Οι πτήσεις επίδειξης του MQ-9 RPAS έδειξαν στην Ελλάδα την αξία τέτοιων συστημάτων για ναυτική επιτήρηση, επιτήρηση της ΑΟΖ και των συνόρων, αλλά και υποστήριξη αποστολών Έρευνας & Διάσωσης και αντιμετώπισης πυρκαγιών, υποστηρίζει η General Atomics Aeronautical Systems Inc (GA-ASI).
Η εταιρεία είχε την ευκαιρία να παρουσιάσει το MQ-9 Guardian ενώπιον Ευρωπαίων αξιωματούχων τον προηγούμενο μήνα, βοηθούμενη από την Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ) και το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή (ΛΣ-ΕΛΑΚΤ), από το αεροδρόμιο της Λάρισας. Η επίδειξη στους εκπροσώπους ευρωπαϊκών χωρών έγινε στις 19 Δεκεμβρίου.
Κατά τις επιδείξεις παρουσιάστηκαν οι ικανότητες ναυτικής επιτήρησης του MQ-9 και του αναπτυγμένου από την GA-ASI συστήματος DAA, που συνδυάζει σύστημα αποφυγής συγκρούσεων TCAS II, ραντάρ αέρος-αέρος και ως προαίρεση ADS-B. Το DAA επιτρέπει την ασφαλή πτήση του MQ-9 στον πολιτικό εναέριο χώρο και βοηθά στον εντοπισμό αεροσκαφών που δεν εκπέμπουν ενεργά τη θέση τους.
«Ήταν τιμή μας που έχουμε την υποστήριξη της ΠΑ και του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ γι’ αυτές τις πτήσεις επίδειξης με το MQ-9 μας», λέει ο Linden Blue, διευθύνων σύμβουλος της GA-ASI. «Το MQ-9 RPAS είναι ήδη ένα στρατηγικό μέσο για χώρες του ΝΑΤΟ, προσφέροντας διαλειτουργικότητα μεταξύ συμμάχων. Επιδείξαμε τις ικανότητες ναυτικής επιτήρησης και ενσωμάτωσης σε πολιτικό εναέριο χώρο του MQ-9 για τους Ευρωπαίους πελάτες μας», ο ίδιος συμπληρώνει.
Η διαμόρφωση MQ-9 που επιδείχτηκε είναι επιχειρησιακή στις ΗΠΑ, με την Αμερικανική Αεροπορία, τον Αμερικανικό Στρατό, το Σώμα Πεζοναυτών, το υπουργείο Εσωτερικής Ασφάλειας και τη NASA. Παρόμοια αεροσκάφη είναι σε χρήση με την Ιταλική Αεροπορία, τη Βασιλική Αεροπορία, τη Γαλλική Αεροπορία και την Ισπανική Αεροπορία. Επιπλέον, το MQ-9 έχει επιλεγεί από την Ολλανδία, την Αυστραλία και το Βέλγιο.
«Οι προηγμένες ικανότητες αυτών των αεροσκαφών είναι εντυπωσιακές. Μέσα σε 10 ημέρες επιδείξεων, η Ελλάδα έχει δει την αξία των MQ-9 για ναυτική περιπολία και επιτήρηση ΑΟΖ, επιτήρηση των συνόρων, υποστήριξης προσπαθειών Έρευνας & Διάσωσης, και παρατήρησης των προσπαθειών κατάσβεσης δασικών πυρκαγιών», αναφέρει ένας αξιωματικός της ΠΑ.
Πέρα από το DAA, το MQ-9 παρουσίασε ένα ραντάρ θαλάσσιας επιτήρησης πολλαπλών λειτουργιών μεγάλης εμβέλειας και E/O αισθητήρα. Η συγκεκριμένη σουίτα επιτρέπει συνεχή εντοπισμό και ταυτοποίηση μεγάλων και μικρών σκαφών επιφανείας, σε κάθε καιρό και σε μακρινές αποστάσεις, 360 μοίρες γύρω από το MQ-9. Το ραντάρ αυτό, το SeaVue της Raytheon, έχει διαμόρφωση ISAR και είναι σχεδιασμένο να παρακολουθεί συνεχώς ναυτικούς στόχους και να εκτελεί συσχέτιση ιχνών με το AIS. Η διαμόρφωση ISAR διευκολύνει την κατηγοριοποίηση των σκαφών που είναι πέρα από την εμβέλεια του οπτικού αισθητήρα.
Για την επίδειξη η GA-ASI συνεργάστηκε με την SES, μια πρωτοπόρο εταιρεία χρήσης και διαχείρισης δορυφορικών επικοινωνιών, με περισσότερους από 70 δορυφόρους σε γεωστατική και μεσαία τροχιά. Η SES προσφέρει τη συνδεσιμότητα στο MQ-9 να επιχειρεί με ασφάλεια και με μια υψηλή ικανότητα ζεύξης δεδομένων, επιτρέποντας πραγματική μετάδοση δεδομένων, και επεκτείνει την επιχειρησιακή ακτίνα του συστήματος. «Με τον παγκόσμιο στόλο δορυφόρων μας, η SES έχει υποστηρίξει τις κρίσιμες ανάγκες της GA-ASI και των κυβερνητικών πελατών της, που έχουν επιχειρήσει αυτά τα αεροσκάφη για σχεδόν δύο δεκαετίες», υπογραμμίζει η Nicole Robinson, αντιπρόεδρος της SES Networks. «Ήμασταν περήφανοι να υποστηρίξουμε αυτή την προσπάθεια επίδειξης για την ΠΑ, ως μέρος της μακρόχρονης σχέσης μας με την General Atomics».
Για τις δυνατότητες του MQ-9, ποια είναι η πρόταση στην ΠΑ και τι μέλλει γενέσθαι – πράγματα που δεν γράφηκαν ή αγγίχτηκαν επιφανειακά – μπορείτε να διαβάστε στο τρέχον τεύχος της ΠΤΗΣΗΣ, ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2020!