Ένα από τα θέματα που πέρασε στα “ψιλά”, ήταν η διευθέτηση της διένεξης του Ελληνικού Δημοσίου με τα ENAE, για το θέμα των δυο επιπλέον υποβρυχίων κλάσης 214ΗΝ που θεωρητικά θα έπρεπε οσονούπω να έμπαιναν σε υπηρεσία με το ΠΝ. Έτσι, το ΠΝ, με 6 υποβρύχια κλάσης 214ΗΝ και ένα κλάσης 209/1200ΑΙΡ, θα είχε πραγματικά το πάνω χέρι στο Αιγαίο αλλά και την Ανατολική Μεσόγειο, με έναν άκρως επίφοβο υποβρυχιακό στόλο.
Ο ειδικός διαχειριστής των ΕΝΑΕ δίνει ελπίδες για τα δύο επιπλέον υποβρύχια Type 214
Προκειμένου να μην κουράσουμε τους αναγνώστες μας με τυπικότητες, το Ελληνικό Δημόσιο είχε μηνύσει τα Ναυπηγεία για ποσό περίπου 110 εκ ευρώ, που αφορούσαν ποσό που είχε καταβληθεί μεν, για τα επιπλέον 2 υποβρύχια, αλλά ποτέ δεν παραδόθηκαν, ενώ και τα Ναυπηγεία είχαν μηνύσει το Δημόσιο. Τελικά, μετά την ψήφιση από τη Βουλή, το θέμα λύθηκε, ενώ τα Ναυπηγεία παρέδωσαν επίσημα εξοπλισμό που αφορούσε τα εν λόγω 2 υποβρύχια.
Ο εξοπλισμός θεωρητικά είναι χρήσιμος και για τα υποβρύχια που ήδη υπηρετούν, αλλά στην πραγματικότητα, το μεγαλύτερο μέρος του είναι υψηλής τεχνολογίας μηχανολογικός εξοπλισμός για τα δυο επιπλέον υποβρύχια. Τώρα, καλώς ή κακώς, ο εξοπλισμός είναι κτήμα του ΠΝ και του Ελληνικού Δημοσίου. Και έχουν πληρωθεί χρήματα για τα υποβρύχια αυτά, χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων.
Καθέλκυση του πρώτου τουρκικού υποβρυχίου κλάσης 214 παρουσία του Ερντογάν
Θα μπορούσαμε να αρχίσουμε να κατηγορούμε κυβερνήσεις, υπουργούς, αποφάσεις, διοικήσεις ή μετόχους των ENAE, αλλά το αποτέλεσμα θα συνεχίζει να μας κάνει μηδέν, ή μάλλον μείον, στην τσέπη μας. Η μόνη λύση είναι να προχωρήσουμε μπροστά, και μάλλον αυτό είναι που συζητείται σε υψηλό επίπεδο στο ΥΠΕΘΑ.
Αν και δυο υποβρύχια θα επιβάρυναν τον Π/Υ του ΠΝ υπέρμετρα, ειδικά τη στιγμή που χρειάζεται απεγνωσμένα νέες μεγάλες μονάδες επιφανείας, εντούτοις η λύση της συνέχισης του ναυπηγικού προγράμματος των 214ΗΝ, με τα επιπλέον δυο υποβρύχια, συγκεντρώνει τόσα πολλά πλεονεκτήματα που μάλλον η χώρα μας αποφάσισε να σταματήσει να τα αγνοεί.
ΑΠΟΨΗ: Το διαρκές έγκλημα της μη προμήθειας σύγχρονων τορπιλών για τα υποβρύχια 214ΗΝ
- Αύξηση κατά 50% του στόλου των ελληνικών 214ΗΝ
- Τα νέα υποβρύχια θα μπορέσουν να φέρουν εξελιγμένα συστήματα και όπλα
- Θα κατασκευαστούν σε ελληνικά ναυπηγεία, συνεπώς η προστιθέμενη αξία για τη χώρα θα είναι πολύ υψηλή.
- Το ΠΝ γνωρίζει καλά τον τύπο, και τα υποβρύχια θα αξιοποιηθούν άμεσα, χωρίς επιπλέον κόστη
- Θα αντικατασταθούν εν μέρει τα πολύ παλιά πλέον 209/1200 και ίσως τα 209/1100
- Θα αξιοποιηθούν τα χρήματα που έχουν ήδη ξοδευτεί, και σε διαφορετική περίπτωση θα χανόντουσαν ή δεν θα απέδιδαν την αξία τους
Φυσικά, το ΠΝ θα μπορούσε ίσως να ψάξει και τη λύση της εκποίησης των υλικών αυτών, ίσως μέσω της κατασκευάστριας εταιρείας. Αν όμως σκεφτούμε πως τα τα υλικά αυτά δεν θεωρούνται “καινούργια”, απλά αχρησιμοποίητα, καταλαβαίνουμε πως θα χάναμε μεγάλο μέρος της επένδυσης.
Επίσης, κάτι που πρέπει να πούμε είναι πως η μόνη χώρα που θα μπορούσε να τα αποκτήσει σήμερα, με εν εξελίξει πρόγραμμα ναυπήγησης 214ΗΝ είναι η … Τουρκία. Νομίζουμε πως δεν χρειάζεται να επιχειρηματολογήσουμε περαιτέρω.
Κλείνοντας θα πρέπει να πούμε πως, όπως και σε όλα τα αμυντικά προγράμματα, σκόπελος είναι η χρηματοδότηση. Εξετάζονται λύσεις, που έχουν να κάνουν και με την σε βάθος χρόνου βιωσιμότητα των ναυπηγείων. Ευχόμαστε, λίαν συντόμως, τα βρεθεί λύση για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, αλλά και για την ενίσχυση του ΠΝ με δυο επιπλέον μονάδες 214ΗΝ.