Οι Πολωνοί το 1999 προφανώς για να ευχαριστήσουν τους Ευρωπαίους που θα τους δεχόταν στην μεγάλη Ευρωπαϊκή Κοινότητα και το ΝΑΤΟ ανακοίνωσαν την πρόθεση απόκτησης 7 Κορβετών Gawron που θα βασιζόταν στις ΜΕΚΟ Α-100 της Blohm Voss. Το 2002 με την απόκτηση δυο μεταχειρισμένων Φρεγατών O.H . Perry το Πολωνικό Ναυτικό αποφάσισε να αποσύρει την χρηματοδότηση από το πρόγραμμα και να ολοκληρώσει μόνο ένα σκάφος που ήταν έτοιμο κατά 80%. Ήταν η εποχή που οι Πολωνοί έκαναν όνειρα πως τα πλοία του Ναυτικού τους που θα έρχονταν, θα ερχόντουσαν με αυξημένες αντιβληματικές και αντι-αεροπορικές ικανότητες στα πλαίσια της αντιπυραυλικής ομπρέλας του ΝΑΤΟ. Όπως είναι φυσιολογικό σε ένα τέτοιο “σχεδιασμό” οι ταπεινές Κορβέτες των 2000 τόνων δεν είχαν καμία θέση.
Παρ’όλα αυτά παρέμενε το πρόβλημα ότι ένα σκάφος, το ORP Ślązak είχε ολοκληρωθεί κατά 80%. Το 2007 απέκτησαν μηχανές ενώ το 2009 άρχισαν οι διαπραγματεύσεις για να λάβει αντιπλοικα συστήματα RBS-15, αντιαεροπορικά ESSM, και RAM εναντίον πυραυλικών απειλών. Το 2011 όμως τα ναυπηγεία χρεοκοπούν και γίνεται σαφές πως για να λάβει οπλικά συστήματα το πλοίο θα χρειαστούν 320 εκ δολάρια ενώ μέχρι τότε είχαν δαπανηθεί ήδη 120 εκ. Το 2013 το Πολωνικό Ναυτικό υπογράφει ένα συμβόλαιο με την Thales 100 εκ δολαρίων για να λάβει το πλοίο Tacticos Smart S Sting και Mirador. Συνολικά δηλαδ 220 εκάτομμύρια. Το 2015 αποφασίστηκε να ενταχθεί σε υπηρεσία ως Περιπολικό Ανοιχτής Θαλάσσης με οπλισμό ένα Oto Melara των 76mm και ένα εκτοξευτή Grom, έναντι συνολικού κόστους 220 εκ. ευρώ.
Σήμερα το Πολωνικό ναυτικό παρά τον εξοπλιστικό οργασμό που βρίσκονται οι Ε.Δ της χώρας βρίσκεται στην χειρότερη φάση ίσως της ιστορίας του. Από κύριες μονάδες επιφανείας διαθέτει όλες κι όλες 2 Oliver Hazard Perry ναυπήγησης 1970 τις οποίες αναγκαστικά θα εκσυγχρονίσει ενώ για να προστατέψει τις ακτές της βασίζεται σε αντιπλοικές συστοιχίες ΝSM που απέκτησε από την Νορβηγία. Παράλληλα για να εξοικονομήσει χρήματα συνεχίζει να αποσύρει πλοία χωρίς την ίδια στιγμή να τα αντικαθιστά. Παρ’ολα αυτά το Πολωνικό Ναυτικό το 2017 ενώ είχε ήδη μπει σε τροχιά απόκτησης 3 Κορβετών Miecznik των 2.600 τόνων και τριών νέων υποβρυχίων με ικανότητα βολής πυραύλων cruise επέλεξε αφενός να ακυρώσει τις κορβέτες για την απόκτηση φρεγατών κάποια στιγμή το 2028-2030 ενώ είναι σε διαπραγματεύσεις με την Σουηδία για την απόκτηση δυο μεταχειρισμένων υποβρυχίων A17/Södermanland Swedish μέχρι να καταλήξει το πρόγραμμα νέων υποβρυχίων Orka.
Βλέπουμε λοιπόν πως η Πολωνία επέλεξε να το “ρισκάρει” με την Ρωσία μην έχοντας στην ουσία ναυτικό παρά του ότι είχε την ευκαιρία πίσω στο 1999 να ανανεώσει τον στόλο της με 7 Κορβέτες κλάσης Garwon τις οποίες ακύρωσε. Φυσικά οι Πολωνοί γνωρίζουν πως πιθανότατα γι αυτούς όντως το ΝΑΤΟ θα πήγαινε σε πόλεμο με την Ρωσία ενώ και το Ρώσικο Ναυτικό πνέει τα λοίσθια. Πέραν αυτού οι Πολωνοί έχουν ως εθνικό στόχο την πολωνο-ποιήση των συστημάτων που αγοράζουν με στόχο η νέα φρεγάτα πολλαπλών ρόλων που αγοράζουν να έχει πολωνικής κατασκευής συστήματα σε ποσοστό 80%. Στον αντίποδα η Ελλάδα έχει έναν αντίπαλο που την απειλεί σε 13.676 χιλιόμετρα ακτογραμμής και 6.000 νησιά και νησίδες και σε αυτό δεν συμπεριλαμβάνουμε την ΑΟΖ και την Κύπρο ενώ ουδέποτε έχει επιδείξει ενδιαφέρον για την ελληνο-ποίηση της αμυντικής της Βιομηχανίας.
Η Ελλάδα λοιπόν έφειλε χθες να θέσει τις βάσεις ενός μακρόπνοου ναυπηγικού προγράμματος για πλήρη ανανέωση του στόλου με μόνιμο κονδύλι δεσμευμένο στον προϋπολογισμό ανεξάρτητα των πλοίων που εικάζεται ότι θα έρθουν τώρα, που είναι προ των πυλών το ξεκαθάρισμα των λογαριασμών με την ΑΟΖ. Διαφορετικά, και το 2030 θα είμαστε στην ίδια θέση που βρισκόμαστε σήμερα.
Κορβέτες Gawron: Mια εξαιρετικά διδακτική για την Ελλάδα ιστορία
- Advertisement -
![The_New_Polish_Navy_vessel_ORP_Slazak_ready_for_duty_925_001](https://flight.com.gr/wp-content/uploads/2019/12/The_New_Polish_Navy_vessel_ORP_Slazak_ready_for_duty_925_001.jpg)
Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω
κανάλια επικοινωνίας στα social media:
Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:
Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.
- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Login
Please login to comment
28 Comments
Oldest
Ακούστε μας
- Advertisement -
- Advertisement -
Κύριο Άρθρο
«Ατζέντα 2030» και ένα παιδί μετράει τα άστρα
Του Ιπποκράτη Δασκαλάκη- Αντιστράτηγου ε.α., διδάκτορα Διεθνών Σχέσεων στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Ελληνικού Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών (ΕΛΙΣΜΕ), διαλέκτη στη Σχολή...
- Advertisement -
![Card image](https://d2beuh40lcdzfb.cloudfront.net/products/241511/350x350/Ptisi 052 October 2024 cover.jpg)
ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024
Αγορά 3.99€- Advertisement -
Σαν σήμερα
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 25 Ιανουαρίου/6 Φεβρουαρίου 1833: Άφιξη του Όθωνα, το...
Ο Όθων ο Α΄ φτάνει στην χώρα μας, ως ο πρώτος βασιλιάς της σύγχρονης Ελλάδας. Αν και δεν ήταν επιλογή των επαναστατών για το...
- Advertisement -
![Card image](https://d2beuh40lcdzfb.cloudfront.net/products/241086/350x350/Ptisi 052 October 2024 cover.jpg)
ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024
Αγορά 3.99€- Advertisement -
![Card image](https://d2beuh40lcdzfb.cloudfront.net/products/240663/350x350/Ptisi 051 September 2024 cover.jpg)
ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024
Αγορά 3.99€Πολιτική διαχείρισης σχολίων
Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...