Η Naval Group σύμφωνα με πληροφορίες μας, έτοιμη για νέα, καλύτερη και πιο αναλυτική προσφορά, προκειμένου να “τελειώσει” το θέμα των κορβετών. Υπενθυμίζουμε πως η εταιρεία, καλή γνώστης της ελληνικής πραγματικότητας, με 15ετή παρουσία στη χώρα, κατάφερε να πάρει το “πρωτάθλημα των φρεγατών” στο νήμα, τον περασμένο Σεπτέμβρη.
ΑΠΟΨΗ: Gowind HN, οι Γάλλοι προτείνουν την “απόλυτη” ανθυποβρυχιακή κορβέτα για το Ναυτικό μας
Παρά το όσα κατά καιρούς, τελείως λανθασμένα γράφονται, οι κορβέτες δεν έχουν “κλείσει”. Και δεν θα μπορούσαν, πολύ απλά γιατί το ΠΝ δεν υπογράφει αποδοχή σε όποια πρόταση του έρχεται. Έχει το κακό συνήθειο να διαπραγματεύεται πρώτα, προκειμένου να διαφυλάξει τα χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων. Ας θυμηθούμε πως κάποιοι “φώναζαν” που δεν πήραμε 2 πλοία αντί 3,4 δις ευρώ, αλλά κανείς δεν είπε μπράβο στο ΠΝ που πήρε 3 πλοία για 3 δις.
Για να μπορεί να διαπραγματευτεί, το ΠΝ φυσικά ζήτησε και πήρε προσφορές από παντού, κυριολεκτικά. Ανάμεσα σε όλα τα άλλα, έφτασε και η αμερικανική LoA για τις “χαμένες” HF2, που φυσικά μπορούν να επαναδιαμορφωθούν σε φρεγάτα μεν, φθηνότερη δε (λογικά αν δεν ζητάμε STRALES από τις FDI, EW κ.ο.κ., μπορούμε να “ξεφορτώσουμε” και τις HF2 που ήταν ένα καλά οπλισμένο πολεμικό πλοίο). Όλα αυτά έφεραν τους Γάλλους πάλι υπό καθεστώς ασφυκτικού ανταγωνισμού, κάτι που όπως αντιλαμβάνονται οι φίλοι αναγνώστες, βοηθά το ΠΝ και τις τσέπες μας.
Η αρχική προσφορά, του περασμένου Σεπτεμβρίου για τις Gowind HN, ήταν πραγματικά πολύ καλή. Με κόστος 417 εκ ευρώ, το Ναυτικό αγόραζε πλοίο, φόρτο Χ1,2 (μιλάμε για πυροβόλο χωρίς STRALES, 8 x Exocet, 16 x MICA VL) και κάποιο πολύ τυπικό Follow On Support. Και όλα αυτά στο σκαρί της Gowind 2500 (που αναμενόταν στα ελληνικά πρότυπα να φτάσει τους 2.900 τόνους, εξού και τότε την είχαμε ονομάσει Gowind 2900), κι όχι στη Gowind 3100.
Gowind HN: Eίναι τα πλοία που θα αντικαταστήσουν τις Kortenaer στο ΠΝ;
To πρόβλημα ήταν πως και πάλι, η κατασκευή των 4 πλοίων θα γινόταν στη Γαλλία. Αν και αυτό έχει νόημα για ένα ΠΝ που έχει καεί στο “χυλό” με το νέο Γεφύρι της Άρτας, δηλαδή τις πυραυλακάτους κλάσης Ρουσσσέν, εντούτοις δεν είχε καμία οικονομική ή πολιτική λογική. Διότι, αν ξοδέψουμε 5 δις, χωρίς να πέσει ευρώ στην εγχώρια αμυντική βιομηχανία, τότε θα έχουμε κάνει μια πολυέξοδη τρύπα στο νερό.
Στις συζητήσεις για τις 3 FDI διαπιστώθηκε πως από τη στιγμή που η κατασκευή θα γίνει στο Λοριάν, η όποια ελληνική προστιθέμενη αξία θα είναι απελπιστικά μικρή. Και δεν θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά, καθώς οι ελληνικές εταιρείες είναι ανταγωνιστικές στην Ελλάδα, όχι στη Γαλλία (έξοδα μεταφοράς κόσμου, υλικών, υποδομών κ.ο.κ). Συνεπώς, από τα 3 δις των FDI HN ελάχιστα χρήματα θα ξαναέρθουν Ελλάδα. Αυτός είναι κι ο λόγος που η γαλλίδα υπουργός Άμυνας Φλοράνς Παρλί μίλησε για 2200 θέσεις εργασίας στο… Λοριάν!
Για να υπάρξει έστω μια ισορροπία, κάτι πρέπει να γίνει και στην Ελλάδα. Η λύση των Gowind HN είναι καλή, καθώς το πλοίο είναι απλό στην κατασκευή, και φτιάχνεται ούτως ή άλλως και σε αιγυπτιακά ναυπηγεία. Με το Σκαραμαγκά έτοιμο να πάρει “μπρος”, λογικό είναι να προχώρησαν συζητήσεις για εγχώρια κατασκευή. Η εγχώρια όμως κατασκευή έχει και ρίσκο (το βλέπουμε στην Ελευσίνα) αλλά και κόστος. Ένας από τους λόγους που πήραμε φθηνά τις FDI HN είναι η 100% κατασκευή σε γαλλικό ναυπηγείο. Το κόστος για κατασκευή στην Ελλάδα άνετα μπορεί να ήταν μέχρι και 20% παραπάνω.
ThinkOutOfThe Box: Αγορά μιας 5ης Gowind HN από το ΠΝ αντί του εκσυγχρονισμού των 2 ΜΕΚΟ200ΗΝ
Τώρα όμως τα πράγματα έχουν αλλάξει. Αν θυμούνται οι αναγνώστες μας, πρώτη η ΠΤΗΣΗ είχε γράψει πως το ΠΝ χρειάζεται πλοία, κατά προτεραιότητα της όποιας διάσωσης της ναυπηγικής μας βιομηχανίας. Η δαπάνη όμως 3,048 δις ευρώ, χωρίς σοβαρό υποκατασκευαστικό έργο (κατά επιλογή του ΠΝ πάντα), είναι ένα ικανό όριο για να πούμε ότι καλύψαμε το γεγονός ότι το ΠΝ έχει προτεραιότητα απέναντι σε όλες τις ελληνικές αμυντικές βιομηχανίες. Από εκεί και πέρα, ας πάρει κάτι και η ελληνική οικονομία. Άνεργους δεν έχει μόνο η Γαλλία, έχει περισσότερους η Ελλάδα.
Αυτός είναι ο λόγος που στη Naval Group δεν αφέθηκαν στις διαβεβαιώσεις κάποιων άσχετων άρθρων ότι “οι Gowind έχουν κλείσει”. Σήκωσαν τα μανίκια, αποφάσισαν να ακούσουν τις παραινέσεις πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας και να φτιάξουν ένα συνεκτικό, Made in Greece πρόγραμμα κατασκευής. Αναμένεται λοιπόν μια νέα, ισχυρότερη, αναβαθμισμένη προσφορά, που θα περιλαμβάνει και ελληνική κατασκευή.
Η Naval Group και το ΠΝ τα βρήκαν! Έρχεται αγορά 3 FDI που συνδυάζεται -επιτέλους- με Gowind;
Θυμίζουμε, πως η ΓΔΑΕΕ και το ΠΝ από την προηγούμενη φορά (Σεπτέμβρη) έχει στα χέρια της και προσφορά για την παραχώρηση άδειας κατασκευής νέων πλοίων σε ελληνικά ναυπηγεία. Βέβαια, αν και τα 4 πλοία κατασκευαστούν στη Γαλλία, τα σχέδια θα είναι δώρον άδωρον για το Σκαραμαγκά, καθώς θα χρειαστούν…
Η συνέχεια στο Naval Defence