17.8 C
Athens
Πέμπτη, 12 Δεκεμβρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣTo ΠΝ χρειάζεται όχι μόνο 2 αλλά 3,5 δις ευρώ, για 4η...

To ΠΝ χρειάζεται όχι μόνο 2 αλλά 3,5 δις ευρώ, για 4η FDI, 4 νέες φρεγάτες κι εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ

- Advertisement -

Το σημερινό άρθρο δεν θα θέλαμε να ληφθεί σαν μομφή ή γκρίνια, αλλά σαν ξεκάθαρη διαπίστωση. Αντιλαμβανόμαστε πως ο Ειδικός Τύπος έχει μια φυσική ροπή προς τη γκρίνια, αλλά εδώ στη σελίδα μας προσπαθούμε να την αποφεύγουμε και να γράφουμε εποικοδομητικά. Κάνουμε προσπάθειες να είμαστε ευχαριστημένοι με όσα γίνονται, είτε με τις εκπλήξεις από την πολιτική ηγεσία σε επίπεδο εξοπλισμών είτε από τη στρατιωτική με τις προσπάθειες για δωρεάν μεταχειρισμένο υλικό. Αποφεύγουμε να κλαιγόμαστε συνεχώς με ατελείωτα “ναι μεν, αλλά”. Το έχουμε ξαναγράψει, μετά από την απόλυτη εξοπλιστική ένδεια, ότι συμβαίνει στο χώρο της Άμυνας είναι καλοδεχούμενο. Όταν πριν 3 χρόνια δεν ξέραμε αν χωράει και το βάψιμο στα 140 εκ. ευρώ για τις ΜΕΚΟ, δεν θα γκρινιάζουμε σήμερα για τις 3 FDI.

EKTAKTO: Οι Γάλλοι… ξανάρχονται, «χτυπούν» εκσυγχρονισμό ΜΕΚΟ200ΗΝ και προσφέρουν Gowind

Ειδικά το ΠΝ, θεωρούμε πως  ήταν, και είναι, το πλέον “προβληματικό” σε θέματα εξοπλισμών, καθώς η κατάσταση στο Στόλο Επιφανείας, και ειδικά στα μεγάλα πλοία, ήταν και παραμένει, το λιγότερο δύσκολη ως απαράδεκτη. Αυτό έγινε γνωστό και κατανοητό από όλους το 2020, όταν το ΠΝ έβγαλε στη θάλασσα το 100% των πλοίων του αλλά με πολλά προβλήματα. Τότε όμως, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε, πως το ΠΝ και το ΓΕΕΘΑ πήραν ένα μεγάλο ρίσκο. Βγήκαν στη θάλασσα πλοία 40 ή 30 ετών, χωρίς να έχουν εκσυγχρονιστεί εδώ και 20 ή περισσότερα χρόνια. Και ταυτόχρονα, αυτό έγινε με τα πληρώματα αποδεκατισμένα από τη μείωση εισακτέων στις στρατιωτικές σχολές τα τελευταία 10 χρόνια. Ναι, ήταν κατόρθωμα, που μας γλύτωσε από μια σύγκρουση.

Κόντρα Βρετανών, Γάλλων, Γερμανών και Ολλανδών για φρεγάτες/κορβέτες, οι Αμερικανοί “χτυπούν” δυνατά τις ΜΕΚΟ200ΗΝ

Το ότι οι Ένοπλες Δυνάμεις τα κατάφεραν, και δεν άφησαν χώρο στις τουρκικές εμείς το θεωρούμε μια νίκη. Αλλά αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι καταλάβαμε ως Έλληνες από πρώτο χέρι, πως το Αιγαίο δεν ανήκει στα ψάρια του. Αυτό που συνέβη το 2020 ήταν μια “κλωτσιά” που μας ξύπνησε. Κυρίως την κοινή γνώμη. Καλά να ζητάμε επιδόματα, αλλά πρέπει να έχουμε και την πατρίδα για να τα ξοδέψουμε.

ΑΝΑΛΥΣΗ: Τα τελευταία νέα της γαλλικής πρότασης για κορβέτες Gowind HN

Ο αρχικός προϋπολογισμός για το Ναυτικό ήταν όπως καλά θυμόμαστε, γύρω στα 5 με 5,5 δις ευρώ. Αν υπολογίσουμε πως η αγορά των τριών γαλλικών ψηφιακών φρεγατών κόστισε περίπου 3,3 δις, σημαίνει πως μας περισσεύουν γύρω στα δύο για την επόμενη φάση του προγράμματος. Τι μπορούμε όμως να αγοράσουμε με τα εναπομείναντα κονδύλια; Πολλά, αλλά χρειάζονται περισσότερα.

Βρετανικές φρεγάτες για το ΠΝ; Η Babcock μάλλον έχει και χρηματοδότηση εκτός από το μεγαλύτερο πλοίο

Με αυτά τα χρήματα λοιπόν το Πολεμικό Ναυτικό επιθυμεί να εκσυγχρονίσει τις τέσσερις υπάρχουσες γερμανικής κατασκευής φρεγάτες του ΜΕΚΟ200ΗΝ, και να αποκτήσει όσο το δυνατόν περισσότερο νέες κορβέτες ή φρεγάτες πολλαπλών ρόλων. Όταν λέμε πολλαπλών ρόλων εννοούμε πλοία με έμφαση στον ανθυποβρυχιακό αγώνα αλλά που μπορούν να εκτελέσουν όλες τις αποστολές.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Τεκτονικές αλλαγές στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού του ΠΝ, προτεραιότητα σε MEKO200HN και προσεκτική επιλογή όπλων

Ας είμαστε όμως ρεαλιστές. Θεωρητικά μπορεί μέσα σε ένα σφιχτό προϋπολογισμό ύψους δύο δις ευρώ, να χωρέσουν τέσσερα νέα πλοία καθώς κι ο εκσυγχρονισμός άλλων 4 ΜΕΚΟ. Αλλά το Πολεμικό Ναυτικό επιθυμεί μέσα σε αυτά τα χρήματα να συμπεριληφθούν τα όπλα και μία αρχική υποστήριξη για τα πλοία. Δεν θέλει δηλαδή να μείνει ξεκρέμαστο σε θέματα οπλισμού και συντήρησης. Αυτό όμως δεν γίνεται με 2 δις.

EKTAKTO: Οι Γάλλοι… ξανάρχονται, «χτυπούν» εκσυγχρονισμό ΜΕΚΟ200ΗΝ και προσφέρουν Gowind

Η πρόσφατη γαλλική πρόταση, που παρουσιάστηκε από την σελίδα μας, μας δίνει μία σαφή κατεύθυνση στο που μπορούν να κυμανθούν οι τιμές. Οι Γάλλοι μας είπαν πως μία πλήρως οπλισμένη κορβέτα, με ένα πακέτο αρχικής υποστήριξης, και κατασκευή των πλοίων στην Ελλάδα, κοστίζει 500 εκατομμύρια ευρώ η κάθε μια. Αυτό είναι ένα σοβαρό νούμερο, καλά κοστολογημένο, πάνω στο οποίο πρέπει να κάνουμε ορισμένες υποθέσεις.

ΕΚΤΑΚΤΟ: Το Πολεμικό μας Ναυτικό αγοράζει 1+2 επιπλέον ελικόπτερα MH-60R, ο στόλος των Romeo θα φτάσει τα 10!

Θεωρητικά λοιπόν μπορούμε να αγοράσουμε τρεις τέτοιες κορβέτες, και να κάνουμε έναν εκσυγχρονισμό ύψος περίπου 500 εκατομμυρίων € στις υπάρχουσες φρεγάτες με συνολικό κόστος στα δύο δις. Αυτό όμως μας δίνει μόνο 7 πλοία. Κι αν σε αυτά προσθέσουμε και τις τρεις γαλλικές φρεγάτες, το σύνολο είναι μόλις 10. Πολύ κάτω από το δηλωμένο στόχο του ναυτικού για 12 φρεγάτες και έξι κορβέτες, δηλαδή 18 πλοία πρώτης γραμμής.

Γερμανικές κορβέτες για το ΠΝ, και εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ, αν το θέλουν οι Γερμανοί “τελειώνουν τώρα” τον ανταγωνισμό

Ακόμη και αν στη θέση των γαλλικών κορβετών αγοραστούν ολλανδικές οι βρετανικές, πάλι, με τα δύο δις που διαθέτουμε για νέα πλοία, μπορούμε να αγοράσουμε μόνο τρία. Πρέπει να ομολογήσουμε πως με τα χρήματα που μας έχουν μείνει δεν μπορούμε να οικοδομήσουμε ένα νέο Πολεμικό Ναυτικό, απλά να κάνουμε μια αξιοπρεπή προσπάθεια. Ίσως τώρα καταλάβουν οι φίλοι μας τυχόν ενστάσεις μας για την δαπάνη των 3,3 δις ευρώ για την αγορά μόνο τριών φρεγατών. Δεν έχει να κάνει με τις προσωπικές μας προτιμήσεις, έχει να κάνει με την πραγματικότητα.

Πως προτείνει την “ελληνική” φρεγάτα ΑΗ140 η Babcock

Την ίδια στιγμή, το ίδιο το Πολεμικό Ναυτικό έχει δηλώσει πως χρειάζεται τέσσερις αντί για τρεις φρεγάτες με δυνατότητα αεράμυνας περιοχής. Αυτό σημαίνει πως απαιτείται η ενεργοποίηση της προαίρεσης για το τέταρτο πλοίο, άρα μιλάμε για μία επιπλέον δαπάνη ύψους περίπου 1 δις ευρώ.

ΑΝΑΛΥΣΗ: Οι φρεγάτες LaFayette ως Ενδιάμεση Λύση για την αγορά των FDI!

Ξαναγυρίζοντας στην τελευταία γαλλική προσφορά για κορβέτες αλλά και εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων φρεγατών, διαπιστώνουμε πως οι ίδιοι οι Γάλλοι, που ξέρουν πολύ καλά τα οικονομικά του Ναυτικού, προτείνουν συνολικό κόστος 2,4 δις ευρώ. Άρα είναι οι πρώτοι που σπάνε επίσημα το φράγμα των δύο δις ευρώ, περιγράφοντας μάλλον ρεαλιστικά την πραγματικότητα. Το έχουμε ήδη πει, όποιος φέρει τέσσερα νέα πλοία και εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών με συνολικό κόστος δύο δις ευρώ με όπλα και αρχική υποστήριξη παίρνει άμεσα το συμβόλαιο. Αλλά είναι από δύσκολο, ως αδύνατο. Και οι Γάλλοι το είπαν ευθαρσώς.

Όχι, οι φρεγάτες FDI δεν είναι πυροβολαρχίες Patriot!

Με λίγα λόγια. Το ΠΝ χρειάζεται περίπου 500 εκ. ευρώ για να κάνει μια αξιοπρεπή αναβάθμιση στις ΜΕΚΟ200ΗΝ. Είναι κάτι που δεν μπορεί να συμπιεστεί περισσότερο, καθώς ναι μεν βγήκαν “εκτός” κάποιες μεγάλες απαιτήσεις (επιπλέον θωράκιση στα πλοία, νέο μηχανοστάσιο με ηχομονώσεις, κ.ο.κ.) αλλά κάπου εκεί τελειώνει το θέμα. Και μπορεί όπως πρώτη είχε γράψει η ΠΤΗΣΗ πριν χρόνια πως υπάρχει πρόταση της Saab εντός του “τότε” προϋπολογισμού, αλλά περιελάμβανε μόνο βασικά components, όχι τα πλέον σύγχρονα (π.χ. ραντάρ AESA), ενώ τα παρέδιδε στο ΠΝ να τα βάλει αυτό πάνω στα πλοία. Το ΠΝ δεν θέλει εταιρείες providers ή sellers, θέλει integrators.

FDI HN: Μύθοι κι αλήθειες για την πρώτη φρεγάτα που αγοράζει το Ναυτικό εδώ και 33 χρόνια

Τα πλοία πρέπει να “ανοιχτούν”, να αλλαχτούν κρίσιμα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα, να μπουν νέες ηλεκτρογεννήτριες, νέα κλιματιστικά (εκτός κι αν θέλουμε το προηγμένο CMS να “καεί” στο πρώτο 40άρι). Όταν λέμε κλιματιστικά, δεν πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας τα split που έχουμε σπίτι μας, αλλά τεράστιες εγκατάστασεις, που θα πρέπει να λειτουργούν στη θάλασσα, υπό πολύ δύσκολες συνθήκες, με τις εξωτερικές μονάδες εκτεθειμένες στο αλάτι. Ναι, υπάρχουν τέτοιες και στα πλοία της γραμμής, αλλά τα τελευταία πληρώνονται για να το κάνουν αυτό και συντηρούνται ένα χειμώνα ολόκληρο κάθε έτος. Με λίγα λόγια, χρειαζόμαστε το λιγότερο 400 εκατομμύρια ή καλύτερα 500, για έναν αξιοπρεπή ανταγωνισμό στις ΜΕΚΟ200ΗΝ. Αν τώρα θέλουμε “νέα” πλοία…

Η συνέχεια στο Naval Defence

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

117 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
117 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Αθήνα η Guilfoyle, Άγκυρα ο Barrack: Ποιά πρωτεύουσα κερδίζει από τους νέους πρέσβεις του Τραμπ;

Οι ανακοινώσεις από πλευράς Ντοναλντ Τραμπ για το ποιοι θα είναι οι επόμενοι πρέσβεις σε Ελλάδα και Τουρκία πυροδότησαν άμεσα τη γνωστή "αντιπαραβολή". Όπου...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

H Τσεχία μόλις συμπλήρωσε επιλαρχία Leo2A4 δίνοντας T-72, εμείς κρατήσαμε τα...

48
Η Τσεχία έχει δείξει ότι μπορεί να κινηθεί έξυπνα στη διεθνή σκηνή, ειδικά όταν πρόκειται για την ενίσχυση των ενόπλων δυνάμεων της. Μια τέτοια...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 12 Δεκεμβρίου 1939: Μάχη του Τολβαγιέβρι, σύγκρουση στις...

1
Δύο εβδομάδες μετά την έναρξη της Σοβιετικής Εισβολής στην Φινλανδική Καρελία, ομάδα μάχης δύο φινλανδικών συνταγμάτων (συγκρότημα συνταγματάρχη Ταλβέλα), επιτίθεται κατά της σοβιετικής 139ης...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Στην Αθήνα η διεθνής έκθεση Άμυνας και Ασφάλειας DEFEA

Η διεθνής έκθεση Άμυνας και Ασφάλειας Defence Exhibition Athens 2025 (DEFEA) διοργανώνεται στην Αθήνα στον κλειστό εκθεσιακό χώρο του Metropolitan Expo Athens από τις...

To ΠΝ με το αεροπλανοφόρο Charles de Gaulle σε συνεκπαίδευση – φωτό

Περισσότερες φωτογραφίες από την διέλευση του Γαλλικού αεροπλανοφόρου Charles De Gaulle (R91) από την περιοχή μας και τη συνεκπαίδευση με το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. https://flight.com.gr/pn-with-the-aircraft-carrier-charle-de-gaulle-in-operation-clemenceau-25/

Η Γερμανία ενέκρινε τις μεγαλύτερες εξαγωγές όπλων προς την Τουρκία από το 2006

Η Γερμανία ενέκρινε κατά το τρέχον έτος τις μεγαλύτερες από το 2006 εξαγωγές όπλων προς την Τουρκία, έπειτα από χρόνια «περιοριστικής» πολιτικής, λόγω της...