Η πολιτική απομόνωση του Ιράν σε συνδυασμό με τη διστακτικότητα τρίτων χωρών να του πουλήσουν νέο εξοπλισμό, σημαίνει πως τα αμερικανικής προελεύσεως μαχητικά που αγοράστηκαν σωρηδόν στα μέσα της δεκαετίας του ’70, θα συνεχίσουν να πετούν μέχρι το 2040, ή ακόμη περισσότερο.
Το Ιράν υπήρξε στενότατος σύμμαχος των ΗΠΑ έως το 1979 και την Ισλαμική Επανάσταση και την ανατροπή του Σάχη. Τα ιρανικά πετροδόλαρα της εποχής, επέτρεψαν την αγορά μεγάλου όγκου αμερικανικού εξοπλισμού, ανάμεσά τους, 166 μαχητικά F-5E/F Tiger II, μια έκδοση βασισμένη στο F-5A/B Freedom Fighter.
Από το 1979 και μετά όμως, η υποστήριξη των αμερικανικών οπλικών συστημάτων σταμάτησε, και το Ιράν αναγκάστηκε να καταφύγει σε λύσεις ανάγκης, όπως η αντίστροφη κατασκευή υποσυστημάτων, για να μπορέσει να κρατήσει ενεργά αυτά τα όπλα.
Η περίπτωση των ιρανικών Tiger II, αποτελούν χαρακτηριστικό παράδειγμα. Σύμφωνα με το Aviation Week & Space Technology, το Ιράν διαθέτει 44 μονοθέσια F-5E και 15 διθέσια F-5F, σε ενεργή κατάσταση. Για να επιτευχθεί αυτό, το ιρανικό καθεστώς απευθύνθηκε στα μέσα της περασμένη δεκαετίας, στον στρατό και την τοπική ακαδημαϊκή κοινότητα, για να βρεθούν τρόποι να συνεχίσουν τα αεροσκάφη να πετάνε.
Ως αποτέλεσμα, το Ιράν σήμερα είναι σε θέση να κατασκευάζει μόνο του τα περισσότερα (αλλά όχι όλα) υποσυστήματα και ανταλλακτικά για το F-5. Ότι “απομένει”, κανιβαλίζεται από αεροσκάφη που δεν είναι πλέον σε πτητική κατάσταση. Για παράδειγμα, ο κινητήρας J85-GE-21, κατασκευάζεται εγχώρια σε ποσοστό 80%, ενώ το υπόλοιπο 20% προέρχεται από παλαιά αποσυρμένα αεροσκάφη.
Συνολικά, το Ιράν μπορεί να κατασκευάσει το μεγαλύτερο μέρος των F-5, πλην του 20% του κινητήρα που προαναφέραμε και του 5% των ηλεκτρονικών υποσυστημάτων. Περίπου το 75% του αεροσκάφους, μπορεί να κατασκευαστεί εγχώρια, ενώ το υπόλοιπο προέρχεται από τα 100 περίπου αποσυρμένα αεροσκάφη, και την ελεύθερη (μαύρη) αγορά.
Μέχρι το Ιράν να αλλάξει καθεστώς και να αποκτήσει πάλι φιλικές σχέσεις με την Δύση, θα αναγκαστεί να πετάει με αεροσκάφη 60 και πλέον ετών, έως το 2040, παρά το γεγονός πως έχει παρουσιάσει ως “καινούργια” τα αεροσκάφη Azarakhsh, Saeqeh και εσχάτως το Kowsar, που δεν είναι τίποτα άλλο από αντίγραφα του F-5.