Η Ελλάδα, αντιμετωπίζοντας τις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής και τις συχνές πυρκαγιές, προχωρά σε μια σημαντική επένδυση, με την αγορά οκτώ ελικοπτέρων Airbus H215 Super Puma, για την Πυροσβεστική Υπηρεσία, μέσω του υπουργείου Πολιτικής Προστασίας και Κλιματικής Αλλαγής. Αυτή η απόφαση εντάσσεται σε μια σειρά δράσεων για την ενίσχυση των δυνατοτήτων αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών και την εξασφάλιση της ασφάλειας των πολιτών. Ο διαγωνισμός έγινε από το ΤΑΙΠΕΔ, και η κατακύρωση ήδη αναρτήθηκε στη “Διαύγεια”.
Ενδιαφέρον είναι πως το συνολικό κόστος κατακύρωσης φθάνει τα 311.199.992 ευρώ, ενώ ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου είχε προβλεφθεί στα 311.200.000. Οπότε η αγορά γίνεται με πλήρη εξάντληση του ποσού που είχε εκτιμηθεί, με έκπτωση… 8 ευρώ.
Πρέπει να σημειωθεί πως μόνο η Airbus κατέθεσε προσφορά στο διαγωνισμό, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ είχε ζητήσει οι κατασκευαστές να κάνουν και τον operator (δηλαδή να αναλάβουν τη διαχείριση και τη συντήρηση του στόλου), όρο που δεν δέχτηκαν οι Sikorsky, Leonardo και Bell. Αυτός είναι και ο λόγος που η Airbus συνεργάστηκε με άλλες γαλλικές εταιρείες, τις Airtelis και Saf Helicopteres, (και όχι ελληνικές) για να καλυφθεί ο συγκεκριμένος όρος. Η Sikorsky και η Bell δεν μπόρεσαν να συμμετέχουν γιατί η διακήρυξη ζητούσε τα ελικόπτερα να έχουν προδιαγραφές χαμηλού θορύβου από ευρωπαϊκό φορέα, και τα αμερικανικά ελικόπτερα δεν έχουν τέτοιο πιστοποιητικό (και ας επιχειρούν δεκάδες αμερικανικής κατασκευής ελικόπτερα, πολιτικά και στρατιωτικά, στην Ευρώπη).
Το Airbus H215 Super Puma, παρά το όνομα και τον κωδικό που μοιράζεται με το AS332 Super Puma (ανήκουν και τα δύο στην ίδια “οικογένεια” μοντέλων), απέχει σημαντικά σε τεχνικές προδιαγραφές. Οι κινητήρες και το σύστημα avionics του H215 είναι διαφορετικά, ενώ η άτρακτος των δύο μοντέλων είναι περίπου κατά 95% όμοια. Επίσης το H215 παράγεται μόνο στη Ρουμανία. Γενικότερα η διεθνής αγορά προτιμά το ικανότερο Η225, αλλά η Airbus διατηρεί τη ρουμανική γραμμή παραγωγής για μπορεί να προσφέρει ένα συγκριτικά φθηνότερο μοντέλο.
Η κατακύρωση του έργου έρχεται στην συνέχεια της αγοράς τριών ελικοπτέρων Leonardo AW139 από το ίδιο υπουργείο, αναδεικνύοντας την προσπάθεια για την αναβάθμιση του εναέριου στόλου της Πυροσβεστικής.
Όμως με την προσθήκη των οκτώ H215, η Πυροσβεστική θα διαθέτει συνολικά 14 ελικόπτερα, τεσσάρων διαφορετικών τύπων: τα παλαιότερα BK117 (3 συνολικά), τα δύο AS332 Super Puma και τα νέας αγοράς, δηλαδή τα τρία AW139 και τα οκτώ H215 Super Puma. Αυτή η μάλλον χαοτική πολυτυπία είναι ένα ακόμη απτό παράδειγμα της έλλειψης οποιουδήποτε προγραμματισμού εντός της υπηρεσίας.
Όσον αφορά την εκπαίδευση και τη συντήρηση, η ύπαρξη τόσων διαφορετικών τύπων ελικοπτέρων μπορεί να παρουσιάσει προκλήσεις. Τα πληρώματα και οι τεχνικοί θα χρειαστούν εκπαίδευση σε διαφορετικά συστήματα, ενώ η διαχείριση ανταλλακτικών και η συντήρηση θα πρέπει να γίνεται με προσοχή για να μην υπάρχουν καθυστερήσεις στη διαθεσιμότητα των μέσων. Παρεμπιπτόντως θα πρέπει να σημειωθεί πως τα δυο υπάρχοντα AS332L1 δεν θα αναβαθμιστούν σε επίπεδο όμοιο με το Η215, ώστε να μειωθεί η πολυτυπία.
Γενικότερα, η αγορά των H215 Super Puma θα προσφέρει στην Πυροσβεστική. Το ελικόπτερο είναι γνωστό για την αντοχή του και την ικανότητα να λειτουργεί σε δύσκολες συνθήκες, όπως είναι οι πυρκαγιές σε απομακρυσμένες ή δύσβατες περιοχές. Η ισχύς των κινητήρων του προσφέρει αυξημένη αποτελεσματικότητα στην αεροπυρόσβεση, ενώ τα σύγχρονα avionics βελτιώνουν την ακρίβεια πλοήγησης και την ασφάλεια των πληρωμάτων. Επιπρόσθετα, η δυνατότητα μεταφοράς βαρέων φορτίων και η αυξημένη χωρητικότητα σε νερό για την κατάσβεση πυρκαγιών είναι σημαντικά πλεονεκτήματα. Ενώ σύμφωνα με τις προδιαγραφές του διαγωνισμού απαιτήθηκε μεταφορά τουλάχιστον 2.500 λίτρων νερού σε δεξαμενή, ενώ το συνολικό ωφέλιμο φορτίο έπρεπε να είναι 3.000 κιλά, με ικανότητα μεταφοράς 12 επιβατών συν το διμελές πλήρωμα.
Ελπίζουμε τα νέα Η215, έστω και χωρίς κάποια ελληνική προστιθέμενη αξία, να μην έχουν την τύχη των ΝΗ90 της Πολεμικής Αεροπορίας. Σίγουρα θα επανέλθουμε στο θέμα.