Βάσει αποκλειστικών δημοσιογραφικών μας πληροφοριών την Παρασκευή 31 Μαρτίου, και λίγες ώρες πριν την εκπνοή του μήνα, ο υπουργός Άμυνας υπέγραψε την εντολή αποστολής Επιστολής Αιτήματος προς τις ΗΠΑ (Letter of Request-LoR για Letter of Offer & Acceptance-LOA) για την προμήθεια από τη χώρα μας 35 ελικοπτέρων τύπου UH-60M με όψιον για άλλα 15, μέσω διακρατικής προμήθειας.
ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ: Ετοιμαζόμαστε για αγορά 50 ελικοπτέρων UH-60M, για Στρατό και Αεροπορία
To UH-60M είναι η τελευταία έκδοση (ως τρίτη γενιά) του γνωστού ελικοπτέρου Black Hawk, από το οποίο έχουν κατασκευαστεί πάνω από 5.000 αντίτυπα. Η πρώτη γενιά ήταν το UH-60A, που παραμένει σε υπηρεσία ακόμη και σήμερα και η δεύτερη ήταν το UH-60L, που αποτελεί και το βασικό ελικόπτερο του Αμερικανικού Στρατού. Βέβαια το σημερινό “ψηφιακό” UH-60M (“Mike”) έχει τόση σχέση με το αρχικό μοντέλο όσο τα F-16V με τα F-16A.
Η δική μας ανάλυση, του ΓΕΣ σε συνεργασία και με την καθοδήγηση του ΓΕΕΘΑ, οδήγησε στην απόφαση να σταλεί το αίτημα που αφορά την προσπάθεια ένταξης της Ελλάδας στο Πολυετές Πρόγραμμα Χ (Multi-Υear Χ), για τις ανάγκες του Αμερικανικού Στρατού. Τα ελικόπτερα -με “κλειστή τιμή”- που υπάρχουν στο Multi-Υear Χ είναι συγκεκριμένα, 120 θα φτιαχθούν για το Στρατό των ΗΠΑ και ακόμη 135 είναι σε option για εξτρά αμερικανικές παραγγελίες και διεθνείς πελάτες. Ελικόπτερα που θα αγοραστούν εκτός του Multi-Υear Χ προφανώς και θα υπάρχουν, αλλά όχι με κλειστή μη διαπραγματεύσιμη και προσιτή τιμή. Συνεπώς, η Ελλάδα έπρεπε να κινηθεί γρήγορα για να δεσμεύσει ικανές ποσότητες ελικοπτέρων με προνομιακή τιμή. Και με δυνατότητα να παραδοθούν πολύ γρήγορα (ακόμη και εντός του 2025), και να έχουν έρθει στην Ελλάδα όλα το αργότερο μέχρι το 2027.
Στην επιτάχυνση του αιτήματος κομβικό ρόλο είχε ο ΑΓΕΕΘΑ, που από την αρχή της θητείας τους επιδιώκει την επίτευξη υψηλών διαθεσιμοτήτων και ομοιοτυπίας. Έτσι, μετά τα MH-60R Romeo του ΠΝ, υπάρχει απόφαση για επιλογή των UH-60M από τον Στρατό για αντικατάσταση των παλαιών UH-1H, AB.205 και ΑΒ.212. Η LoR προβλέπει μια ποσότητα ελικοπτέρων για την Πολεμική Αεροπορία εφόσον αποφασίσει να ενταχτεί στο πρόγραμμα, για να καλύψει τις ανάγκες CSAR. Όπως έχουμε ξαναγράψει τα AS332 Super Puma της Αεροπορίας μας είναι πολιτικής έκδοσης, και ικανά για αποστολές SAR (έρευνας-διάσωσης) και όχι CSAR, δηλαδή έρευνας-διάσωσης στο πεδίο της μάχης.
Θα πρέπει να τονιστεί πως το ΓΕΣ και το ΓΕΕΘΑ σωστά διάλεξαν τη διαμόρφωση του UH-60M που έχει παραγγείλει και ο Αμερικανικός Στρατός. Το “Mike” είναι εύκολα διαμορφώσιμο, καθώς έχουν πιστοποιηθεί στον τύπο κυριολεκτικά “τα πάντα”, από προηγμένα ραντάρ παρακολούθησης αναγλύφου μέχρι και πύραυλοι SPIKE NLOS & Hellfire αλλά και UAV ή Loitering Munitions. Συνεπώς, τα ελικόπτερα μπορούν να παραμετροποιηθούν περαιτέρω όπως θέλει ο χρήστης ακόμη κι εκ των υστέρων. Αυτό ενδιαφέρει κυρίως τα ελικόπτερα που προβλέπεται να πάρει η Διοίκηση Ειδικού Πολέμου (4 συνολικά), αλλά και η ΠΑ.
Λόγω των παγκοσμίων εξελίξεων, δεν υπάρχει καμία ανησυχία για το αν θα πουληθούν τα ελικόπτερα του Multi-Year X, καθώς οι παραγγελίες του τύπου συνεχώς αυξάνονται, και θεωρείται βέβαιο πως θα υπάρξουν νεότερες σύντομα, ειδικά από χώρες της Ανατολικής Ευρώπης. Πρέπει να τονίσουμε πως πραγματικά την τελευταία στιγμή προλάβαμε να κάνουμε αίτημα για το Multi-Year X ώστε να εξασφαλίζεται η προτεραιότητά μας στα slots παραγωγής (first-come, first-serve).
Ακόμη, εντός ΗΠΑ υπάρχει έντονη αμφιβολία για την εξέλιξη του ελικοπτέρου Bell 280, που πρόσφατα επιλέχθηκε να αντικαταστήσει τον τεράστιο στόλο των Black Hawk σε αμερικανική υπηρεσία. Με λίγα λόγια τα συγκεκριμένα ελικόπτερα θα συνεχίσουν να πετούν για πολλές δεκαετίες καθώς ο ίδιος ο Αμερικανικός Στρατός έχει δηλώσει πως θα τα συντηρεί και θα τα λειτουργεί μέχρι το 2070! Άλλωστε στις ΗΠΑ, πολλά UH-60A που έχουν αποσυρθεί από τις Ένοπλες Δυνάμεις συνεχίζουν να πετούν με τοπικές υπηρεσίες ή με ιδιώτες, ενώ τα UH-60L, είναι είδος εν ανεπαρκεία και μοιράζονται προσεκτικά σε άλλες εγχώριες ανάγκες (σε Εθνοφρουρά, FBI, Πολιτική Προστασία κ.ο.κ).
Συνοψίζοντας, η Ελλάδα σχεδιάζει να αγοράσει με διακρατική συμφωνία τα ελικόπτερα ως εξής: 20 για το Στρατό, 4 για τις Ειδικές Δυνάμεις, και 11 για την Πολεμική Αεροπορία (εφόσον μετέχει). Αν η Αεροπορία μείνει εκτός, τα 35 θα πάνε όλα στον Στρατό, διατηρώντας την προνομιακή τιμή και την παράδοση του Multi-Year X μεταξύ Αμερικανικού Στρατού και κατασκευάστριας (Sikorsky). Στα παραπάνω υπάρχει και οption για ακόμη 15 ελικόπτερα.
Η καινοτομία του προγράμματος αφορά στην ευελιξία παραγγελίας σύμφωνα με τις ανάγκες του κάθε κλάδου (ΕΣ, ΠΑ και ΔΕΠ), αλλά και στη συνέχεια στην ομαλή επιχειρησιακή αξιοποίησή τους, ώστε να μην γηράσκουν άσκοπα στο έδαφος ή τα υπόστεγα. Ευχής έργο θα ήταν να βλέπαμε και την Πολιτική Προστασία μέσα στο project, καθώς ελπίζουμε να υπάρξουν αντίστοιχες κινήσεις και από την Πυροσβεστική με το S-70 Firehawk.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣH: Sikorsky S-70 FireHawk, τι θα μπορούσε να προσφέρει στην Ελλάδα;
Στην Ελλάδα, τα Γενικά Επιτελεία είναι αισιόδοξα ότι το “διακλαδικό ελικόπτερο” θα γίνει επιτέλους πράξη. Η μελέτη εφαρμογής ολοκληρώνεται από έμπειρους Ελληνες αξιωματικούς και σύντομα θα έχουμε λεπτομέρειες για όσους αναγνώστες μας ενδιαφέρονται για σύνθετα αεροπορικά προγράμματα και με ελληνική συμμετοχή.