Του Βασίλη Νέδου από την Καθημερινή
Στις αρχές Σεπτεμβρίου υπολογίζεται ότι το σχέδιο για τη διχοτόμηση της ΕΑΒ και την ιδιωτικοποίηση του παραγωγικού μέρους με την εισαγωγή στρατηγικού εταίρου (Lockheed Martin) θα είναι έτοιμο και θα παραδοθεί στους αρμοδίους. Εξ ορισμού αρμόδιος για το σκέλος της ιδιωτικοποίησης (και μόνον) είναι ο υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης, ωστόσο η επιστολή που θα περιγράφει τα δεδομένα από την πλευρά των Αμερικανών θα παραδοθεί και στους υπουργούς Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα και Εθνικής Αμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλο.
Οπως η «Κ» είχε πρώτη αποκαλύψει κατά την επίσκεψη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην Ουάσιγκτον τον περασμένο Μάιο, πρακτικά οι επαφές ανάμεσα στις δύο πλευρές έχουν ως αντικείμενο τον διαχωρισμό της ΕΑΒ σε δύο εταιρείες. Η πρώτη, που θα περιλαμβάνει τα πάγια και τις υποδομές, θα παραμείνει στον έλεγχο του Δημοσίου και η δεύτερη θα είναι ουσιαστικά η εταιρεία που θα προχωρεί τα διάφορα έργα, όπως αεροκατασκευές, αεροεπισκευές, αναβαθμίσεις αεροσκαφών και συντήρηση κινητήρων.
Παρά τις αρχικές συζητήσεις ανάμεσα στην ελληνική κυβέρνηση και στη Lockheed Martin, για λογαριασμό της οποίας ουσιαστικά η ΕΑΒ πραγματοποιεί σχεδόν το 75% του έργου της (αναβάθμιση F-16, P-3, C-130, τμήματα της παγκόσμιας αλυσίδας των F-16 κ.ά.), και την εμπλοκή νομικών συμβούλων και λοιπών εμπειρογνωμόνων, η βέλτιστη, νομικά και τεχνικά, μέθοδος που θα χρησιμοποιηθεί για να προχωρήσει το «σπάσιμο» της εταιρείας στα δύο δίχως να διαταραχθεί η επιχειρησιακή λειτουργία της εταιρείας αναζητείται.
Σε κάθε περίπτωση, εφόσον η ιδιωτικοποίηση προχωρήσει, η ΕΑΒ θα μετατραπεί σε έναν κόμβο κατασκευών και επισκευών που θα αφορούν αεροσκάφη όπως τα C-130, F-16 και λοιπά συστήματα που δεν περιορίζονται μόνο στον στόλο της Πολεμικής Αεροπορίας (Π.Α.) αλλά ευρύτερα. Θα μπορούσε, εν ολίγοις, η ΕΑΒ να μετατραπεί σε έναν κόμβο για μια σημαντική περιφερειακή αγορά.