14.9 C
Athens
Κυριακή, 1 Δεκεμβρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΣΥΖΗΤΗΣΗ: Μεγάλες Μονάδες Στόλου στο ΠΝ, μήπως έχει χαθεί η Ισορροπία Δυνάμεων,...

ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Μεγάλες Μονάδες Στόλου στο ΠΝ, μήπως έχει χαθεί η Ισορροπία Δυνάμεων, κι εμείς απλά ομφαλοσκοπούμε;

- Advertisement -

Τα τελευταία Σαββατοκύριακα με διάφορα θέματα ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ, έχουμε δώσει μια ιδιαίτερη βάση στο θέμα της ενίσχυσης του Πολεμικού μας Ναυτικού το συντομότερο δυνατό, με νέα ή μεταχειρισμένα πλοία. Πολλοί αναρωτιούνται ποιος είναι ο λόγος που η Π&Δ δίνει τόσο μεγάλη σημασία στο θέμα ενίσχυσης του ΠΝ. Καθώς παρακολουθούμε προσεκτικά τα όσα λέγονται στις συζητήσεις για όλα τα ναυτικού ενδιαφέροντος θέματα, ακόμη κι αν δεν απαντάμε (πρέπει να βγάλουμε τεύχος, να γράψουμε στο site κοκ, συνεπώς μην μας παρεξηγείτε), διαπιστώνουμε πως υπάρχει μια μεγάλη γνώση για την Ισορροπία Δυνάμεων στην Αεροπορία, αλλά μια μάλλον λανθασμένη “αίσθηση” για την Ισορροπία Δυνάμεων στην Θάλασσα.

Γραφική απεικόνιση του τουρκικού πολεμικού ναυτικού. Πηγή Navalanalyses.com, στην διεύθυνση http://www.navalanalyses.com/2015/01/fleets-8-turkish-navy-royal-danish-navy.html

Η δύναμη του ΠΝ σήμερα. Πηγή: Navalanalyses.com, Περισσότερα μπορείτε να βρείτε στο http://www.navalanalyses.com/2015/01/fleets-8-turkish-navy-royal-danish-navy.html

Κάνουμε σήμερα λοιπόν ένα βήμα πίσω, και θέτουμε σε συζήτηση το θέμα της Ισορροπίας Δυνάμεων στο Αιγαίο, καθώς δεν είναι λίγοι αυτοί που θεωρούν πως η ανάγκη αγοράς νέων πλοίων είναι απλά για λόγους … marketing. Πάμε λοιπόν στα “μεγάλα” πλοία του Στόλου σε πρώτη φάση, εκεί που υπάρχει θεωρούμε και το “μεγάλο” πρόβλημα. Σήμερα, δεν θα ασχοληθούμε με τα “ταχέα” σκάφη, τις πυραυλακάτους, αλλά σύντομα θα μιλήσουμε και για αυτό το θέμα σε νέο θέμα ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ. Έχουμε ήδη γράψει και παλαιότερα ένα πολύ σημαντικό άρθρο, αλλά δυστυχώς για κάποιους ήταν μια ακόμη φωνούλα ενοχλητικών τύπων που σιγοντάρουν αυτούς που “πουλάνε όπλα”…

ΘΕΜΑ: Το Πολεμικό Ναυτικό εκπέμπει SOS


Το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό έχει επίσημα στην δύναμή του 13 φρεγάτες. Βασικές είναι οι 4 φρεγάτες κλάσης ΜΕΚΟ200ΗΝ, ακολουθούν οι 6 Kortenaer (Upgraded), και οι 3 μη εκσυγχρονισμένες Kortenaer. Όσο και να το κάνουμε, για ένα μικρό καταχρεωμένο κράτος όπως η Ελλάδα, η δύναμη 13 φρεγατών είναι εντυπωσιακή. Μα για ένα κράτος με την ελληνική ακτογραμμή, τα χιλιάδες νησιά, και την ανάγκη προστασίας μιας ΑΟΖ, από ένα κράτος-αρπακτικό όπως η Τουρκία, είναι πραγματικά λίγα.
Βέβαια όλα εξαρτώνται από το τι έχει ο “απέναντι”. Εκεί λοιπόν, εκ πρώτης όψεως, τα πράγματα δεν είναι και τόσο άσχημα. Μόλις 8 φρεγάτες O.H. Perry, και 8 ΜΕΚΟ200ΤΝ (Track 1/2). Σύνολο 16 πλοία πρώτης γραμμής, σε σύγκριση με τα μόλις 13 δικά μας. Εντάξει, ας μην φέρνουμε και την “καταστροφή”… #ΝΟΤ

Standard SM-1 από τουρκική φρεγάτα κλάσης Gabya (O.H. Perry)

Δυστυχώς, με λύπη μας πρέπει να σας πούμε ότι δεν υπάρχει σύγκριση στις δυνατότητες των δυο στόλων. Όσο κι αν ακούγεται παράξενο, τα πλέον σύγχρονα πλοία του ΠΝ είναι οι εκσυγχρονισμένες Kortenaer, που έλαβαν στα μέσα της περασμένης δεκαετίας ένα “πακέτο” ανανέωσης του ηλεκτρονικού τους εξοπλισμού. Οι ΜΕΚΟ200ΗΝ, αυτές οι 4 “έρημες” φρεγάτες, από τότε που έπεσαν στο νερό δεν έχουν λάβει ουδένα εκσυγχρονισμό (πλην ελαχίστων συστημάτων, που τα γνωρίζουμε μεν, για λόγους οικονομίας χώρου δεν αναφέρουμε δε). Δεν θα μιλήσουμε καθόλου για τις μη εκσυγχρονισμένες Kortenaer, που απλά πρέπει να δώσουμε συγχαρητήρια στους ναυτικούς μας που τις κρατούν σε υπηρεσία με “νύχια και με δόντια”.

Φωτογραφίες: «Καταιγίδα» στο Αιγαίο, μαζική κινητοποίηση από το Πολεμικό μας Ναυτικό


 
Από την άλλη πλευρά τι έχουμε; Οι O.H. Perry, ή G class (Gabya Class) δεν έχουν και μεγάλη σχέση με τα αρχικά πλοία. Καταρχάς φέρουν τα ψηφιακό ΣΕΠ τουρκικής κατασκευής GENESIS (Gemi Entegre Savaş İdare Sistemi). Το σύστημα, κατασκευής Havelsan είναι ανοιχτής αρχιτεκτονικής, επεκτείνεται δηλαδή συνεχώς, και ολοκληρώνει ψηφιακά όλους τους αισθητήρες του πλοίου, καθώς και το σύστημα Link-16/22.

Gabya Class (O.H. Perry) τουρκική φρεγάτα, διακρίνεται ο 8πλός εκτοξευτής πυραύλων ESSM (Mk41)

Οι Τούρκοι δεν σταμάτησαν εκεί. Τοποθέτησαν έναν 8πλό εκτοξευτή Mk-41 VLS για τους Evolved Sea Sparrow,  κι ένα ραντάρ SMART-S Mk2 3D αντικατέστησε το AN/SPS-49. Το Mk-41 VLS τοποθετήθηκε μπροστά από τους Mk.13. Φυσικά τα τουρκικά ναυπηγεία εγκατέστησαν και σύστημα ASIST προκειμένου να μπορεί να προσγειωθεί και ελικόπτερο επιπέδου S-70B Seahawk. Για όσους δεν το κατάλαβαν, οι Τούρκοι έχουν, εκτός των 40 SM-1 Standard KAI 32 ESSM Block I. Αφήνουμε τώρα να γίνει η σύγκριση με τις εκσυγχρονισμένες (!) μας Kortenaer…
Πάμε στις τουρκικές ΜΕΚΟ 200ΤΝ. Εκεί έχουμε δυο διαφορετικά Track κατασκευής, Track I (Yavuz Class) και Track II (Barbaros Class). Ομολογούμε πως τις Yavuz οι Τούρκοι τις βλέπουν κάτι σαν τις δικές μας Kortenaer. Θα λέγαμε πως οι Τούρκοι τις έχουν αφήσει μάλλον στην μοίρα τους καθώς προβλέπεται η αντικατάστασή τους με τις TF-100. Αντίθετα, οι Barbaros (εξαιρετικό όνομα για τουρκικό πλοίο με την ευκαιρία, μάλλον θα το σκέφτηκαν πολύ), περνούν πρόγραμμα εκσυγχρονισμού. Οι πρώτες δυο (Track IIB) θα λάβουν από την Aselsan – Havelsan έναν 8πλό εκτοξευτή  Mk41  (VLS), όπου θα αντικαταστήσει τον απαρχαιωμένο MK29 και τους Sea Sparrow. Επίσης το παρωχημένο AWS-9 3D θα αντικατασταθεί από ένα σύγχρονο Thales SMART-S Mk2 3D. Οι Track IIB (λέγονται και κλάση Salih Reis) έχουν ήδη τον Mk41.

Belh@rra στο Αιγαίο. Θα φτάσουν έγκαιρα;


Για να είμαστε λοιπόν δίκαιοι, θα πρέπει να πούμε πως τα πραγματικά “σύγχρονα” πλοία στα δυο ναυτικά Ελλάδας και Τουρκίας είναι 10 και 12. Θα πρέπει να αφαιρέσουμε από την εξίσωση τις μη εκσυγχρονισμένες Kortenaer και τις MEKO200TN Track 1. Ας επικεντρωθούμε λοιπόν σε αυτά τα πλέον σύγχρονα πλοία. Είναι έτσι; όχι!

Infographic της τουρκικής κορβέτας MILGEM Block I, Πηγή: navalanalyses.com, περισσότερα μπορείτε να βρείτε στο http://www.navalanalyses.com/2015/06/ada-class-corvettes-of-turkish-navy.html

Στην εξίσωση δεν έχουμε βάλει και τις νέες κορβέτες κλάσης MILGEM. Οι τελευταίες όμως, αν και πλήρως ψηφιακές, δεν φέρουν ESSM, παρά μόνο RAM όπως και οι πυραυλάκατοι τύπου Ρουσσέν. Αλλά οι MILGEM μπορούν και φέρουν Sonar και ανθυποβρυχιακό ελικόπτερο, συνεπώς μπορούν ίσως να ακολουθήσουν τον Στόλο και να παίξουν τον δικό τους ρόλο σε μια ναυτική σύγκρουση.

Δυστυχώς, τα ισχυρότερα οπλισμένα πλοία του ΠΝ, οι ΜΕΚΟ 200ΗΝ παραμένουν μη εκσυγχρονισμένες από τότε που μπήκαν σε υπηρεσία. Αυτό δεν σημαίνει κάτι για το αξιόμαχο του πλοίου, αλλά για την συντήρησή του. Φανταστείτε σε ποια απίθανα μέρη του πλανήτη πρέπει να ψάχνουν οι μηχανικοί, προκειμένου να βρίσκουν πλακέτες για συστήματα πoυ όχι απλά δεν παράγονται, αλλά έχουν κλείσει και οι εταιρείες που τα κατασκεύαζαν. Δεν νοείται σήμερα πολεμικό πλοίο με μη πλήρως ψηφιακό ΣΕΠ, απόλυτα δικτυωμένο.

Εντός θέρους το ΠΝ έπρεπε να είχε 2 FREMM και 2 Belh@rra να ψήνονται. Τώρα; Χαλαρά, παίρνουμε και αεροπλανοφόρο!


Με την σειρά τους οι S, παρά τον όποιο εκσυγχρονισμό τους, δεν έλαβαν ποτέ σύγχρονο ραντάρ 3D, ούτε και νέο πυραυλικό σύστημα, κρατώντας τους (παμ)παλαιούς Mk29 για τους Sea Sparrow. Αν και οι Mk29 θεωρητικά μπορούν να βάλουν ESSM, δεν έχει γίνει μετατροπή των ελληνικών Mk29 για αυτό το ενδεχόμενο. Άλλωστε και το απόθεμα επαρκεί οριακά για τις ΜΕΚΟ200ΗΝ.
Αν λοιπόν υποθέσουμε πως οι δυο στόλοι απαιτηθεί να έρθουν αντιμέτωποι, τι θα σημαίνει αυτό για τα δυο ναυτικά. Επιλέγουμε σαν περιοχή αντιπαράθεσης το Καρπάθιο πέλαγος, μια περιοχή που θα χρειαστεί να κυριαρχήσει το ΠΝ αν αποφασίσουμε πως το Καστελόριζο δεν θα αλλάξει όνομα και κατοίκους τα επόμενα χρόνια, και ότι η ελληνική ΑΟΖ ενώνεται με την κυπριακή. Οι παράμετροι είναι πολλοί, αλλά εμείς θα ασχοληθούμε μόνο με τα προφανή.
Καταρχάς και οι δυο θα έχουν να αντιπαρατάξουν 10 Χ 8 και 12 Χ 8 πυραύλους Harpoon. Δηλαδή 80 αντιπλοϊκούς πυραύλους από την μια πλευρά, και 96 από την άλλη. Επίσης, οι δυο στόλοι θα πρέπει να αντιμετωπίσουν και πυραύλους από άλλα πλοία, όπως τις πυραυλακάτους ή κανονιοφόρους. Συνεπώς, δεν έχει ιδιαίτερη σημασία αυτό το “μέτρημα”.

Τουρκικές μονάδες σε γραμμή παραγωγής, με κορβέτα MILGEM να προηγείται

Πάμε στην Α/Α άμυνα. Προφανώς και οι δυο στόλοι θα βρεθούν υπό τα πυρά της αεροπορίας του αντιπάλου. Πύραυλοι AM39 Exocet, AGM-84 Harpoon, JSOW, AGM-88 HARM θα πέσουν εκατέρωθεν. Εκεί έχει σημασία η Α/Α άμυνα. Ο τουρκικός στόλος έχει να παρατάξει 32 Χ 4 ESSM (Gabya Class, στα πλοία TCG Giresun, TCG Göksu, TCG Gediz, TCG Gökova), 40 X 8 SM-1 Standard, 32 X 4 ΕSSM (Meko 200TN Track II), ενώ ο ελληνικός 16 Χ 4 ESSM (ΜΕΚΟ 200ΗΝ), και 8 Χ 9 Sea Sparrow (Kortenaer). Αν στο “παιχνίδι” βάλουμε και τις παλαιές MEKO200TN και τις μη εκσυγχρονισμένες Kortenaer, τότε πάμε σε συν 4 Χ 8 Sea Sparrow (MEKO 200TN Track 1) και 3 Χ 8 Sea Sparrow (Kortenaer). Μιλάμε για 576 πυραύλους για το Τουρκικό Ναυτικό (128 + 320 + 128) έτοιμα προς χρήση από την μια πλευρά, και 136 πυραύλους για το ΠΝ (64 + 72) από την άλλη. Αν προσθέσουμε τους πυραύλους των Yavuz (8 X 4) και μη εκσυγχρονισμένων Kortenaer (8 Χ 3), πάμε σε 608 για το Τουρκικό και 160 για το Ελληνικό ΠΝ. Υπάρχει κάποιος που πιστεύει πως αυτό το “χάσμα” μπορεί να γεφυρωθεί, κι αν ναι πως; πόσα βλήματα πρέπει να εκτοξευτούν από όλα τα ελληνικά μέσα προκειμένου να “σπάσει” η τουρκική αεράμυνα. Πόσα αεροπλάνα και πόσοι πύραυλοι θα “περάσουν”; Το γράφουμε, γιατί μερικοί πιστεύουν πως είναι Exocet και πλοίο… Δεν ζούμε τα Φώκλαντς σε ριμέικ κύριοι…

Το φιλόδοξο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού κατά τη περίοδο 1868-1886


Βέβαια οι αριθμοί είναι παραπλανητικοί. Οι ESSM και Standard SM-1 απαιτούν ραντάρ καταύγασης, συνεπώς υπάρχει θεωρητική δυνατότητα “κορεσμού” της αεράμυνας. Το ίδιο και οι Sea Sparrow. Αλλά αυτή την στιγμή τα τουρκικά πλοία έχουν 8 Mk92 διαθέσιμα ταυτόχρονα, και άλλα 8 STIR από τις ΜΕΚΟ200ΗΝ (ένα σε κάθε πλοίο), αλλά και πλήρως ψηφιακό ΣΕΠ που επιτρέπει την εκτόξευση περισσότερων του ενός βλήματος ανά καταυγαστή. Το πρόβλημα αυτό αίρεται στους ESSM Block 2, αλλά και οι δυο στόλοι είναι μακρυά από εκεί. Σε κάθε περίπτωση, ποιος από τους δυο στόλους έχει άμυνα που θα κορεστεί πρώτη, και ποιος αρκετά αποθέματα πυραύλων για να μείνει στην περιοχή επιχειρήσεων μέχρι για παράδειγμα να κάνει την δουλειά της η αποβατική αρμάδα; Εντάξει, δεν χρειάζεται να είσαι και ο Νέλσον για να το καταλάβεις…

Όλα όσα γράφουμε είναι υπεραπλουστευμένα. Το ΠΝ θα δημιουργήσει ένα θανατηφόρο πλέγμα στις περιοχές των επιχειρήσεων με ότι μέσο έχει, φρεγάτες, πυραυλακάτους, κανονιοφόρους, υποβρύχια, ελικόπτερα και η ΠΑ θα κάνει το κομμάτι που της αναλογεί. Αλλά είναι σαφές πως στους ανθρώπους που θα ζητήσουμε να υπερασπιστούν την πατρίδα μας δεν έχουμε δώσει τα απαραίτητα μέσα για να κάνουν την δουλειά τους. Θεωρούμε ντροπή να κρατάμε τις μη εκσυγχρονισμένες S σε υπηρεσία, αλλά τι άλλη επιλογή έχει το ΓΕΝ; θα τις κρατήσει 200 χρόνια, μέχρι η εκάστοτε κυβέρνηση να αποφασίσει να ασχοληθεί με την Άμυνα σοβαρά.

Κορβέτες Gowind, θα μπορούσε να είναι μια λύση για το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό;


Όλα τα παραπάνω είναι απλά υποθέσεις, που ελάχιστη σχέση έχουν με την ισορροπία. Απλά επιθυμούμε να κάνουμε μερικά πράγματα σαφή, γιατί πολλοί έχουν βολευτεί με την “ανόητη” σχέση 16 προς 13, λες κι όλα τα πράγματα είναι ίσα και όμοια. Επίσης το ότι βάζουμε σε υπηρεσία νέες πυραυλακάτους, δεν σωθήκαμε. Η υπερβολή έχει και ένα όριο, και το τι μπορεί να κάνει ένα πλοίο είναι σαφές και ορισμένο. Εντάξει, τις φτιάχνουν ελληνικά ναυπηγεία, με σχέδια Βρετανών. Από την άλλη, πέφτουν στο νερό πλοία όχι μόνο τουρκικής σχεδίασης, αλλά και με τουρκικά ηλεκτρονικά και σύντομα όπλα. Ας σταματήσει από ορισμένους το “γλύψιμο” της βιομηχανίας, μην δουλευόμαστε και μεταξύ μας. Οι αυταπάτες μας τελείωσαν.

Ξεκίνησε σήμερα η κατασκευή της νέας κλάσης τουρκικών φρεγατών «Instanbul»


Η Τουρκία έχει αποφασίσει να αυξήσει την οροφή του Στόλου, προσθέτοντας νέες φρεγάτες, την κλάση TF-100 με τέσσερα πλοία, και την κλάση TF-2000 με άλλα τέσσερα. Όλα αυτά, ενώ προβλέπεται να αντικατασταθεί εντός της επόμενης δεκαετίας μόνο η κλάση MEKO200TN Track1. Δηλαδή 8 προηγμένα πλοία, τα 4 σε επίπεδο FREDA (TF-2000), σε αντικατάσταση 4. Δηλαδή 20 πλοία (συν 4 κορβέτες) απέναντι σε ένα ναυτικό που θέλει να αγοράσει … 2 νέες φρεγάτες κλάσης Belh@rra. Ουάου, που θα έλεγε πάλι γνωστός πολιτικός αστέρας.
Με την Ελλάδα να απλώνεται από την Κέρκυρα μέχρι το Καστελόριζο, με τα αδέλφια μας στην Κύπρο στο στόχαστρο του κατακτητή, το ΠΝ έπρεπε να είναι κατά πολύ ισχυρότερο του Τουρκικού. Η Τουρκία, χωρίς νησιά, έχει ένα τεράστιο ναυτικό, άνευ θεωρητικά λόγου και αιτίας, με μια μόνο αποστολή, την καταναυμάχιση του Ελληνικού Στόλου. Το προσπαθεί από το 1821, αλλά δεν το καταφέρνει. Σήμερα όμως δεν παίζει πλέον τόσο ρόλο μόνο η αδιαμφισβήτητη ναυτοσύνη των στελεχών του ΠΝ, αλλά και τα μέσα. Το ΠΝ πρέπει να αποκτήσει νέα μέσα, νεοκατασκευασθέντα αν είναι δυνατόν ή μεταχειρισμένα. Γιαυτό και ξεκινήσαμε να παρουσιάζουμε λύσεις, όπως οι Adelaide ή οι LaFayette (και το τι ακούσαμε δεν λέγεται, λες και μας πληρώνει η αυστραλιανή κυβέρνηση για να προωθήσουμε άχρηστα πλοία στο ΠΝ, ή ο Μακρόν μας τα χώνει για να ξεφορτωθεί τις LaFayette). Η κατάσταση είναι πιεστική για νέα πλοία, και σκοπός του άρθρου είναι να το καταλάβουν όσοι δεν το έχουν ακόμη. Αυτός είναι και ο λόγος που η Ελλάδα εκλιπαρούσε ουσιαστικά για δυο FREMM, χτες κιόλας, αν ήταν δυνατόν.

ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Μπορεί το ΠΝ να ενισχυθεί με μεταχειρισμένες φρεγάτες άμεσα; Adelaide και Lafayette οι πρώτες λύσεις;


Δεν προτείνουμε να αγοράσουμε ότι πετάει και ότι κολυμπάει και πουλιέται σε καλή τιμή. Πρέπει όμως από κάπου να ξεκινήσουμε. Κι αυτό είναι ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Αντιλαμβανόμαστε πως αυτή την στιγμή και για τα δυο κόμματα εξουσίας η προσοχή είναι στις εκλογές, αλλά ας δούμε λίγο και το Ναυτικό μας. Αν θέλουμε πετρέλαια ή φυσικό αέριο, αν θέλουμε το Καστελόριζο κι άλλους “βράχους” στο Αιγαίο, χρειαζόμαστε ενίσχυση του ΠΝ. Και εννοούμε πραγματική ενίσχυση, όχι αγορές υπερηχητικών πυραύλων από την Ρωσία, NSM, και ναυτικών F-15, αυτά είναι σκέψεις πραγματικά για τα πανηγύρια, προϊόν της φαντασίας κάποιων περίεργων εγκεφάλων…
Το Ναυτικό χρειάζεται νέα πλοία, εκσγχρονισμό των παλιών, τορπίλες, κοκ, και μάλιστα όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Γνωρίζοντας πολλά στελέχη, ξέρουμε ότι θα βάλουν σε υπηρεσία πλοία Adelaide, LaFayette, Τype 23, Belh@rra, FREMM, FREDA, Arleigh Burke ακόμη και το Gerald R. Ford αν χρειαστεί, άμεσα, και θα πολεμήσουν με αυτά την επόμενη μέρα της παραλαβής.
Κοστίζουν τα πλοία, το ξέρουμε. Έτσι γίνεται συνήθως, αν θες εθνική ανεξαρτησία, το πληρώνεις. Όχι με ανέξοδες φιέστες στο Σύνταγμα προς άγραν ψήφων, και εξυπνάδες στο facebook. Αλλά βάζοντας το χέρι στην τσέπη. Οι πρόγονοί μας μας άφησαν ένα Μέγα της Θαλάσσης Κράτος, ας μην το περικόψουμε εμείς οι απόγονοι για συντάξεις, ΕΝΦΙΑ και διορισμούς στο Δημόσιο (γιατί δεν βγαίναμε μάνα μου)…

Βίντεο: Πολεμικό Ναυτικό, Mέγα το της Θαλάσσης Κράτος (2018)


 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Το δόγμα της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν

του Charlemagne, αρθρογράφου του EconomistΟι σφοδροί άνεμοι της πολιτικής αλλαγής είναι αισθητοί τον τελευταίο χρόνο στους διαδρόμους της εξουσίας. Στη Βρετανία, την Αμερική και...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Ελληνικές αμυντικές δαπάνες για το 2025 – στάσιμες και με €2,5...

8
Στη Βουλή για επεξεργασία και συζήτηση έχει φθάσει και ο κρατικός προϋπολογισμός για το 2025, οπότε ας δούμε τι κονδύλια περιλαμβάνει ειδικά για το...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 18 Νοεμβρίου/1 Δεκεμβρίου 1916: «Νοεμβριανά», η Ελλάδα διχάζεται...

0
Με τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο να μαίνεται και τη Σερβία να έχει εκμηδενιστεί υπό το βάρος του Αυστρουγγρικού Στρατού, η Βρετανία και η Γαλλία...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ: Μέσα στην Olympic Cooperation 23, Έλληνες, Γάλλοι και Αμερικανοί εκπαιδεύονται!

Πριν μερικές ημέρες ολοκληρώθηκε η φετινή έκδοση της διεθνούς άσκησης Olympic Cooperation με γαλλική συμμετοχή.Παρακάτω μπορείτε να διαβάστε το ρεπορτάζ της έκδοσης του 2023,...

Συνδρομή Ενόπλων Δυνάμεων στην αντιμετώπιση των συνεπειών της κακοκαιρίας «Bora»

Προσωπικό και μέσα των Ενόπλων Δυνάμεων με μέριμνα της Διοίκησης Κατασκευών και Αντιμετώπισης Φυσικών Καταστροφών (ΓΕΕΘΑ/ΔΙΚΑΦΚΑ), τέθηκαν σε ετοιμότητα από την Παρασκευή 29 Νοεμβρίου,...

Άνδρες και γυναίκες στα χειριστήρια των ελικοπτέρων της Αεροπορίας Στρατού

Το σύγχρονο ιππικό στις μάχες του 21ου αιώνα έχει και θα έχει στο ορατό μέλλον τη φιγούρα και τον ήχο μιας πτητικής μηχανής με...