9.8 C
Athens
Παρασκευή, 27 Δεκεμβρίου, 2024
ΝΕΑΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΤΗΣΕΩΝΣυντριβή του UAV Heron της FRONTEX: «μυστήριο» ή άλλη μια ιστορία ασφάλειας...

Συντριβή του UAV Heron της FRONTEX: «μυστήριο» ή άλλη μια ιστορία ασφάλειας πτήσεων;

- Advertisement -

Η απώλεια του ΜΕΑ (Μη Επανδρωμένου Αεροχήματος) τύπου Heron 1 της FRONTEX, που κατέπεσε σε περιοχή του νότιου Κρητικού Πελάγους όπου επιχειρούσε σε συνεργασία της ευρωπαϊκής υπηρεσίας με το Λιμενικό Σώμα την Πέμπτη 24 Αυγούστου, δημιούργησε σχεδόν αμέσως διάφορα σενάρια, περιλαμβανομένης και συνωμοσιολογίας, για τις συνθήκες του περιστατικού, καθώς στην περιοχή έκανε άσκηση και το αμερικανικό αεροπλανοφόρο USS Gerald R. Ford.

Το «κλίμα» ήταν έτσι και αλλιώς κατάλληλο λόγω της ελάχιστης πληροφόρησης, πέραν του ότι το αερόχημα έχασε ύψος και κατέπεσε στη θάλασσα. Κάποια δημοσιεύματα μιλούν για απώλεια επαφής με το κέντρο ελέγχου, ενώ η έλλειψη πληροφόρησης, που καλλιεργεί και τη σεναριολογία, μπορεί να αποδοθεί και στο καθεστώς επιχειρήσεων ανάμεσα σε δυο φορείς, ο ένας μάλιστα ευρωπαϊκός (το Λιμενικό Σώμα-Ακτοφυλακή παραπέμπει στην FRONTEX), αλλά και στη δυσκολία διερεύνησης ενός τέτοιου συμβάντος, τουλάχιστον στην αρχική φάση της.

Συνήθως υπάρχει η εντύπωση ότι τα ΜΕΑ αφορούν την αιχμή της αεροπορικής και αμυντικής τεχνολογίας και αυτό ίσως αληθεύει σε κάποιο βαθμό για τους αισθητήρες και τα υποσυστήματα που μεταφέρουν. Τα ίδια όμως τα αεροχήματα είναι σχετικά απλές ιπτάμενες μηχανές, που στοχεύουν σε ικανοποίηση των κύριων απαιτήσεων της αποστολής, όπως η αυτονομία, ενώ λόγω του ότι δεν είναι επανδρωμένα άλλες παραμέτροι μπαίνουν σε δεύτερο ρόλο. Έτσι το κόστος κρατιέται σε λογικά πλαίσια, πάντοτε υπό τον γενικό κανόνα ότι εν τέλει… είναι αναλώσιμα.

Η συντριπτική πλειοψηφία των MEA δεν είναι τηλεκατευθυνόμενα με την κλασική έννοια του όρου, δηλαδή δεν υπάρχει κάποιος «πιλότος» που πετά συνεχώς και άμεσα το αερόχημα. Υπάρχει «πλήρωμα», ανάμεσα στα μέλη του οποίου ο επιτηρητής πτήσης, που παρακολουθεί την υλοποίηση της πτήσης με βάση τον προγραμματισμό, ενώ ο άμεσος έλεγχος γίνεται από τους υπολογιστές πτήσης πάνω στο ίδιο το αεροσκάφος. O επιτηρητής επεμβαίνει για να αλλάξει τον προγραμματισμό κατόπιν οδηγιών του αρχηγού αποστολής και για να αντιμετωπίσει απρόβλεπτες καταστάσεις, μέσω εντολοδότησης των υπολογιστών για να «τρέξουν» εναλλακτικό πρόγραμμα. Κάποιος «χειριστής» στο αεροδρόμιο από όπου εξορμά το ΜΕΑ τροχοδρομεί το αερόχημα, αλλά τόσο η απογείωση, όσο και η προσγείωση γίνεται επίσης αυτόματα με επιτήρηση.

Η απώλεια ελέγχου δεν είναι πάντα… μοιραία, διότι υπάρχει προγραμματισμός για αντιμετωπίσει την κατάσταση αυτόνομα. Αλλά κάποιες φορές ο προγραμματισμός ξεπερνιέται από την εξελισσόμενη κατάσταση και το MEΑ απλά… πέφτει! Υπό αυτό το πλαίσιο τα ΜΕΑ είναι ευάλωτα, ειδικά στην αντιμετώπιση μη κανονικών καταστάσεων, αλλά λόγω της φύσης των αποστολών τους οι σχετικές αναφορές είναι σπάνιες.

Το Heron 1, σαν αυτό που κατέπεσε στις 24/8, είναι ίσως η εξαίρεση από πλευράς πληροφόρησης, αφού από ανοικτές πηγές ξέρουμε αρκετά περιστατικά απωλειών του τύπου από τις αρχές της δεκαετίας του 2000.

Για παράδειγμα υπάρχουν δημοσιοποιημένα στοιχεία για απώλεια τουλάχιστον έξι αεροχημάτων ανάμεσα στο 2003 και 2018, με χρήστες το Ινδικό Ναυτικό και την Ινδική Αεροπορία, όλα κάτω από ειρηνικές συνθήκες.

Επίσης η Γερμανική Αεροπορία και οι Γερμανικές Ένοπλες δυνάμεις έχουν χάσει τουλάχιστον τρία Heron 1 στο Αφγανιστάν, κανένα από αυτά από εχθρική δράση.

Απώλειες αναφέρονται επίσης σε Heron 1 της Αυστραλίας και της Σρι Λάνκα, ενώ εκτιμάται ότι τα παραπάνω αποτελούν μικρό μόνο μέρος των συμβάντων ανάμεσα στους αρκετούς χρήστες του τύπου και δεν αφορούν απώλειες σε πολεμική περίοδο. Κάποιες χώρες δεν παραδέχονται καν την ύπαρξη τέτοιων ισραηλινών ΜΕΑ στο οπλοστάσιό τους, πολύ δεν περισσότερο να αναφέρουν απώλειες, έστω και μη πολεμικές.

Για παράδειγμα οι απώλειες των ισραηλινών ενόπλων δυνάμεων που είναι ο μεγαλύτερος χρήστης είναι άγνωστες. Όταν όμως τον Ιανουάριο του 2023 κατέπεσε ένα Heron 1 (Shoval) αποκαλύφθηκε ότι ήταν η τρίτη απώλεια Heron (αν και διαφορετικών τύπων) μέσα σε τρεις μήνες, ενώ υπήρχαν και πολλά δημοσιεύματα ότι οι απώλειες ΜΕΑ (και όχι ΜΕΑ/Μ (μάχης), διότι μέχρι πέρυσι το Ισραήλ δεν παραδεχόταν ότι χρησιμοποιούσε οπλισμένα μη επανδρωμένα αεροχήματα) ήταν «πολλές δεκάδες». Ας σημειωθεί ότι έχουν υπάρξει τουλάχιστον δυο «γνωστές» απώλειες και των Heron TP, δηλαδή του μεγαλύτερου μοντέλου της «οικογένειας», καττηγορίας HALE (High Altitude, Long Endurance).

Άρα, αν και τίποτε δεν αποκλείεται για την απώλεια του Heron 1 της FRONTEX, πριν παρασυρθούμε σε συνομωσίες, να βάλουμε ως κυρίαρχο σενάριο ότι το «UC-01», ίσως απλά έπεσε λόγω αστοχίας ή μηχανικής βλάβης…

Προς αποφυγή παρεξηγήσεων το Heron δεν είναι η εξαίρεση στον κανόνα. Απλώς ξέρουμε γι’ αυτό περισσότερα συμβάντα επειδή χώρες όπως η Ινδία τεκμηριώνουν τις απώλειες και η γερμανική ομοσπονδιακή κυβέρνηση έκανε το ίδιο στο Αφγανιστάν. Κατά τα άλλα «βροχή» πέφτουν τα MEA σε όλον των πλανήτη, όλων των τύπων και όλων των τεχνολογιών (σε μη πολεμικές αποστολές). Περνούν όμως απαρατήρητα!

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

19 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
19 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΕΞΕΛΙΞΗ: Με τουρκοσυριακό σύμφωνο για ΑΟΖ απειλεί η Άγκυρα – ποιά μπορεί να είναι η ελληνοκυπριακή απάντηση;

Όπως δήλωσε σήμερα ο Τούρκος υπουργός Μεταφορών, Abdulkadir Uraloglu, η χώρα του θέλει να συνάψει ένα σύμφωνο "θαλάσσιας οριοθέτησης" με την Συρία, όταν εκεί...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Χρόνια Πολλά – καλά Χριστούγεννα!

10
Η ομάδα της "ΠΤΗΣΗΣ" και οι συνεργάτες της σας εύχονται κάθε χαρά! Φωτογραφία: Απόλλων Λεονταρίτης
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 26 Δεκεμβρίου 1972: Επιχείρηση Linebacker II, η τελική...

3
Εκατόν είκοσι αμερικανικά βομβαρδιστικά Β-52 αναλαμβάνουν μια μεγάλη επιχείρηση εξουδετέρωσης στόχων, στην περιοχή του Ανόι κατά τον πόλεμο του Βιετνάμ. Συνέχεια της επιτυχημένης επιχείρησης...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Άλλο ένα μαχητικό έκτης γενιάς από την Κίνα!

https://flight.com.gr/the-unusual-layout-of-the-new-chinese-dragon/Μετά την πρωινή εμφάνιση του μαχητικού (;) έκτης γενιάς από την Chengdu, αυτό το μη επανδρωμένο αεροσκάφος προέρχεται από την Shenyang, αμφότερες βέβαια κάτω...

Πακιστανικοί βομβαρδισμοί εντός Αφγανιστάν στο κλείσιμο του 2024

Όπως καταγγέλει η κυβέρνηση των Ταλιμπάν στο Αφγανιστάν, πακιστανικοί αεροπορικοί βομβαρδισμοί στα ανατολικά της χώρας στις 23 Δεκεμβρίου, στην επαρχία Paktika, είχαν ως θύματα...

Euronews: To Αζερμπαϊτζάν λέει πως το Embraer που έπεσε, χτυπήθηκε από ρωσικό πύραυλο!

Πηγές της κυβέρνησης του Αζερμπαϊτζάν επιβεβαίωσαν αποκλειστικά στο Euronews την Πέμπτη, ότι ρωσικός πύραυλος εδάφους-αέρος προκάλεσε τη συντριβή του αεροπλάνου της Azerbaijan Airlines, στο...