Το γαλλικό υπουργείο Άμυνας θα ξεκινήσει μια φάση μελέτης για να εξετάσει την αντικατάσταση του μοναδικού αεροπλανοφόρου του γαλλικού Ναυτικού FS Charles de Gaulle, σύμφωνα με ανακοίνωση της υπουργού Άμυνας Φλοράνς Παρλί.
Νέο αεροπλανοφόρο με μαχητικά επόμενης γενιάς για το γαλλικό Ναυτικό
Η υπουργός τόνισε ότι η φάση της μελέτης θα διαρκέσει 18 μήνες κατά τη διάρκεια της οποίας το Ναυτικό και το υπουργείο Άμυνας θα προσδιορίσουν τι θα θέλουν να έχουν σε ένα καινούριο σχέδιο αεροπλανοφόρου.
Το FS Charles de Gaulle, το υφιστάμενο αεροπλανοφόρο του γαλλικού Ναυτικού ναυπηγήθηκε τη δεκαετία του ’90 και βρίσκεται σε υπηρεσία από το 2003. Μόλις μάλιστα ολοκλήρωσε μια περίοδο γενικής συντήρησης – εκσυγχρονισμό μέσης ζωής και είναι έτοιμο για επιχειρήσεις εκ νέου.
Μετά τον εν λόγω εκσυγχρονισμό, που περιλάμβανε και προμήθεια νέου καυσίμου για τον πυρηνικό του αντιδραστήρα, αναμένεται να παραμείνει σε υπηρεσία πέραν του 2030.
Δοκιμές στη θάλασσα του Charles de Gaulle πριν την επιστροφή σε υπηρεσία
Η Παρλί ανέφερε επίσης ότι, ανάλογα με το αποτέλεσμα της φάσης μελέτης, δεν αποκλείστηκε η ναυπήγηση περισσότερων του ενός διαδοχικών αεροπλανοφόρων. Το καινούριο αεροπλανοφόρο αναμένεται να μείνει σε υπηρεσία και πέρα από το 2080.
Η Γαλλία είναι γνωστό ότι πάντα ήθελε να έχει σε υπηρεσία τουλάχιστον δυο αεροπλανοφόρα κι εξάλλου πέρα από το κομμάτι της θέλησης, είναι και πρακτικό το ζήτημα, καθώς όταν το ένα και μοναδικό αεροπλανοφόρο βγάινει εκτός υπηρεσίας για συντήρηση, η χώρα μένει χωρίς καθόλου αεροπλανοφόρο για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα.
Υπήρξε άλλωστε περίοδος στο παρελθόν μάλιστα που η Γαλλία είχε σε υπηρεσία ταυτόχρονα τρία αεροπλανοφόρα. Τα εγχώρια Foch και Clemenceau καθώς και το Arromanches, ένα ελαφρύ αεροπλανοφόρο κλάσης Colossus που είχε παραχωρηθεί από την Αγγλία μετά την λήξη του Β’ ΠΠ.
Αεροπλανοφόρο Charles de Gaulle: Επίδειξη γαλλικής ισχύος στην Άπω Ανατολή
Ωστόσο αφενός μεν η λήξη του Ψυχρού Πολέμου με την μείωση του αμυντικού προϋπολογισμού που έφερε, αφετέρου δε οι μεγάλες υπερβάσεις του κόστους ναυπήγησης του Charles de Gaulle, δεν επέτρεψαν τη ναυπήγηση και ενός δεύτερου αεροπλανοφόρου της ίδιας σχεδίασης.
Μάλιστα κάποια στιγμή προσέγγισε ακόμα και την Αγγλία σε μία προσπάθεια να μελετηθεί το ενδεχόμενο μίας κοινής ναυπηγικής προσπάθειας για την μαζική ναυπήγηση πολλών αεροπλανοφόρων για την μείωση του κόστους μέσω οικονομίας κλίμακας.
Εννοείται πως η προσπάθεια αυτή έπεσε στο κενό. Θα ήταν αδύνατο οι Άγγλοι να δέχονταν τους όρους των Γάλλων, ακόμα και αν ήταν εξαιρετικά συμφέροντες, εφόσον αυτό θα σήμαινε ότι δεν θα έφτιαχναν μόνοι τους τα αεροπλανοφόρα τους.
10 λόγοι γιατί τα αεροπλανοφόρα κλάσης Queen Elizabeth δεν είναι πυρηνοκίνητα
Σε καθαρά πρακτικό επίπεδο είναι πολύ πιθανό ανάμεσα στα άλλα το νέο γαλλικό αεροπλανοφόρο να μην είναι πυρηνοκίνητο. Η μέχρι στιγμής εμπειρία με το προωστήριο σκεύος του Charles de Gaulle δεν ήταν ιδιαίτερα θετική, παρά τα προφανή πλεονεκτήματα της πυρηνοκίνησης.
Τα αγγλικά αεροπλανοφόρα δεν σχεδιάστηκαν ως πυρηνοκίνητα για αυτούς τους λόγους. Έτσι, η Γαλλία είναι προς το παρόν η μοναδική άλλη χώρα στον κόσμο εκτός των Ηνωμένων Πολιτειών που επιχειρεί με πυρηνοκίνητο αεροπλανοφόρο.
Και λέμε προς το παρόν, διότι είναι πια θέμα χρόνου να μπει και μία τρίτη χώρα στο πολύ κλειστό αυτό κλαμπ, που όπως όλα δείχνουν δεν θα είναι άλλη από την Κίνα, που έχει πετύχει έναν φρενήρη ρυθμό ναυπήγησης έχοντας ήδη στις τάξεις της δυο αεροπλανοφόρα, και υπό ναυπήγηση ένα τρίτο.
H Κίνα ένα βήμα πριν την ναυπήγηση και πυρηνοκίνητου αεροπλανοφόρου