Η είδηση της άμεσης παραλαβής φρεγατών FREMM από το Πολεμικό Ναυτικό, εκτός από ενθουσιασμό, δημιούργησε και αρκετά ερωτηματικά. Ανάμεσα στα άλλα, ήταν το πως θα καταφέρει το Πολεμικό Ναυτικό να βρει αρκετά ικανά στελέχη προκειμένου να αξιοποιήσει άμεσα τα νέα του πολεμικά πλοία.
Η πρώτη σκέψη που είχαμε, όπως και όλοι, ήταν από την απόσυρση των μη εκσυγχρονισμένων φρεγατών κλάσης S (Kortenaer). Υπενθυμίζουμε πως εκσυγχρονίστηκαν μόνο οι φρεγάτες ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ (F462), ΑΔΡΙΑΣ (F459), ΝΑΒΑΡΙΝΟΝ (F461), ΛΗΜΝΟΣ (F451) και ΕΛΛΗ (F450) και ΑΙΓΑΙΟ (F460). Οι υπόλοιπες φρεγάτες, ΚΑΝΑΡΗΣ (F464), ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ (F 465) και ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΦΩΚΑΣ (F 466) παραμένουν σε υπηρεσία, αλλά δεν έχουν λάβει το “πακέτο” της αναβάθμισης των προηγούμενων έξι. Αυτά τα πλοία, αν και έχουν “υποβαθμισμένα” ηλεκτρονικά σε σχέση με τα άλλα πλοία, εντούτοις φέρουν το ίδιο πακέτο οπλισμού.
Σημειώνουμε ότι το “πακέτο” της αναβάθμισης των φρεγατών S περιελάμβανε τα εξής:
- Εγκατάσταση του ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Μάχης (ΙCΜS – Integrated Combat Μanagement System) ΤΑCΤΙCΟS βασισμένο στην τεχνολογία Ricom 3500 της ολλανδικής Imtech
- Εγκατάσταση νέου ραντάρ έρευνας και διεύθυνσης βολής επιφανείας
- Αναβάθμιση του ραντάρ επιτήρησης αέρας LW-08 για αυξημένη δυνατότητα επεξεργασίας δεδομένων εναέριων στόχων
- Αναβάθμιση των συστημάτων WΜ-25 και SΤIR 1.8 προκειμένου με δυνατότητα αυτόματης παρακολούθησης έως και 16 στόχων αέρας και ίδιου αριθμού στόχων επιφανείας. Το ραντάρ ελέγχου βολής STIR απέκτησε ικανότητα τηλεοπτικής ιχνηλάτησης
- Εγκατάσταση του συστήματος ηλεκτρονικής υποστήριξης
- Εγκατάσταση του συστήματος Εντοπισμού και Ελέγχου Πυρός Μirador
- Αναβάθμιση του συστήματος Αυτοπροστασίας, με εκσυγχρονισμό του συστήματος Παραπλάνησης και εγκατάσταση νέου συστήματος Ηλεκτρονικών Αντιμέτρων
- Αναβάθμιση του συστήματος Επικοινωνίας και Ενδοεπικοινωνίας του πλοίου
- Εγκαταστάθηκε σύγχρονος εξοπλισμός επικοινωνιών, μεταξύ αυτού και τριών πομποδεκτών UHF συμβατών με το Have Quick II για επικοινωνία με αεροσκάφη, V/UHF με χαρακτηριστικά Ηλεκτρονικών Αντι-Αντι-Μέτρων (ECCM) SATURN, και συστήματος ελέγχου και διαχείρισης επικοινωνιών
- Εγκατάσταση και ολοκλήρωση στο CMS τερματικού ζεύξης δεδομένων Link-11 τύπου MDM 2002 της Rockwell Collins, εγκατάσταση νέου επικοινωνιακού εξοπλισμού της EADS Hagenuk
- Σύστημα δορυφορικών επικοινωνιών INMARSAT FLEET 77
- Αντικαταστάθηκε το σύστημα ESM RPZO από το CS-3701 της EDO
- Αντικαταστάθηκε το ραντάρ έρευνας επιφανείας ZW06 από σύστημα Χαμηλής Πιθανότητας Υποκλοπής (LPI) SCOUT Mk2
Τα 3 πλοία λοιπόν είναι υποψήφια προς “αποχώρηση”, ειδικά μετά το πρόσφατο ατύχημα του ΚΑΝΑΡΗ. Κάτι τέτοιο θα ήταν απόλυτα λογικό, ειδικά υπό το πρίσμα της εισαγωγής ενός νέου τύπου σε υπηρεσία.
Όλες όμως οι πληροφορίες που έχουμε από το Πολεμικό Ναυτικό, συγκλίνουν στην άποψη πως οι 3 μη εκσυγχρονισμένες Kortenaer δεν θα αποσυρθούν, αλλά θα μείνουν σε υπηρεσία. Ο πιθανότερος λόγος είναι πως το Πολεμικό Ναυτικό δεν μπορεί να στερηθεί καμία μονάδα επιφανείας με τέτοιες συνθήκες να επικρατούν στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Τα πλοία θα παραμείνουν, καθώς παρά τα χρονάκια τους, αλλά και τον παρωχημένο ηλεκτρονικό εξοπλισμό τους μπορούν να συνεισφέρουν στην αποστολή του Ναυτικού μας. Τα πλοία παραμένουν απόλυτα λειτουργικά, κυρίως χάρη στις άοκνες προσπάθειες των στελεχών του ΠΝ. Συνεπώς, με τις νέες FREMM η οροφή μεγάλων μονάδων επιφανείας του Πολεμικού Ναυτικού θα ανεβεί και δεν θα πέσει!
Αν οι πληροφορίες επιβεβαιωθούν, θα πρέπει να πούμε ότι το Ναυτικό έχει να επιτελέσει έναν άθλο μέσα στο καλοκαίρι, με την εισαγωγή ενός νέου τύπου σε υπηρεσία, την έναρξη του εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ αλλά και την διατήρηση όλων των πλοίων σε μάχιμη υπηρεσία. Και η αλήθεια είναι πως δεν περιμέναμε κάτι λιγότερο από το δικό ΜΑΣ Ναυτικό.