O ιστότοπος OPEX360, αποκάλυψε πριν λίγες μέρες πως σε μια περίοδο όπου οι απειλές στους ωκεανούς αυξάνονται εκθετικά και η Γαλλία πρέπει να υπερασπίζεται τα εθνικά της συμφέροντα σε πολλά μέτωπα ταυτόχρονα, το Πολεμικό Ναυτικό (Marine Nationale) απομακρύνει το φιλόδοξο πρόγραμμα για την απόκτηση 18 φρεγατών πρώτης γραμμής, ικανών να αναλάβουν δύσκολες αποστολές σε επικίνδυνα θαλάσσια θέατρα.
Η απόφαση αυτή, που ανακοινώθηκε από την υπουργό των Ενόπλων Δυνάμεων της Γαλλίας, Catherine Vautrin, αντικατοπτρίζει τους οικονομικούς περιορισμούς και τις προτεραιότητες της επικαιροποιημένης Στρατιωτικής Νομοθεσίας Προγραμματισμού (Loi de Programmation Militaire – LPM) για τα έτη 2024-2030.
Η τρέχουσα κατάσταση του Γαλλικού Στόλου
Το Ναυτικό της Γαλλίας στηρίζεται σε μια αρμάδα φρεγατών πρώτης γραμμής, οι οποίες αποτελούν την καρδιά της επιχειρησιακής του ικανότητας. Σήμερα, χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη την πρόσφατα παραδοθείσα πρώτη φρεγάτα FDI, την Amiral Ronarc’h, ο στόλος περιλαμβάνει:
- 2 φρεγάτες Αεράμυνας, Frégate de Défense Aérienne, – FDA τύπου Horizon.
- 8 φρεγάτες Frégate Européenne Multi-Missions – FREMM (FR), από τις οποίες 2 διαθέτουν ενισχυμένες δυνατότητες αεράμυνας (FREMM-DA).
- Για να φτάσει τον αριθμό των 15 φρεγατών το Ναυτικό καταφεύγει σε μια προσωρινή “πατέντα”, όπως το παραδέχονται στελέχη του. Ενσωματώνει αυτή τη στιγμή στην οργανική του δύναμη 5 φρεγάτες τύπου La Fayette, εκ των οποίων μόνο οι 3 εκσυγχρονίστηκαν.
Αυτές δεν πληρούν πλήρως τα πρότυπα μιας φρεγάτας πρώτης γραμμής, καθώς είναι ανεπαρκέστατα εξοπλισμένες. Με την απόσυρση των παλαιότερων κορβετών τύπου Estienne d’Orves και εν αναμονή των αντικαταστατών τους, των FDI, δύο La Fayette προγραμματίζονται να μετατραπούν σε περιπολικά ανοιχτής θαλάσσης.
Η Naval Group παρέδωσε την 1η φρεγάτα FDI στο Γαλλικό Ναυτικό
Η παράδοση των πέντε προγραμματισμένων FDI θα φέρει αναμφίβολα αναβάθμιση ικανοτήτων. Όπως όμως επισημαίνεται εδώ και πολύ καιρό από εμάς, αλλά και από γαλλικά μέσα, τα πλοία παρουσιάζουν ελλείψεις και θα μπορούσαν να βελτιωθούν με επιπλέον οπλισμό, στα πρότυπα της ελληνικής έκδοσης “ΚΙΜΩΝ”.
Το ιστορικό και οι πρόσφατες εξελίξεις
Όπως και στην Ελλάδα, ο σχεδιασμός των Γάλλων για 18 φρεγάτες δεν ήταν απλώς ένα “νούμερο σε πίνακες”, αλλά στρατηγική αναγκαιότητα. Το Φεβρουάριο του 2025, ο τότε υπουργός Εθνικής Άμυνας Sébastien Lecornu το είχε αναδείξει σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Le Parisien: «Για να αντεπεξέλθουμε σε μακροπρόθεσμες απειλές, πρέπει να ενισχύσουμε τις δυνάμεις μας. Το Γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό έχει 15 φρεγάτες. Αν χρειάζεται να ελέγχουμε ταυτόχρονα πολλούς θαλάσσιους χώρους, ο στόχος πρέπει να είναι γύρω στις 18».
Είχε τότε ανακοινώσει ότι η επικαιροποίηση της LPM, με πρόσθετους πόρους, θα επέτρεπε την παραγγελία τριών επιπλέον FDI πέρα από τις πέντε ήδη προγραμματισμένες. Λίγο αργότερα, η εφημερίδα L’Opinion ανέφερε ότι μια υπουργική σύσκεψη υπό τον Πρόεδρο Μακρόν είχε επιβεβαιώσει αυτές τις τρεις επιπλέον μονάδες.
Ο ναύαρχος Nicolas Vaujour, νυν Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου του Ναυτικού από την 1η Σεπτεμβρίου 2023, είχε υπογραμμίσει την ανάγκη σε ομιλία του στο Γαλλικό Ινστιτούτο Θάλασσας: «Αν με ρωτάτε αν θέλω τρεις φρεγάτες επιπλέον, η απάντηση είναι ναι, φυσικά», περιγράφοντας τα «κόλπα» που εφαρμόζει ο στόλος για να διαχειριστεί τον περιορισμένο αριθμό πλοίων και να εκπληρώνει τις αποστολές του.
Βίντεο: Η γαλλική φρεγάτα Courbet κάνει shock trial, αλλά καλού-κακού χωρίς το ραντάρ της!
Ωστόσο, στις 21 Οκτωβρίου 2025, κατά τη διάρκεια ακρόασης στην Εθνοσυνέλευση, η νέα υπουργός Άμυνας Catherine Vautrin ανέτρεψε το σκηνικό. Επιβεβαίωσε ότι η επικαιροποίηση της LPM θα διατηρήσει το σχήματα των 15 φρεγατών, μεταφέροντας την πρόθεση για τρεις επιπλέον FDI σε ρύθμιση που θα γίνει μετά το 2030. «Το τρέχον σχήμα είναι 15 φρεγάτες και η LPM το εδραιώνει. Δεν υπάρχει αλλαγή, καθώς όταν μιλούσαμε για 18, εννοούσαμε 15 τώρα και τρεις μετά το 2030», δήλωσε. Ουσιαστικά δηλαδή οι περισσότερες FDI αναβάλλονται “επ’ αόριστον”.
Πάντως η Γαλλία παρουσιάζει αύξηση των αμυντικών δαπανών, με τον προϋπολογισμό του 2026 να αγγίζει τα 57,1 δισεκατομμύρια ευρώ (αύξηση 13%), φτάνοντας τα 64 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2027 (αντί για το 2029). Η Vautrin χαρακτήρισε αυτή την αύξηση ως «την πρώτη δόση του σχεδίου επικαιροποίησης της LPM 2024-2030, που μου ανέθεσε ο Πρόεδρος Μακρόν να παρουσιάσω μέχρι το τέλος του φθινοπώρου».
Ναυπηγεία Σαλαμίνας: Ελληνικό μέταλλο για τη “Φορμίων” και για γαλλικές FDI – φωτο & βίντεο









