Ο Γερμανός υπουργός Εξωτερικών, Heiko Maas, υποστηρίζει θερμά τη συμμετοχή της χώρας του στην αποστολή επιβολής εμπάργκο όπλων στη Λιβύη υπό την αιγίδα της Ε.Ε. αλλά οι Γερμανικές Ένοπλες Δυνάμεις δεν έχουν πλοία για να στείλουν.
Η Γερμανία πασχίζει να ανταποκριθεί με αξιώσεις απέναντι στην ευρωπαϊκή αποστολή δυνάμεων στον ναυτικό αποκλεισμό της εμπόλεμης Λιβύης. Σύμφωνα με την ευρείας κυκλοφορίας εφημερίδα Süddeutsche Zeitung το γερμανικό Ομοσπονδιακό Ναυτικό αντιμετωπίζει ακόμα σοβαρά προβλήματα με την επιχειρησιακή ικανότητα του στόλου του.
Μόνο τρεις από τις εννέα φρεγάτες είναι ικανές για επιχειρήσεις και μόλις μία από τις πέντε κορβέτες του. Και τα επιχειρησιακά πλοία του στόλου είτε είναι έτοιμα να αναχωρήσουν για αποστολές, είτε είναι δεσμευμένα σε αυτές ή πάλι γύρισαν πρόσφατα από αυτές και είναι πολύ νωρίς για να ξαναβγούν στη θάλασσα. Σύμφωνα με ειδικούς, η ανάληψη ακόμα μίας αποστολής “απλά δεν είναι δυνατή” καθώς το ναυτικό δεν έχει τις εφεδρείες που απαιτούνται για επιπλέον δράσεις.
Στην αρχή της περασμένης εβδομάδας, το Βερολίνο ήταν ευχαριστημένο που η Ευρωπαϊκή Ένωση ήθελε να αναλάβει πρωτοβουλία για τη Λιβυκή κρίση και μάλιστα την υποστήριξε. Τη Δευτέρα 27 υπουργοί εξωτερικών να συμβάλουν στον ναυτικό αποκλεισμό που διεξάγουν οι ΗΠΑ στη Λιβύη. Ο κ. Heiko Maas μάλιστα στην ομιλία του τόνισε πόσο σημαντικό ήταν πέραν των εναερίων περιπολιών και των δορυφόρων να υπάρχει και ναυτικό σκέλος. Μόνο που δεν υπάρχει ναυτικό σκέλος χωρίς πλοία.
Το γερμανικό Ναυτικό δεν έχει αρκετά πλοία για να «βγάζει» αποστολές
Το ερώτημα είναι, πώς μπορεί να συνεισφέρει η Γερμανία. Κύκλοι στο υπουργείο Αμύνης προκρίνουν την αποστολή μιας φρεγάτας. Ένα τόσο μεγάλο πλοίο μπορεί να δώσει ιδιαίτερο “βάρος” μεταξύ των συμμάχων εθνών, πως η Γερμανία εισέρχεται δυναμικά σε μια αρένα που είχε ως τώρα αναιμική παρουσία αναλογικά με το μέγεθός της. Η φρεγάτα μπορεί να παραμείνει για μεγάλο χρονικό διάστημα στην περιοχή ενδιαφέροντος περνώντας το μήνυμα της αποτροπής. Από την άλλη, μπορεί να μεταφέρει και ομάδα ειδικών δυνάμεων, με μέσα και όπλα για να εκτελεί νηοψίες και ελέγχους. Αυτήν την αποστολή μπορεί να την επιτελέσει και η μικρότερη κορβέτα αλλά δυστυχώς δεν υπάρχουν αρκετές κορβέτες διαθέσιμες.
Από τις τρεις φρεγάτες, που είναι επιχειρησιακές, η Mecklenburg-Western Pomerania απέπλευσε μόλις τον Ιανουάριο για το Αιγαίο, όπου αντικατέστησε την Hamburg στην εκεί δύναμη του ΝΑΤΟ. Η φρεγάτα Lübeck θα αποπλεύσει σε λίγες μέρες για γυμνάσια αλλού. Τα υπόλοιπα πλοία, είτε είναι προγραμματισμένα για συντήρηση στο ναυπηγείο, είτε συντηρούνται αυτή τη στιγμή ή τα πληρώματά τους εκπαιδεύονται ακόμα. Χειρότερα είναι τα πράγματα με τις κορβέτες, αφού η μόνη επιχειρησιακή είναι η Ludwigshafen am Rheinis που εκτελεί αποστολή για τα Ηνωμένα Έθνη στον Λίβανο. Οι άλλες τέσσερις έχουν καθυστερήσει σε εργασίες που γίνονται στα ναυπηγεία και σε μία καταστράφηκε πλήρως το σύστημα TÜV . Το Ναυτικό θα παραλάβει νεώτερα πλοία, αλλά κι αυτά έχουν γνωρίσει καθυστερήσεις.
Όπως παρατήρησε κι ο γενικός επιθεωρητής του Κοινοβουλίου, Hans-Peter Bartels, στην έκθεσή του για την κατάσταση στις ΕΔ, το Ναυτικό δεν ήταν ποτέ μικρότερο.
Ο επιθεωρητής του Ναυτικού Andreas Krause παρατήρησε πως παρά τις προσπάθειες, η επιχειρησιακή ετοιμότητα δεν κατόρθωσε να αλλάξει και μάλιστα, είναι δυνατόν, το Γερμανικό Ναυτικό να εκδόσει νέα αναφορά επιχειρησιακής κατάστασης εξαιτίας της παραμονής τόσων πλοίο για τόσο παραπάνω διάστημα στο ναυπηγείο.
Η Γερμανία θα μπορούσε πιθανόν να καλύψει την έλλειψη αυτή πλοίων ενισχύοντας την επιτήρηση από τον αέρα αλλά κι εκεί η κατάσταση δεν είναι τέλεια. Τα παλιά αεροσκάφη ναυτικής επιτήρησης P-3C Orion δεν εμφανίζουν καλές ετοιμότητες. Μόνον δύο από τα οκτώ αεροσκάφη είναι διαθέσιμα για πτήση κι αυτά έχουν δεσμευτεί για αποστολές στο Κέρας της Αφρικής.
Πηγή: Süddeutsche Zeitung