 1960. Παρά την πολυχρηστικότητα και την εκτενή διαθεσιμότητα ανταλλακτικών κατά τη διάρκεια των δεκαετιών, το αεροσκάφος αυτό θεωρείται από πολλούς ως απαρχαιωμένο για τα σημερινά πρότυπα της αεροπορικής τεχνολογίας. Το γεγονός ότι η Τουρκία χρησιμοποιεί ακόμα το F-4E για αποστολές ακριβείας και καταστροφής υποδεικνύει ένα μάλλον σημαντικό ζήτημα, αυτό που αφορά τις προκλήσεις στη διαθεσιμότητα και την υποστήριξη των σύγχρονων μαχητικών της F-16.
Τα F-16C/D της Τουρκίας, παρόλο που είναι πολύ πιο εξελιγμένα και ικανά για αποστολές κρούσης ακριβείας, έχουν αντιμετωπίσει σοβαρά προβλήματα μετά το 2015. Αυτά περιλαμβάνουν έλλειψη ανταλλακτικών και περιορισμένη πρόσβαση σε ενημερώσεις λογισμικού λόγω των αμερικανικών κυρώσεων που επιβλήθηκαν μετά από γεωπολιτικές εντάσεις, κυρίως λόγω της αγοράς του τουρκικού S-400 από τη Ρωσία. Η έλλειψη διαθεσιμότητας των F-16 σημαίνει ότι η Τουρκία αναγκάζεται να επαναφέρει στην ενεργό υπηρεσία παλαιότερα μοντέλα, όπως το F-4E, για να καλύψει τις ανάγκες της σε αεροπορικές επιχειρήσεις.
Αν τελικά ισχύει, και υπάρχει αναγκαστική επιστροφή στα F-4E στις επιχειρήσεις εναντίον των Κούρδων της Συρίας, αυτό αντανακλά τις ευρύτερες γεωπολιτικές πιέσεις που αντιμετωπίζει η Τουρκία. Εν μέσω κρυφών εντάσεων με τις ΗΠΑ, η Τουρκία βρίσκεται μάλλον σε μια δύσκολη θέση, αναγκασμένη να εξισορροπήσει τις ανάγκες της για σύγχρονο εξοπλισμό με τις διπλωματικές και στρατιωτικές της σχέσεις. Αυτή η κατάσταση δημιουργεί ανησυχίες για την αποτελεσματικότητα της Τουρκικής Αεροπορίας σε πιο ανταγωνιστικά περιβάλλοντα, όπως θα μπορούσε να προκύψει σε ευρύτερες συγκρούσεις.
Θεωρητικά, οι Κούρδοι δεν έχουν αεροπορία ικανή να αντιμετωπίσει μαχητικά τζετ, ακόμη και παλαιά F-4E. Αλλά στα χέρια τους έχουν MANPADS, που μπορούν να καταρρίψουν τα F-4E. Το πιθανότερο όμως είναι τα F-4E απλά να κάνουν άφεση stand-off όπλων από μεγάλες αποστάσεις, ίσως και πάνω από τον τουρκικό εναέριο χώρο.