Πριν καιρό δημοσιεύτηκε άρθρο σχετικά με την υποτιθέμενη μη αποδέσμευση βαφής τύπου Have Glass V (ειδική επίστρωση που μειώνει το ηλεκτρομαγνητικό ίχνος του αεροσκάφους) για τα μαχητικά F-16V της Πολεμικής μας Αεροπορίας.
Υπενθυμίζουμε εδώ πως η ΠΑ αναβαθμίζει 83 μαχητικά F-16C/C Block 52+/52+Adv σε επίπεδο F-16 Block 70/72. Το πρόγραμμα είναι βέβαια καθυστερημένο αρκετά (με ευθύνες της ΕΑΒ) και καλό είναι να μην πετάμε την μπάλα στην εξέδρα. Αναφέρουμε πάντως ότι η ΠΑ έλαβε έγκριση για τον εκσυγχρονισμό το μακρινό 2017 από τις ΗΠΑ. Στην έγκριση τότε περιελαμβάνονταν 123 αεροσκάφη (και τα Block 50), όπως και οτιδήποτε άλλο απαιτούνταν για την αναβάθμιση.
Στο πλαίσιο πάντως ενός διαχέοντος αντιαμερικανισμού που πουλά, η συγκεκριμένη αναφορά αναδημοσιεύτηκε από αρκετές ιστοσελίδες (είτε αυτούσια, είτε ως βάση για νέα άρθρα). Έτσι η “μη αποδέσμευση Have Glass V” έγινε viral και την πίστεψαν πολλοί. Και δικοί μας αναγνώστες, κάνοντας ανάλογα σχόλια.
Ας δώσουμε λοιπόν εδώ μια πληροφορία και διευκρίνιση. Βαφή Have Glass V… δεν υπάρχει! Με λίγα λόγια συζητείται η μη αποδέσμευση ενός ανύπαρκτου υλικού! Τι ισχύει; Υπάρχουν πράγματι βαφές τέτοιου τύπου, οι Have Glass I & II για μαχητικά F-16C/D. Αυτή τη στιγμή, η επόμενη γενιά βαφών είναι η Have Glass IV. Κωδικός V δεν υπάρχει, και ίσως και δεν υπάρξει ποτέ (αν και κάποια, μοντελιστικά κυρίως, sites, την αναφέρουν ως απόχρωση και σχέδιο βαφής F-16, συντελώντας στο μπέρδεμα).
Προφανώς, από τη δεκαετία του ’90 η Πολεμική μας Αεροπορία έχει πάρει άδεια και έχει λάβει βαφές Have Glass I και II. Που είναι και ακριβές λύσεις, καθώς η χρήση των ελληνικών F-16C/D δεν είναι πτήση σε “ευθεία” πάνω από το Αιγαίο, αλλά με φθορά για αυτές τις επικαλύψεις. Πάντως η αποδέσμευση αυτών των εκδόσεων Have Glass δεν ζητήθηκε στο αίτημα του 2017 περί αναβάθμισης των δικών μας F-16, διότι ήδη είχε εγκριθεί παλαιότερα.
H IV τώρα (και όχι V) είναι μια νέα βαφή, η οποία έχει εφαρμοστεί σε λίγα F-16C/D της Αμερικανικής Αεροπορίας. Kαθώς η USAF ναι μεν μετατρέπει F-16 της σε F-16V και θα τα κρατήσει μέχρι το 2050, αλλά για αποστολές χαμηλής παρατηρησιμότητας έχει πλέον αρκετά F-35A. Πάμε παρακάτω: Μέχρι και σήμερα, η συγκεκριμένη έκδοση αυτής της βαφής δεν έχει εξαχθεί πουθενά, καθώς είναι και πανάκριβη και δύσκολη στη συντήρηση, αλλά και μια “μοναδικότητα” της Αμερικανικής Αεροπορίας, που την χρησιμοποιεί σε κάποια αεροσκάφη για αποστολές SEAD (καταστολής εχθρικής αεράμυνας). Τονίζουμε πως η ΠΑ μέχρι σήμερα δεν την έχει ζητήσει -άλλη πληροφορία – οπότε δεν τίθεται και θέμα αποδέσμευσης της.
Λυπούμαστε που αναγκαζόμαστε να κάνουμε αυτό το άρθρο, αλλά όπως γράψαμε και στο κείμενο μας για τις Απευθείας Αναθέσεις και τις Διακρατικές Συμφωνίες, η κατάσταση έχει αρχίσει να ξεφεύγει με προβληματική πληροφόρηση για πολλές εξοπλιστικές προμήθειες και σχετικά προγράμματα.
Στην περίπτωση της ανύπαρκτης βαφής Have Glass V καθώς έχουμε περισσότερες πληροφορίες επί του θέματος, μπορούμε και ενημερώνουμε τους αναγνώστες μας. Θα επανέλθουμε για άλλα εξοπλιστικά των ημερών, που επίσης και για αυτά ακούγονται διάφορα. Απλά καταγράφουμε τη λανθασμένη πληροφόρηση, προκειμένου να μην αφήσουμε “κενά”.