Σύμφωνα με πληροφορίες μας η Πολεμική μας Αεροπορία αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα με την υποστήριξη των 5 κρίσιμων για την αεράμυνα, ραντάρ μεγάλης εμβελείας τύπου Commander AR-327. Τα συγκεκριμένα καλύπτουν κύριους τομείς του εθνικού εναερίου χώρου, προστατεύοντας το Αιγαίο. Και είναι συνήθως αυτά που εντοπίζουν πρώτα τα τουρκικά μη επανδρωμένα, π.χ. τα Bayraktar ΤΒ2. Τα οποία λόγω διατομής και μεγέθους, αλλά και χαμηλής ταχύτητας, είναι δύσκολο να εντοπιστούν από παλαιότερα συστήματα.
Το 2010 και το 2013, πολύ έγκαιρα, η ΠΑ είχε κάνει διαγωνισμούς για σύμβαση υποστήριξης (Follow On Support, FOS) για τα 5 Commander. Λόγω του “περίφημου” νόμου περί Προμηθειών, οι διαγωνισμοί απέτυχαν (κάτι μάλλον αναμενόμενο). Άλλωστε, δεν έχει και ιδιαίτερο νόημα να κάνεις διαγωνισμό, όταν ξέρεις πως την υποστήριξη για ένα ειδικό σύστημα μπορεί να την κάνει μόνο ο κατασκευαστής του, στο οποίο, έτσι κι αλλιώς θα απευθυνθείς. Τελικά πέρσι η ΠΑ ξεκίνησε “τεχνικό διάλογο”, όπου -αναμενόμενα- προσήλθε μόνο η κατασκευάστρια BAΕ Systems.
H εταιρεία επισήμανε πως το AR-327 Commander είναι εκτός παραγωγής, οπότε δεν έχει ιδιαίτερη αξία η υποστήριξη του, όταν θα αντιμετωπίσει σύντομα προβλήματα εύρεσης ανταλλακτικών. Πρότεινε λοιπόν την αναβάθμιση τριών από τα 5 σε επίπεδο Commander SL (που παρουσιάστηκε το 2008), ενώ τα άλλα δύο, θα συντηρούνταν με περισσευούμενα απάρτια και ανταλλακτικά από τα πρώτα 3. Το συνολικό κόστος φτάνει τα 50 εκατ. ευρώ, και περιλαμβάνει την αναβάθμιση 3 ραντάρ σε Commander SL, συν Follow On Support για αυτά όπως και για τα 2 “απλά” Commander που θα παραμένουν σε υπηρεσία.
Προς το παρόν όμως, ενώ έχουμε διάφορες δηλώσεις για “θόλους” αεράμυνας, η σύμβαση εν συνεχεία υποστήριξης των συγκεκριμένων ραντάρ έχει “κολλήσει”. Έτσι υπάρχει, όσο παρατείνεται η κατάσταση, κίνδυνος απαξίωσης του υπάρχοντος κρίσιμου δικτύου έγκαιρης προειδοποίησης, κάτι που ευθέως υπονομεύει και την πρόθεση για δημιουργία “θόλου” στη χώρα μας.
Εκτός αν υπάρχει πεποίθηση πως τα συγκεκριμένα συστήματα, όπως και το υπόλοιπο δίκτυο ραντάρ της Πολεμικής Αεροπορίας, δεν μπορούν πλέον να προσφέρουν, οπότε καλό είναι να ακούσουμε ένα δομημένο πλάνο γενικής αντικατάστασης τους, μαζί με ένα σύγχρονο ψηφιακό σύστημα διοίκησης αεράμυνας υψηλών επιδόσεων και αυτοματισμών, που θα ενοποιήσει το σύνολο των εθνικών αισθητήρων. Κάτι που θα πολλαπλασιάσει και την απόδοση των όποιων αντιαεροπορικών συστημάτων έχει αποφασισθεί η προμήθεια…
Παρουσίαση του Commander SL
Το BAΕ Systems, Commander SL λειτουργώντας σε μπάντα S, έχει σχεδιαστεί για να παρέχει τρισδιάστατη εικόνα (3D) του εναέριου χώρου, δηλαδή μπορεί να εντοπίσει την απόσταση, την γωνία και το ύψος των στόχων, κάτι που είναι καθοριστικής σημασίας για την αεράμυνα. Τα βασικά του τεχνικά στοιχεία είναι:
- Εντοπίζει αεροσκάφη, μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα (UAV), πύραυλους cruise κ.ο.κ.σε απόσταση που φτάνει τα 470 χιλιόμετρα και τα 100.000 πόδια ύψος. Η δυνατότητα ανίχνευσης σε χαμηλά ύψη είναι επίσης αξιοσημείωτη.
- Διαθέτει προηγμένες τεχνολογίες για την αντιμετώπιση ηλεκτρονικών παρεμβολών (ECCM), με ικανότητα αναπήδησης συχνοτήτων, και επιλογής της λιγότερο επηρεασμένης.
- Ενσωματώνεται πλήρως σε υπάρχονται (ή μελλοντικά) συστήματα ελέγχου και διοίκησης αεράμυνας. Προσφέρει επίσης περιορισμένη δυνατότητα διαχείρισης μάχης αυτόνομα, χρήσιμη για μικρής κλίμακας ολοκληρωμένη αεράμυνα (όταν για παράδειγμα γίνεται επίθεση στο νησί που είναι τοποθετημένο).
- Έχει υψηλή ακρίβεια στον εντοπισμό του του στόχου, που φθάνει -σε εμβέλεια 200 χιλιομέτρων- σε ακρίβεια απόστασης τα 50 μέτρα και τις 0,2 μοίρες στο αζιμούθιο.
- Είναι κινητό και μπορεί να μεταφερθεί από C-130. Στην Ελλάδα τα Commander, για λόγους προστασίας από τις καιρικές συνθήκες, η ΠΑ τα έχει τοποθετήσει σε θόλους, αλλά τα συστήματα διατηρούν την ικανότητα μεταφοράς.
- Έχει μέσο χρόνο λειτουργίας μεταξύ κρίσιμων σφαλμάτων τις 3.000 ώρες, η διαθεσιμότητα του φθάνει το 99%, και ο μέσος χρόνος επιδιόρθωσης είναι κάτω από 30 λεπτα.
- Είναι συμβατό με το σύστημα ASTERIX, για την ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ διαφορετικών συστημάτων ραντάρ και συστημάτων διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας ή αεράμυνας.
- Υπάρχει δυνατότητα διαγνωστικής τηλεπαρακολούθησης μέσω του συστήματος TeleVIEW της BAE Systems, κάτι που επιτρέπει την προληπτική συντήρηση και μειώνει το κόστος χρήσης.