Το πρόγραμμα των φρεγατών, προχωρά υπό συνθήκες άκρας εμπιστευτικότητας, έντονων συζητήσεων, σκληρών διαπραγματεύσεων και ατελείωτων αναλύσεων κάθε είδους. Το ΠΝ δεν πρέπει να αγοράσει 2 ή 4 ή 6 νέα πλοία, πρέπει να αναδημιουργηθεί από τις στάχτες του. Αν είχε διαθέσιμα 12 με 15 δις διαθέσιμα, τα πράγματα θα ήταν εύκολα. Δεν τα έχει, και έτσι κάνει την ανάγκη φιλοτιμία. Αγοράζει 4 χαμηλού κόστους φρεγάτες, εκσυγχρονίζει τις ΜΕΚΟ200ΗΝ σε επίπεδα κοντά με τις νέες φρεγάτες, θέλει Ενδιάμεση Λύση, και κοιτά το μέλλον. Όπως και να το κάνουμε, αγοράζοντας μόνο 2 πλοία, που θα ξεκινήσουν να παραδίδονται από το 2025, δεν κάνουμε κάτι. Η Τουρκία θα κορυφώσει την προκλητικότητά της από τώρα μέχρι το 2025. Μετά θα είναι αργά γιαυτήν.
Ενδιάμεσες λύσεις για το ΠΝ στο KAI 5. LaFayette, FREMM, Arleigh Burke και Ticonderoga
Όλες οι ενδιαφερόμενες εταιρείες, και τα κράτη πίσω από τα ναυπηγεία, προσπαθούν να “λομπάρουν” (συγχωρέστε μας την αδόκιμη έκφραση) υπέρ των σχεδίων τους. Η Γαλλία για τις Belh@rra, η Αγγλία για τις Type 31, η Ολλανδία για τις SIGMA, οι ΗΠΑ για τις MMSC, η Γερμανία για τις ΜΕΚΟ Α200 κοκ. Η Ελληνική Κυβέρνηση, από όσο έχουμε καταλάβει, απαντά “ευχαρίστως”, και συμπληρώνει “φέρτε μας καλή τιμή, κατασκευή στην Ελλάδα, χρηματοδοτικές λύσεις, και, το βασικότερο, ΕΝΔΙΑΜΕΣΗ ΛΥΣΗ”. Κουτσά στραβά, όλες οι χώρες είναι έτοιμες να “κόψουν” κάτι από το Πολεμικό τους Ναυτικό, και να προσφέρουν μεταχειρισμένα πλοία στην Ελλάδα. Παρακολουθούμε με ενδιαφέρον την προσπάθεια, και σας μεταδίδουμε όσα πρέπει, κι όσα γίνεται, να γραφτούν. Διακρίνουμε όμως μια “ανισορροπία” στις προτάσεις, και εξηγούμαστε.
Ενώ λοιπόν, για τις αμερικανικές MMSC έχει συζητηθεί η δυνατότητα αεράμυνας περιοχής, για τις υπόλοιπες λύσεις, καμία τέτοια δεν συζητείται. Δηλαδή, το ΠΝ, θέλει να αγοράσει 4 νέες φρεγάτες που θα αντικαταστήσουν ισάριθμες Kortenaer, και την ανάγκη αεράμυνας περιοχής θα την καλύψει με μεταχειρισμένα πλοία. Βέβαια, καθώς χάσαμε, πανηγυρικά, τις αυστραλιανές Adelaide, πλοία με αεράμυνα περιοχής δεν υπάρχουν και πολλά παγκοσμίως. Και να το πάμε παρακάτω, αεράμυνα περιοχής έχει να προσφέρει κατά κύριο λόγο το USN.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Καταδρομικά Ticonderoga, η Ενδιάμεση Λύση ισχύος για το ΠΝ;
Έτσι, ενώ η ελληνική απαίτηση για πλοία ενδιάμεσης λύσης από τις ΗΠΑ, έχει να κάνει με την μακροχρόνια “αγάπη” του ΠΝ για τα αντιτορπιλικά Arleigh Burke , στο πίσω μέρος των επιτελών του ΓΕΝ υπάρχει και η αποδέσμευση των Ticonderoga, αρχής γενομένης από φέτος τον Μάρτιο. Έτσι, η προσφορά των Αμερικανών, που θα την μάθουμε μετά την αποστολή της LoR, θα έχει να αντιτάξει κατά κύριο λόγο Ticonderoga. Για όσους ανησυχούν για τα LCS που αποσύρονται φέτος, θα πρέπει να πούμε πως αποσύρονται γιατί είναι ουσιαστικά τα πρωτότυπα πλοία, και χρειάζονται πολλά χρήματα για να έλθουν στο επίπεδο των άλλων.
Αν θέλουμε λοιπόν να συγκρίνουμε τις αντίστοιχες προσφορές, θα πρέπει να μετρήσουμε τις αντίστοιχες προσφορές, με τα ίδια μέτρα και σταθμά. Για παράδειγμα, οι Βρετανοί προσφέρουν σαν Ενδιάμεση Λύση αριθμό Type 23. Οι τελευταίες, αν και εξαιρετικές φρεγάτες αεράμυνας περιοχής, δεν έχουν καμμία δυνατότητα αεράμυνα περιοχής. Τις θεωρούμε από τις καλύτερες ανθυποβρυχιακές φρεγάτες σε υπηρεσία σήμερα, και οι CAMM που μόλις έλαβαν τις κάνει ικανές να ανταπεξέλθουν σε επιθέσεις κορεσμού. Αλλά αεράμυνα περιοχής, δεν είναι. Αεράμυνα περιοχής στο Royal Navy προσφέρουν τα αντιτορπιλικά Type 45. Αν θέλουμε λοιπόν, δίπλα στις Type 31, να δούμε Ενδιάμεση Λύση, αυτή θα πρέπει να ήταν Type 45, όχι Type 23.
Αντίστοιχα, αν και επίσης θεωρούμε τις φρεγάτες M Class της Ολλανδίας, την καλύτερη και αποδοτικότερη μεταχειρισμένη φρεγάτα πολλαπλών ρόλων σήμερα, εντούτοις αν θέλουμε να έχουμε να αντιπαρατάξουμε τις SIGMA 11515 απέναντι στις MMSC, θα πρέπει να δούμε τους Ολλανδούς να προσφέρουν τουλάχιστον μία LCF. Πολύτιμα πλοία, και εξαιρετικά οπλισμένα. Ας μην ξεχνάμε, πως οι Ολλανδοί προτείνουν κάτι πολύ εντυπωσιακό, την παράδοση δυο 10514 εντός 2,5 ετών, σαν Ενδιάμεση Λύση. Αλλά κι αυτές φυσικά δεν έχουν το απαραίτητο εκτόπισμα για να υποστηρίξουν Αεράμυνα Περιοχής.
Αν και οι Γάλλοι δίπλα στις Belh@rra φέρουν τις LaFayette, όπως έχουμε γράψει, ναι, δεν είναι Arleigh Burke, και σίγουρα όχι Ticonderoga, αλλά είναι πλοία με τη μισή ηλικία από τις Kortenaer, με μικρές απαιτήσεις σε πλήρωμα, και πολύ οικονομικές στη χρήση. Εδώ όμως οι Γάλλοι μπορούν να αντιτάξουν το γεγονός ότι οι προτεινόμενες Belh@rra, είτε οι Helleniques, είτε οι FDI, έχουν δυνατότητες αεράμυνας περιοχής. Έτσι, μπορεί η Ενδιάμεση Λύση της Γαλλίας να μην έχει Αεράμυνα Περιοχής, έχουν όμως οι ίδιες οι γαλλικές νέες φρεγάτες!
Οι Γερμανοί αντιστοίχως, που όπως έχουμε δει θα μπορούσαν να διαθέσουν μόνο τις κορβέτες Κ130 Batch 1, για να κάνουν “θελκτικές” τις ΜΕΚΟ Α200, θα πρέπει να έρθουν με κάποια από τις πολύτιμες F124. Οι τελευταίες είναι μάλλον αυτό που ψάχνει εδώ και πολλά χρόνια το ΠΝ, αλλά από όσο καταλαβαίνουμε, ούτε οι Γερμανοί θέλουν να προσφέρουν επιθετικά τις ΜΕΚΟ, ούτε προφανώς και θα αποδέσμευαν ένα τέτοιο, πολύτιμο πλοίο για την Ελλάδα.
Ξαναγυρίζουμε στις ΗΠΑ, και στο USN, λέγοντας πως οι ΗΠΑ φέτος θα αποδεσμεύσουν ένα καταδρομικό Ticonderoga. Αν και παλαιό, είναι εκσυγχρονισμένο, και σε καλή κατάσταση, όπως όλα τα πλοία των ΗΠΑ. Η κλάση θα συνεχίζετε να υποστηρίζεται από το Αμερικανικό Ναυτικό για τουλάχιστον μια 15ετία ακόμη, αν όχι περισσότερο, ενώ θα υπάρχουν σύντομα και πληθώρα πλοίων για προσπορισμό ανταλλακτικών. Αν λοιπόν δεν αποδεσμευτούν Arleigh Burke, και η Ελλάδα θέλει αεράμυνα περιοχής, τότε τα Tico είναι η βασική λύση, σε περίπτωση επιλογής των MMSC.
Οι Γάλλοι συνεχίζουν να παίζουν από πλεονεκτική θέση, αφού η συνολική γαλλική λύση, 4 Belh@rra + 2 LaFayette, έχουν σαν αποτέλεσμα την Αεράμυνα Περιοχής, μέσω των Belh@rra, που φέρουν ASTER 30 και ραντάρ SeaFire. Φυσικά, αν για κάποιον “μαγικό” λόγο οι Γάλλοι προσφέρουν αντί των LaFayette, FREMM, τότε, εκτός του ότι θα ανακηρύξουμε την Παρλί πολιούχο της ΠΤΗΣΗΣ, οι Γάλλοι θα έχουν μια πραγματικά αχτύπητη προσφορά. Αρκεί βέβαια, να έρθουν με λογικές τιμές, γιατί όσο έχουν προσφέρει μέχρι σήμερα ήταν μάλλον πανάκριβα, και χωρίς επαρκή υποστήριξη FOS.
Πότε θα είναι έτοιμος ο διάδοχος των ολλανδικών φρεγατών LCF;
Όλες οι άλλες λύσεις, αν και εξαιρετικές, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, δεν προσφέρουν σαν Ενδιάμεση Λύση Αεράμυνα Περιοχής. Ειδικά οι Ολλανδοί, δεν προσφέρουν άμεσα καν τις Μ, αφού τα πλοία είναι απολύτως απαραίτητα στο ολλανδικό ναυτικό, που τώρα πλέον είναι η σκιά αυτού που ήταν πριν 30 χρόνια. Αν όμως θα ήθελαν να προσφέρουν κάτι αντίστοιχο με τα Ticonderoga, θα έπρεπε να προσφέρουν, έστω και με επιπλέον κόστος μια LCF. Το ίδιο θα πρέπει να κάνουμε και οι Βρετανοί, προσφέροντας δίπλα σε κάποιες Type 23, και τουλάχιστον μια Type 45. Αν και τα πλοία αυτά είναι οι προστάτες των βρετανικών αεροπλανοφόρων, μια αντίστοιχη προσφορά με των ΗΠΑ, θα έπρεπε να περιλαμβάνει αντιστοίχως μια Type 45 (ναι, κι εδώ με επιπλέον χρέωση). Αντίστοιχα, θα πρέπει να κάνουν και οι Γερμανοί.
Γιατί τα γράφουμε όλα αυτά; χτες κάναμε μια πρώτη συζήτηση περί δυνατοτήτων. Για πολλούς και διάφορους λόγους, πλοία όπως οι MMSC έχουν φάει ατελείωτη “λάσπη” από εγχώριους και μη αρθρογράφους. Διαφωνούμε κάθετα, καθώς εκτός από το πλοίο που είναι μια χαρά, προσφέρει μια ολοκληρωμένη πρόταση μέσω του Αμερικανικού Ναυτικού. Ξέρουμε ότι πολλοί έχετε πειστεί πως το πλοίο είναι για “πέταμα”, κάτι το οποίο πραγματικά δεν ισχύει. Η συνολική αμερικανική λύση, με 4 MMSC συν 2 Ticonderoga (υποθέτουμε, το ξαναλέμε), προσφέρει απίστευτες δυνατότητες στο ΠΝ.
Επίσης, η Belh@rra, είναι μια επίσης σοβαρή πρόταση, που φέρνει την Αεράμυνα Περιοχής στις νέες φρεγάτες, επιτρέποντας έτσι το ΠΝ να δει θετικά κάποιες LaFayette. Φυσικά και ένας συνδυασμός 4 SIGMA 11515 + 2 M Class ή 4 SIGMA 11515 + 2 SIGMA 10514 είναι επίσης εξαιρετικές λύσεις, αλλά δεν προσφέρει αεράμυνα περιοχής. Η λύση των 4 Type 31, μαζί με 2 ή 4 Type 23, είναι μια απόλυτα εφικτή λύση, με πολύ χαμηλό κόστος, που θα αναγεννήσει το Πολεμικό Ναυτικό, αλλά πάλι δεν θα φέρει Αεράμυνα Περιοχής.
Που καταλήγουμε; δεν θα πρέπει να συγκρίνουμε πορτοκάλια με μήλα. Μήλα με μήλα ναι, πορτοκάλια με πορτοκάλια ναι. Μην “κολλάμε” σε ετικέτες, και άρθρα λάσπης ή μεγαλείου για διάφορα πλοία. Αν το ΠΝ αποφασίσει πως ΔΕΝ θέλει αεράμυνα περιοχής, τότε ναι, παίζουν οι λύσεις από Ολλανδία και Βρετανία ή Γερμανία. Αν θέλει Αεράμυνα Περιοχής, τότε οι ΗΠΑ και η Γαλλία προηγούνται, με τις δικές τους λύσεις. Αν δεν θέλει Αεράμυνα Περιοχής, τότε οι ΗΠΑ ας προτείνουν μεταχειρισμένες LCS μαζί με τις νέες MMSC (δεν γίνεται να αποδεσμευτούν πλοία), και οι Γάλλοι ας φέρουν την Belh@rra με 64 CAMM αντί για 16 ASTER 30 (αν γίνεται). Αλλιώς, οι Ολλανδοί, Βρετανοί, και Γερμανοί, οφείλουν να ανεβούν κατηγορία, αυξάνοντας το bet με LCF, Type 45 ή F124.
update: To παραπάνω άρθρο είναι ελλιπές, διότι παραβλέπει τις δυνατότητες αεράμυνας περιοχής της ολλανδικής SIGMA 11515, όπως αυτή παρουσιάστηκε στον ιστοχώρο μας. Καθώς η 11515 μπορεί να φέρει τουλάχιστον 2 Mk41, APAR+NS200, έχει δυνατότητες μεταφοράς και βολής SM-2. To άρθρο επικεντρώθηκε στις δυνατότητες της FDI, διότι η τελευταία έχει σχεδιαστεί “γύρω” από τον συνδυασμό ASTER 30 και ραντάρ SeaFire. H FDI άλλωστε μέσω της σχεδίασής της, προσπαθεί να πετύχει χαρακτηριστικά πλοίου μεγέθους FREMM, σε ένα πλοίο με εκτόπισμα μόλις 4.500 τόνων.
Αυτό της δίνει ένα πλεονέκτημα στο θέμα ευστάθειας (κατά δήλωση της κατασκευάστριας εταιρείας), καθώς παρότι μικρού εκτοπίσματος, έχει σχεδιαστεί να μπορεί να εκτοξεύει όπλα, αλλά και να κάνει χρήση των αισθητήρων της, σε δύσκολα Sea States (5 ή και περισσότερο). Η έλλειψη του άρθρου είναι πως δεν υπάρχει αντίστοιχη αναφορά σε πιθανές δυνατότητες της ολλανδικής σχεδίασης. Άλλωστε οι Ολλανδοί έχουν εμπειρία σε πλοία αεράμυνας περιοχής, καθώς η LCF θεωρείται από τα καλύτερα του είδους παγκοσμίως. Και κλείνοντας, να πούμε πως άλλο τα πλοία αεράμυνας περιοχής (Arleigh Burke, Ticonderoga, Type 45, LCF κοκ) κι άλλο τα πλοία με δυνατότητα αεράμυνας περιοχής (που μπορούν δηλαδή απλά να φέρουν όπλα όπως ο ASTER 30 και ο SM-2).
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Αντιλαμβανόμαστε πως για μερικούς λέξεις όπως MMSC, Belh@rra, MEKO είναι κόκκινο πανί. Θέλουμε απόψεις, ύβρεις ή “ατάκες” δεν θα εγκρίνονται στα σχόλια.