15.1 C
Athens
Δευτέρα, 27 Ιανουαρίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΕ-ΜΠΕΕλληνική Ακτοπλοΐα: Προσπαθεί πολύ σκληρά να επιβιώσει σημειώνει έρευνα της XRTC

Ελληνική Ακτοπλοΐα: Προσπαθεί πολύ σκληρά να επιβιώσει σημειώνει έρευνα της XRTC

- Advertisement -

Η ελληνική ακτοπλοϊα προσπαθεί πολύ σκληρά να επιβιώσει, ενόψει μάλιστα και των νέων περιβαλλοντικών μέτρων που έχει θέσει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας και της επιτακτικής ανανέωσης του ήδη γερασμένου στόλου.

Αυτό επισημαίνουν οι συντάκτες της ετήσιας έρευνας της XRTC Business Consulting για την ακτοπλοϊκή αγορά, αναφέροντας ότι η σημερινή κατάσταση της ακτοπλοϊας μπορεί επί της ουσίας να χαρακτηριστεί ως άκρως ανησυχητική καθώς τα τελευταία χρόνια, και ειδικά την τελευταία πενταετία, τα συσσωρευμένα αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών δεν επιτρέπουν προς το παρόν το συγκεκριμένο εγχείρημα αλλά καθιστούν οριακή και την επιβίωση των ίδιων των εταιριών.

Υποστηρίζουν  ότι οι αριθμοί τόσο του περιθωρίου EΒITDA όσο και των εσόδων ανά ακτοπλοϊκό εισιτήριο που θα επιτρέψει σε μια εταιρεία να προχωρήσει σε συγκεκριμένο επενδυτικό πρόγραμμα βαίνουν μειούμενοι.

Μεταξύ των ετών 2018 και 2022 κυμαινόταν σταθερά στο 10%, ωστόσο η έρευνα υπογραμμίζει ότι οποιοδήποτε επενδυτικός σχεδιασμός για ένα νεότευκτο προυποθέτει το περιθώριο κέρδους ανά ακτοπλοϊκό εισιτήριο να κυμαίνεται κατ’ ελάχιστον στα επίπεδα του 25%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της XRTC Business Consulting, αυτή τη στιγμή μπορεί ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων στην ελληνική αγορά να αγγίζει τα 28 έτη και να είναι μικρότερος από τον Ευρωπαϊκό που φθάνει  τα 35 έτη, ωστόσο  το 86% των Ελληνικών ακτοπλοϊκών πλοίων που είναι σήμερα δρομολογημένα στο Αιγαίο είναι άνω των 20 ετών, ποσοστό κατά πολύ μεγαλύτερο από το αντίστοιχο Ευρωπαϊκό που αγγίζει το 65%.

Τονίζει ότι η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου θα πρέπει να πραγματοποιηθεί μέσω νεόκτιστων πλοίων και σε κάθε περίπτωση όχι με μεταχειρισμένα πλοία παλαιάς τεχνολογίας.

“Οι τελευταίες αγοραπωλησίες της Ελληνικής αγοράς είναι άκρως απογοητευτικές αν κρίνει κανείς ότι τα πλοία που εισέρχονται στο στόλο είναι πλοία 40ετίας ή στην καλύτερη περίπτωση 30ετίας” αναφέρει.

Το νέο ξεκίνημα-χρηματοδοτικά εργαλεία.

Για το θέμα της κατασκευής νέων πλοίων, σύμφωνα με την  έρευνα, θα χρειαστεί  η συνδρομή της ναυπηγικής βιομηχανίας στη χώρα μας  με δυναμικές επενδύσεις και με χρηματοδοτικά εργαλεία από το Ελληνικό κράτος με παράλληλη αξιοποίηση της τεχνογνωσίας.

Τονίζει ότι  το κύριο πρόβλημα της ανάπτυξης της ναυπηγικής βιομηχανίας στην Ευρώπη είναι η έλλειψη χώρου και ανθρώπινου δυναμικού, ωστόσο προσθέτει ότι στην Ελλάδα μπορεί να βρεθούν και τα δύο εφόσον δημιουργηθούν οι απαραίτητες εκπαιδευτικές δομές.

Σημειώνει ότι η ανάπτυξη τμημάτων έρευνας και τεχνολογίας των Ελληνικών πανεπιστημίων και ερευνητικών κέντρων αλλά και το ισχυρό ενδιαφέρον της ναυτιλιακής συστάδας στην ανεύρεση νέου τρόπου πρόωσης των πλοίων είναι ένα επιπρόσθετο ισχυρό πλεονέκτημα της Ελληνικής ναυτιλιακής αγοράς που μπορεί να βοηθήσει την ανάπτυξη και κατασκευή νεότευκτων.

Ο σχεδιασμός των πλοίων

Τα επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία που δραστηριοποιούνται στις λιμενικές υποδομές των Ελληνικών νησιών πρέπει να είναι συγκεκριμένων προδιαγραφών σε μέγεθος και χωρητικότητα, αλλά και σε ελκτικές δυνατότητες υπογραμμίζει η XRTC Business Consulting.

Προστίθεται επίσης ότι τα σχέδια για ναυπήγηση νέων πλοίων από τις ακτοπλοϊκές εταιρίες είναι πολύ περιορισμένα, καθώς μόνο  ο όμιλος Attica ολοκλήρωσε το 2022 την κατασκευή τριών μικρών υπερσύγχρονων πλοίων τύπου Aero Catamaran, που δρομολογήθηκαν στις γραμμές του Αργοσαρωνικού, σηματοδοτώντας το τέλος εποχής των «ιπτάμενων δελφινιών».

Για το σχεδιασμό του Υπουργείου Ναυτιλίας που αφορά την ανανέωση του στόλου με πράσινα κριτήρια αναφέρει ότι πλέον είναι σε εξέλιξη η θέσπιση των κανόνων για την αντικατάσταση των πλοίων.

Ηδη προχωρά η δημιουργία ενός ιδιωτικού ταμείου, για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου μέσα από διεθνή διαγωνισμό που θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης (RRF).

Ο σύμβουλος θα πρέπει να προχωρήσει σε σύνταξη μελέτης που να προσδιορίζει τις χρηματοδοτικές ανάγκες για την ανανέωση του στόλου συνοδευόμενη από τα απαραίτητα συνοδευτικά έγγραφα που αφορούν την προτεινόμενη τεχνολογία αλλά και τα χαρακτηριστικά του υφιστάμενου στόλου.

Κεντρική ιδέα του σχεδιασμού, είναι, ότι όποιος πλοιοκτήτης λάβει χρηματοδότηση μέσα από το ειδικό ταμείο που θα δημιουργηθεί, θα είναι υπόχρεος δρομολόγησης του πλοίου για όλα τα χρόνια στον Ελλαδικό χώρο και δεν θα μπορεί να το μισθώσει ή να το πουλήσει σε άλλη χώρα.

Οι εταιρίες ευελπιστούν τέλος ότι οι πολυετείς συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας μπορεί να χρησιμοποιηθούν ως μέσο που θα βοηθήσει την τραπεζική χρηματοδότηση σε συνδυασμό με τα προαναφερόμενα χρηματοδοτικά εργαλεία

Ανοδος του μεταφορικού έργου

Η ανάπτυξη των νησιών μας στηρίζεται αποκλειστικά στην ακτοπλοΐα που συνδέει 115 κατοικήσιμα νησιά στα οποία ζει το 14,6% του πληθυσμού της χώρας. Από αυτά μόνο τα 25 διαθέτουν αεροδρόμιο, οι ενδομεταφορές εξυπηρετούνται μόνο διά θαλάσσης, ενώ το 85% των εμπορευματικών αναγκών των νησιών και το σύνολο της τροφοδοσίας τους καλύπτονται με τα ακτοπλοϊκά πλοία.

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που έχουν δημοσιευτεί από την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ)και δημοσιεύει η XRTC το 2022 διακινήθηκαν συνολικά 17.525.674 επιβάτες έναντι 12.846.371 το 2021 αύξηση 36%.

Οσον αφορά τα οχήματα στο σύνολό τους (αυτοκίνητα και φορτηγά) το 2022 διακινήθηκαν συνολικά 3.660.290 έναντι 3.278.165 το 2021 (αύξηση  12%).

Η αύξηση του 36% στους επιβάτες το 2022 σε σχέση με το 2021 είναι πολύ μεγάλο ποσοστό που μεταφράζεται σε 4,7 εκατ. περισσότερους επιβάτες.

Εξάλλου η  αύξηση της κίνησης του 2022 για τα οχήματα μπορεί να μην είναι τόσο θεαματική όσο στους επιβάτες, είναι όμως μεγάλη αφού φτάνει το 12%, που μεταφράζεται σε 382 χιλ. οχήματα παραπάνω σε σχέση με το 2021

Η μεγαλύτερη εξέλιξη

H  πλήρης μεταφορά της Attica υπό τον έλεγχο της τράπεζας Πειραιώς, μέσω της συγγενικής της εταιρίας Strix Holdings S.A και η επίσημη έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την απορρόφηση της ΑΝΕΚ από την Attica χαρακτηρίζεται από τους συντάκτες της έρευνας η μεγαλύτερη τελευταία εξέλιξη στην ακτοπλοϊκή αγορά.

Αναφέρει ότι ο ενοποιημένος όμιλος της Attica θα αφήσει πίσω του τα βαρίδια του παρελθόντος για να μπορέσει να προχωρήσει στο σχεδιασμό της νέας εποχής.

Θα έχει να αντιμετωπίσει τον υπέρογκο δανεισμό έχοντας όμως το πλεονέκτημα της «αδελφικής» σχέσης με τον κύριο χρηματοδότη που εντάσσεται πλέον στις ισχυρές τράπεζες της Ελλάδας.

Από μόνο του αυτό το γεγονός θα μπορέσει να προσελκύσει το ενδιαφέρον επενδυτών για την επόμενη ημέρα που δεν είναι άλλη από την κάλυψη του στρατηγικού στόχου της ανανέωσης του στόλου του ομίλου τονίζεται.

Σημειώνεται ότι σε παγκόσμιο επίπεδο τα ακτοπλοϊκά πλοία είναι τα πρώτα που υιοθετούν εναλλακτικές πηγές ενέργειας, όπως ηλεκτρική και αιολική, ή καύση υδρογόνου ή μεθανόλη η άλλων εναλλακτικών καυσίμων.

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

4 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
4 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ThinkOutOfTheBox: Αγορά Mirage 2000-9 από τα ΗΑΕ και πώληση των F-16 Block 50

Το κύριο ζήτημα που απασχολεί την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία είναι η ανάγκη της για συνεχή αναβάθμιση και διατήρηση της ισχύος της, σε μια εποχή...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

H Γαλλία να βάλει stop στους «τουρκικούς» Meteor πριν την 4η...

86
Ήταν ένα δημοσίευμα της γαλλικής ηλεκτρονικής εφημερίδας La Tribune πριν μια εβδομάδα (15/1/2025) που μιλούσε για «κόντρα» Λονδίνου-Παρισιού-Αθηνών, σχετικά με το θέμα της απόκτησης...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 26 Ιανουαρίου 1934: Λίγο πριν τη θύελλα, το...

1
Το Γερμανοπολωνικό Σύμφωνο Μη Επίθεσης που προβλεπόταν να έχει δεκαετή διάρκεια, έδωσε -παροδικά- τέλος σε ένα ψυχροπολεμικό κλίμα που σημαδεύτηκε από συνοριακά επεισόδια, οικονομικές...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Βρετανός πρωθυπουργός Στάρμερ: συμφώνησε να συναντηθεί σύντομα με τον πρόεδρο Τραμπ

Ο Βρετανός πρωθυπουργός Κιρ Στάρμερ και ο αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ συμφώνησαν να συναντηθούν σύντομα στη διάρκεια χθεσινής τηλεφωνικής επικοινωνίας τους, κατά την οποία...

Πεκίνο:”Εξαιρετικά απίθανο” η πανδημία Covid-19 να προήλθε από διαρροή από εργαστήριο

Η Κίνα δήλωσε σήμερα ότι είναι «εξαιρετικά απίθανο» ο ιός που προκάλεσε την πανδημία Covid-19 να προήλθε από διαρροή από κινεζικό εργαστήριο, μετά την...

Ο Πούτιν συγχαίρει τον Λουκασένκο για την επανεκλογή του

Ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν συνεχάρη σήμερα τον Λευκορώσο ομόλογό του Αλεξάντρ Λουκασένκο, ο οποίος επανεξελέγη, όπως αναμενόταν, χθες για έβδομη θητεία, χαιρετίζοντας το...