14.5 C
Athens
Τετάρτη, 20 Νοεμβρίου, 2024
ΝΕΑΑΜΥΝΑΑΠΟΨΗ: Έχει καταλάβει κανείς πως σιγά-σιγά αποσύρονται τα εναπομείναντα F-4E AUP από...

ΑΠΟΨΗ: Έχει καταλάβει κανείς πως σιγά-σιγά αποσύρονται τα εναπομείναντα F-4E AUP από την ΠΑ, χωρίς αντικαταστάτη; θα κάνουμε κάτι για το θέμα;

- Advertisement -

 
Όλοι οι χωρισμοί είναι δύσκολοι… Οι φίλοι της Αεροπορίας στην Ελλάδα, έχουν ήδη “τραυματιστεί” από τον σκληρό αποχωρισμό με ένα μεγάλο αριθμό αεροσκαφών που αποσύρθηκαν από τις Μοίρες της ΠΑ. Συμφωνούμε όλοι πως το μεγάλο “κλάμα” το ρίξαμε με τα Mirage F1CG και τα A-7E/H Corsair II, αλλά πολύ θυμόμαστε και νοσταλγούμε αεροσκάφη σας το F-5A, T-33, ακόμη και τα F-104G ή τα F-84F (για όσους τα πρόλαβαν).
Το θέμα είναι πως όλα αυτά τα αεροσκάφη, όταν αποσύρθηκαν, με κάποιο τρόπο, αντικαταστάθηκαν (εντάξει, τις περισσότερες φορές). Τελευταία απόσυρση τα A-7H/E, που στην θέση τους ήρθαν τα κορυφαία F-16C/D Block52+Adv. Πριν αρκετούς μήνες είχαμε και μια ακόμη αποχώρηση, των τελευταίων επιχειρησιακών RF-4E, που “έφυγαν” χωρίς αντικαταστάτη. Αλλά αυτό δεν ξένισε κανέναν, άλλωστε εν έτει 2017 ελάχιστες αεροπορίες διατηρούν ειδικά αεροσκάφη τακτικής φωτοαναγνώρισης.

Εκσυγχρονισμένα F-4E AUP της ΠΑ. Μια νέα καριέρα πάνω από το Αιγαίο (ΑΡΧΕΙΟ ΠΤΗΣΗ)


Η αποχώρηση των τελευταίων “απλών” (μη εκσυγχρονισμένων) F-4E πέρασε πραγματικά στα “ψιλά”. Άλλωστε, τι να κάνεις τον παλιό “δεινόσαυρο” όταν έχεις τον καινούργιο (εντάξει, εκσυγχρονισμένο), και μάλιστα με συνδυασμό AN/APG-65 και ΑΙΜ-120 που μπορεί να ρίχνει “ξύλο” και σε F-16! Το θέμα είναι πως ο αγαπημένος μας δεινόσαυρος, το F-4E AUP, εκσυγχρονίστηκε μόνο σε ότι είχε να κάνει στα ηλεκτρονικά. Όλα τα άλλα μέρη του έμειναν κυριολεκτικά τα ίδια.
Αυτό σημαίνει, ότι τα αεροσκάφη μπορούν και έχουν ηλεκτρονικά 20ετίας, αλλά όλα τα υπόλοιπα είναι 40ετίας. Αυτό σημαίνει πως το αεροσκάφος χρειάζεται προσεκτική συντήρηση, και η αλήθεια είναι πως οι ανάγκες δεν συγκρίνονται με αυτές των F-16/Mirage 2000.

Αναστολή λειτουργίας της 339Μ στην 117 ΠΜ της Ανδραβίδας


 
Το θέμα είναι πως τα αεροσκάφη συνεχίζουν να κάνουν τη δουλειά τους, και χάρη στα προηγμένα τους ηλεκτρονικά τα Phantom συνεχίζουν να είναι ένας επικίνδυνος αντίπαλος. Η απόσυρση όλων των παλαιότερων F-4E/RF-4E, έχει αφήσει ένα τεράστιο απόθεμα ανταλλακτικών, που η ΠΑ κάνει έξυπνη χρήση και διατηρεί έτσι τα παλιά αεροσκάφη σε υπηρεσία. Φυσικά, τεράστιο ρόλο παίζουν και οι τεχνικοί της ΠΑ…

Τουρκικό F-4E με τουρκικής κατασκευής κατευθυνόμενη βόμβα HGK-82

Τώρα, είναι γνωστό πως τα F-4E AUP της ΠΑ θα αφήσουν την ενεργή υπηρεσία κάποια στιγμή τα επόμενο έτη (λογικά η απόσυρση θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι περίπου το 2024, με τα περισσότερα να φεύγουν περίπου το 2022). Καλώς ή κακώς, τα αεροσκάφη ελάχιστα έχουν να προσφέρουν πλέον σε ένα σύγχρονο πεδίο μάχης. Παρά τα σχετικά προηγμένα όπλα τους (AIM-120 Amraam, AFDS, Litening κοκ), το σχετικά παρωχημένο σύστημα αυτοπροστασίας και η παλαιότητά τους τα έχει κάνει πια περισσότερο κόστος παρά κέρδος.
Λίαν συντόμως, τελειώνουν και τα αποθέματα ανταλλακτικών που κληρονόμησαν από τα “παλιά” F-4E/F-4E SRA, αν και κάποια “κρίσιμα” είναι ήδη σε έλλειψη.

338 Μοίρα: Τα Phantom σε αποστολή «Iron Hand» στην «ΤΑΜΣ ΠΑΡΜΕΝIΩΝ 2018»


Τώρα, η συμμετοχή στις ασκήσεις ΠΑΡΜΕΝΙΩΝ των F-4E είναι πάντα εντυπωσιακή, καθώς αφήνουν πάντα, σε απόσταση αναπνοής από τους επίσημους, ένα φορτίο iron bombs, και όλοι μένουν με το “στόμα ανοιχτό”. Ποια είναι η αξία των iron bombs στο σημερινό πεδίο της μάχης; καμία, καθώς το αεροσκάφος φορέας δεν θα φτάσει ποτέ στο σημείο άφεσης.
Τώρα, κάποιες ιδέες για “εγγύς υποστήριξη” δεν έχουν καμία βάση, καθώς εν έτει 2019 δεν κάνεις αποστολές CAS με αεροσκάφη F-4E Phantom. Το έκαναν και οι Ισραηλινοί το 1973 και οι απώλειες ήταν τρομακτικές. Ας έχουμε λίγο στο μυαλό μας όχι μόνο την ιπτάμενη μηχανή και τους αριθμούς, αλλά και τους ανθρώπους που τις πετούν…

Συγχώνευση Πολεμικών Μοιρών 338Μ και 339Μ – Αναστολή λειτουργίας της 339Μ


 
Τώρα, καθώς είναι γνωστή η αγάπη μας για τα F-4E (γιατί να το κρύψωμεν άλλωστε), τα F-4E θα μπορούσαν ίσως να συνεχίσουν να προσφέρουν σε συγκεκριμένους ρόλους, όπως για παράδειγμα σαν φορείς άφεσης πυραύλων cruise ή σε αποστολές εναντίον πλοίων (TASMO).
Εκεί θα συνεχίσουν να υπηρετούν με την Τουρκική αεροπορία, καθώς το εμπάργκο στα F-35A σταμάτησε τις διαδικασίες απόσυρσης των F-4E Terminator. Τα τουρκικά όμως F-4E έχουν να ρίχνουν μεγάλες ποσότητες όπλων stand off.

Τουρκικό F-4E με AGM-142 Popeye

 
Τα ελληνικά όμως F-4E δεν έχουν ποσότητες όπλων stand off, ή μάλλον, για να είμαστε ακριβείς, δεν έχουν όπλα stand off, τέλος.
Θα μπορούσαμε ίσως να τα διατηρήσουμε σε κάποια επιχειρησιακή χρησιμότητα, να πιστοποιούσαμε κάποιο όπλο TASMO, όπως οι AGM-84 Harpoon, ή κάποιον Cruise. Αλλά δυστυχώς, SOM έχουν οι απέναντι, εμείς όχι.

Επετειακό Βίντεο για την Αναστολή λειτουργίας της 339Μ


 
Τώρα, η ΠΑ, σε μια προσπάθεια εξοικονόμησης πόρων θα αποσύρει τα κοστοβόρα και χαμηλής επιχειρησιακής αξίας F-4E, τα επόμενα χρόνια. Ήδη, η μια από τις δυο Μοίρες της Ανδραβίδας έχει αναστείλει την λειτουργία της, και τα αεροσκάφη της, όσα παρέμειναν επιχειρησιακά πέρασαν στην άλλη. Σιγά σιγά, η οροφή των αεροσκαφών θα πέφτει, μέχρι την οριστική απόσυρσή τους. Όπως είπαμε και παραπάνω, η οριστική απόσυρση θα γίνει περίπου το 2024…
Τώρα, οι φίλοι μας οι Τούρκοι, ξέροντας το πότε θα αποσύρουν τα F-4E τους, είχαν προνοήσει να παραγγείλουν τα F-35A. Το ότι “δεν τους έκατσε” με τους S-400 το ξέραμε, αλλά σε κάθε περίπτωση, κάτι είχαν σχεδιάσει. Εμείς, τι έχουμε σχεδιάσει για την μετά-F-4E εποχή; Κυριολεκτικά, τίποτα.

Ελληνικό F-4E AUP “ποζάρει” με Ιταλικό F-35A (Σουβενίρ από τη «Vega»!)


 
Θα είναι η πρώτη επίσημη μείωση οροφής της ΠΑ, η πρώτη απόσυρση τύπου και απομείωση της μαχητικής ικανότητας της δύναμης, που θα μείνει χωρίς κάποιου τύπου αντικατάσταση. Παρά το ένθερμο ενδιαφέρον της ΠΑ και της Ελλάδος για το F-35A, μπορείτε να το πείτε ότι το “πάθος” ή ο “έρωτας” δεν οδήγησε σε “γάμο” γιατί απλά, δεν μας έφτανε η προίκα. Και οι ΗΠΑ δεν σκόπευαν να μας δώσουν το F-35A χωρίς χρήματα…
Τώρα, η λογικότερη επιλογή θα ήταν η αγορά επιπλέον F-16C/D Block 52+Adv παλαιότερα ή επιπλέον καινούργιων F-16V. Το θέμα μας όμως είναι πως, παρά το σχετικά χαμηλό κόστος των νέων F-16V (υπολογίζεται μεταξύ 50 με 55 εκ δολάρια), εντούτοις δεν έχουμε τα χρήματα για να τα αποκτήσουμε (λογικά, μια ποσότητα μεταξύ 32-36 θα ήταν αρκετή για τις Μοίρες της Ανδραβίδας). Με την ευκαιρία, οι τιμές που πληρώνουν Βουλγαρία και άλλες βαλκανικές χώρες για νέα F-16V, δεν έχουν καμία σχέση με αυτές που θα πληρώναμε εμείς, καθώς εμείς έχουμε όλες τις απαιτούμενες υποδομές.

ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Μήπως η αγορά ολοκαίνουργιων F-16V είναι καλύτερη επιλογή από το F-35A για την ΠΑ;


 
Ακόμη κι αν είχαμε τα απαιτούμενα χρήματα, και παραγγέλναμε τα “νέα” F-16V, τα αεροσκάφη αυτά θα έρχονταν σε περίπου 5 χρόνια. Αν μάλιστα παραγγέλναμε τα F-35A, τότε ο ορίζοντας παραλαβής τους χάνετε πολλά χρόνια αργότερα στο μέλλον, ενώ η επιχειρησιακή αξιοποίηση του τύπου θα γινόταν κάποια στιγμή το 2026-2028… Συνεπώς, η ΠΑ από του χρόνου θα αρχίσει να πληρώνει το κόστος της κρίσης, με δραματικές συνέπειες στην οροφή των διαθέσιμων αεροσκαφών της.
Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να το πάρουμε απόφαση, πως τα ελληνικά F-4E λίαν συντόμως δεν θα μας ξεσηκώνουν με την παρουσία τους. Και χρειάζονται αντικατάσταση. Χτες.
 
 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: 1000 μέρες πολέμου στην Ουκρανία

Η Ουκρανία, μια χώρα με πλούσια ιστορία και πολιτιστική κληρονομιά, έχει βρεθεί στο επίκεντρο μιας από τις πιο δραματικές και καθοριστικές συγκρούσεις του 21ου...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: ATACMS, SCALP, Storm Shadow κατά Ρωσίας, στρατηγική ευκαιρία και ρίσκο

24
Σε μια ανατροπή των στρατιωτικών ισορροπιών στον πόλεμο της Ουκρανίας, οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, ακολουθούμενες από τη Γαλλία και τη Βρετανία, έδωσαν την άδεια...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 19 Νοεμβρίου 1942: Επιχείρηση «Ουρανός», η 6η Γερμανική...

2
Μια από τις μεγαλύτερες μάχες του Β' Παγκοσμίου Πολέμου ξεκινά, όταν ο στρατηγός Βασιλιέφσκι κατευθύνει πέντε σοβιετικές στρατιές (συνολικά 1.100.000 άνδρες, 900 άρματα μάχης,...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΑΝΑΛΥΣΗ: 1000 μέρες πολέμου στην Ουκρανία

Η Ουκρανία, μια χώρα με πλούσια ιστορία και πολιτιστική κληρονομιά, έχει βρεθεί στο επίκεντρο μιας από τις πιο δραματικές και καθοριστικές συγκρούσεις του 21ου...

Είναι το κινέζικο J-20S το πρώτο μαχητικό 5,5 γενιάς παγκοσμίως;

Στην πρόσφατη κινεζική αεροπορική έκθεση του Zhuhai, όπου εμφανίστηκαν πολλά εντυπωσιακά εγχώρια δείγματα εξελιγμένης αεροναυπηγικής τεχνολογίας, ξεχώρισε και η επίσημη παρουσίαση του J-20S, το...

Νορβηγία: Μέσα στο 2025 η απόφαση για τις νέες φρεγάτες;

Το υπουργείο Άμυνας της Νορβηγίας ανακοίνωσε σήμερα την πρόθεσή του να προσκαλέσει τις κυβερνήσεις της Βρετανίας, της Γαλλίας, της Γερμανίας και των ΗΠΑ, ώστε...