Στο στερέωμα της πολυτυπίας της Ιρανικής Αεροπορίας και των παλαιών αεροσκαφών που ανακατασκευάζονται σε νέους ρόλους ιδιαίτερη θέση κατέχουν τα C-130E/H–II (RC-130E/H) Khoffash που τροποποιήθηκαν εγχώρια ως πλατφόρμες συλλογής ηλεκτρονικών πληροφοριών. Ακολουθεί η άγνωστη ιστορία τους, οι διάφορες πτυχές της οποίας πηγαίνουν πίσω στη δεκαετία του 70!
Τον Αύγουστο του 2022 η 72η Μοίρα Τακτικών Μεταφορών (TTS) της Αεροπορίας της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν-IRIAF (Islamic Republic of Iran Air Force) παρέλαβε ένα μοναδικό C-130E Hercules, το οποίο είναι τροποποιημένο για αποστολές συλλογής ηλεκτρονικών πληροφοριών και εκπομπής σημάτων ELINT/SIGINT. Πρόσφατες δορυφορικές εικόνες που ελήφθησαν από την 7η Βάση Τακτικών Αεροσκαφών στο Σιράζ δείχνουν το εν λόγω αεροσκάφος να διακρίνεται οπτικά από τα συνηθισμένα C-130E/H από τους μεγάλους πλευρικούς θόλους σε ανοιχτό γκρι χρώμα εκατέρωθεν της ατράκτου, που καλύπτουν τους εγκατεστημένους αισθητήρες του.
Να υπενθυμίσουμε ότι η 7η Βάση της IRIAF στεγάζει μία Πτέρυγα μεταφορικών αεροσκαφών με δύο μοίρες C-130E/H και μία Μοίρα με Il-76D, παράλληλα με τρεις Μοίρες Τακτικών Μαχητικών που αξιοποιούν Su-24MK και μία Μοίρα Ναυτικής Συνεργασίας και Ανθυποβρυχιακού Πολέμου με P-3F Orion.
Το νέο αεροσκάφος, το οποίο είναι γνωστό ως RC-130E, αποτελεί προσθήκη στον υπάρχοντα στόλο των δύο RC-130H (επίσης γνωστών ως C-130H-II) της IRIAF με το παρατσούκλι «Khoffash» (Νυχτερίδα). Εξοπλισμένα με συστήματα ELINT και SIGINT, που κληρονόμησαν από αποσυρμένα C-130B της USAF, τα οποία είχαν παραχωρηθεί τη δεκαετία του 70, αυτά τα RC-130H χρησιμοποιήθηκαν εκτενώς από την Αυτοκρατορική Ιρανική Αεροπορία (IIAF) και αργότερα από την IRIAF για την παρακολούθηση όχι μόνο των δραστηριοτήτων των ιρακινών ενόπλων δυνάμεων στον πόλεμο των δύο χωρών, αλλά και των σοβιετικών δυνάμεων στις μεθοριακές περιοχές της ΕΣΣΔ, στο Αφγανιστάν και τη Νότια Υεμένη από το 1975 έως το 1991.
Επιπλέον, μέχρι και σήμερα, χρησιμοποιούνται για την παρακολούθηση των δραστηριοτήτων των ΗΠΑ και των συμμάχων τους στον Περσικό Κόλπο και άλλων περιοχών της ιρανικής επικράτειας, ενεργώντας ως μέσα εναέριας έγκαιρης προειδοποίησης λόγω απουσίας αεροσκαφών AEW&C σε υπηρεσία με την IRIAF.
Η άγνωστη, διαχρονική ιστορία των ιρανικών «νυχτερίδων» παρουσιάζεται με πολλές λεπτομέρειες στο άρθρο του συνεργάτη μας Babak Taghvaee στην «Πτήση» Απριλίου 2023 που κυκλοφορεί.
Μην τη χάσετε!