Του Αντιναυάρχου (ΠN) ε.α. Δημητρίου Καβουλάκου
Μετά την έγκριση των FDI, των επιπλέον Rafale και των τορπιλών Βαρέως Τύπου από τη Βουλή των Ελλήνων στις 15/2/2022, οι επιτελείς του ΠΝ και της ΓΔΑΕΕ καλούνται να επικεντρωθούν πλέον στην πρόταση για τις νέες κορβέτες, για τις οποίες, όπως δήλωσε ο Πρωθυπουργός, οι αποφάσεις θα ληφθούν μέχρι το τέλος του καλοκαιριού με γνώμονα πάντα τις εισηγήσεις του Πολεμικού Ναυτικού.
Στην διαμόρφωση της εισήγησης κυρίαρχα κριτήρια αναμένεται να είναι -όπως και για τις φρεγάτες- «το καλύτερο πλοίο, στην καλύτερη τιμή, στον καλύτερο χρόνο», με παράγοντες όπως η ομοιοτυπία, η διαλειτουργικότητα με άλλα πλοία και συστήματα του Στόλου, η ασφάλεια εφοδιασμού, η πληρότητα και ταχύτητα υποστήριξης και η εγχώρια συμμετοχή να έχουν βαρύνουσα σημασία.
Η επιλογή των FDI δίνει προβάδισμα στις κορβέτες τύπου Gowind 2500, που είναι λογικό αφού έχουν μεταξύ τους σε μεγάλο βαθμό ομοιοτυπία συστημάτων, ενώ χωρίς αμφιβολία έχουν επιχειρησιακά χαρακτηριστικά αιχμής και στις τρεις βασικές μορφές πολέμου (Επιφανείας, Αέρος, Ανθυποβρυχιακό). Με βάση τα επιχειρησιακά χαρακτηριστικά σημαντικός υποψήφιος είναι και η κορβέτα Sigma 10514 της Damen. Η πρόταση της εταιρείας Fincantieri για την κορβέτα FCX30 (Doha), εάν δεν τροποποιηθεί κατάλληλα (με υψηλότερο όμως κόστος), υστερεί στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο, αντικείμενο που διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο για την επιλογή των FDI, ενώ υπάρχουν επίσης αμερικανικές και βρετανικές προτάσεις.
ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Οπλίζοντας τις νέες φρεγάτες του ΠΝ (Part 1), SM-2 ή/και ESSM Blk2;
Συμπερασματικά, με τα γνωστά, δημοσιοποιημένα και μη διαβαθμισμένα στοιχεία, η Gowind και η Sigma είναι οι επικρατέστεροι τύποι πλοίων και η περαιτέρω αξιολόγηση θα βασισθεί στους συνδυασμούς συστημάτων και όπλων που κρίνει απαραίτητα το ΠΝ. Είναι αναμενόμενο ότι οι επιτελείς θα προτιμούσαν να αποφύγουν τις επιπτώσεις και προκλήσεις της εισαγωγής και άλλων νέων τεχνολογιών και όπλων, πέραν αυτών που φέρνουν οι FDI, αποκλειστικά για τις κορβέτες. Έτσι σημείο αναγωγής αναμένεται να είναι τα όπλα και συστήματα των FDI και αυτά που θα εξακολουθήσουν να υφίστανται στα άλλα πλοία του ΠΝ. Στην περίπτωση των φρεγατών αυτές είναι οι ΜΕΚΟ, καθώς οι τύπου «S» θα αποσύρονται.
Για την επιφάνεια και τον ανθυποβρυχιακό πόλεμο τα πράγματα φαίνεται να είναι πιο στρωτά, ενώ για τον αντιαεροπορικό πόλεμο, η επιλογή του βλήματος των νέων κορβετών είναι κομβικό ζήτημα. Οι Gowind δεν προσφέρονται από την Naval Group με ASTER, όπως ισχύει για τις FDI, λόγω του ραντάρ που υιοθετείται στις γαλλικές κορβέτες, το οποίο δεν μπορεί να υποστηρίξει την πύραυλο (τυχόν αλλαγή του πρωτεύοντος αυτού αισθητήρα θα κλιμάκωνε το κόστος και τους χρόνους παράδοσης σε δυσθεώρητα επίπεδα).
Για την Gowind, αλλά και για την Sigma, προτείνεται το κατευθυνόμενο βλήμα MICA VL, που αν γίνει αποδεκτό, το ΠΝ μελλοντικά θα έχει τρεις τύπους κατευθυνομένων βλημάτων Α/Α, MICA (Gowind), ESSM (ΜΕΚΟ) και ASTER (FDI). Εφόσον ο ASTER δεν θα φέρεται από τις νέες κορβέτες, είναι λογικό το ΠΝ να ζητήσει και να μελετήσει την διαμόρφωση των καινούργιων πλοίων του αυτής της κατηγορίας με ESSM Block 2 και να συγκρίνει τις δύο διαμορφώσεις ESSM Block II Vs MICA VL με κριτήρια την κάλυψη των επιχειρησιακών απαιτήσεων, την αξιοπιστία, την ασφάλεια εφοδιασμού, την δυνατότητα αναβαθμίσεων, την υποστήριξη (ευκολία, αμεσότητα, αποδοτικότητα κ.λπ.), το κόστος κύκλου ζωής, την τεχνογνωσία για την χρήση του ανάλογα με τις απειλές.
Υπό αυτό το πρίσμα, παραθέτω ορισμένα στοιχεία από ανοιχτές, μη διαβαθμισμένες πηγές που σίγουρα λαμβάνουν υπόψιν επιτελείς και ηγεσία σε όλα τα επίπεδα:
* O MICA εκτοξεύεται από πλοία επιφανείας που έχουν τα Ναυτικά της Αιγύπτου (κορβέτες Gowind), της Ινδονησίας (φρεγάτα τύπου Martatinata), του Μαρόκο (φρεγάτα τύπου Sigma), του Ομάν (κορβέτες τύπου Khareef), της Σιγκαπούρης (LMV- Littoral Mission Vessel τύπου Independence) και των ΗΑΕ (περιπολικά τύπου Fataj-2). Το Γαλλικό Ναυτικό δεν έχει υιοθετήσει το βλήμα, αν και εκτοξεύει MICA από τα αεροσκάφη της Aeronavale.
* Ο ESSM εκτοξεύεται από πλοία επιφανείας στα Ναυτικά των χωρών της κοινοπραξίας για την παραγωγή και την εξέλιξή του (Αυστραλία, Βέλγιο, Καναδάς, Δανία, Γερμανία, Ελλάδα, Ολλανδία, Νορβηγία, Ισπανία, Τουρκία, ΗΠΑ) και τα Ναυτικά της Χιλής, της Φινλανδίας, της Ιαπωνίας, του Μεξικό, της Ταϊλάνδης και των ΗΑΕ (στις κορβέττες Gowind). Μέχρι στιγμής βρίσκονται σε απόθεμα 2.000 ESSM και 1.500 θα παραχθούν μελλοντικά με βάση τις μέχρι στιγμής παραγγελίες.
Ναύαρχος Κονιδάρης: Ο Εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ, υπερέχουν των κορβετών
* Ο ESSM έχει ήδη ολοκληρωθεί (integrated) στις κορβέτες Gowind των ΗΑΕ που σημαίνει ότι μάλλον το ΠΝ δεν θα επιβαρυνθεί με το (πλήρες) κόστος, ούτε θα υποστεί τις χρονικές καθυστερήσεις για ενέχει συνήθως με τέτοια διαδικασία.
* Αντίστοιχα, διαφαίνεται ότι τα ESSM Block II έχουν δυνατότητα ολοκλήρωσης και στις κορβέτες Sigma, όπου το προσφερόμενο ραντάρ παρέχει κατεύθυνση σε βλήματα με ενεργητικό ραντάρ.
Στην περίπτωση του MΙCA VL το ΠΝ δεν θα μπορεί να αξιοποιήσει την στρατηγική σχέση με την Γαλλία και να βασισθεί στην υποστήριξη του Γαλλικού Ναυτικού, το οποίο όπως προαναφέρθηκε δεν διαθέτει τον τύπο αυτό πυραύλου σε αντιαεροπορική χρήση. Όσον αφορά στα Ναυτικά των άλλων χωρών που χρησιμοποιούν MICA VL, αν και κατάλογος είναι μακρύς (όπως προαναφέρθηκε) η εμπειρία και τεχνογνωσία που μπορούν να μοιραστούν, εάν το επιθυμούν, συναρτάται με την αεροπορική απειλή που αντιμετωπίζουν (επιχειρησιακά σενάρια) και τις βολές που κάνουν.
Φρεγάτες Belharra: Ξέρουμε τι κερδίσαμε, να δούμε και τι «πληρώσαμε»;
Στην περίπτωση του ESSM Block II, το ΠΝ, ως μέλος της κοινοπραξίας έχει προνόμια στην τιμή, την υποστήριξη (εύρος, ταχύτητα διεκπεραίωσης) και την προτεραιότητα απόκτησης βλημάτων και προσβάσεων σε υπηρεσίες. Το γεγονός ότι το χρησιμοποιούν…
Η συνέχεια στο NavalDefence, εδώ