20.3 C
Athens
Τετάρτη, 14 Μαΐου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΙΣΤΟΡΙΚΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗΤο εντυπωσιακό και πρωτοποριακό βομβαρδιστικό Heinkel He 343

Το εντυπωσιακό και πρωτοποριακό βομβαρδιστικό Heinkel He 343

- Advertisement -

Τον Ιούνιο του 1943, το τεχνικό γραφείο του Υπουργείου Αεροπορίας ανακοίνωσε τις προδιαγραφές διαγωνισμού κατασκευής ενός διθέσιου βομβαρδιστικού με μέγιστη εμβέλεια τα 2.500 χλμ, ταχύτητα 800 χλμ/ω και δυνατότητα μεταφοράς βομβών συνολικού βάρους δύο τόνων. Το επιτελείο σχεδιασμού της Heinkel στη Βιέννη προχωρούσε άλλα φιλόδοξα projects, όπως αυτό του turbojet εξακινητηρίου P 1068.01-80 (το οποίο τελικώς εγκαταλείφθηκε αφού υπερέβαινε κατά πολύ το κόστος και τις τεχνικές απαιτήσεις του Ράϊχ) και το εξαιρετικά καινοτόμο P 1068.01-84 με πτέρυγες κλίσης 35 μοιρών και τέσσερις κινητήρες τοποθετημένους στην άτρακτο (οι δύο μπροστά και κάτω και οι άλλοι δύο στη μέση και επάνω).

To καινοτόμο P.108.01-84

Τελικά η Heinkel αποφάσισε να σχεδιάσει ένα καινούριο αεροσκάφος επάνω στο ήδη εγκεκριμένο Arado Ar 234 «Blitz» αλλά με μεγαλύτερες διαστάσεις. Ο λόγος, πέραν των οικονομικών δυσκολιών, ήταν η σταδιακή επικράτηση των Συμμάχων στις μάχες των αιθέρων, αφού η διαρκής πλήξη καίριων επίγειων στόχων έφερνε σε ολοένα και πιο δυσχερή θέση την άλλοτε κραταιά Luftwaffe. Στις αρχές του 1944, η εταιρεία κατέθεσε στο Υπουργείο τα σχέδια του Strabo 16 (σύντμηση του Strahlbomber, δηλαδή jet βομβαρδιστικού), το οποίο κατόπιν μετονομάστηκε σε Heinkel He 343, με τρίκυκλο πρωτοπόρο σύστημα προσγείωσης διπλών φρένων και κλασσικό ουραίο τμήμα με μονό πηδάλιο διεύθυνσης. Το Φεβρουάριο του 1944 ξεκίνησαν οι εργασίες κατασκευής για τέσσερα πρωτότυπα από τα συνολικά είκοσι που είχαν συμφωνηθεί στη σχετική σύμβαση:

Α. Το He 343Α-1, αμιγώς βομβαρδιστικό, για ταχείες εφορμήσεις εναντίον συμμαχικών θέσεων και εργοστασίων. Αναλόγως των κινητήρων που θα εφοδιαζόταν, θα μετέφερε βόμβες βάρους δύο έως τριών τόνων εντός της καταπακτής και ενός επιπλέον τόνου εκτός. Οι δοκιμές θα διεξάγονταν με την τηλεκατευθυνόμενη βόμβα Fritz X των 1570 κιλών. Ο οπλισμός περιελάμβανε στην πίσω άτρακτο δύο πυροβόλα MG 151 των 20 χλστ.

Βόμβα Fritz X

Β. Tο He 343Α-2, απλώς αναγνωριστικό και πανομοιότυπο με το 343Α-1. Στο σημείο της θυρίδας των βομβών θα τοποθετούνταν δύο κάμερες Rb 75/30 υψηλής ευκρίνειας και ανάλυσης, ενώ θα έφερε και επιπρόσθετη δεξαμενή καυσίμων χωρητικότητας 2,4 τόνων, καθώς και δύο MG 151 στην πίσω άτρακτο για την άμυνά του.

Camera Rb 75/30

Γ. Το He 343A-3, βαρύ καταδιωκτικό για αναχαίτηση εχθρικών βομβαρδιστικών εναντίον γερμανικών αεροδρομίων, σιδηροδρομικών γραμμών, γεφυρών και βιομηχανικών μονάδων. Θα ήταν εξοπλισμένο με τέσσερα πυροβόλα ΜΚ 103 των 30 χλστ. κοντά στο ύψος της θυρίδας βομβών. Μια εναλλακτική έκδοση προέβλεπε την τοποθέτηση στο ρύγχος δύο MG 151 και ακόμα δύο ΜΚ 103. Η πίσω άτρακτος θα έφερε δύο MG 151, όπως και στα δύο προαναφερθέντα πρωτότυπα.

MK 103

Δ. Το He 343B-1, ένα ακόμη βαρύ καταδιωκτικό το οποίο, εν αντιθέσει με το προηγούμενο, θα είχε ουραίο FHL 151Z πυργίσκο με δύο MG 151 τηλεχειριζόμενα από το θάλαμο διακυβέρνησης όπου η σκόπευση θα πραγματοποιείτο μέσω περισκοπίου. Αυτό ασφαλώς σήμαινε επανασχεδιασμό του οπίσθιου τμήματος της ατράκτου με διπλό πηδάλιο διεύθυνσης.

MG 151

Αρχικά είχαν αποφασιστεί οι Junkers Jumo 004B (καθώς οι Jumo 004C ήταν ακόμη στο στάδιο των βελτιώσεων και δοκιμών) σε μονά ατρακτίδια, δύο ανά πτέρυγα. Η ιδιαίτερη όμως σχεδίασή του απέβλεπε στην προσαρμογή οποιωνδήποτε διαθέσιμων turbojet κινητήρων, όπως οι HeS 109-011 οι οποίοι θα του εξασφάλιζαν ταχύτητα 910 χλμ/ω. Κατά την υλοποίηση των σχεδίων, οι κινητήρες θα τοποθετούνταν λίγο πιο μπροστά ώστε να διασφαλίσουν την ορθή λετουργία των συρόμενων πτερυγίων καμπυλότητας. Ως jet αεροσκάφος που θα μπορούσε να εισέλθει στη στρατόσφαιρα, θα έφερε συμπιεζόμενο θάλαμο διακυβέρνησης εξαιρετικής ορατότητας και εκτοξευόμενα καθίσματα, ενώ τα δύο άτομα του προσωπικού θα φορούσαν ειδικά σχεδιασμένες στολές για μεγάλο υψόμετρο. Το μήκος του θα ήταν 16,5 μέτρα, ενώ το άνοιγμα πτερύγων θα έφτανε τα 18.

Κινητήρας HeS 011

Οι εργασίες κατασκευής προχώρησαν κανονικά έως το τέλος του 1944, αλλά το Υπουργείο Αεροπορίας δεν έμεινε πλήρως ενθουσιασμένο με τα τέσσερα πρωτότυπα· γιαυτό  τροποποίησε τα πλάνα του, δίνοντας προτεραιότητα σε ένα καινοτόμο jet μαχητικό, χαρακτηρίζοντας την προκήρυξη του νέου διαγωνισμού ως κατεπείγουσα. (Να σημειώσουμε πως παρά τη δεινή θέση που βρισκόταν η Γερμανία, ο ανταγωνισμός των εταιρειών εξακολουθούσε να παραμένει υψηλότατος.) Ο καθηγητής Ernst Ηeinkel, ενοχλημένος από την εξέλιξη, έστειλε ιδιόχειρη επιστολή προς υποστήριξη του νέου βομβαριστικού δίνοντας έμφαση στο χαμηλό του κόστος, τη μη πολυπλοκότητα της κατασκευής και τη δυνατότητα ταχύτατης παραγωγής του. Η απόφαση βέβαια του Υπουργείου περί τελείας διακοπής του project δεν άλλαξε. Όλα τα ολοκληρωμένα εξαρτήματα είτε αποθηκεύτηκαν είτε ανακυκλώθηκαν λόγω των ελλείψεων που είχε αρχίσει να αντιμετωπίζει η Γερμανία.

 

Μετά το τέλος του πολέμου, τα σχέδια του Heinkel He 343 έπεσαν στα χέρια των Σοβιετικών. Κατόπιν ενδελεχούς μελέτης, οι Σοβιετικοί μηχανικοί ξεκίνησαν τη δημιουργία παρόμοιου καταδιωκτικού, του Ilyushin Ιl-22. Μόνο ένα πρωτότυπο κατασκευάστηκε και δοκιμάστηκε σε πτήση, στις 24 Ιουλίου του 1947, το οποίο αποτέλεσε και το πρώτο turbojet σοβιετικό αεροσκάφος. Αυτό οδήγησε στην παραγωγή του πιο εξελιγμένου Ilyushin Il-28 όπου ετέθη σε υπηρεσία το 1950 και παρήχθη σε 6.731 κομμάτια.

Ilyushin Il-22

Λόγω της έλλειψης ιστορικών στοιχείων και της μή υλοποίησης του προγράμματος παραγωγής, τo Heinkel He 343 δεν κέντρισε το ενδιαφέρον μοντελιστικών εταιρειών. Παράγεται σε κλίμακα 1/72 από την τσέχικη Planet Models (no. PLT042) και τη γερμανική Airmodel (no. ΑΜ-107), χωρίς όμως ιδιαίτερες προδιαγραφές ποιότητας και φυσικά λεπτομερειών.

To Heinkel He 343 της Planet Models

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

DEFEA 2025: Το Forum της ΠΤΗΣΗΣ για το Follow On Support των ελληνικών αεροπορικών μέσων

To περιοδικό ΠΤΗΣΗ και η ιστοσελίδα flight.com.gr, στα πλαίσια της αμυντικής έκθεσης DEFEA 2025, έκαναν ένα δίωρο forum σχετικά με το θέμα της Εν...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Η Αερομαχία του Κασμίρ, αεροπορικό έπος εν έτει 2025 με πολλά...

76
Η νύχτα της 6ης προς 7η Μαΐου 2025 θα μείνει χαραγμένη στη μνήμη όσων παρακολουθούν στενά τις γεωπολιτικές αναταράξεις στη Νότια Ασία, καθώς οι...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 13 Μαΐου 1912: Η απαρχή της RAF

0
Συγκροτείται στη Βρετανία το «Βασιλικό Σώμα Αέρος» με βάση το Εναέριο Τάγμα του Σώματος Μηχανικού, με ναυτική και χερσαία πτέρυγα, σχολή εκπαίδευσης και εργοστάσιο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Η Πολεμική Αεροπορία ξαναπετά με ένα T-6 Harvard!

Τη Δευτέρα 5 Μαΐου 2025, πραγματοποιήθηκε, παρουσία του yφυπουργού Εθνικής Άμυνας, κ. Αθανάσιου Δαβάκη, η τελετή ένταξης του αεροσκάφους T-6 Harvard στην Πολεμική Αεροπορία,...

Lockheed CL-1200, το “ντοπαρισμένο” F-104 που έχασε από το F-5E

Το  CL-1200 Lancer υπήρξε μια φιλόδοξη, αλλά τελικά ανεκπλήρωτη προσπάθεια της Lockheed να εξελίξει το εμβληματικό F-104 Starfighter σε ένα πιο σύγχρονο και ανταγωνιστικό...

Πολεμική Αεροπορία: σύμβαση για ανακατασκευή ιστορικών αεροσκαφών

Την Πέμπτη 10 Απριλίου 2025, υπεγράφη σύμβαση μεταξύ του Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, Αντιπτέραρχου (Ι) Δημοσθένη Γρηγοριάδη, και εκπροσώπου του Κοινωφελούς Ιδρύματος «ΙΚΑΡΟΣ»,...