Το 2005 και κατά τη διάρκεια πολεμικών ασκήσεων, ένα “ταπεινό” ντιζελοκίνητο υποβρύχιο, πέτυχε να αποφύγει τα σόναρ και τις συσκευές εντοπισμού μιας αμερικανικής αρμάδας και να πετύχει εικονικές βολές κατά του αεροπλανοφόρου USS Ronald Reagan, που σε πραγματικές συνθήκες θα σήμαινε τη βύθισή του.
Το υποβρύχιο που κατάφερε να “ταπεινώσει” το Αμερικανικό Ναυτικό, ήταν ένα σουηδικό σκάφος κλάσης Gotland, το οποίο είναι εξοπλισμένο με μηχανές “εξωτερικής καύσης” τύπου Sterling, που είναι πρακτικά αθόρυβες. Η αναερόβια πρόωση των συγκεκριμένων υποβρυχίων, βασίζεται σε εξελιγμένες μηχανές Sterling.
Η αρχή λειτουργίας της μηχανής Stirling εφευρέθηκε το 1816 από τον Σκοτσέζο αιδεσιμότατο Dr. Robert Stirling και υλοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1818. Από τότε έχει διαμορφωθεί ένα πλήθος εκδόσεων και βελτιώσεων της αρχικής μορφής της μηχανής. Η μηχανή Stirling είναι μία κλειστή μηχανή αερίου, δηλαδή παράγει έργο με θέρμανση και ψύξη τις ίδιας μάζας αερίου και δεν ανταλλάσσει αέριο ούτε με την ψυχρή ούτε με την θερμή πηγή, αλλά μόνο θερμότητα. Διαθέτει δύο έμβολα, το έμβολο ισχύος, που είναι ερμητικά κλειστό και το έμβολο διαχωρισμού, που είναι πορώδες και επιτρέπει μερικώς την ροή αερίου διαμέσου του.
Αποτέλεσμα αυτής της επιτυχίας, ήταν οι ΗΠΑ να νοικιάσουν ένα υποβρύχιο Gotland από τη Σουηδία για ένα χρόνο, προκειμένου να το μελετήσουν και να μάθουν από το πάθημά τους.
Πηγές: Popular Mechanics, Real Engineering, phys-exp.physics.uoi.gr
Το παρόν άρθρο πρωτοδημοσιεύτηκε στις 14 Απριλίου 2018
Διαβάστε επίσης