Η σελίδα μας έχει πληροφορίες πως η ηγεσία του Ελληνικού Στρατού σκέφτεται να απομακρυνθεί οριστικά από το πρόγραμμα απόκτησης των αμερικανικών ΤΟΜΑ, τύπου Bradley M2A2 ODS-SA. Παρά τις κατά καιρούς δημοσιεύσεις, αλλά και τις δηλώσεις του ΥΠΕΘΑ Νίκου Δένδια, ο ΕΣ συνέχισε να συζητά με τον Aμερικανικό, προκειμένου να δημιουργήσει ένα “λογικό” πρόγραμμα απόκτησης των ΤΟΜΑ. Έτσι τα Bradley δεν είχαν φύγει από το τραπέζι των διαπραγματεύσεων, καθώς το ΓΕΣ θεωρούσε και θεωρεί πως είναι μια σοβαρή και βιώσιμη λύση για απόκτηση ικανού αριθμού ΤΟΜΑ.
Θυμίζουμε πως πρόθεση μας ήταν η απόκτηση αρχικά 62 τέτοιων οχημάτων, μια προσφορά των ΗΠΑ που είχε συμπεριληφθεί στην περίφημη “επιστολή Μπλίνκεν”. Παράλληλα, ο ΕΣ είχε εκφράσει ενδιαφέρον για την απόκτηση επιπλέον 102 οχημάτων, απευθείας από την BAE Systems, με στόχο τη σύσταση τεσσάρων ταγμάτων με συνολικά 164 τεθωρακισμένα.
Βέβαια η αμερικανική διαθεσιμότητα των οχημάτων δεν είναι για “πάντα”. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που βρίσκονται στη διάθεσή μας, αυτά τα οχήματα αν δεν κλειστούν γρήγορα για τον Ελληνικό Στρατό, θα δρομολογηθούν για εκσυγχρονισμό σε επίπεδο Μ2Α4 για τις αμερικανικές τεθωρακισμένες μονάδες. Οπότε η όποια τελική ελληνική απόφαση οφείλει να ληφθεί σύντομα.
Νέο αμερικανικό συμβόλαιο για περισσότερα τεθωρακισμένα Bradley Μ2Α4
Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, είχε αναφέρει σε συνέντευξή του ότι το κάθε όχημα θα κόστιζε περίπου 8 εκατομμύρια ευρώ, μια τιμή υπέρογκη. Ωστόσο, αυτό το ποσό, περιλάμβανε και άλλα κρίσιμα υποπρογράμματα, όπως η πρόβλεψη για υποδομή συντήρησης στην Ελλάδα, δύο εξομοιωτές μάχης, ένα τεράστιο απόθεμα αντιαρματικών πυραύλων TOW-2RF, πολύ μεγάλο όγκο βλημάτων των 25 χιλιοστών για τα πυροβόλα Bushmaster των τεθωρακισμένων, όπως και σφαίρες για τα πολυβόλα τους.
Έτσι η πραγματική αξία των οχημάτων, αν αφαιρεθούν αυτά τα επιπλέον (που θα χρειαστούν σε οποιαδήποτε προμήθεια τεθωρακισμένων, νέων ή μεταχειρισμένων), κυμαίνεται περίπου στα 4 έως 4,5 εκατομμύρια δολάρια ανά όχημα πλήρως ανακατασκευασμένο.
Η απόφαση για την εγκατάλειψη του προγράμματος των Bradley -εφόσον είναι οριστική- δεν θα εξηγείται μόνο από το υψηλό κόστος. Υπάρχουν και άλλοι παράγοντες όπως τα υπέρογκα overheads που επιβάλλει ο Αμερικανικός Στρατός, τα οποία έχουν προκαλέσει απογοήτευση στον Ελληνικό Στρατό καθώς και στις συνεργαζόμενες εταιρείες.
Η επιλογή των Μ113
Έτσι, ο Ελληνικός Στρατός όπως όλα δείχνουν, στρέφεται προς μια εναλλακτική λύση, σε συνεργασία με την ισραηλινή εταιρεία Rafael, για την αναβάθμιση 300 ως 500, υφιστάμενων δικών μας τεθωρακισμένων Μ113Α1 και Μ113Α2. Ως μια πιο οικονομική προσέγγιση, ενώ η αναβάθμιση υπάρχουσας τεχνολογίας μπορεί να προσφέρει οφέλη σε σχέση με την απόκτηση οχημάτων από το εξωτερικό.
Βέβαια, τυχόν απόφαση του Ελληνικού Στρατού να απομακρυνθεί από το πρόγραμμα απόκτησης των Bradley, για να πάει στη Rafael, κι αυτό θα προκαλέσει έκπληξη, καθώς ανάλογες συλλογές εκσυγχρονισμού των Μ113 προσφέρουν πολλές εταιρείες, με γνωστότερες την ελληνική EODH αλλά και την κατασκευάστρια BAE Systems. Επίσης είναι ενδιαφέρον πως ο ΕΣ δεν έχει καν προσπαθήσει να αποκτήσει δωρεάν μεταχειρισμένα οχήματα Μ113Α3 (δηλαδή πιο βελτιωμένα από τα δικά μας), και έχει μείνει σε παλιότερο αίτημα προς πολλών ετών, όπου τότε η έκδοση -Α3 δεν ήταν διαθέσιμη.
Παρουσίαση κορυφαίου πακέτου αναβάθμισης του M113 από την EODH
Σαφώς η απόφαση εκσυγχρονισμού των παλιών μας Μ113Α1/Α2, αν τελικά προχωρήσει, δεν είναι χωρίς αδυναμίες. Τα Μ113, ακόμα και με τις πιο σύγχρονες αναβαθμίσεις, δεν μπορεί να θεωρηθούν καθαρόαιμα οχήματα μάχης (ΤΟΜΑ). Δεν διαθέτουν εξαρχής την απαραίτητη δομή/σχεδίαση για αυτή την αποστολή, ενώ παραμένει αμφίβολο αν μπορούν να αποκτήσουν τη δύναμη πυρός, την θωράκιση και παράλληλα την ευελιξία που απαιτείται σε ένα σύγχρονο πεδίο μάχης και προσφέρουν οχήματα όπως τα Bradley ή τα Marder, πόσο μάλλον τα σύγχρονα Lynx, CV90, Puma κ.ο.κ. Ενώ η μετατροπή των Μ113 απαιτεί σημαντικές αλλάγες, και σίγουρα θα πρέπει να γίνει πολύ καλή μελέτη των προτεινόμενων λύσεων.
Τέλος, αν οριστικοποιηθεί η απομάκρυνση από την απόκτηση των Μ2Α2 ODS-SA Bradley, θα είναι και ένα crash-test απέναντι στη νέα κυβέρνηση των ΗΠΑ. Είναι γνωστό πως η αντίληψη Τραμπ δίνει μεγάλη σημασία στις αγορές των φιλικών χωρών από την αμερικανική αμυντική βιομηχανία. Και θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον, αν η έλευση της νέας πρέσβειρας των ΗΠΑ στην Ελλάδα, συμπέσει με κάτι που μπορεί να το θεωρήσουν… πέραν του Ατλαντικού, ως “άδειασμα” τους.