13 C
Athens
Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΑΠΟΨΗ: Είμαστε έτοιμοι να δεχτούμε ένα ΠΝ με μόλις 3 φρεγάτες και...

ΑΠΟΨΗ: Είμαστε έτοιμοι να δεχτούμε ένα ΠΝ με μόλις 3 φρεγάτες και 4 ή 5 κορβέτες;

- Advertisement -

Aποφασίσαμε να ασχοληθούμε σήμερα, με ένα πολύ δύσκολο θέμα, που πρέπει όμως να το συζητήσουμε και σίγουρα όχι να το “αποκρύψουμε”. Η πρόσφατη αγορά των 3 φρεγατών FDI, παρά τις όποιες ελλείψεις τους, είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση/ Σίγουρα δεν είναι κάποιο game changer, αλλά είναι η επιλογή που έκανε το ΠΝ. Πριν χρόνια, είχαμε γράψει ένα προφητικό άρθρο, πως ” Δυο Belh@rra δεν φέρνουν την Άνοιξη“. Προφανώς, ούτε και τώρα, 3 FDI HN δεν θα φέρουν την Άνοιξη στο ΠΝ. Αν δεν προσέξουμε, μπορεί να το αφήσουν μόνιμα στον χειμώνα της ανυπαρξίας. Θα εξηγήσουμε.

ΑΠΟΨΗ: Το ΠΝ αγοράζει επιτέλους νέα πλοία, ξεπερνάμε την όποια απογοήτευση και χαιρόμαστε

 

Αυτή τη στιγμή, το ΠΝ μας έχει ως κύριες μονάδες Στόλου, τις 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ και τις 9 Kortenaer. Από αυτές, τα πλοία στην καλύτερη κατάσταση είναι οι 6 Kortenaer, που έλαβαν εκσυγχρονισμό πριν λιγότερα από 15 έτη. Οι νεότερες ΜΕΚΟ200ΗΝ, έχουν σοβαρά προβλήματα διαθεσιμότητας, αν εξαιρέσουμε μια αναβάθμιση στους εκτοξευτές Mk48 (για να βάλλουν τους ESSM) και στις πυξίδες laser. Σύνολο 13 πλοία, από 14 που είχαμε πριν λίγα χρόνια (πριν αποσυρθεί η ΜΠΟΥΜΠΟΥΛΙΝΑ, κάτι που το ξεχνάμε εύκολα).

ΑΠΟΨΗ: Μπορούν δυο “κούκοι” από τη Γαλλία (Belh@rra) να φέρουν την Άνοιξη στο ΠΝ;

Θα είμαστε σαφείς. Αν οι ΜΕΚΟ200ΗΝ δεν εκσυγχρονιστούν, πρέπει να αποσυρθούν όλες από υπηρεσία, σταδιακά μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Στην καλύτερη, θα απομείνουν οι δυο τελευταίες (ΨΑΡΑ και ΣΑΛΑΜΙΣ), με κανιβαλισμό των άλλων δυο, αλλά με πολύ μικρές μαχητικές δυνατότητες λόγω ηλεκτρονικών άλλης εποχής. Αντίθετα, οι εκσυγχρονισμένες Kortenaer, που μπορούν να βρουν ανταλλακτικά για τα κύρια ηλεκτρονικά τους, ίσως περάσουν και στη δεκαετία του ’30, σπάζοντας κάθε ρεκόρ μακροζωίας. Βέβαια, η πιθανότητα επιβίωσής τους σε ένα μελλοντικό πεδίο μάχης, θα είναι αστεία, απόδειξη του πόσο φθηνές θεωρούν κάποιοι τις ζωές των πληρωμάτων του ΠΝ.

EKTAKTO: H Babcock έκανε συνάντηση στη ΓΔΑΕΕ για τις Type 31

Την ίδια στιγμή, από τα “ρέστα” των FDI, δηλαδή από 1,8 έως περίπου 2,3 δις ευρώ, το ΠΝ ετοιμάζεται να πάρει κορβέτες, και να μην εκσυγχρονίσει τις ΜΕΚΟ200ΗΝ. Ομολογούμε, πως έχοντας γνώση των διαπραγματεύσεων, οι τιμές που έχει εξασφαλίσει το ΠΝ για τις κορβέτες, είναι πολύ χαμηλές, για σύγχρονα πλοία. Βέβαια αναφερόμαστε στις τιμές που έχει εξασφαλίσει για Gowind HN αλλά και SIGMA 10514.

Πως η Τουρκία κάνει τα υποβρύχια της όλο και πιο “τουρκικά” σε τεχνολογία

Στην κούρσα όμως της επιλογής, έσπευσαν να πάρουν μέρος και οι Ιταλοί της Fincantieri, ενώ έρχονται δυναμικά και οι Βρετανοί της Babcock. Οι Αμερικανοί με τη Lockheed Martin αφήνουν απλά τα πράγματα να εξελιχθούν. Απάντησαν στο Letter of Request της Ελλάδας, με μια modular LOA (Letter of Offer And Acceptance), όπου το ΠΝ μπορεί να επιλέξει μεταξύ άπειρων συνδυασμών για μια LCS HN, έναν tailored made εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, ενώ έκλεισαν το μάτι και για μεταχειρισμένα LCS. Αλλά αυτά είναι μια άλλη ιστορία. Ας γυρίσουμε στις κορβέτες.

ΞΕΚΑΘΑΡΑ: Το Πολεμικό Ναυτικό εξετάζει κορβέτες σαν λύση ανάγκης και όχι από επιχειρησιακή επιλογή

Η Naval Group, όπως πολλές φορές έχουμε γράψει, δεν μπορεί να κάνει εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Το ίδιο μάλλον συμβαίνει και με τη Fincantieri, όχι γιατί δεν έχει τις τεχνικές δυνατότητες, απλά δεν έχει ασχοληθεί με το θέμα στον αρχικό διαγωνισμό (“ανταγωνιστικό διάλογο”) που κάνει το Ναυτικό. Αντίθετα οι Damen, Lockheed Martin, Babcock ενδιαφέρθηκαν, και ξέρουν πολύ καλά τα πλοία. Η Naval Group αν αναλάμβανε κάτι τέτοιο θα συνεργαζόταν με τη THALES France, που θα έδινε τη δουλειά στην THALES Netherlands ουσιαστικά υπερεργολαβικά. Οπότε η γαλλική προσφορά για εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200 θα ήταν μη ανταγωνιστική, με τόσους μεσάζοντες.

Φρεγάτες Belharra: Ξέρουμε τι κερδίσαμε, να δούμε και τι «πληρώσαμε»;

Έτσι, η πρόταση των Γάλλων για τον όποιο εκσυγχρονισμό, είναι ο … μη εκσυγχρονισμός, μια κίνηση που ήταν η αντιγραφή μια ιδέας των Ολλανδών για την Ενδιάμεση Λύση. Εδώ θα πούμε πως το ΠΝ δεν θέλει μια αντιγραφή του εκσυγχρονισμού των S, που απέδωσε πλοία φρεσκαρισμένα και συντηρήσιμα μεν, αλλά όχι ισχυρότερα δε. Οπότε το ΠΝ ζήτησε τα πάντα για τις ΜΕΚΟ200ΗΝ, και το κόστος εκτοξεύτηκε. Τι ζήτησε ακριβώς;

ΕΞΕΛΙΞΗ: Οι Αμερικανοί επιστρέφουν, προσφέρουν εκσυγχρονισμό MEKO200HN, LCS και νέες HF2

Καθώς είναι θέμα νέου άρθρου, θα προσπαθήσουμε να είμαστε πολύ συνοπτικοί. Για να το κάνουμε άμεσα κατανοητό, το ΠΝ θα άφηνε τις ΜΕΚΟ200 μόνο με τις “λαμαρίνες”. Τα πάντα θα έβγαιναν έξω, για αντικατάσταση από νέα ή πλήρως συντηρημένα συστήματα. Τα μισά από το περίπου 1 δις που θα κόστιζε ο πλήρης εκσυγχρονισμός, θα ήταν νέα ηλεκτρονικά και όπλα, τα άλλα ένα νέο πλοίο μηχανολογικά. Μέχρι και επένδυση/θάλαμος για το μηχανοστάσιο, για μείωση θορύβου περιλαμβάνονταν. Συνεπώς, δεν μιλάμε για απλά εκσυγχρονισμένες MEKO200HN, αλλά για νέα πλοία. Κυριολεκτικά.

Βέβαια, ένα τόσο μεγάλο project, δεν έχει σχέση με τον αρχικό προϋπολογισμό. Και ενέχει κάτι που δεν έχουμε σκεφτεί. Αν τα πλοία “ανοιχτούν”, κανείς δεν ξέρει τι εξτρά προβλήματα θα βρεθούν, που θα επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό. Μιλάμε για ένα τεχνολογικό κίνδυνο, ο οποίος όμως είναι και αναμενόμενος αλλά και σχετικά ελεγχόμενος. Επίσης, εταιρείες όπως η Lockheed Martin, ή η Babcock έχουν εμπειρία σε εκσυγχρονισμούς ΜΕΚΟ200. Όχι απλά οποιουδήποτε πλοίου, συγκεκριμένα των ΜΕΚΟ200.

Η Naval Group ενδιαφέρεται για τον εκσυγχρονισμό των MEKO200HN, επίσκεψη σε φρεγάτα

Όπως έχουμε γράψει σε άλλο άρθρο μας, αν ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ είναι να φτάσει το 1 δις, μήπως θα ήταν καλύτερο να πάμε σε 3 κορβέτες; Μπορεί εκ πρώτης όψεως να ακούγεται δελεαστικό, αλλά θυμόμαστε αρκετά από τα σχόλια φίλων αναγνωστών που έλεγαν πως το 3 είναι μικρότερο από το 4, ενώ το πλοίο που θα αντικαταστήσει τις ΜΕΚΟ200ΗΝ, δεν θα έχει καν την ίδια ισχύ πυρός. Και δεν είχαν άδικο.

ThinkOutOfTheBox: Αντί για κορβέτες, αγορά 6 βρετανικών Type 23 και εκσυγχρονισμός μαζί με τις 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ

Βέβαια, όπως γράψαμε και παραπάνω, το ΠΝ κατάφερε να αποσπάσει μέσω σκληρής διαπραγμάτευσης εξαιρετικές τιμές για τις κορβέτες. Τόσο καλές, που θα ήταν “έγκλημα” να μην αγοράσουμε τουλάχιστον 4.  Έτσι με όπλα και FOS οι προτάσεις των SIGMA 10514 και Gowind HN ήταν περίπου στα 2 δις για 4 πλοία, και λίγο παραπάνω για 5. Οι Ιταλοί με τις FCX-30 ή Doha Class είναι ακριβότεροι.

Μήπως πρέπει τελικά να εκσυγχρονίσουμε και τις 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ;

Και φτάνουμε στο θέμα της σημερινής μας συζήτησης. Τρεις φρεγάτες FDI HN και 4 ή 5 κορβέτες, είτε αυτές είναι Gowind HN, είτε 10514 είτε FCX-30, δεν επαρκούν για να αντικαταστήσουν 9 Kortenaer και 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ. Πολλοί θα φέρουν αντιρρήσεις, όπως φέραμε κι εμείς. Για να δούμε όμως ποιες είναι οι εναλλακτικές σήμερα:

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: 3+1 μεταχειρισμένες αμερικανικές LCS για το ΠΝ παράλληλα με εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ

Να προμηθευθούμε τις ολλανδικές φρεγάτες M Class. Θεωρητικά, το ΠΝ μπορεί να τις αγοράσει, η ΓΔΑΕΕ κατάφερε και έκλεισε προτεραιότητα στην επιλογή για το ΠΝ. Αλλά οι Μ έχουν μειονεκτήματα. Το ραντάρ τους είναι ήδη 40 ετών παλιό, ενώ δεν μπορούν να εκτοξεύσουν τον ESSM. Πέρα από αυτό, τελικά δεν είναι και πολύ σαφές πότε θα τις δώσουν οι Ολλανδοί. Με λίγα λόγια, δεν θα ποντάραμε και πολλά στην αγορά των Μ. Μάλλον, δεν θα ποντάραμε τίποτα. Σκληρή η αλήθεια, αλλά μάλλον πρέπει να ξεχάσουμε, τις Μ, παρότι είχαμε αρχικά ελπίσει σε αυτές.

ΑΝΑΛΥΣΗ: O αμερικανικός εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ (LoA Part 1)

Αγορά περισσότερων Gowind HN ή EPC με κατασκευή στη χώρα μας. Αυτό και έχει λογική, και δεν έχει. Οι Γάλλοι μας δίνουν τα σχέδια της Gowind HN, και δικαιώματα κατασκευής, ενώ η Ελλάδα θα έχει πρόσβαση στα κατασκευαστικά σχέδια της EPC. Αλλά οι ναυπηγήσεις, εγχώριες ή μη, έχουν ένα βασικό προαπαιτούμενο. Την ύπαρξη ικανού προϋπολογισμού που θα στηρίξει ένα τοπικό ναυπηγικό πρόγραμμα. Θα υπάρχουν χρήματα μετά το πρόγραμμα των 5 δις; Προφανώς κι όχι!

Μετά τη δαπάνη 5 με 5,5 δις ευρώ, για μεγάλες μονάδες επιφανείας, πότε νομίζει κανείς…

Η συνέχεια στο Naval Defence

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

241 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
241 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Επίτιμος ΑΓΕΕΘΑ Στρατηγός ε.α. Κωνσταντίνος Φλώρος: Οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις μπροστά στις προκλήσεις των καιρών

Ο επίτιμος Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός ε.α. Κωνσταντίνος Φλώρος, μίλησε στην Αθηναϊκή Λέσχη στις 17 Απριλίου 2024 σχετικά με τις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας μας...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Ιρανικά F-14A, πως πετάνε ακόμη οι τελευταίοι “γάτοι” στον κόσμο

3
Του Babak TaghvaeeH 22α Σεπτεμβρίου 2006 ήταν η ημέρα που το Αμερικανικό Ναυτικό απέσυρε επίσημα από υπηρεσία τα F-14A, τερματίζοντας την ένδοξη καριέρα τού...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 19 Απριλίου 1989: Πολύνεκρη έκρηξη στο θωρηκτό USS...

10
Ο Νο 2 πύργος του θωρηκτού USS “Iowa” BB-61 ανατινάσσεται κατά τη διάρκεια προγραμματισμένων γυμνασίων. Ως αποτέλεσμα, 47 μέλη του πληρώματος που ήταν στο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Schinas: The European and Greek borders are protected and secure

"The European borders in Evros are protected and are secure and will continue to be protected and secure," stated European Commission Vice President Margaritis...

Ιρανικά F-14A, πως πετάνε ακόμη οι τελευταίοι “γάτοι” στον κόσμο

Του Babak TaghvaeeH 22α Σεπτεμβρίου 2006 ήταν η ημέρα που το Αμερικανικό Ναυτικό απέσυρε επίσημα από υπηρεσία τα F-14A, τερματίζοντας την ένδοξη καριέρα τού...

ΝΑΤΟ: Δεσμεύτηκε να παράσχει νέα συστήματα αντιαεροπορικής άμυνας στην Ουκρανία

Οι χώρες του ΝΑΤΟ συμφώνησαν σήμερα να εφοδιάσουν το Κίεβο με πρόσθετα συστήματα αντιαεροπορικής άμυνας, ανακοίνωσε ο γενικός γραμματέας της Συμμαχίας Γενς Στόλτενμπεργκ, μετά...