Είχαμε γράψει πριν λίγες μέρες για την ακύρωση από πλευράς Ινδίας της προμήθειας 48 ρωσικών μεταφορικών ελικοπτέρων τύπου Mi-17V-5. Η επίσημη αιτιολογία είναι πως αυτό γίνεται για να ενισχυθεί η τοπική αμυντική βιομηχανία και να προωθηθεί ένα εγχώριο πρόγραμμα παραγωγής. Μάλιστα οι Ινδοί τόνισαν πως η ακύρωση δεν σχετίζεται με την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και πως η σχετική απόφαση είχε ληφθεί πριν καν αυτή ξεκινήσει.
Η Ινδική Αεροπορία εγκαταλείπει την αγορά ρωσικών ελικοπτέρων
Το ερωτηματικό είναι αν αυτή την στιγμή υπάρχει έτοιμη κάποια εναλλακτική ινδική πρόταση για μεταφορικά ελικόπτερα. Η κρατική βιομηχανία HAL παράγει ήδη ελαφρά επιθετικά και γενικής χρήσης μοντέλα, όπως το Dhruv (σε συνεργασία με την γερμανική ΜΒΒ). Είναι γνωστό επίσης πως μελετά ένα μέσο μεταφορικό ελικόπτερο (ως Indian Multi-Role Helicopter, IMRH), το οποίο έχει παρουσιάσει και ως πρόπλασμα σε εκθέσεις (φωτό), της τάξης των 12-15 τόνων, δικινητήριο, με ικανότητα μεταφοράς κάπου 30 στρατιωτών ή 4,5 τόνων φορτίου. Αυτό όμως δεν είναι σαφές πότε θα είναι έτοιμο για δοκιμές, ενώ ως στόχος έχει τεθεί να γίνει η πρώτη πτήση κάπου το 2025-26.
Το πιο πρόσφατο όμως ινδικό πρόπλασμα μοιάζει αρκετά με ένα Super Puma (Airbus Η225) οπότε μπορεί να υπάρχει σχετική συνεργασία. Η ινδική προμελέτη πάντως μιλά για μια πιθανή τοπική αγορά έως και 400 ελικοπτέρων του τύπου, σε βάθος χρόνου, τόσο για την Αεροπορία όσο και για το Ναυτικό. Έτσι για την Ινδία έχει απόλυτο νόημα να εξελίξει κάτι εγχώριο και να “ανέβει” κατηγορία στην τεχνογνωσία της, σχεδιάζοντας μεσαία μεταφορικά ελικόπτερα. Μεγάλη αγορά για τέτοιου τύπου υπάρχει και γενικότερα στην Ασία, καθώς αυτά χρησιμοποιούνται από πολλά νησιωτικά έθνη για μεγάλες ναυτικές περιπολίες, καθήκοντα έρευνας-διάσωσης, επάνδρωσης νησιωτικών φρουρών κ.λπ. Άρα μια ινδική σχεδίαση ίσως δει στο μέλλον, ανάλογα την ποιότητα και την τίμη της, και εξαγωγές.