Τον τελευταίο καιρό έχουν πολλαπλασιαστεί οι αναφορές για έντονο ενδιαφέρον της Ελλάδαες για αγορά μαχητικών 5ης γενιάς τύπου F-35A. Βέβαια, όπως έχουμε γράψει πολλές φορές, το ενδιαφέρον είναι υπαρκτό. Δεν περιοριζόμαστε στιςε πολλαπλές αναφορές από τον ΥΕΘΑ ή τον Αμερικανό Πρέσβη, αλλά στην ύπαρξη ειδικής μελέτης κόστους 3 εκ. δολαρίων, σχετικά με το αν “αξίζει” η εισαγωγή του αεροσκάφους σε ελληνική υπηρεσία, αλλά και ποιο θα ήταν το συνολικό κόστος (συμπεριλαμβανομένων και των υποδομών).
Η Ελλάδα αργά ή γρήγορα θα αγοράσει το μαχητικό 5ης γενιάς, αλλά οι αναφορές φέρνουν την προμήθεια στο ορατό μέλλον. Όπως έχουμε γράψει, αυτό είναι εξαιρετικά περίεργο, καθώς οι πόροι για μια τέτοια προμήθεια κυριολεκτικά δεν υπάρχουν. Το μόνο σενάριο που θα περιελάμβανε μαχητικά F-35 στην Ελλάδα σχετικά γρήγορα, το έχουμε γράψει λίγο παρακάτω.
ΑΠΟΨΗ: Θα δούμε τελικά συντόμως ελληνικά F-35; Γιατί; Πως θα τα πληρώσουμε;
Τώρα, αυτό που ειλικρινά μας ξενίζει, είναι οι πολλαπλές αναφορές σε ελληνικό και ξένο τύπο, του γεγονότος ότι τα υποθετικά ελληνικά F-35 θα αντικαταστήσουν τα ελληνικά F-16C/D Block 30! Αυτό γράφτηκε από πολλές πηγές, και ειλικρινά δεν έχουμε καταφέρει να το επιβεβαιώσουμε από πουθενά.
Αντίθετα, πρέπει να σημειώσουμε πως τα ελληνικά F-4E αργά αλλά σταθερά αποσύρονται από υπηρεσία. Η μια από τις δυο Μοίρες που αξιοποιούσαν τα εκσυγχρονισμένα F-4E AUP έχει αναστείλει την λειτουργία της, και τα αξιοποιήσιμα μαχητικά αξιοποιούνται από μια Μοίρα (Ανδραβίδα). Το F-4E, αν και ένα αεροσκάφος θρύλος, ικανότατο μετά τον εκσυγχρονισμό του, παραμένει ένα παλαιό μαχητικό. Ο εκσυγχρονισμός άλλαξε πιλότήριο, ραντάρ και ηλεκτρονικά, αλλά ουσιαστικά το υπόλοιπο αεροσκάφος παρέμεινε όπως ήταν από το εργοστάσιο. Υδραυλικά και ηλεκτρικά παραμένουν τα ίδια, και, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των μηχανικών της ΠΑ, παρουσιάζουν προβλήματα γήρανσης.
Επίσης, απαιτούνται δυο χειριστές ανά αεροσκάφος, οι απαιτήσεις συντήρησης είναι υψηλότερες από τα μονοκινητήρια, ενώ οι δυνατότητες επιβίωσης σε μια σύγκρουση υψηλής έντασης είναι περιορισμένες. Συνεπώς η ΠΑ δεν έχει άλλες επιλογές από το να τα αποσύρει. Θεωρούμε πως η οριστική τους απόσυρση δεν θα αργήσει, και δεν αποκλείεται να γίνει εντός του 2020. Αντιλαμβανόμαστε πως τα F-4E AUP θα αποσυρθούν χωρίς αντικαταστάτη;
Συνεπώς, τα όποια F-35, AN έρθουν, θα έρθουν σαν αντικαταστάτες των F-4E AUP. Άλλωστε η πρωταρχική αποστολή των Phantom είναι πλέον η κρούση, και μεταξύ μας, δεν υπάρχει καλύτερο αεροσκάφος από το F-35 σε κρούση. Επίσης, η αποστολή A2A των F-4E/AMRAAM μπορεί να υλοποιηθεί πολύ καλύτερα από ένα F-35A, ενώ το τελευταίο θα μπορούσε να δράσει και σαν συντονιστής μαχητικών 4ης γενιάς όπως το F-16V.
Σε κάθε περίπτωση, τα F-35, AN κι ΟΤΑΝ έρθουν, δεν θα αντικαταστήσουν τα F-16C Block 30, εκτός κι αν έχουμε αποδεχτεί από τώρα την αποδοχή της μείωσης της οροφής των μαχητικών της ΠΑ. Άλλωστε, τα F-16C/D B30 θα μείνουν σε υπηρεσία τουλάχιστον μέχρι το 2025, ακόμη κι αν με κάποιον “μαγικό” τρόπο, πουληθούν κάποια κάπου (που δεν γνωρίζουμε).
Με το κλείσιμο, και χωρίς ίσως σχέση με τον αρχικό τίτλο, θα βάλουμε ένα νέο προβληματισμό… αν δεν πάρουμε άμεσα F-35A, πως θα αντικαταστήσουμε τα F-4E; Τελικά πάμε σε μια ΠΑ με δύναμη 120 αεροσκάφη;
Προφανώς και θα επανέλθουμε στο θέμα.
F-4E/RF-4E PHANTOM ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ: Η ελληνική διάσταση ενός αεροπορικού θρύλου