Όπως έχουμε γράψει και παλαιότερα, το ΓΕΕΘΑ και το ΓΕΑ έχουν βάλει σαν στόχο την επανεργοποίηση του Στόλου των ελληνικών C-130B/H. Δυστυχώς, όσοι από εμάς κάνουμε επίσκεψη στα Athens Flying Week, βλέπουμε “κουφάρια” από τα γερασμένα μεταγωγικά, σε διάφορα σημεία της Τανάγρας. Ο λόγος είναι πως αριθμός των μεταγωγικών έχουν μεταφερθεί στην ΕΑΒ, εδώ και χρόνια, με σκοπό είτε την -αποτυχημένη- αναβάθμισή τους (χωρίς ευθύνη της ΕΑΒ), είτε τη συντήρησή τους.
Δυστυχώς, η έννοια του Follow On Support είναι μάλλον υποεκτιμημένη στη χώρα μας, και παρά τις φιλότιμες προσπάθειες της 112 ΠΜ και των τεχνικών εκεί, μεγάλος αριθμός από τα C-130 της ΠΑ βρίσκονται καθηλωμένα, για διάφορες χρονικές περιόδους, με διάφορες ελλείψεις. Τα εναπομείναντα αεροσκάφη κάνουν πραγματικά τα “πάντα”, καθώς επί δεκατία σχεδόν τα πολύτιμα αεροσκάφη αφέθηκαν στην τύχη τους. Ο ΥΕΘΑ μαζί με τον ΑΓΕΕΘΑ και ο ΑΓΕΑ θέλουν να αλλάξουν άμεσα την κατάσταση.
Ο Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος θετικός στον Κορονοϊό μεταφέρθηκε με C-130 στην Αθήνα
Έτσι, πρόσφατα ο ΥΕΘΑ προώθησε σύμβαση για Follow On Support για τα αεροσκάφη, και παρουσίασε το σχετικό πρόγραμμα στην Ελληνική Βουλή. Ο στόχος είναι να έρθουν ανταλλακτικά το συντομότερο, και να καταφέρουν να ενεργοποιηθούν όσο το δυνατόν περισσότερα αεροσκάφη έχουν καθηλωθεί σε διάφορα σημεία (112 ΠΜ, ΕΑΒ κοκ). Με τα ανταλλακτικά, οι ΜΣΒ θα προσπαθήσουν να φέρουν σε επιχειρησιακή κατάσταση τα αεροσκάφη.
Ενδιάμεσα, και προκειμένου να μην “κολλήσουν” πάλι τα αεροσκάφη στην ΕΑΒ, τρία αεροσκάφη θα αποσταλούν για πλήρη εργοστασιακή συντήρηση στην ΙΑΙ, στο Ισραήλ. Εκεί τα αεροσκάφη θα επανέλθουν σε πλήρη επιχειρησιακή κατάσταση, και θα αποδωθούν άμεσα στην ΠΑ. Αντιλαμβανόμαστε πως οι φίλοι μας θα ήθελαν να δουν τα ελληνικά αεροσκάφη να πηγαίνουν στην ΕΑΒ, αλλά αυτό το δοκίμασε ήδη η ΠΑ. Η ΕΑΒ έχει μάλλον φτάσει στα όριά της, και χωρίς περαιτέρω ενίσχυση, δεν μπορεί να καλύψει τις Ένοπλες Δυνάμεις. Συνεπώς, η επιλογή της ισραηλινής εταιρείας, μιας χώρας συμμάχου πλέον, είναι μια πετυχημένη επιλογή, αρκεί φυσικά να δούμε τα C-130H μας, το συντομότερο δυνατόν στους ελληνικούς ουρανούς.
ΑΗ-64Α+, Patriot, S-300 και Penguin Mk2 Mοd7 στο επίκεντρο ενημέρωσης του ΥΕΘΑ
Τα C-27J, δυστυχώς δεν θα δουν πολύ σύντομα την επιστροφή στις προβλεπόμενες διαθεσιμότητες. Αλλά η ΓΔΑΕΕ και το ΓΕΑ εργάζονται προκειμένου να βρεθεί λύση για το Follow On Support, των πολύ χρήσιμων, απαραίτητων μάλλον, μεταγωγικών αεροσκαφών.
Η ΠΑ πάντα έχει στην άκρη του μυαλού της την αγορά νέων μεταγωγικών. Εμείς εδώ μπορούμε να έχουμε εξαιρετικές ιδέες κατά καιρούς, όπως για παράδειγμα τα ισπανικά KC-130H, ή τα βρετανικά C-130J. Τα βλέπει και η ΠΑ, και προφανώς ενδιαφέρεται για νέα αεροσκάφη. Σε ότι αγορά όμως και προχωρήσει στο μέλλον, η ΠΑ θα πρέπει να επαναφέρει σε λειτουργία τα μεταγωγικά της. Η χρήση των πολύτιμων αεροσκαφών εδώ και 45 χρόνια, τα έχει κουράσει, και χρειάζονται αν μη τι άλλο ανταλλακτικά. Όσα “μαγικά” και να κάνουν οι μηχανικοί στις Μοίρες, δεν παίζουν με την ασφάλεια των πληρωμάτων και των επιβατών. Το να θέλουμε νέα μεταγωγικά, απλά και μόνο γιατί εγκαταλείψαμε τα υπάρχοντα, είναι χωρίς ιδιαίτερη λογική. Τουλάχιστον όμως, σε πρώτη φάση η επανεργοποίηση του στόλου των C-130, είναι το ελάχιστο που πρέπει να γίνει. Και ξέρουμε πως είναι πολύ ψηλά σαν προτεραιότητα στη Μεσογείων.