16 C
Athens
Σάββατο, 30 Νοεμβρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣ«Κορβετιάδα»: Το μεγάλο λάθος που δεν πρέπει να γίνει

«Κορβετιάδα»: Το μεγάλο λάθος που δεν πρέπει να γίνει

- Advertisement -

Κορβέτες λοιπόν από παντού: Γαλλικές Gowind, ιταλικής σχεδίασης Doha, ευρωκορβέτες. Αυτό ξαφνικά είναι το νέο σκηνικό για την προμήθεια κορβετών από το Πολεμικό Ναυτικό που υποτίθεται ετοιμάζεται για νέο γύρο «φρεγατιάδας», την «κορβετιάδα» όπως ειρωνικά έχουν πολλοί χαρακτηρίσει ήδη. Είναι όμως έτσι ή κρύβεται μια μεγάλη παγίδα στη φημολογία;

Ας ξεκινήσουμε από το δεδομένο: πως η χώρα μας ενδιαφέρεται να προμηθευθεί κορβέτες για αντικατάσταση των γερασμένων Kortenaer. Η επιλογή «κορβέτας» έναντι «φρεγάτας» είναι λογική, καθώς μια σύγχρονη κορβέτα είναι πολύ πιο καλά οπλισμένη και αποδοτική από ότι μια φρεγάτα 30ετιας, μπορεί να αναλάβει ποικιλία ρόλων, παραμένει λογική σε κόστος αγοράς και λειτουργίας, και βεβαίως το αρχικό κονδύλι προμήθειας είναι σημαντικά κάτω από το περίπου 1 δις το πλοίο που μια σύγχρονη φρεγάτα θα απαιτήσει (με όπλα, εκπαίδευση και υποστήριξη για κάποια χρόνια).

Τι επιλογές έχουμε μπροστά μας και γιατί αυτές είναι πολύ πιο περιορισμένες από ότι νομίζουμε; Αρχικά υπάρχουν οι γαλλικές Gowind, οι οποίες είναι και οι πιθανότερες για αγορά καθώς παράγονται από το ίδιο ναυπηγείο με τις FDI, το Naval Group, είναι -ή μπορούν να γίνουν- συμβατές μαζί τους σε μεγάλο βαθμό, θα συμπεριληφθούν στην ήδη προδιαγεγραμμένη ελληνογαλλική σύγκλιση, αμυντική και εξωτερικής πολιτικής, και μάλλον θα μας προσφερθούν σε λογικό κόστος.

Πως φτάσαμε στις κορβέτες Gowind; Εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ200ΗΝ και Ενδιάμεση Λύση πυροδότησαν τις εξελίξεις

Ταυτόχρονα η Ελλάδα είναι μέλος της κοινοπραξίας για την Ευρωκορβέτα (EPC, European Patrol Corvette). ‘Eνα σύγχρονο project για τη σχεδίαση και προμήθεια  κοινού σκάφους για ta Ναυτικά της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το πρόγραμμα έχει επικεφαλής της Ιταλία, μέλη τη Γαλλία, την Ελλάδα και την Ισπανία, ενώ η Πορτογαλία είναι παρατηρητής. Σε εταιρικό επίπεδο, επικεφαλής είναι η Naviris, μια κοινοπραξία της γαλλικής Naval Group και της ιταλικής Fincantieri. Ακόμη μετέχει η ισπανική Indra και επίσης η ισπανική Navantia. Από τα παραπάνω είναι φανερό πως η Ευρωκορβέτα είναι καθαρά ένα «μεσογειακό» πλοίο, το οποίο θα φτιαχτεί από τις χώρες του ευρωπαϊκού Νότου.

 

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι ακόμη στις αρχές του, προβλέπεται, αισιόδοξα, πως το πρώτο πλοίο θα έχει παραχθεί έως το 2027, ενώ μόλις έχει ξεκινήσει η διαδικασία διαμόρφωσης των βασικών προδιαγραφών και απαιτήσεων του.

Εξέλιξη: Η Ευρωκορβέτα αρχίζει να «παίρνει σχήμα»

Τρίτη υποψηφιότητα; Μπήκε στο τραπέζι της δημοσιότητας με την εμφάνιση της Fincantieri (το μεγαλύτερο ιταλικό ναυπηγείο με τεράστια εμπειρία σε πολεμικά σκάφη), να μετέχει στην προσπάθεια διάσωσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Να διευκρινίσουμε εδώ όμως τα εξής: Η υπόθεση των Ναυπηγείων Ελευσίνας είναι πολύ περίπλοκη και όποιος ισχυρίζεται ότι «διασώθηκαν ήδη», «πέσαν τα λεφτά», «έληξε το θέμα» κάνει λάθος, ακόμη και αν είναι κυβερνητικό στέλεχος.

Αυτή τη στιγμή τα Ναυπηγεία είναι σε διαδικασία πτώχευσης, και πρέπει μέχρι τέλος του έτους να κατατεθεί σε δικαστήριο ένα ολοκληρωμένο σχέδιο εξυγίανσης τους, από την συνεργασία της ελληνικής εταιρίας Onex με τη Fincantieri. Η Onex είχε εκδηλώσει το ενδιαφέρον της για την Ελευσίνα εδώ και καιρό και έχει προχωρήσει σε κινήσεις μετοχικές, αλλά έχει εμφανιστεί ένα προβληματικό σκηνικό τόσο στην ιδιοκτησία των ναυπηγείων με πολλές αντιπαραθέσεις, όσο και μεγάλα χρέη (που αποκαλύφθηκαν και μεγαλύτερα από ότι αρχικά υπήρχε εκτίμηση) στα περίπου 450 εκατομμύρια ευρώ. Τα Ναυπηγεία για να το πούμε απλά, χρωστούν παντού, σε τράπεζες, στο Πολεμικό Ναυτικό από προκαταβολές που είχαν πάρει, στα ασφαλιστικά ταμεία, στους εργαζόμενους τους, ενώ για να «συνέρθουν» και να ξαναγίνουν λειτουργικά χρειάζονται και σημαντικές επενδύσεις και τον ανάλογο χρόνο. Άρα ενώ είναι σαφώς θετικό το βήμα της συνεργασίας Onex-Fincantieri, είναι πρώιμο να θεωρήσουμε πως η συνεργασία έχει καταφέρει από τώρα να «πάρει» τα ναυπηγεία, πόσο μάλλον να τα νοικοκυρέψει και να ξεκινήσει παραγωγή.

Σε αυτό το πλαίσιο λοιπόν, εμφανίστηκε στην «κουβέντα» η δυνατότητα της Fincantieri να προτείνει στην Ελλάδα την κορβέτα κλάσης Doha που ήδη χτίζει (συνολικά 4 σκάφη) για το Ναυτικό του Κατάρ. Το σκάφος είναι μεγάλο, στους 3.300 τόνους, καλά οπλισμένο, με 8 Exocet MM40, 16 αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 30, ένα πυροβόλο Oto Melara 76 χιλιοστών, ένα σύστημα εγγύς προστασίας RAM και δύο πυργίσκους με πυροβόλα 30 χιλιοστών Marlin. Ραντάρ είναι το Grand Kronos Naval (των ιταλικών FREMM), σύστημα μάχης το ιταλικό ATHENA, ενώ ιταλικά είναι και τα συστήματα αυτοάμυνας, δολωμάτων, τηλεπικοινωνιών κ.λπ. Επίσης το σκάφος φιλοξενεί ένα οργανικό ελικόπτερο ΝΗ-90. Θα μπορούσαμε με βάση τις προδιαγραφές του να το περιγράψουμε ως μια «baby ιταλική FREMM» με ελλείψεις βέβαια στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο, που όμως συμπληρώνονται με ένα συρόμενο σόναρ κατηγορίας Captas-2 (πόσο θα ταίριαζει αυτό το σκάφος με μια επιλογή των ιταλικών FREMM είναι ένα ερώτημα που δεν θα απαντηθεί ποτέ…).

ThinkOutOfTheBox: Μετά τις Belh@rra, μήπως σειρά έχει η Ιταλία με κορβέτες Doha και δανεισμό δυο φρεγατών FREMM IT;

Τι έχουμε λοιπόν μπροστά μας; Ένα σκάφος, το Gowind, που ήδη έχει παραχθεί και λειτουργεί, ένα που είναι σχεδόν έτοιμο (το πρώτο κλάσης Doha, το Al Zubarah, τελειώνει τις θαλάσσιες δοκιμές του) και ένα ακόμη τελείως στα χαρτιά, την Ευρωκορβέτα.

Που είναι η παγίδα; Στην τρέχουσα «ευκαιρία» πλήρους αλλαγής στόλου που βρίσκεται η Ελλάδα καθώς πρέπει να αποσύρει και αντικαταστήσει σχεδόν τα 3/4 των μονάδων του Ναυτικού λόγω γήρατος μέσα στα επόμενα 15 χρόνια, να κάνουμε το τεράστιο λάθος να…

Η συνέχεια στο navaldefence.gr

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

138 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
138 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

EKTAKTO: H Τουρκία αγοράζει 12 μεταχειρισμένα C-130J της RAF σύμφωνα με το Scramble

Σύμφωνα με την έγκυρη ολλανδική ιστοσελίδα Scramble, η Τουρκία προχώρησε σε μια σημαντική εξέλιξη στον τομέα ενίσχυσης της αεροπορικής της δύναμης μεταγωγικών, με την...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Συνέντευξη Υπουργού Εξωτερικών Γ. Γεραπετρίτη, ξεκαθαρίζει το τι συνέβη στην Κάσο

27
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχουμε τη χαρά και την τιμή να υποδεχόμαστε στον κεντρικό ραδιοθάλαμο του Real FM τον Υπουργό Εξωτερικών, τον κύριο Γεραπετρίτη. Κύριε Υπουργέ, καλωσορίσατε.Γ....
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ: 30 Νοεμβρίου 1853: Nαυμαχία της Σινώπης, οι Ρώσοι καταστρέφουν...

0
Μοίρα του ρωσικού στόλου της Μαύρης Θάλασσας βομβαρδίζει και καταστρέφει στολίσκο του Οθωμανικού ναυτικού που βρισκόταν αγκυροβολημένος στο λιμάνι της Σινώπης, ανοίγοντας την αυλαία...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Ξεκίνησε η λειτουργία της νέας αποκεντρωμένης Δομής Διοίκησης του Frontex στην Αλεξανδρούπολη

Η επίσημη έναρξη λειτουργίας της νέας αποκεντρωμένης Δομής Διοίκησης του Frontex στην Αλεξανδρούπολη πραγματοποιήθηκε προχθές Πέμπτη, θέτοντας την πρωτεύουσα της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου στο...

Ο πρωθυπουργός εγκαινίασε το Μετρό της Θεσσαλονίκης και ξεκίνησε η λειτουργία του- Βίντεο

Σύμβολο προόδου για τη Μακεδονία και ολόκληρη την Ελλάδα χαρακτήρισε το Μετρό Θεσσαλονίκης ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την ομιλία του στην τελετή έναρξης...

Η Ιστορία του μετρό Θεσσαλονίκης σε εικόνες -βίντεο

Τριάντα οχτώ χρόνια πάλευε να περάσει με επιτυχία τις Συμπληγάδες Πέτρες και επιτέλους η ώρα έφτασε. Σήμερα το μετρό της πόλης πατά... ράγες και ξεκινά...