Πριν ξεκινήσουμε αυτό το απολύτως αιρετικό θέμα μας, που είμαστε σίγουροι πως θα φέρει αρκετές αντιδράσεις από τους φανατικούς φίλους των Mirage 2000, θα κάνουμε μια μικρή αναδρομή. Γράφοντας από μνήμης, και ζητώντας από τους φίλους μας να μας διορθώσουν, ας δούμε λιγάκι ποιοι ήταν οι τύποι μαχητικών αεροσκαφών που υπηρετούσαν το όχι και τόσο μακρινό 1990 στην Πολεμική μας Αεροπορία…
ΗΑΕ: Αγοράσαμε Rafale ως συμπλήρωμα στα F-35 (όποτε και αν τα δώσουν οι ΗΠΑ)
Έτσι λοιπόν, το 1990, πετούσαν οι εξής τύποι μαχητικών: F-16C/D Block 30, F-4E Phantom, RF-4E Phantom, Mirage F.1CG, Mirage 2000EG/BG, F-5A/B (και άλλες παραλλαγές όπως NF-5A/B), F-104G/TF-104G, RF-84F, A-7H/TA-7H. Δεν βάζουμε στην εξίσωση τα Τ-2Ε που είχαν τότε ρόλους CAS/BAI, ας πούμε ότι ήταν μόνο εκπαιδευτικά. Αν το καλοσκεφτούμε, η ΠΑ ήταν μια “κόλαση” πολυτυπίας. Χωρίς βέβαια να μιλάμε για τα διαφορετικά Block των F-4E που υηρετούσαν, ούτε για τις μεγάλες διαφορές στους τύπους των F-5A ή των F-104G.
32 χρόνια μετά, η κατάσταση έχει αλλάξει, αλλά μόνο φαινομενικά. Μπορεί να μην έχουμε τόσους διαφορετικούς τύπους, αλλά για παράδειγμα, τα F-16C/D ανήκουν σε 4 διαφορετικούς υπο-τύπους, Block 30, 50, 52+, 52+Advanced, με 3 διαφορετικούς τύπους ραντάρ, 2 διαφορετικούς κινητήρες, 4 διαφορετικούς υπολογιστές, 2 διαφορετικά EW Suites. Τα Mirage 2000 πλέον είναι μόνο τα Dash 5Mk2, αλλά έχουμε πλέον και τα Rafale F3R. Το ρόστερ συμπληρώνουν τα αειθαλή F-4E Upgraded, που όλα δείχνουν ότι θα περιμένουν να έρθουν τα F-35 για να αποσυρθούν… (καλά, μπορεί να πετάνε και στην απόσυρση των F-35, ποτέ δεν ξέρεις.)
Αντικαθιστώντας τα F-4E της 117 ΠΜ. F-35A, νέα F-16V ή Rafale;
Η ΠΑ βέβαια τα έχει μελετήσει όλα αυτά, κι έχει κινηθεί προς τη σωστή κατεύθυνση. Καταρχάς, λίαν συντόμως τα F-16C/D Block 52+/52+Adv θα γίνουν όλα F-16V Block 72. Τα Block 50 θα γίνουν Block 50+Advanced, και τα Block 30 θα μείνουν έτσι (;) μέχρι να αποσυρθούν. Τα Mirage 2000-5Mk2 έχουν εξασφαλισμένη σύμβαση Follow On Support για χρόνια, το ίδιο ισχύει και για τα Rafale F3R. Τα F-4E Phantom θα παραμείνουν σε υπηρεσία χάρη στις “ενέσεις ανταλλακτικών” από τις ΗΠΑ (πρόσφατα μας παραδόθηκαν 20 κινητήρες J79). Αλλά κάποια στιγμή θα πρέπει να αποσυρθούν. Για την απόσυρσή τους πλέον συζητάμε τα F-35A.
ΑΠΟΨΗ: Δεύτερη Μοίρα (+18 ή 22) Rafale η καλύτερη δυνατή επιλογή για την ΠΑ αντί για αγορά F-35
Το θέμα της απόσυρσης των F-4E το έχουμε θίξει ουκ ολίγες φορές. Έχουμε εξετάσει την πιθανότητα αντικατάστασής τους με γαλλικά Mirage 2000D, αν και το θεωρούμε δύσκολο, λόγω του ότι τα καλύτερα 2000D τα έχουν ήδη εκσυγχρονίσει οι Γάλλοι. Φυσικά έχουμε εξετάσει το ενδεχόμενο αντικατάστασής τους με Rafale, F-15EX, αλλά ας είμαστε ειλικρινείς, η ΠΑ θα τα αντικαταστήσει, ίσως μαζί με τα F-16C/D Block 30, με F-35A. Τα τελευταία χρόνια, το λένε όλοι οι ΑΓΕΑ, και δεν υπάρχει λόγος να το κρύψουμε. Ακόμη και οι Γερμανοί, που το “έπαιζαν δύσκολοι”, αναγκαστικά αγοράζουν F-35A.
Σήμερα δεν θα κάνουμε debate αν το F-35A είναι ή όχι, το κατάλληλο αεροσκάφος για αγορά από την ΠΑ. Αυτό είναι κάτι που το ξέρει η ίδια. Επίσης, δεν πιστεύουμε πως η αγορά των Rafale θα δράσει σαν ανασταλτικός παράγοντας στην αγορά F-35A από την ΠΑ. Το Rafale στην ΠΑ έχει άλλο ρόλο, αυτόν που θα παίζει για παράδειγμα στη USAF το F-15EX. Μπορεί να έχουμε F-16V (θα έχουμε μέχρι το τέλος του 2022), αλλά το αεροσκάφος έχει περιορισμούς στις αποστολές του. Κι εμείς έχουμε πλέον κάτι που λέγεται ΑΟΖ να υπερασπίσουμε.
Αν και το λέμε για πρώτη φορά (το έχουμε ξαναπεί μέσες-άκρες), υποψιαζόμαστε πως το ΠΝ επέλεξε τις FDI HN έχοντας στο πίσω μέρος του μυαλού του και τα Rafale. Rafale & FDI θα παίξουν ένα διακλαδικό “παιχνίδι” στο τρίγωνο Καστελλόριζο-Σητεία-Πάφος, με τα μεν να περνούν στόχους στα δε, και να συνεργάζονται με τρόπους που ούτε να φανταστούμε δεν μπορούμε. Ναι, οι FDI σε γαλλική υπηρεσία θα έχουν τα Rafale M από το Charles De Gaulle, αλλά και οι FDI HN θα έχουν τα Rafale F3R της ΠΑ. Ας το αφήσουμε εδώ, και να ξαναγυρίσουμε στο θέμα μας.
Η ΠΑ όπως γράψαμε, κι όπως έχουν καταλάβει όλοι οι αναγνώστες μας, είναι θέμα χρόνου να παραγγείλει τα F-35. To F-35, παρά τη συνεχή αρνητική κριτική που δέχεται, έχει εξελιχθεί στο F-4 αν όχι το F-16 του αιώνα μας. Δεν νοείται δυτική αεροπορική δύναμη, που να μην έχει το F-35. Και δεν δεν προβλέπεται να “σπάει” εύκολα η δυνατότητα stealth από τα ρωσικά ραντάρ. Αυτό το λένε κάποιοι “γνώστες”, αλλά μάλλον, όπως αποδεικνύεται, έχουν άδικο. Όπως και για όλες τις επιπέδου Star Trek δυνατότητες των ρωσικών συστημάτων…
«Forbes»: «Rafale, F-16V και F-35 δίνουν το πάνω χέρι στην Ελλάδα απέναντι στην Τουρκία»
Ας υποθέσουμε λοιπόν, πως η ΠΑ καταφέρνει κι εξασφαλίζει τα απαραίτητα χρήματα για την αγορά μαχητικών F-35A. Αυτό σημαίνει, ούτε λίγο ούτε πολύ, και 4ο τύπο μαχητικού αεροσκάφους, μετά τα F-16V, Rafale, Mirage 2000-5Mk2, και μάλιστα, χωρίς καν να υπολογίσουμε τα F-16C/D στη συνολική εξίσωση (κάπου μέσα μας, ελπίζουμε πως και τα F-16C/D Block 50 θα γίνουν τελικά F-16V Block 70, κι όχι Block 50+Adv). Δεν είναι πολλοί 4 τύποι μαχητικών για μια Πολεμική Αεροπορία όπως η ελληνική;
ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Αγορά F-35 ή Rafale για την αντιμετώπιση των τουρκικών S-400;
Αν κάποιος σκεφτεί, πως Πολεμικές Αεροπορίες όπως η γαλλική, ή η βρετανική, έχουν μόλις 2 τύπους, τότε οι 4 της ΠΑ είναι μάλλον υπερβολή (για να μην πούμε πως θα είναι τελικά 5). Ακόμη και η USAF, αν εξαιρέσουμε τα Α-10, που τα κρατάει με το ζόρι το Κονγκρέσο, έχει μόλις 4 τύπους (F-15, F-16, F-22, F-35), ενώ η Ρωσική (Su-27/30/34/35, MiG-29, MiG-31, Su-25, Su-24, Su-57) και η Κινεζική πως συνεχίζουν στη παλιά “συνταγή”. Εντάξει, υπάρχει η Αίγυπτος και το Κατάρ, ή η Ινδία, αλλά κι εκεί έχουμε άλλες ιδιαιτερότητες.
F-35 Vs Rafale: “Κατέβασμα” κινητήρα σε 36 και 3 ώρες αντίστοιχα!
Για μια χώρα με το ΑΕΠ της Ελλάδας, η διατήρηση σε υπηρεσία 4 ή 5 τύπων μαχητικών είναι υπερβολή. Δεν έχει πλέον να κάνει τόσο με την εφοδιαστική αλυσίδα και την υποστήριξη, όσο με τους χειριστές και την εκπαίδευσή τους. Δεν έχουμε τα μέσα να εκπαιδεύουμε χειριστές για τόσους πολλούς τύπους μαχητικών, και τα κόστη μας θα αυξάνονται σε βάθος χρόνου.
O Putin απειλεί με τα ρωσικά πυρηνικά, και η Γαλλία απαντά με βίντεο οπλισμένου με Meteor, Rafale
Η αγορά των Rafale, έχουμε εξηγήσει πολλές φορές γιατί ήταν επιβεβλημένη. Γιατί σήμερα, Μάρτιο του 2022, η ΠΑ είναι η μόνη χώρα της περιοχής με αεροσκάφος με ραντάρ AESA, ικανό να φέρει πυραύλους Meteor, και ήδη, η ισορροπία συνάμεων στην περιοχή έχει αλλάξει. Με την εισαγωγή και των F-16V σε υπηρεσία, τότε η κατάσταση θα γίνει ακόμη πιο δύσκολη για τους Τούρκους.
ΑΠΟΨΗ: Rafale, γιατί όλα δείχνουν πως θα ξεπεράσει το Mirage 2000 σε επιτυχία;
Το κόστος όμως εισαγωγής ενός αεροσκάφους σαν το F-35 σε υπηρεσία δεν είναι αμελητέο. Τα αεροσκάφη αυτά χρήζουν ειδικής συντήρησης. Βέβαια, χάρη στις συνεχιζόμενες πωλήσεις, το F-35 έχει πέσει σημαντικά σε κόστος απόκτησης, όπως επίσης έχει μειωθεί και το κόστος συντήρησής του. Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει πως χρειάζονται κόπος και κονδύλια για υψηλές επιχειρησιακές διαθεσιμότητες.
ΑΙΡΕΤΙΚΟ: Γιατί η ΠΑ πέτυχε με τα Rafale εκεί που δεν τα κατάφερε το ΠΝ με τις FDI HN
Ας είμαστε προσεκτικοί σε αυτό που λέμε. Τα F-35 δεν θα αντικαταστήσουν τα Mirage 2000-5Mk2 στην ΠΑ. Τα Mirage 2000-5Μk2 προτείνουμε να αντικατασταθούν από περισσότερα Rafale. Τα Rafale θα είναι ένας άσσος στο μανίκι για την ΠΑ, ένα γαλλικό F-15EX με κορυφαίες δυνατότητες. Ξέρουμε τις διαφορές, ξέρουμε για τους κινητήρες, δεν θα το αναλύσουμε εδώ. Αν οι αναγνώστες μας θέλουν ανάλυση επί αυτού του θέματος, ας το ζητήσουν στα σχόλια. Έχουμε να γράψουμε πολλά!
Έτσι, η Τανάγρα στο μέλλον πρέπει να έχει έναν μόνο τύπο μαχητικού, το Rafale. Δική μας ευχή, ελπίδα, καθημερινή προσευχή, είναι μια Τανάγρα με 50 Rafale F3R. Και το λέμε μετά λόγου γνώσης, 50 Rafale θα ήταν ότι χρειάζεται η ΠΑ σήμερα. Η δύναμη πυρός, θα κάνει την ΠΑ κυρίαρχη παντού.
ΑΠΟΨΗ: Πέντε λόγοι για να αγοράσουμε F-35 και πέντε για να μην!
Βέβαια, θα πρέπει να θυσιάσει έναν τύπο μαχητικού, αυτός δεν μπορεί να είναι άλλος από τα αγαπημένα μας Mirage 2000-5Mk2. Τα πολύτιμα Mirage 2000-5Mk2, έχουν το πλεονέκτημα της υπάρχουσας υποδομής συντήρησης. Μην ξεχνάμε πως από την εποχή της αγοράς των πρώτων 40 Mirage 2000E/B η ΠΑ είχε αποκτήσει εξοπλισμό υποστήριξης μέχρι και των κινητήρων Μ53-Ρ2. Επίσης το Mirage είναι μονοκινητήριο, ενώ το Rafale δικινητήριο. Αλλά δεν σημαίνει ότι το κόστος ανά ώρα πτήσης είναι δραματικά μικρότερο στα Mirage. Είναι λάθος να θεωρούμε πως το κόστος στα μαχητικά είναι μόνο το καύσιμο. Αυτό είναι μάλλον η μικρότερη “παράμετρος” στο κόστος ανά ώρα πτήσης.
Φινλανδία: Επιλογή των F-35 όχι μόνο για αεράμυνα, αλλά και για ισχυρότερες συμμαχίες
Πολλοί έχουν σκεφτεί για το θέμα των αναχαιτίσεων στο Αιγαίο. Εκεί πράγματι, τα F-16C/D και τα Mirage 2000 έχουν αποδώσει τα μέγιστα τα τελευταία 30 χρόνια. Λογικό είναι, να μην στέλνουμε Rafale ή F-35 στις αναχαιτίσεις. Αλλά η απόσυρση των Mirage 2000 δεν θα σημαίνει και απόσυρση των F-16. Συνεπώς, η ΠΑ θα έχει τουλάχιστον 120 με 150 μαχητικά F-16V/C/D για να βγάζει όλη τη “δουλειά” στο Αιγαίο. Και στην τελική, οι πιλότοι των Rafale δεν είναι άνθρωποι κι αυτοί; Γιατί να τους απαγορεύσουμε κάθε τόσο να “παίζουν” με τους γείτονες;
ΑΠΟΨΗ: Αγορά F-35B, καινούργια F-16V, και επένδυση στα F-16C/D Block 30 και 50 το μέλλον της ΠΑ
Με λίγα λόγια, η τυχόν απόσυρση των Mirage 2000 από το Αιγαίο, και τα readiness, δεν θα σημάνει κάτι το σημαντικό για τις δυνατότητες αναχαίτισης. Και δεν πρέπει να ξεχνάμε πως τα Mirage 2000 ήταν καθηλωμένα για πολλά χρόνια, και η 114 ΠΜ είχε άλλες “εργασίες”, όπως τη στήριξη καταυλισμών προσφύγων. Τα “πέτρινα” χρόνια των Μνημονίων και του “θα το ρισκάρουμε”, τα F-16 έβγαζαν το “φίδι από την τρύπα” στο Αιγαίο. Αυτό βέβαια είναι θέμα για άλλο άρθρο…
Την ίδια στιγμή, τα Mirage 2000-5Mk2, μαζί με την υποδομή υποστήριξής τους, μπορούν να πωληθούν, είτε πίσω στη Dassault, είτε σε κάποιον άλλον χρήστη που θα τα καλοδεχόταν. Εδώ θα πρέπει να πούμε πως τα Mirage παρότι είναι τα πλέον αγαπημένα μας, στερούνται ραντάρ AESA και σκοπευτικό επί κράνους. Ενώ έχουμε διαβάσει το εξής “αβάσιμο” ούκ ολίγες φορές, “ας του βάλουμε ένα Link 16” και είμαστε εντάξει. Δηλαδή, μπορεί να πάρει Link 16 το Mirage 2000, και δεν το έχει σκεφτεί η ΠΑ, απλά το λέμε εμείς (όχι εμείς, γενικά) που το “ξέρουμε”. Η τοποθέτηση Link 16 απαιτεί υποδομές που μπορεί να μην έχει καν το αεροσκάφος. Συνεπώς, μην τα θεωρούμε όλα τόσο απλά. Δεν είναι κάποιο after market RadioCD που βάζουμε στο παλιό μας Opel, είναι μια κρυπτοσυσκευή επικοινωνίας το Link 16, δεν μπαίνει έτσι απλά.
Αναγκαστική παραδοχή Ακάρ: Τουρκικά F-4Ε σε υπηρεσία μέχρι το 2030 (αντί για F-35)
Θα προτιμούσαμε λοιπόν μια συμφωνία με τη Γαλλία, όπου θα προσφέραμε πίσω τα 24 Mirage 2000-5Mk2, και στη θέση τους θα παίρναμε, μαζί με αρκετά χρήματα προφανώς, 16 ακόμη Rafale. Έτσι, θα είχαμε τις 331 και 332 ΜΠΚ της 114 ΠΜ με Rafale F3R. Κι αυτές οι Μοίρες, με Exocet, MiCA, Meteor, SCALP EG, θα ήταν ότι ήταν πάντα οι Μοίρες της Τανάγρας. Το αφεντικό του Αιγαίου.
Την ίδια στιγμή, η 117 ΠΜ θα αποκτούσε τα πρώτα της από τα 24 F-35A. Έτσι, το 2030-2032 η ΠΑ θα είχε περίπου στα 120 F-16V, 40 Rafale και 24 F-35A. Τα F-16C/D Block 30 είτε θα έχουν αναβαθμιστεί σε F-16C/D Block 50+Adv είτε θα παίζουν το ρόλο της Μοίρας OCU. Θα έχουμε λοιπόν μια απολύτως ψηφιακή ΠΑ, με μαχητικά εξοπλισμένα με AESA, HMD, προηγμένα EW αλλά και κάποια μάλιστα θα είναι stealth. Δηλαδή, μια ΠΑ με 200+ υπερσύγχρονα μαχητικά, που πολύ δύσκολα μπορεί να την καταβάλει οποιοσδήποτε αντίπαλος.
Αυτό που θέλει να πει το σημερινό άρθρο, είναι πως η εισαγωγή ενός νέου τύπου μαχητικού αεροσκάφους, και μάλιστα 5ης γενιάς, όπως το F-35A ή το F-35B, δεν μπορεί να είναι on top των υπαρχόντων τύπων. Πρέπει να μειώσουμε τους διαθέσιμους, και είτε μας αρέσει είτε όχι, ο πιο αδύναμος κρίκος είναι το Mirage 2000-5Mk2.
Ξεκίνησαν τα 5 πρώτα ινδικά Rafale για την Ινδία… (όχι δεν καταφέραμε να τα φέρουμε στην Τανάγρα)
Τι μπορεί να γίνει ίσως, για να τα κρατήσουμε τα Mirage, κάτω από ποιες προϋποθέσεις; Ας δώσουμε μερικές απαντήσεις…
- Εκσυγχρονισμός επιπέδου ινδικών Mirage 2000-5Mk3, ή Mirage 2000-9 των ΗΑΕ. Αυτό όμως έχει μεγάλο κόστος, αλλά θεωρούμε ότι από τη στιγμή που πήγαμε στα Rafale, καλύτερα να επενδύσουμε όλα τα χρήματά μας στα Rafale. Δεν έχουμε τόσο μεγάλο αριθμό Mirage 2000-5 που να αξίζει ο κόπος. Άλλωστε, όταν είπαμε στους Γάλλους να εκσυγχρονίσουμε τα Mirage 2000EGM/BGM μας βρήκαν λύση για να πάρουμε… Rafale!
- Εξασφάλιση περισσότερων αεροσκαφών Mirage 2000-5 από άλλες πηγές, όπως Γαλλία, ΗΑΕ ή Κατάρ. Τα γαλλικά Mirage 2000-5F είναι αρκετά παλαιότερα των δικών μας, τα καταριανά αποκλείεται να μας δοθούν (λόγω Τουρκίας), ενώ τα ΗΑΕ εκσυγχρονίζουν τα δικά τους. Καθώς έχει γίνει συζήτηση τον τελευταίο καιρό για διαθέσιμα Mirage 2000-9 από τα ΗΑΕ, θα πούμε πως δυστυχώς δεν υπάρχει τέτοια περίπτωση. Είναι wishful thinking και τίποτα παραπάνω.
Τέλος τα Mirage 2000-9 των ΗΑΕ για την Ελλάδα επειδή το F-35 αργεί;
Με λίγα λόγια. Αγαπάμε τα Mirage 2000-5Mk2, είναι ένα παιδικός έρωτας για τους περισσότερους από εμάς, αλλά πρέπει κάποια στιγμή να ξεφύγουμε από κάποια “δεδομένα”, οι εποχές αλλάζουν. Αν σαν ΠΤΗΣΗ (συντάκτες, φίλοι), και σαν αεροπορικό κοινό, δεχτούμε την απόσυρση των F-4E Phantom, μπορούμε να αποδεχτούμε και την απόσυρση των Mirage 2000 και αντικατάστασή τους με τα υπέροχα Rafale. Εκτός κι αν τελικά, δεν πάρει η χώρα μας F-35. Κάτι που όμως θεωρούμε δεδομένο πως θα γίνει. Και μέχρι σήμερα δεν έχουμε πέσει έξω στις προβλέψεις μας…