20.1 C
Athens
Τετάρτη, 24 Απριλίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΣΥΖΗΤΗΣΗ: 12 φρεγάτες και 6 κορβέτες στο Πολεμικό Ναυτικό, εθνικός στόχος, αλλά...

ΣΥΖΗΤΗΣΗ: 12 φρεγάτες και 6 κορβέτες στο Πολεμικό Ναυτικό, εθνικός στόχος, αλλά πως τον φτάνουμε;

- Advertisement -

Η σελίδα μας ήταν η πρώτη που επισήμανε πως η Νέα Δομή Δυνάμεων προέβλεπε για το Στόλο Επιφανείας του Πολεμικού μας Ναυτικού, την ύπαρξη 18 μεγάλων πλοίων, 12 φρεγατών και 6 κορβετών. Θυμίζουμε πως στο απόγειο της δυναμικότητας του Στόλου, υπήρχαν 14 φρεγάτες, 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ και 10 Kortenaer. Για άγνωστους σε μας λόγους, το ΠΝ απέσυρε τη “Μπουμπουλίνα”, παρότι ήταν και η νεότερη ηλικιακά από τα πλοία του τύπου.

ΑΠΟΨΗ: Το Πολεμικό Ναυτικό στην κρισιμότερη στιγμή της νεότερης ιστορίας του λόγω Ανατολικής Μεσογείου

Η απόσυρση της “Μπουμπουλίνας” άφησε το Στόλο με 13 φρεγάτες, σε μια δομή που είχε φτιαχτεί για συγκεκριμένες αποστολές. Ποιες ήταν αυτές; Η κυριαρχία στο Αιγαίο, η δυνατότητα ενίσχυσης του συμπλέγματος της Μεγίστης και της Κύπρου, η συμμετοχή της χώρας μας σε διάφορες διεθνείς (κυρίως νατοϊκές και της ΕΕ) αποστολές. Θεωρητικά τα 13 πλοία επαρκούσαν. Ή μήπως όχι;

Το 2020, με νέα ηγεσία σε ΥΠΕΘΑ και ΓΕΕΘΑ, τα Επιτελεία κλήθηκαν να επανασχεδιάσουν τη Δομή δυνάμεων. Πλέον, το πεδίο αντιπαράθεσης είχε αλλάξει και δεν επικεντρωνόταν στο Αιγαίο, αλλά αποκτούσε σημαντική βαρύτητα και η Ανατολική Μεσόγειος, δηλαδή η περιοχή όπου εμείς επιδιώκουμε να κατοχυρώσουμε τα όρια της ΑΟΖ μας. Το ΓΕΕΘΑ ζήτησε κυριαρχία στην Ανατολική Μεσόγειο, και το ΓΕΝ έφερε τις προτάσεις του. Αντί λοιπόν να προτείνει πολλές νέες φρεγάτες, που ήξερε πως δεν θα μπορούσε εκ των πραγμάτων να τις αποκτήσει (από πλευράς κονδυλίων), μίλησε για 12 ισχυρές φρεγάτες και 6 κορβέτες.

Η γεωστρατηγική διάσταση της αγοράς των φρεγατών από το Πολεμικό Ναυτικό, η συζήτηση στο NavalDefence

Οι κορβέτες προτάθηκαν διότι πολλές αποστολές δεν απαιτούν πλοίο μεγέθους και ικανοτήτων φρεγάτας. Τέτοιες π.χ. είναι για πλοίο σκοπούν ή για διεθνείς δράσεις τύπου UNIFIL (η τελευταία είναι του ΟΗΕ, για περιπολία ανοιχτά του Λιβάνου). Την ίδια στιγμή, η ισχύς πυρός μια κορβέτας, θα της επέτρεπε να εμπλέκεται με ισχυρότερες μονάδες. Με λίγα λόγια, το ΠΝ ήθελε 12 πλοία μεγάλης ισχύος πυρός, και άλλα 6 μεσαίας, με μικρότερο κόστος σε χρήση. Την ίδια στιγμή, αποφάσισε πως κάθε πλοίο απαιτεί ένα τουλάχιστον ανθυποβρυχιακό ελικόπτερο, εξού και η προμήθεια των 7 MH-60R, όπου μαζί με τα 11 παλαιότερα S-70B/B6 θα συμπλήρωναν τον αριθμό.

Βέβαια, μετά την περίοδο των Μνημονίων, η ισχύς των Ενόπλων Δυνάμεων είχε υποφέρει και έντονα. Τότε γεννήθηκαν καλόπιστα διάφορες θεωρίες, που πρότειναν την προστασία κυρίως του Αιγαίου, με μια μικρότερη δύναμη σύγχρονων πλοίων, και την εγκατάλειψη των σχεδίων για την Ανατολική Μεσόγειο. Οι θεωρίες αυτές δεν είχαν στήριξη από την πολιτική ηγεσία ή το ΓΕΕΘΑ. Άλλωστε, ο αριθμός των 18 πλοίων δεν βγήκε τυχαία, αλλά από αναλύσεις εκατοντάδων σεναρίων, πινάκων διαθεσιμοτήτων, αξιολογήσεις της ισχύος του αντιπάλου, κινδύνων, απειλών, διεθνών υποχρεώσεων κ.ο.κ. Με λίγα λόγια, τα 18 πλοία δεν είναι το “ταβάνι”, είναι η βάση αν θέλουμε να έχουμε ελπίδες να βρεθούμε με απαιτήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο. Άλλο αν σήμερα το ΠΝ κάνει την ανάγκη φιλοτιμία, και στέλνει τις Super Vita σε αποστολές που απαιτούν φρεγάτες/κορβέτες. Ενώ οι “κλασικές” αποστολές που απαιτούν πυραυλακάτους, βγαίνουν από τις γερασμένες Combattante II/III.

Όταν το ΠΝ, με την στήριξη του ΓΕΕΘΑ, ανέφερε όλα τα παραπάνω στον πρωθυπουργό, το Μαξίμου και τα υπουργεία Αμύνης και Οικονομικών κατέστρωσαν ένα πρόγραμμα για την ανανέωση του Στόλου. Θυμίζουμε, πως η προηγούμενη πολιτική ηγεσία, είχε ξεκινήσει συζητήσεις για την αγορά 2 φρεγατών Belh@rra Hellenique από τη Γαλλία, και 4 MMSC από τις ΗΠΑ. Το βασικό πρόβλημα εδώ ήταν ο εκτροχιασμός οικονομικά των Belh@rra, που έφτασε τα 3,5 δις ευρώ για δυο μόνο πλοία. Επίσης, οι MMSC θα ήταν όμοιες με τις σαουδαραβικές, άρα όχι επαρκείς για τις αποστολές του ΠΝ, παρότι, θεωρητικά, είχαν τιμή κοντά στα 2 δις ευρώ. Στα 2 δις όμως δεν συμπεριλαμβάνονταν ούτε η συντήρηση, ούτε τα όπλα, ούτε οι ελληνικές απαιτήσεις βελτίωσης τους.

Εθνικό Σύστημα Διαχείρισης Μάχης: Μήπως πρέπει να μας απασχολήσει;

Με στόχο τα 18 πλοία, το Ναυτικό ξεκίνησε την επεξεργασία σεναρίων. Το ζήτημα ήταν βέβαια η έλλειψη κονδυλίων που παρουσίαζε το υπουργείο Οικονομικών καθώς η χώρα μας ήταν -και παραμένει ουσιαστικά- υπό επιτροπεία. Η ελληνοτουρκική κρίση όμως του 2020 αναθεώρησε πολλά, ώστε τελικά να γίνει δέσμευση κάπου 5,5 δις ευρώ (ήταν 5 δις αρχικά) για την ανανέωση του Στόλου. Μπορούσαμε όμως να δημιουργήσουμε στόλο με 18 πλοία με αυτό το κονδύλι; Με αποκλειστικά καινούρια προφανώς όχι, οπότε έπρεπε να βρεθεί ένας συνδυασμός νέων και μεταχειρισμένων. Καθώς οι επιτελείς δεν είναι αποκομμένοι από την πραγματικότητα, άρχισαν τους υπολογισμούς. Και το Σεπτέμβρη του 2020, ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε το πρόγραμμα αγοράς 4 νέων φρεγατών, τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, αλλά και της απόκτησης μεταχειρισμένων, που τότε ονομάστηκαν “Ενδιάμεση Λύση”.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Κορυφώνεται η κόντρα μεταξύ Gowind HN & FCx-30HN, πλησιάζει η απόφαση για κορβέτες

Στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων έσπευσαν πολλές χώρες. Το πρόγραμμα έτσι όπως είχε δομηθεί, απέκλειε -για λόγους ταχύτητας- το διαγωνισμό. Αλλά στο ΠΝ γνώριζαν πως ένας στόχος για κάπου 12 πλοία, ως συνδυασμός νέων, μεταχειρισμένων και εκσυγχρονισμένων, ήταν εφικτός. Τα οποία θα συμπληρωνόταν με διατήρηση 4 με 6 Kortenaer, που θα παρέμεναν σε υπηρεσία με κανιβαλισμό των άλλων ίδιων που θα αποσύρονταν, ώστε να φθάσουμε σε συνολικό αριθμό τα 18 μεγάλα σκάφη ή έστω κοντά σε αυτόν. Μπορούσαμε λοιπόν να πάρουμε κάπου 12 πλοία με τα 5,5 δις; Ναι, και από περισσότερες από μια πηγές, τουλάχιστον με τις αρχικές ενδείξεις (ας μην ξεχνάμε πως λόγω εισβολής στην Ουκρανία πολλά έχουν αλλάξει στους αμυντικούς σχεδιασμούς διεθνώς). Ας τις δούμε:

ΑΝΑΛΥΣΗ: Εκσυγχρονισμός φρεγατών MEKO200HN, γιατί καθυστερούν οι διαδικασίες;

  1. Γαλλία. Η αγορά 4 FDI από το ΠΝ, ο εκσυγχρονισμός των 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ και η παραχώρηση σταδιακά 4 ή 5 La Fayette, θα απέδιδε 12-13 πλοία. Οι FDI με τον Aster 30 θα έλυναν το πρόβλημα της αεράμυνας περιοχής. Πρόβλημα αποδείχτηκαν οι La Fayette, που οι Γάλλοι δεν συζητούν, ακόμη και σήμερα, τη σταδιακή αποδέσμευσή τους για τη χώρα μας.
  2. ΗΠΑ. Αρχικά κάποιοι γερουσιαστές είχαν αφήσει ανοιχτή την παραχώρηση δυο αντιτορπιλικών Arleigh Burke. O Τραμπ αντέδρασε άσχημα, αλλά έμεινε ανοιχτή η παραχώρηση 2 καταδρομικών (Ticonderoga). Ενώ μια πιθανή αγορά 4 MMSC-HN, με εκσυγχρονισμό 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ και παραχώρηση σε βάθος χρόνου 4 LCS, θα έδινε στο ΠΝ 14 πλοία. Το σενάριο είχε προχωρήσει αρκετά.
  3. Βρετανία. Η κατασκευή 4 ΑΗ140, με εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ και η παραχώρηση μέχρι και 6 Type 23, θα απέδιδε 14 πλοία. Ίσως μια από τις καλύτερες λύσεις, σε επίπεδο τελικού αποτελέσματος.
  4. Ολλανδία. Εδώ είχαμε αγορά 4 φρεγατών της Damen, εκσυγχρονισμό 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ και παραχώρηση των 4 φρεγατών κλάσης Μ (οι δύο από το Βέλγιο), που θα μπορούσε να είναι πολύ στιβαρή λύση, αν και θα απέδιδε μόλις 12 πλοία. Αλλά η νέα φρεγάτα Sigma που πρότειναν είχε πολύ λογικό κόστος, και μάλλον θα “χωρούσαν” περισσότερες εντός του προϋπολογισμού των 5,5 δις.
  5. Γερμανία. Οι Γερμανοί προσέγγισαν το θέμα αρκετά λάθος, αλλά είχαν αρκετές και δυναμικές λύσεις. Με αγορά 4 ΜΕΚΟ Α200 και εκσυγχρονισμό των 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ, είχαν απόθεμα πλοίων για παραχώρηση, με πλέον ενδιαφέροντα τις 5 κορβέτες K130 Batch 1.
  6. Ιταλία. Οι Ιταλοί πήραν αψήφιστα τον ελληνικό διαγωνισμό, ίσως γιατί εκείνη την περίοδο ενδιαφέρθηκαν περισσότερο για τη Βραζιλία και την Αίγυπτο. Τελικά 2 ολοκαίνουργιες FREMM-IT κατέληξαν στην Αίγυπτο, 2 Maestrale στην Ινδονησία, αλλά θεωρούμε πως κι αυτοί θα μπορούσαν να προσφέρουν πχ 2 FREMM-IT, 5 Doha Class, 4 εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ, σε τιμή κάτω από 5,5 δις.
  7. Ισπανία. Είχαν μάλλον το καλύτερο υποψήφιο πλοίο, τη φρεγάτα F110, αλλά και το ακριβότερο. Το θέμα είναι, πως αν “σπάζαμε” την παραγγελία σε φρεγάτες και κορβέτες, θα μπορούσαμε να πάρουμε 2 ή 3 F110, 4 A3000, 4 εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ, ενώ κάποια στιγμή συζήτησαν ακόμη και την παραχώρηση μιας F100. Σίγουρα έδιναν και κάποιες Santa Maria (O.H.Perry με ισπανικά ηλεκτρονικά).

Βλέπουμε λοιπόν, πως τα 5,5 δις ήταν αρκετά “στενάχωρα” για πλήρη ανανέωση του Στόλου, αλλά με λίγη προσοχή ίσως και να έφταναν. Θα άφηναν σαφώς “ουρές”, αλλά ούτως ή άλλως, πάντα αυτό δεν γίνεται; Για παράδειγμα, στις FDI HN, δεν έχει μείνει για το μέλλον η σύμβαση υποστήριξης FOS (η παρούσα είναι μόλις 110 εκ. ευρώ), το ECM και οι πύραυλοι RAM; Να θυμίσουμε εδώ πως η δωρεάν παραχώρηση σκαφών από μια ξένη χώρα γίνεται και για να “βοηθήσουν” την πώληση νέων σκαφών, αλλά και γιατί ξέρουν πως η συντήρηση-αναβάθμιση των μεταχειρισμένων θα “επιστρέψει” στους ίδιους. Οπότε προσβλέπουν σε μακροχρόνιο όφελος που εξηγεί και τις σχετικές συζητήσεις-υποθέσεις.

Σαουδική Αραβία: Η ισπανική Navantia κερδίζει και το συμβόλαιο για νέα πολεμικά πλοία

Σήμερα όμως είμαστε στο Μάρτιο του 2023. Τα δεδομένα μας είναι τα εξής:

  1. Το 2024 θα παραλάβουμε μάλλον την πρώτη FDI (H Naval Group προχωρά μπροστά από το χρονοδιάγραμμα), το 2025 τη 2η, το 2026 την πρώτη FDI HN, και κάπου το 2028-29 οι δυο πρώτες FDI θα έχουμε μετατραπεί σε FDI HN. Το κόστος του προγράμματος είναι έως τώρα 3,05 δις ευρώ.
  2. Προχωρούν οι διαπραγματεύσεις για τον εκσυγχρονισμό 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ με τη γερμανική TKMS. To κόστος θα είναι κοντά στα 600 εκατ. ευρώ.
  3. Το ΠΝ έχει φτάσει πολύ κοντά στο τέλος της διαδικασίας για 3 κορβέτες, είτε την ιταλική FCx-30HN με εκτόπισμα 3.100 τόνων, είτε την Gowind HN με εκτόπισμα 2.800 τόνων. Το κόστος του προγράμματος είναι κάπου στα 1,7 δις ευρώ.

Η πρόσθεση όλων των παραπάνω, μας δίνει 5,35 δις ευρώ, πολύ κοντά δηλαδή στα αρχικώς προϋπολογισθέντα χρήματα (θα τα φτάσουμε υπολογίζοντας και τις εγχώριες κρατήσεις). Το πρόβλημα είναι πως μας αποδίδονται μόλις 10 πλοία με 3 από αυτά κορβέτες. Ακόμη κι αν αυτές θα έχουν την ισχύ πυρός μια ΜΕΚΟ200ΗΝ, θα παραμένουν μικρότερα, χαμηλότερης ταχύτητας κ.λπ.

Κάπου εδώ να πούμε, πως η αγορά της 4ης FDI στα 900+ εκατομμύρια μπλοκάρει…

Η συνέχεια στο Naval Defence

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

122 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
122 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΕΑΒ: Μπορεί να αναγεννηθεί μέσω ιδιωτικοποίησης και συμμετοχής στην παραγωγή των F-35;

Του Γιώργου Αντωναρά, Αεροναυπηγού Μηχανικού, πρώην διευθυντή Εκτιμήσεων, Συμβάσεων & Διοίκησης Προγραμμάτων της ΕΑΒ (1978-1997)Σήμερα, μετά από 47 χρόνια λειτουργίας, η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Οι “άγνωστοι” πύραυλοι ROCKS στη ισραηλινή φαρέτρα έπληξαν τελικά το Ισφαχάν;

Τα υποτιθέμενα «αντίποινα» του Ισραήλ στο Ιράν και το τι ακριβώς συνέβη το πρωί της Παρασκευής στο Ισφαχάν, παραμένουν στη σφαίρα της ασάφειας, που...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 24 Απριλίου 1980: Επιχείρηση “Eagle Claw”, η αποτυχημένη...

1
Πιεζόμενη από την κοινή γνώμη να αναλάβει δράση, η κυβέρνηση Κάρτερ εξαπολύει την επιχείρηση “Eagle Claw” για να απελευθερώσει τους 52 διπλωμάτες και στρατιωτικούς,...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Γεραπετρίτης: Η Ελλάδα επιτελεί ένα σημαντικό ρόλο για την ειρήνευση στη Μ. Ανατολή

«Βρέθηκα σήμερα στο Κατάρ σε μια εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία για την ευρύτερη περιοχή, σε μια δύσκολη συγκυρία για την ανθρωπότητα ολόκληρη, με τη Μέση...

ΕΑΒ: Μπορεί να αναγεννηθεί μέσω ιδιωτικοποίησης και συμμετοχής στην παραγωγή των F-35;

Του Γιώργου Αντωναρά, Αεροναυπηγού Μηχανικού, πρώην διευθυντή Εκτιμήσεων, Συμβάσεων & Διοίκησης Προγραμμάτων της ΕΑΒ (1978-1997)Σήμερα, μετά από 47 χρόνια λειτουργίας, η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία...

Μπάιντεν: Επικύρωσε τους νόμους παροχής βοήθειας σε Ουκρανία-Ισραήλ και την απαγόρευση του TikTok

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν επικύρωσε σήμερα τον νόμο με τον οποίο θα χορηγηθεί βοήθεια ύψους 61 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην Ουκρανία για τον...